nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:03

Heb ik ook gedaan, ze maken er ook gretig gebruik van, het is al flink ver op. Komende week bij goed weer ga ik ze eens goed bekijken.
Ze waren ingewinterd op twee BK's, even kijken hoe vol alles is. Een HK lijkt me nog vroeg, maar wie weet!

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:32

Na wat ik begreep zat er beetje broed en verse honing al in de honing kamer.

Hij heeft ze ingewinterd met honing kamer erop zonder rooster.

Kast zit boordevol met bijen jong en oud. En alle stadia broed.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:26

Ik ontdek net dit topic dus ik deel mijn leed.

Woensdag was het mooi weer om de kasten te openen. Van de 20 zijn er 17 de winter door gekomen, maar helaas niet allemaal met koningin. Telt dat als overleven?

2023 was een fantastisch honingjaar, maar echt een rotjaar voor de koninginneteelt. Collega imkers hadden hetzelfde probleem. Ik had dus wel verwacht dat de nieuwe koninginnen nog problemen gingen geven. En inderdaad, ik had 8 kasten met een koningin van vorig jaar, slechts 2 hebben het overleefd #) . De oudere majesteiten doen het nog steeds goed.

De meeste achtergebleven volkjes leefden gelukkig nog, dus die zijn samengevoegd. Twee waren darrenbroedig, maar die zijn goed gesaneerd en ingeburgerd bij het moervaste volk.

Wanneer/hoe behandelen jullie voor het eerst tegen varroa in het voorjaar? Ik wacht nu op de eerstvolgende mooie dag om met oxaalzuur/suikerwater te bedruppelen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:09

Oei sevenofnine, dat is ook balen! Hoeveel volken heb je nu nog over?

Ik heb me nog nooit verdiept in koninginneteelt, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Eind vorig jaar wel wat gedoe gehad met koninginnen van dat jaar, die er bij controle ineens niet meer leken te zijn.

In het voorjaar behandel ik niet tegen varroa, ik heb begin januari oxaalzuur gedruppeld. Volgens de beschijving heeft het niet zo veel zin om dat later te doen, omdat er dan weer broed in het volk is, en oxaalzuur niet werkt in gesloten broed. Het merendeel van de mijten bereik je er dan niet mee.
Ik overweeg wel om dit jaar zwermen en vliegers (of hoe heten afleggers zonder broed) te behandelen, aangezien die op dat moment broedloos zijn.

Een mooie dag wacht ik ook nog op! Vorige week woensdag zou bij ons goed zijn geweest, maar toen hadden de kinderen een studiedag en zijn we gaan zwemmen :+

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:05

Ik heb er nu nog 11 sterke met een leggende koningin. Hopelijk dit jaar meer succes met koninginneteelt want er zijn er toch enkelen die ik wil vervangen (vliegende punaises). Dat heb ik vorig jaar niet gedaan omdat er zo weinig goede koninginnen gekweekt werden.

Hoe bedoel je de koningin was er niet meer? Was er nog jong broed in de kast?

In Januari sublimeer ik oxaalzuur zodat de kast dan niet open hoeft. De mijtenval bekijk ik dan op de bodemschuif. Inderdaad, zodra er broed is kan je met bedruppelen minder mijten 'vangen'. Ik bedruppel toch maandelijks (maart -augustus) om de mijtendruk steeds te verlagen. In de zomer (begin/midden juli) las ik een broedloze periode in door een aflegger te nemen of via een arrestraam, en dan behandel ik zowel met bedruppelen als met sublimeren. Dan heb ik het grootste aantal mijten toch gehad en kunnen ze gezond late zomer & winterbijen opvoeden.

Broedloze afleggers/kunstzwermen/vliegers zijn mijn beste wapen tegen varroa, ik kan het alleen maar aanraden! Ook leuk is dat je daarmee eigenlijk de natuur gaat nabootsen.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:15

Ik vind dat eerlijk gezegd wel een behoorlijke overkill aan behandelingen en lijkt me ook niet nodig? De behandeling met oxaalzuur is voor de bijen niet echt fijn, dus ik probeer dat tot een minimum te beperken. Ik vraag me ook af hoe je dat doet met de honing? Daar komt dan toch ook oxaal in? Of neem je geen honing af van je volken?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:22

In de winter oogst je geen honing.
Die is het schema van behandelen zoals de WUR ( universiteit van Wageningen) dat uitgebreid onderzocht heeft en zoals de Nederlandse imker vereniging dat ook adviseert.

Varroa destructor heeft in de jaren 80 en 90 duizenden bijen volken dood gemaakt. Dat zijn we nu aan het voorkomen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:30

Ik lees al een tijdje met jullie mee. Zelf heb ik geen bijen, maar mijnvriend heeft 3 volken en via de bijenvereniging een imkercursus gedaan.

Ik vind het wel leuk om een beetje te snappen wat hij allemaal uitspookt en waarom.

Hij heeft het geluk dat de plaatselijke imkervereniging een groot stuk land heeft waar ze 1x in de maand samenkomen en hij de bijen ook mag neerzetten. Dus er is altijd wel iemand om vragen aan te stellen en de bijen hebben lekker de ruimte.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:30

Ik heb het over het schema wat sevenofnine noemt, die aangeeft dat ze van maart tot augustus maandelijks een behandeling doet.

Ik houd zelf ook het schema van de WUR aan inderdaad.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:10

<3

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:32

Morpheus81 schreef:
Ik heb het over het schema wat sevenofnine noemt, die aangeeft dat ze van maart tot augustus maandelijks een behandeling doet.

Ik houd zelf ook het schema van de WUR aan inderdaad.


Sorry, dat had ik zo niet begrepen. Negeer dan vooral mijn vorige bericht.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:53

Ik volg even niet, wat is juist het schema van de WUR juist? https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... ductie.htm Dit?
Darrenraat snijden vind ik niet zo nuttig. Maar ik ken hier imkers die een soortgelijke methode gebruiken. Als de behandeling in de zomer & naar de winter toe voldoende is kan het zeker werken.

Mijn behandelingsschema komt van mijn mentors die zelf ook met universiteiten samenwerken (Gent en Leuven) en meewerken aan hun proeven. Ik heb er hier en daar het mijne van gemaakt - ik werk namelijk liefst met broedloze afleggers ipv altijd met arrestramen. Maar de principes van die aangeleerde methode blijf ik volgen. Van sublimeren hebben de bijen geen last, bedruppelen is schadelijker en dat doen we dus ruw gezegd 1 keer per maand, maar eigenlijk komt het neer op 1x om de 5 weken.
Ik neem de honing af voordat ik behandel. Ik probeer dit rond oogsten/slecht weer te plannen, en wanneer dat niet mogelijk is gebruik ik bijendrijvers om de zolder bijen-vrij te maken zodat ik die opzij kan zetten. Het kan ook gebeuren dat ik eens een maand moet overslagen vanwege de honing. Als de rest van de behandelingen goed gevolgd worden heeft dat weinig negatief effect. Onze vereniging geeft ons de mogelijkheid om af en toe stalen te laten testen. We hebben nog geen abnormale gehaltes oxaalzuur gevonden.

Zodra ik de varroa behandeling onder de knie begon te krijgen was de bijensterfte bij mij veel minder. Daarvoor heb ik echt dramatische toestanden meegemaakt, typische varroa besmettingen. Ik ben dus wel tevreden met de behandelingen nu - al moet ik er wel een kalender voor bijhouden.

Nu nog een goede methode vinden om de Aziatische hoornaar te bestrijden :') Nog zo'n probleem. En ja af en toe een slecht koninginnejaar. En zorgen dat onze waskringloop zuiver is... En dat we geen problemen met herbiciden/fungiciden in de buurt krijgen... Genoeg om van wakker te liggen bij de bijen.

Afbeelding

Maar ze zijn zo mooi

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:48

Klopt idd, de WUR adviseert (en dit wordt ons ook in de cursussen geleerd) een 'drie-gangen menu' (stomste term ooit), bestaande uit het wegsnijden van darrenraat (wat je bij elkaar hebt dmv het plaatsen van een bouwraam), behandeling met mierenzuur of thymovar(achtige) na de oogst van de zomerhoning, en behandeling met oxaalzuur in de broedvrije periode in de winter.
Bovendien raden ze dat meer dan 1x behandeling met zuren tijdens het bijenleven af ivm bijengezondheid.

Weet jij wat er vanuit landelijke verenigingen in België wordt geadviseerd wbt varroabestrijding, Sevenofnine?

Elke maand ( / 5 weken) behandelen klinkt mij ook als echt heel veel, dus ik vind het fascinerend dat dat kennelijk als advies vanuit de universiteiten komt.

Daarnaast lijkt hier een trend te zijn om in de koninginneteelt in te zetten op VSH (varroa sensitive hygiene) eigenschappen in een volk / koningin. Men hoopt zo volken te krijgen die de varroa zelf onder controle kunnen houden door (oa) het ruimen van geïnfecteerde cellen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:04

Darrenraat snijden doen wij ook niet.

Wat wij nog wel extra doen is als we afleggers maken, een dag of 3 na doppen breken, dan is het volk als het goed is broedloos, dan verdampen we in het volkje oxaalzuur, als dit volkje af komt van een hoofdvolk waarin we varroa aantreffen.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:21

Ik heb gisteren mijn controle gedaan. Het was niet helemaal de juiste temperatuur, maar ik twijfelde of ik wel langer kon wachten. Heb de eerste 3 en de laatste 2 ramen gecheckt.

Het bleek van inderdaad niet. 10 ramen vol bijen, 8 ramen broed en 2 ramen voer. Ik heb een extra broedkamer bovenop gezet en de twee middelste ramen broed omhoog gehaald, twee sluitblokken ernaast en verder opgevuld met ramen kunstraat.

Wat zouden jullie nu verder doen qua ruimte geven? Hoe vaak moet ik ze checken? Wanneer kan er een honingkamer op? En zouden jullie ook suikerwater voeren? (Ze zitten nu op suikerdeeg met pollen).

Sorry voor de vele vragen. Het is mijn eerste keer na de cursus en merk dat ik het “spannend” vind: nu moet ik echt helemaal zelf.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:24

De bijen bij mij halen al heel veel stuifmeel binnen. Ze doen zelfs bommetje richting vlieggat.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:39

Ik zou ze niet meer bijvoeren, dat moeten ze nu redelijk zelf kunnen. Hier controleer ik ze in de actieve tijd ongeveer 1x in de 2 weken. Rond zwermen kan dat anders lopen natuurlijk omdat je dan misschien actie moet ondernemen.
Ik controleerde vorig jaar alle ramen maar wil dat dit jaar niet meer doen. Is voor de bijen ook fijner.
HK twijfel ik ook aan, hangt er een beetje vanaf hoeveel ze binnen halen, waar de temperatuur gaat doen etc. Ik moet ze nodig controleren, ga ik deze week doen en dan eens kijken hoe de vlag erbij staat.
Dit is mijn tweede volle jaar met de bijen, ik ben in mei 2022 begonnen als ik het goed heb, dus ook nog niet veel ervaring.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:15

Ik ga het weekend even afwachten dan zijn de temperaturen beter. En dan is het een week na de verhuizing.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 15:33

Het is een tijdje stil geweest van mijn kant.
Onze bijen hebben helaas wederom de winter niet overleefd.
We gaan niet meer actief opzoek naar een volkje en stoppen dus in essentie met imkeren.
We houden wel wat kasten en materialen om eventueel een zwerm te kunnen huisvesten, en zullen deze dan ook verzorgen, maar we gaan niet meer voor honing oogsten etc.
Dit omdat we het 1 eigenlijk te druk hebben, en 2 meer willen doen voor de biodiversiteit en honingbijen toch wel de neiging hebben wilde bestuivers een beetje te verdrukken.
(eigen ervaring bij ons in de tuin, dit is uiteraard niet overal het geval)
We vinden het wel jammer, maar het is goed zo.
Wie weet dat we ooit nog weer eens beginnen.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:04

Hé wat balen Laurora! Hoeveel volken hadden jullie?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:10

Wat jammer Laurora, maar ik kan het me ook wel goed voorstellen na herhaaldelijke teleurstellingen.
Wij hebben twee zomers geleden op het punt gestaan om er mee op te houden.

Dit jaar hebben wij nog geen voorjaarsinspectie kunnen doen. Te koud en dat geeft ons te hoog risico op schade aan broed.
We hebben ze vetgemest de winter in gestuurd en ze halen nu volop stuifmeel dus we maken ons geen zorgen om voedsel.
Verder winteren we altijd op 2 broedkamers in dus ruimte gebrek gaat er niet heel snel zijn.
Wat we bij elke voorjaarscontrole wel proberen te doen is oude ramen die te zwart, vol, gebruikt zijn weg te halen om ze voor nieuwe te vervangen, en als we te lang (moeten) wachten met een controle, dan zit er in veel van die vuile ramen toch al weer broed dus wordt wisselen lastiger.

Verder, eenmaal in het jaar zijn wij elke 2 weken ongeveer even in de bijen. En als de paardenbloemen op het veld massaal staan te pluizen checken we extra. Dat is zwerm-moment...

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:32

We hadden inmiddels nog maar 1 volkje, dat was een zwerm die vorig jaar kwam aanvliegen.
Maar die hadden toch wat moeite met de droogte van afgelopen zomer en gingen ondanks het bijvoeren al niet op volle sterkte de winter in.

Begrijpelijk wel Nickeltje, bijenhouden is verschrikkelijk leuk, maar ook heel moeilijk en bij tijden ontzettend frustrerend.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:38

Ik snap het heel goed, maar wel heel erg zuur! Het kan zo frustrerend zijn :(

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:52

@Indy_Mouse Er zijn verschillende manieren die verenigingen hier adviseren. Er kan met mierenzuur, oxaalzuur of middelen uit de apotheek die niet verboden zijn gewerkt worden. Ik kan er niet echt een lijn in trekken. Ik ben nu met enkele kasten aan het experimenteren met oxaalzuurstrips ipv het sublimeren. Tot nu toe tevreden van. Er is niet 1 juiste manier om te behandelen - De beste methode is diegene die past in jouw eigen manier van bijenhouden. Maar dat is wat ik zeg :+ Ik ben zelf gelukkig met oxaalzuur. Mierenzuur maakt meer slachtoffers bij de bijen en het broed en ik vermijd liefst producten van een merk.

@Laurora Spijtig dat je volkje het niet heeft overleefd... Als je wil kan je de kast opgesteld laten staan in de tuin met nog zeker 1 oud broedraam in. Voedsel hoeft niet. Zo heb je vrij veel kans dat je in de lente of zomer een zwerm 'vangt'. Als je dat ziet zitten, natuurlijk.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 16:46

Dat gaan we inderdaad doen, zo hebben we vorig jaar ook "per ongeluk" een zwermpje gelokt.
Was een hele leuke ervaring, vooral omdat we het zagen gebeuren :D