nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 12:51

Oh wauw interessant, ik heb nog nooit gehoord van roofmijten inzetten tegen verroa. Daar ga ik me eens op inlezen, want ik vind al die heavy bestrijdingsmiddelen in de kast toch altijd een beetje spannend.

Hoe gaat het verder met je volkje?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:38

Super! Ik heb ze mooi een weekje met rust gelaten. Wel een paar keer door het glaasje gekeken (top tip, Nickeltje!) maar de kast niet open gemaakt.
Zojuist voor het eerst controle gedaan, en het ging prima. Ze waren heel braaf, geen gevlieg of gedoe, dus ik kon goed zonder handschoenen werken.
De twee raampjes kunstraat hebben ze al flink uitgebouwd, en in beide zag ik aan een kant al honing. Super veel gesloten broed en larfjes. Koningin ook gezien :)
Alleen kan ik nog steeds geen eitjes of stuifmeel herkennen :') dus ik ga er maar van uit dat zolang er larfjes zijn, de koningin dus iig een paar dagen geleden nog legde.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Ik heb een geel cirkeltje gezet, links onder de cirkel zit koningin Sylvia. Als je inzoomt zie je een vlekkie van haar rode merkje.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:55

Wat fijn dat ze het goed doen Indy!

Ik was ook helemaal happy vandaag. Laatst ontdekt dat onze koningin was begonnen met leggen. Vandaag vonden we 6 ramen broed! Veel nectar en ook werd er al wat verzegeld. Nickeltje had nog 2 ramen kunstraat er in gehangen en die zijn uitgebouwd. Ze beginnen nu ook mooi aan de natuurbouw ramen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de hittegolf weer eens kijken maar ik ga misschien wel zorgen dat ik dan een extra broedkamer bij de hand heb. Elk celletje wat is uitgebouwd is gevuld met nectar en als dat broed gaat uitlopen kunnen ze meer bouwen en halen. Wat denken jullie?

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 23:19

Ziet er goed uit Indy_Mouse_9!
Dapper dat je zonder handschoenen de kast in gaat, daar hebben mijn vriend en ik de ballen echt niet voor :+
De ene keer vallen ze al aan als ik gewoon even langsloop, nog geen dag later zijn ze zo relaxed dat ik na afloop denk "goh, dit had ook zonder pak gekund"
Beetje wispelturig, mijn streepjes.

@moonfight
Prachtig om te zien, zo'n plak broed <3
Dikke kans dat ze de boel volgende week goed gaan volproppen, waarschijnlijk kunnen ze daarna wel wat ruimte gebruiken.
het is overigens nooit verkeerd om een broedkamer met ingesmolten ramen klaar te hebben staan. Mocht je bij de volgende check zien dat ze ruimtetekort krijgen, kun je hem er zo op zetten. Eventueel kun je nog gebruik maken van kantramen/vulblokken om ze niet teveel ruimte in een keer te geven.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 23:26

Mij ook nog niet zonder handschoenen gezien hoor!

Planning is natuurbouw dus ik ga geen was in smelten. Alleen aanzetrandjes met wat was boven op de latten.

Niet te veel ruimte in 1x is vooral van belang ivm warmte besparing toch?

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 23:45

Moonfight schreef:
Mij ook nog niet zonder handschoenen gezien hoor!

Planning is natuurbouw dus ik ga geen was in smelten. Alleen aanzetrandjes met wat was boven op de latten.

Niet te veel ruimte in 1x is vooral van belang ivm warmte besparing toch?


Wat leuk dat je ze natuurlijk laat bouwen!
Mocht je er een nieuwe broedkamer opzetten, kun je het beste even een raampje van de oude bak in (het midden van) de nieuwe bak hangen, zo kunnen ze makkelijker bij naastgelegen raampjes.
In een keer teveel ruimte kan er inderdaad voor zorgen dat ze het koud (of juist te warm) krijgen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:35

Wat een mooie foto's, Indy_Mouse_9 en Moonfight!
Hier komt binnenkort ons eerste volkje.
Ik blijf het wat spannend vinden met de paarden, maar volgens mijn man en de instructeur van de bijenvereniging moet dat goed komen. Het schijnt een relaxte bijensoort te zijn :)
Het lijkt me heerlijk (zoals hier ook wordt geschreven) om naar het vliegen van de bijen te kijken.
Wij hebben op het moment heel erg veel hommels in de tuin. Ook zo leuk om naar te kijken (en luisteren).

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:30

Mijn schapen grazen ook wel een recht voor de kast. Geeft geen problemen :)

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:58

Ik zou er een extra kamer op zetten. Met dit weer geeft dat misschien zelfs meer koeling dan koude.
Maar... Of je die helemaal vol moet hangen met lege ramen voor wildbouw weet ik zo niet... Een handje helpen door in het midden twee of drie ingesmolten ramen hangen is wellicht ook een overweging...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:03

Ik ga geen was insmelten. Als ik een uitgebouwd leeg raam (of ramen) had dan had ik dat wel erin gedaan. Ik ben niet een grote fan van het omgooien van ramen. Maar ik ga het wel gewoon met de lege ramen proberen. Ze hebben dan wel een aanzetje met bijenwas boven aan het raam. Dat gaat nu ook super. En dan gewoon veel kijken en leren. Als ik zie dat ze de mist in gaan kan ik altijd nog ingrijpen.

Imkers die wel met natuurbouw werken geven aan dat het prima kan. Maar dat het misschien wijs is om de nieuwe broedkamer onder te zetten ipv boven. Dit lijkt dan meer op de situatie uit de natuur.

Natuurbouw en war/wildbouw zijn verschillende dingen. Al worden de termen erg veel door elkaar gebruikt. Bij wildbouw gaan de bijen bouwen in een richting die de imker niet wil. Raten aan elkaar, dwars op de latten ect. Natuurbouw betekend alleen dat ze de raat 100% zelf maken. Nou kan je bij natuurbouw meer last krijgen van wildbouw omdat ze meer vrijheid hebben. Maar dat ligt ook aan je volk natuurlijk.

Maar voor nu hebben ze nog 2 raampjes uit te bouwen en te vullen dus ik kan er nog even op broeden wat ik precies ga doen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:59

Zo hadden wij de termen geleerd op de curcus in ieder geval :P

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:40

Helemaal helder. Ik ken beide termen niet.
Wij gaan straks de bijen in, doppen breken bij één van onze billen als het goed is

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:51

Dat is ook inderdaad wel wat ik aan termen heb geleerd Moonfight. Maar ik heb geen idee van natuurbouw, iig op de vereniging word alles gedaan met kunstraat op of op oudere al uitgebouwde ramen uit de voorraad. Dus daar heb ik geen advies over :)
Het ziet er wel mooi uit! Je hebt ze al op 10 ramen begrijp ik?
Edit: ik vraag me altijd af of het zelf laten bouwen niet veel tijd en energie kost die ze misschien beter kunnen besteden met voedsel verzamelen. Aan de ene kant onzin natuurlijk want ze doen het in de natuur altijd zelf, dus wellicht is het de ‘intensieve imker’ in mij die zo denkt :)

Zonder handschoenen werkt toch wel een stuk eenvoudiger dan met. Ik blijf altijd met de handschoenen vast zitten onder de oortjes van de ramen :') maar als ik al een keer gestoken ben of het volk is prikkelbaar trek ik ze ook weer aan hoor. Vorige les werd ik direct gestoken bij de eerste hand die ik naar de kast uitstak, dus toen gingen de handschoenen snel weer aan :=
Laurora, is dat wispelturige niet vervelend?

Doen jullie nog iets met dit warme weer? Ik heb vanmorgen de lade onderuit de kast gehaald met het idee dat ze dan wat beter kunnen ventileren. Ze staan wel te koelen in de vliegspleet, maar meer dan een bij of 10 was dat vanmorgen rond half twaalf niet. De kast stond toen al wel goed in de zon.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:30

Ik heb ze op 10 ramen inderdaad.

Quote:Om een gemiddeld nest met 100.000 cellen te maken is 1200 gram bijenwas nodig, om die was te produceren hebben bijen ongeveer 6 kg honing nodig.

Ik weet niet hoeveel kunstraat weegt maar dan zou je het uit kunnen rekenen.

Ik heb ook de la er uit gehaald. De bijen kunnen altijd nog gaan baarden op de kast als het echt te warm word. Heb dat hier nog niet gezien.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:22

Indy_Mouse_9 schreef:
Dat is ook inderdaad wel wat ik aan termen heb geleerd Moonfight. Maar ik heb geen idee van natuurbouw, iig op de vereniging word alles gedaan met kunstraat op of op oudere al uitgebouwde ramen uit de voorraad. Dus daar heb ik geen advies over :)
Het ziet er wel mooi uit! Je hebt ze al op 10 ramen begrijp ik?
Edit: ik vraag me altijd af of het zelf laten bouwen niet veel tijd en energie kost die ze misschien beter kunnen besteden met voedsel verzamelen. Aan de ene kant onzin natuurlijk want ze doen het in de natuur altijd zelf, dus wellicht is het de ‘intensieve imker’ in mij die zo denkt :)

Zonder handschoenen werkt toch wel een stuk eenvoudiger dan met. Ik blijf altijd met de handschoenen vast zitten onder de oortjes van de ramen :') maar als ik al een keer gestoken ben of het volk is prikkelbaar trek ik ze ook weer aan hoor. Vorige les werd ik direct gestoken bij de eerste hand die ik naar de kast uitstak, dus toen gingen de handschoenen snel weer aan :=
Laurora, is dat wispelturige niet vervelend?

Doen jullie nog iets met dit warme weer? Ik heb vanmorgen de lade onderuit de kast gehaald met het idee dat ze dan wat beter kunnen ventileren. Ze staan wel te koelen in de vliegspleet, maar meer dan een bij of 10 was dat vanmorgen rond half twaalf niet. De kast stond toen al wel goed in de zon.


Voor onszelf maakt het niet zoveel uit, wij hebben toch bijna altijd ons pak aan als we met ze bezig gaan, en mochten we geprikt worden, nouja, risico van het vak zullen we maar zeggen.
Maar ik zou me verschrikkelijk schuldig voelen als er bezoek ofzo te dicht langs de kast loopt en dan gestoken word. (is wel eens gebeurd, is echt niet tof)
We willen volgend jaar op zn minst 1 zuivere carnica of buckfast (zijn we nog niet over uit) koningin introduceren voor een wat vriendelijker volk. Hopelijk kunnen we daar uit zelf nog wat koninginnen kweken om de andere volken een tweede generatie koningin te geven.

Ik heb ook de laden verwijderd zodat ze wat makkelijker kunnen ventileren. Ik heb de mazzel dat onze kasten maar een paar uur per dag vol zonlicht krijgen, dus hopelijk krijgen ze het niet te warm.
Ik heb ook een schaal met water en kleine kiezels vlak bij de kast gezet zodat ze genoeg kunnen drinken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:26

Mijn bijen vinden het kennelijk leuk om raat te bouwen tussen de dekplaat en de raampjes (Nickeltje, heb jij dat ook bij die glazen dekplanken?).
En nu zie ik dat ze er ook al nectar in gaan opslaan. Zou het handig zijn om ze meer raampjes kunstraat te geven? Er zitten nog 2 sluitblokken in de kast.

Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:42

Dit doen ze bij ons ook soms. Dat halen we wel weg. Even kijken of ze nog wel ramen hebben om uit te bouwen anders meer ruimte geven...
Sluitblokken kunnen er dan in elk geval uit met meer lege ramen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:26

Ik zal van het weekend de kast even weer open maken. Vorige week hadden ze de twee raampjes kunstraat beide aan 1 kant uitgebouwd. Maar alle ‘oude’ raampjes zaten flink vol met broed dus wellicht hebben ze echt al meer plek nodig.
Ik had er nog niet echt op gerekend, dacht dat ze wellicht zelfs met de sluitblokken de winter in zouden gaan :) Hopelijk kom ik weg dan met twee extra raampjes, anders moet ik nog rap een extra broedkamer bestellen :=

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:04

Dat doen ze bij ons ook. Haal het gewoon weg met de inspectie.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:50

Maar ze moeten wel echt genoeg ruimte hebben, de koningin gaat met dit warme weer nog even flink aan de leg, en daarnaast moeten ze al beginnen aan de winter voorraad...
Ik zou de sluitblokken weg halen en ramen inhangen. Als je bij de laatste controle in de herfst vindt dat die te weinig uitgebouwd zijn kun je ze er weer in hangen maar dan geef je ze nu in elk geval maximale ruimte.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:15

Moonfight, dat doe ik idd ook wel, vind het alleen een beetje sneu voor ze dat ze daar honing aan het bewaren zijn terwijl ik het weer weg ga krabben :')

Nickeltje, daar heb je heb je natuurlijk gelijk in. Ik ga nieuwe raampjes er in stoppen dit weekend :)

Edit: Met net m’n eigen volkje vind ik het wel lekker dat jullie hier zitten met meer ervaring!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:35

Ja dat vond ik ook wel sneu, maar konden wij wel mooi voorproeven :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:00

Ik krijg net bericht van mijn schoonmoeder dat de bijen massaal (voor hun doen iig) op de vliegplank zitten nu (~22u). Dat hebben ze in alle warme afgelopen dagen nog niet gedaan dus ik heb lichte paniek omdat ik geen idee heb wat er aan de hand is :')
Heb gisteren nog in de kast gekeken en die twee extra raampjes toegevoegd, heb geen zwermtekenen gezien ofzo.
Zouden ze het toch gewoon te warm hebben?

Afbeelding

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 22:03

Ik gok dat ze inderdaad gewoon aan het ventileren zijn nu het wat afkoelt buiten. De bijenvariant van airconditioning ;)
Die van mij hebben ook best veel op de vliegplank doorgebracht de afgelopen dagen.
Sowieso word er zo laat 's avonds niet gezwermd (meestal dan, je hebt altijd uitzonderingen) en als je verder geen zwermtekenen hebt gezien zal dat het niet zijn.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:36

Die hebben het gewoon warm. Eind van de dag zwermen ze niet.
Het is erg plakkerig broeierig gebleven en ze zullen wel veel honing in te dampen geven nu de lindes bloeien