Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 75 [ 1872 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 75  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

 
Profiel   

Hier zitten ze ook op de tros met een glazen afdekplaat.

balance: Zover ik weet beginnen ze onderin en gaan ze al etend richting boven (gedurende de winter). Als je ze dus op 2 bakken hebt zitten dan zie je ze eerst niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 11:43 



 
Profiel   

Hier heb ik ook nog een filmpje van een paar dagen later. Het was het een stuk kouder, zoals je kan zien zitten ze veel dichter bij elkaar dan op de eerdere foto :)


Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 11:48 



 
Profiel   

Hier zitten ze ook in de wintertros.
Voor ons wordt het de eerste winter met onze bijen.
Hopelijk komen ze de winter goed door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 10:58 



 
Profiel   

Spannend is dat he?
Wij hadden vanwege wat wisselingen 1 volkje middenin de tuin staan en die moest nog 50 meter verderop bij de andere kasten. Op advies van ervaren imkers hebben we dat nu gedaan, met een koude dag van het weekend nu ze toch op de tros zitten en dus die 50 meter gewoon verplaatst kunnen worden.
Heb ik die nacht toch liggen dromen dat de dag na verplaatsen het hele volk dood voor de kast ligt vanwege de verplaatsing...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:22 



 
Profiel   

Voor onze bijen ook de eerste winter! Super spannend!

Ohaha Nickeltje, zo droomde ik van de zomer dat al onze bijen gewoon vertrokken waren. Hele kast leeg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 13:21 



 
Profiel   

Nou, een van mijn cursusmaatjes is het overkomen... Hij heeft recent een zesramer opgehaald ergens als eerste volkje, zag er allemaal goed uit. En vorige week stuurt hij een berichtje, hele kast leeg, op +/-250 dode bijen op de bodem van de kast.
Wat er gebeurd is, geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 18:11 



 
Profiel   

Die zijn leeg geroofd dan ofzo? Zat er nog honing in?
Treurig in elk geval...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:26 



 
Profiel   

Nee, het leek niet op roverij, er was nog ruim voldoende voer. Gezien het weer heeft hij ook niet heel vaak gekeken, dus ook geen idee of alles ineens weg was of dat ze geleidelijk zijn verdwenen.
Maar rot is het zeker, je voelt je zo schuldig en vraagt je af of je er iets aan had kunnen doen. En als het je enige volk is (zoals bij mijn cursusgenoot) dan heb je ook ineens niets meer.

De mijne zaten er gisteren gelukkig nog goed bij en ze zien er mij goed uit :)
Nu toch maar eens de lade terugplaatsen en mijtenval checken, om te zien of ik nog iets moet met oxaalzuur later in de winter...
Hoe pakken jullie dat aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 09:13 



 
Profiel   

Wij hebben die plank er niet standaard in zitten, omdat we het idee hebben dat je daarmee toch iets meer broei krijgt een schimmel op de buitenste ramen. Als we behandelen dan zit de plaat er onder.
En we behandelen ze straks in de winter sowieso, onafhankelijk van hoe veel mijten er zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 12:52 



 
Profiel   

Gisteren waren een oom en tante op bezoek, en tante zei dat ze mijn bijen zo leuk had gevonden dat ze ook bij de lokale vereniging had geïnformeerd over de cursus.
Echter is ze allergisch, en diegene die ze had gesproken zei dat ze dan in de praktijk lessen eigenlijk niets meer kon/mocht.
Vanuit het standpunt van de vereniging snap ik het, maar het hoeft haar uiteindelijk niet tegen te houden toch?
Nickeltje, ik las dat jij ook allergisch bent, wat heb jij allemaal aan en wat voor andere voorzorgsmaatregelen neem je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 10:28 



 
Profiel   

Ik ben niet anafylactisch allergisch gelukkig. Als ik gestoken wordt zwel ik langzaam op en heb een week koorts met een enorme lokale zwelling.
Ik draag over een jeans en gewatteerde overall, met hoge wandelschoenen en chaos daar overheen zodat ze ook niet in mijn broek kunnen kruipen.
Verder draag ik dubbele handschoenen en onder mijn imker kap ook nog een pet.
Daarmee ben ik deze zomer niet één keer door mijn kleding heen gestoken...
Als ik gestoken wordt slik ik antihistaminica voor de langzame reactie met daarbij cortison voor een week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-19 20:10 



 
Profiel   

Ik zag net op de vliegplank wat muizenpoepjes. Kunnen muizen naar binnen door de vliegopening?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 16:26 



 
Profiel   

Ja, dat kunnen ze zeker en die kunnen daar best wel vreten aan je raat.
Meestal worden ze door de bijen dood gestoken.
Heb je een strip voor de vliegopening om deze te verkleinen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 16:38 



 
Profiel   

Nee maar die ga ik maar even bestellen, kosten geen drol zag ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 16:40 



 
Profiel   

Zijn ook makkelijk zelf gemaakt van een plat latje anders, waar je een klein gaatje uit ponst waar 2 of 3 bijen langs elkaar uit kunnen, maar kost inderdaad zeer weinig geld.
Met een stukje plakband / tape makkelijk te bevestigen en ook makkelijk weer weg te halen in het voorjaar als de bijen weer wakker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 17:04 



 
Profiel   

Nou ik vrees wel een beetje voor ons volkje hoor. Aantal bijen gaat wel erg rap achteruit :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 20:14 



 
Profiel   

Ligt er veel dood op de plank? Heb je mijten val?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-19 21:03 



 
Profiel   

Nickeltje schreef
Ligt er veel dood op de plank? Heb je mijten val?

Beide :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 10:38 



 
Profiel   

Ow... oliebol...
Heb je apiquard in huis? Of beter nog, oxaalzuur? Vandaag wordt een warme dag, ideaal om ze de druppelen tegen mijten. Dan kun je daarna als de kast toch open is even snel kijken of er genoeg eten is en er anders een fondant blok bovenop leggen, directt boven het nest.
Dan heb je er in elk geval echt alles aan gedaan om ze in leven te houden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 10:47 



 
Profiel   

Nickeltje, ik begreep dat het juist kouder moest zijn om te druppelen met oxaalzuur?
Ik ga eens even het bijen@WUR boekje er op na slaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 10:54 



 
Profiel   

Ik heb oxaalzuur in huis. Dacht ook dat druppelen alleen kan tussen de -5 en 5 graden. Eten hebben ze nog zat, kast is mega zwaar.

Vandaag wel aan het werk, dus na het donker pas thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 11:22 



 
Profiel   

Als het goed koud, maar wel zonnig is zitten ze inderdaad dichter op elkaar op de tros en ben je met minder oxaalzuur klaar inderdaad.
Heb je een imker vereniging of bevriende imker dichtbij? Er zijn namelijk verenigingen waar ze een soort van uitvinder in de groep hebben en waar dan binnen de vereniging oxaalzuur in de kasten verdampt kan worden. Dat kan bij elk weer omdat ze niet op een dichte tros hoeven zitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 11:24 



 
Profiel   

:= het oxaalzuur verdampen hebben ze het tijdens de cursus ook over gehad. Ik kreeg een beetje gaskamer associaties, arme bijen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 11:48 



 
Profiel   

Ja, erg he? Maar goed, dat druppelen is niet heel veel prettiger ofzo.
Uit mijn cursus app groep komt van de ervarene imkers het advies om toch op de een of andere manier oxaalzuur behandeling te doen, als je dan toch in de kast bent kijken of ze ook echt op de voer ramen zitten (en niet verlopen zijn naar een leeg raam en de oversteek naar een volgende niet maken) en er verder het beste van hopen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 11:54 



 
Profiel   

Ik had ook wel begrepen dat druppelen met kouder weer moest omdat je dan de bijen dichter op elkaar hebt zitten en dan ook echt iedereen meepakt.

Vandaag kan ik in iedergeval niks, baalde wel dat ik vandaag niet thuis was. Het word hier 14 graden en was wel benieuwd wat er dan bij de kast te zien is vanwege de situatie.

Ik had ook begrepen dat oxaalzuur vooral zorgt voor een schone lei en goede start in het voorjaar. Als je volk in december al klein/zwak is dan zullen ze het waarschijnlijk toch niet redden ondanks de behandeling.

Ik heb geen connecties hier met de vereniging.

Moet zeggen dat we ook wel een gek jaar gehad hebben met ze. Eerst duurde het lang voordat de konining up and running was, daarna die mega droogte bij ons in de achterhoek(moeten bijvoeren), roverij als gevolg van de droogte en daarna in het najaar nog een flinke spurt gemaakt.

En ons eerste jaar natuurlijk, dus we maken ook nog wel fouten.

En zelfs als ze wel sneuvelen dan zijn wij niet te verdrietig. We hebben mega veel geleerd en het zal volgend jaar vast veel beter gaan :). En dan hebben we ook al wat meer uitgebouwd spul voor een nieuw volk om op voor te bouwen. Misschien doen we er dan ook wel 2, dan kan je ook meer vergelijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 12:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 75 [ 1872 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 75  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen