nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:56

Dat is ook enorm waardevol. En ze zijn in elk geval niet gesneuveld aan gemakzucht of slechte verzorging. Als ze er aan onderdoor gaan, dan is dat niet aan jou toe te rekenen met wat ik hier zo lees.
En er is ook wel weer nieuwe aanwas te regelen volgend jaar.
Eerst eens zien hoe die van ons de winter door komen, maar als dat allemaal vlot loopt hebben wij april / mei weer afleggers en als die goed op gang zijn kunnen die uitgedeeld worden.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:59

Fijn om te horen Nickeltje :) We waren mega blij met alle hulp die we van jullie gehad hebben dit jaar!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:56

Ik kreeg net weer filmpjes van mijn schoonouders van de kast, het is kennelijk lekker warm daar en het is druk op de vliegplank :)

Mits onze bijen goed de winter door komen heb ik een dealtje met een cursusgenoot om komend jaar afleggers uit te wisselen. Of als ik me bedenk houd ik lekker Koningin Sylvia aflegger voor mezelf :=
En twee volkjes is mooi, dan kan ik vanaf het jaar erna afleggers afstaan aan de vereniging of andere liefhebbers.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:04

Ik krijg inderdaad ook allerlei filmpjes binnen van drukte bij de bijen.
Mooi dat ze nu even kunnen vliegen. Darmen leeg en weer mooi de kast in straks.

Wij hebben inderdaad ook een volk omgeruild dit jaar en in een ander volk een koningin van een andere imker om zo wel een beetje brede genetische basis te houden.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:26

Vanmorgen weer even gekeken bij de bijen. Alle dode bijen zijn gister naar buiten gewerkt met het mooie weer denk ik. Geen nieuwe mijten te zien op de la.

Ze zitten nu niet meer zo dicht op elkaar en zo lijkt het best wel weer wat. Zie wel wat vocht op de glazen plaat.

Afbeelding

Wat denken jullie?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:29

Beetje vocht condens hebben wij ook, zeker na zo'n warme dag. Je hebt nu bijen zitten op 9 straatjes als ik het op de foto goed zie? Dat zou een mooi groot volk zijn. Kijk dit even na op een koudere dag hoe dicht ze dan op elkaar zitten.
En ik zou wel zodra het mogelijk is, oxaalzuur behandeling doen. Maar zo kansloos ziet het er niet uit toch?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:32

Nee nou daarom ben ik nu ook verward :')

Van de week lag er echt een hele laag dode bijen onderin. Bij het opendoen van de deksel zagen we nog maar een paar bijen diep tussen de ramen. Zouden ze opeens veel lager zijn gaan zitten oid?

Maar zo als ze vandaag er bij zitten zijn we wel licht optimistisch!

Oxaalzuur gaan we wel doen, staat hier al klaar. Maar daarvoor moet de temp nog wat zakken toch? Tussen de 5 en -5 graden? Heb jij al behandeld?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:45

Afbeelding
Dit was op 11/11 met kouder weer

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:47

6 straatjes... Dat is inderdaad niet super groot. Maar ook niet kansloos...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:48

Hoe gaan jullie bijen? Hier word er stuifmeel gehaald met het warme weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:02

Zelf nog geen bijen, maar vanmorgen even langs geweest bij het bijenhuis en daar een rondje door de tuin gewandeld. Bijtjes waren druk in de weer <3

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:05

:wave: De mijne leven nog!
Vandaag helaas niet kunnen kijken hoe/of ze hebben gevlogen, misschien morgen even een kijkje nemen.

Hebben jullie nog goede tips voor het zien of inschatten of ze nog voldoende voer hebben tot het echte voorjaar? Ik heb natuurlijk niet bedacht om na het I winteren de kast te wegen ofzo.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:17

Wij hebben er glazen dakplaten op liggen, dus ik heb vandaag even naar binnen gegluurd. Twee volken zaten gewoon op de tros. Twee volken verspreid door de kast, maar ze vlogen niet...

Achterkant van de kast eventjes oplichten hoe zwaar die is, door het hele jaar heen geeft een aardig gevoel. Als ze vol honing zitten, nadat je geslingerd hebt een gedurende de winter...

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:07

:j Ze hebben hier de winter overleefd!
Het was natuurlijk onze eerste winter met bijen en het leek even spannend te worden, maar het is goed gegaan :).
Er is nu veel activiteit rond de kast en ze komen met mooie klompjes 'thuis'.
We hebben nu nog de leenkast van de vereniging, maar we gaan zaterdag op pad voor een eigen kast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:40

Wat fijn! Hier zag ik de bijtjes vandaag ook druk vliegen. Gok dat ze van de kasten tegenover ons huis kwamen. Zelf heb ik de theorielessen afgerond. Nu op naar de praktijklessen! *\o/*

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:49

Wij zien ze ook een aantal dagen heel druk vliegen. Stuifmeel bij alle kasten, ook het volk wat we ons heel erg zorgen om gemaakt hebben...

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 21:10

Ze vlogen bij ons ook voor het eerst echt goed dit jaar, inclusief dikke klonten stuifmeel *\o/*
Komend seizoen hebben we er een hele moes en bloementuin bij, dus ze mogen hard aan het werk straks :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:51

Hier ook bezige bijtjes :)
Ze leken wel wat narrig vandaag, en iemand van mijn bijengroepje suggereerde honger, dat de reserves misschien wat op raken. Natuurlijk anderhalve dag voor de vakantie >;) mssn toch maar een hoeveelheid suikerdeeg er op leggen voor de zekerheid.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:40

Die van ons waren ook erg zoekend en daarmee ook wat mopperig. Maar er zit toch echt nog genoeg vier in de verschillende volken. Het afwisselende slechte weer groot ze ook niet echt hè. Nu ook weer dikke eind hier, hoop dat dit straks weer weg trekt...

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:09

Hallo allemaal, ik val ook nogeens binnen.
Ik heb al eens gezegd dat ik een slow motion filmpje heb van bijen met stuifmeel klompjes. Prachtig om te zien! Nou borrelt er een vraag naar boven.. heeft de zwaarte van die klompjes nog een doel? Voelen ze ‘ik moet het wegbrengen’ en kan dat per bij verschillen?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:24

Ik weet zo niet het antwoord op je vragen balance. Wel weet ik dat het een soort zakjes zijn, kan mij voorstellen dat die op gegeven moment vol zitten.

Zag net via de glazen plaat open voer zitten in het raat tussen de latten en glazen plaat. Ze zijn dus wel wat binnen aan het halen naast stuifmeel :D

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:59

De nieuwe kast is er!
Alleen is het nu te koud om ze over te plaatsen....
Omdat de ruimte te klein is geworden in de leenkast (ze zijn goed bezig :) ), eerst nog maar een extra stuk in deze kast geplaatst.
Als het wat warmer wordt kunnen ze verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:28

Hier helaas nog een jaar wachten op bijen. Door de corona crisis kunnen de praktijklessen dit jaar niet doorgaan. Had er zo zin in, maar helaas nog wat meer geduld hebben :(

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:23

idinn schreef:
Hier helaas nog een jaar wachten op bijen. Door de corona crisis kunnen de praktijklessen dit jaar niet doorgaan. Had er zo zin in, maar helaas nog wat meer geduld hebben :(


Heel jammer Idinn, hier is inderdaad ook alles afgezegd. Een vriendin zou meedoen maar moet dus ook tot volgend jaar wachten. Als de situatie weer wat bijtrekt kan zij wel vast bij mij meekijken. Misschien kan jij dat ook in de omgeving?

Hier van de week de voorjaarscontrole gedaan, het ziet er goed uit!
8 ramen waar nog (gesloten) honing op zit in meer of mindere mate, redelijk wat cellen met stuifmeel, en op 4 ramen aan beide zijden mooi werksterbroed :)

Ik had bedacht dat ik een tweede broedkamer wilde plaatsen. Alles klaargemaakt, paar raampjes verhangen, kantblokken geplaatst, nieuwe kamer er onder gezet... en toen zag ik dat mijn originele kamer een ‘onder’ kamer is (met wat dwarsbalkjes net op een andere plek) en dus niet bovenop kan omdat dan vanalles kiert... -O-
Dus toch maar heel snel alle raampjes verhangen naar de andere kamer. Daarbij wel Koningin Sylvia gespot *\o/* maar het was meer ingrijpen dan ik had bedacht en eigenlijk wilde doen.

Maar al met al ben ik wel blij, mijn volk heeft de eerste winter goed overleefd!


Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:54

Goed bezig IndyMouse!
Wij zijn nog niet aan een voorjaar controle toegekomen. Op de warme dagen waren we aan het werk... Maar alle volken vliegen goed aan halen flink stuifmeel dus in dat opzicht geen zorgen.

Idinn, jammer dat alle cursussen verschoven zijn... Heb je toevallig niet een imker dicht in de buurt met wie je mee mag kijken als hij controles doet, als een soort mentor?