nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:55

He oliebol :( dank jullie wel.
Hopelijk komt het goed en anders inderdaad een les.

Ik ga ze volgende week weer checken, dan neem ik in elk geval een honing kamer mee. Met het tempo dat ze nu aanhouden moet dat ook goed komen. Er bleek zo’n 80 meter laurierkers te bloeien op de plek waar ze staan! Dus die hebben feest gehad.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:38

Ik zou nu wel een aflegger durven maken als het nodig is. Het wordt volgende week inderdaad frisser, maar geen nachtvorst. De aflegger niet teveel ruimte en voldoende bijen meegeven, zou prima moeten kunnen. Ik heb al van de eerste zwermen vernomen namelijk...maar goed, alleen als het echt nodig is. Speeldopjes is nog niet meteen reden om het te doen. En inderdaad kun je ook ruimte geven dmv een honingkamer.

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:26

tenminste een van de dopjes was ook belegd. Maakt dat dan uit? Of hadden ze daar nog steeds een “gewone” cel van kunnen maken?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:55

Een gewone cel maken niet meer. Maar ze kunnen ze wel ruimen.

Morpeus, nu al zwermen?! Vorig jaar had ik er begin mei een, dat vond ik al vroeg…

Nickeltje

Berichten: 28253
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:01

Nu al een zwerm... dat is een wanhopig volk geweest... vastgelopen in woonruimte? Een honger zwerm?
Dat laatste is vaker na een lange droge periode...

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:23

Hoe lang kunstraat waar mogelijk wasmot in zit in de vriezer. Wil het straks gebruiken op de kunststof honing ramen om een beetje was op te doen.

Ramen eerst handmatig met een sate stokje alle plekjes na gelopen en vanmiddag even schoon gebrand.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:02

@marcella, 24 uur moet genoeg zijn

Ik had zelf geen zwermen, maar 2 imkers die ik ken en het waren zeker geen hongerzwermen. Gewoon enorm hard gegroeid. Zij hadden het zo vroeg ook niet verwacht, dus waren niet voorbereid.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:03

Nee, waardeloos is dat. De zwerm die ik vorig jaar zo vroeg heb geschept (was van iemand anders trouwens) was ook voordat ik mijn eigen voorjaarscontrole had kunnen doen. Er waren toen (net als nu, in dit deel van het land iig) nog maar twee of drie dagen warm genoeg geweest voor controle.

Mijn ene kast is ingewinterd op 1 HK, 1 BK, en als ik door het glas kijk ziet dat er nog niet volledig bezet uit.
De andere kast zat op 1 BK, die zat bomvol… daar heb ik eind vorige week smorgens met zo min mogelijk storen een HK bovenop gezet, die hebben ook weer ruimte :)

Dit weekend ziet er weer goed uit qua temperatuur, dan ga ik controle doen.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:35

Okay nu twijfel ik. Kan aflegger maken met genoeg bijen of een broedkamer erbij plaatsen.

Wel weinig honing beneden in de broedkamer. Maar wel extreem veel stuifmeel.

Er zitten ook extreem veel bijen in de kast. Dus met aflegger kan ik ook genoeg bijen meegeven. Denk dat ik dan ook aflegger en dan 2 of 3 ramen van de honing kamer meegeef.

Nickeltje

Berichten: 28253
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:08

Eerst ruimte, aflegger later. En als het weer warm blijft kan dat ook zomaar over 2 weken al zijn.
Dat is mijn visie...
Maar vraag tien imkers en je hebt tien variaties.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:19

Ja klopt. Mijn overbuurman zeg aflegger maken.

Heb dan alleen 1 kast zonder broedkamer. Nu zijn deze ook nieuw te bestellen.

Moet alleen de kast onderdelen nog nakijken op wasmot en branden.

Heb 11 broedkamer ramen klaar en 5 honing kamer. Waar zo nodig 10 kunststof ramen bij kan komen door een beetje was op smelten.

Zit ook even wat ik ga doen met de rare uitbouw in de honing kamer. Ik zou zeggen afsteken.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:27

Okay net dus al gestoken. Liep al een bij agressie te doen vanaf het moment dat ik op de moestuin was. Ineens vol in mijn achterhoofd.

Angel heb ik eruit kunnen krijgen.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:28

Ai, dat is nooit leuk. Hopelijk heb je er niet teveel last van!

Ik kwam net tot een vreemde ontdekking. Mijn tweede kast staat hier nog (geparkeerd op de loungeset in de tuin), ik was nog niet er aan toe gekomen om die schoon te maken e.d. Dus alles staat er nog zoals het in het begin van de winter was, toen het volk verdween.
En nu zit er een zwerm in.

Ik denk, aan de bijen te zien, dat dit ook nog wel eens mijn eigen bijen kunnen zijn. Dus ze zijn toch gaan zwermen al. Dat had ik nog niet verwacht en ook nog niets voor gedaan.
Maar even een kijkje nemen in de andere kast of die een stukje leger is...
En deze tweede kast, die moet wel naar een betere plek (die staat wel klaar), en ik wil toch wel even de kast nog in orde maken, met de oude (beschimmelde) ramen enzo... dus dat wordt interessant.

Nickeltje

Berichten: 28253
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:00

Oh!! Nu al een zwerm!!
Maar wel mooi meteen gehuisvest dus...

Marcella, vervelend zo'n nijdig bijtje...

Ik ben nu nog op congres. Heb morgen geen tijd. Maar als ik hier dan toch ook weer lees over zwermen, dan ga ik straks rond 17u toch maar mijn bijen controleren en misschien van het grootste volk een aflegger maken...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:04

Het is óf een zwerm, óf ze zijn erg enthousiast naar wintervoer in die kast, maar dat lijkt me niet zo logisch.
Ik ga me maar eens inpakken en kijken wat er aan de hand is.
Dit had ik echt nog niet verwacht, maar als het mijn eigen zijn en ze nu al gesplitst zijn, dan hebben ze eigenlijk mijn werk voor me gedaan... want ik wilde ze splitsen en in de tweede kast huisvesten.

Is het nog slim in de oude kast te kijken om daar doppen te breken als er teveel van zijn? Niet dat er nog een zwerm komt zeg maar.
Al wil ik ook niet het risico dat er iets mis gaat en de oude kast zonder koningin achterblijft.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:47

Century schreef:
Is het nog slim in de oude kast te kijken om daar doppen te breken als er teveel van zijn? Niet dat er nog een zwerm komt zeg maar.
Al wil ik ook niet het risico dat er iets mis gaat en de oude kast zonder koningin achterblijft.


Dat is zeker verstandig, want als er meerdere doppen uitkomen, heb je kans op nazwermen en kunnen ze in theorie je hele kast leeg trekken. Ik check meestal op dag 13 en breek alle doppen op 2 na weg. Die 2 overgebleven vechten het wel uit. Slechts 1 laten staan durf ik niet, als die niet goed is, heb je niks meer. Uit de doppen die ik weg breek komen vaak ook nog levensvatbare koninginnen. Die bewaar ik. Kun je in een apidea nog verder opkweken als reserve koninginnen. Of iemand anders met een moerloos volk blij mee maken.

Overigens kan het wel dat ze op het wintervoer afkomen wat nog in die kast zat, soort roverij zeg maar. Maar nogmaals, ik heb echt al van zwermen gehoord, dus ook dat is zeker niet uitgesloten!

Ik ga morgen een rondje doen. Heb 1 kast elders op het fruit gezet (met ook nog een koolzaadveld ernaast), ben heel benieuwd hoe die het nu doen.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:57

Ik heb net gekeken, ik denk dat ze toch op het wintervoer afkomen en het geen zwerm is. (dus sorry Nickeltje als ik je al bang maakte).

Ik weet niet op welke dag we zouden zitten omdat ik vrij overvallen werd hierdoor, maar ik denk dus dat er nog geen koninginnen zijn, en dat ze gewoon profiteren van het overgebleven wintervoer.

Heb de tweede kast nu opgeschoond, zit nu één redelijke BK in. Vanavond ga ik kijken of alle bijen inderdaad terug zijn naar de eerste kast of dat er nog wat achterblijft of niet, en de beschimmelde ramen ga ik schoonmaken. Maar dat zit nu vol met bijen, dus ik laat ze even.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:08

Ik ga zo wel even zorgen dat de kast ernaast helemaal klaar is voor mocht het nodig zijn.

Heb trouwens nergens meer last van. Gok dat door mijn haar die daar een gebold staat het grootste gedeelte tegen gehouden heeft.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:06

Ik heb net een bij in het nauw gehad blijkbaar, bij het verplaatsen van mijn kast, ben ook gestoken in mijn been (had geen beschermende kleding aan, wilde alleen kast verplaatsen). Niet vol gestoken en het kan nog een ander beestje geweest zijn, maar het is wel rood en dik aan het worden. Mijn lijf reageert er ook altijd zo overdreven op. >;)

Maar er zaten nog maar enkele bijen in de kast. Alle raten zijn opengeknaagd. Ze kwamen dus voor het voer :j geen zwerm dus!

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 00:03

Auw hopelijk valt het mee.

Okay honing kamer begin ook steeds drukker te worden. Dat is altijd fijn van een doorkijk plaat bovenop. Nu kan het ook zijn omdat alles binnen zat.

Ene kant zeg wachten. Andere kant zeg aflegger maken. :=

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:14

Ik heb gisteren mijn eerste aflegger van dit seizoen gemaakt. Volk staat op koolzaad en fruitbomen en had al een stuk of 8 belegde doppen dik in het gelei. Het volk staat bij een vriendin en ik wil daar absoluut geen overlast veroorzaken en dus wil ik echt niet dat ze gaan zwermen. Ik heb de Q met 2 ramen broed en opzittende bijen eruit gehaald en in een 6 ramer meegenomen naar huis. De rest van het volk is achtergebleven en gaat verder met nectar verzamelen (als het weer het toelaat) en een nieuwe Q maken. Uiteraard alle huidige doppen gebroken, zodat ik gecontroleerd op de 13e dag het surplus aan nieuwe doppen kan verwijderen en hopelijk geen nazwermen krijg. Dit volk zit overigens op 1 broedkamer en 2 honingkamers (waarvan de eerste al vol zit).

En ik had zaterdagavond mensen aan de deur die een bijenzwerm in de tuin hadden hangen....het is dus echt geen fabeltje...

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:37

Ga denk ik eerst volgende moment ook aflegger gaat maken. Eerst maar beter weer.

Nickeltje

Berichten: 28253
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:38

Het is hier 8 graden. Tussen de buiten door is er een beetje zon.
En er hangt net een zwerm in een struik...

Ik durf niet in mijn hoofdvolken te kijken of daar nog meer in komt met deze koude en dreigende regen...

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:55

Ik durf nu ook niet kast open te maken. Veel te koud.

Is 2 weken geleden. Hier wel overwegend zonnig.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:28

Wel bizar als een zwerm nu vertrekt met dit weer!
Ik zie af en toe bijen in mijn tweede kast verdwijnen, maar die is nu wel leeggeroofd, dus ik heb ook wat vraagtekens. Zaterdag ga ik kijken (dan zou het eindelijk goed weer moeten zijn) en misschien een aflegger maken, afhankelijk van wat ik aantref.