nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:17

Is er wel genoeg dracht om je heen?
En dode bijen... Wij zien ze slechts sporadisch, zeker niet elke dag er mee slepen. Hoe is de varroa besmetting? Het is nu een aantal dagen wat koeler, misschien even de plank er onder en mijten tellen?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:13

Hier zie ik ze ook niet slepen met dode bijen.

Vorig jaar wilde ons volk ook geen 2de bk uitbouwen maar dit voorjaar hadden ze het in een weekje gepiept. Nu een aflegger gemaakt dus ze hebben wel wat lege raampjes om te bouwen. Hoop dat ze dat lekker gaan doen als ze moeten 'binnenspelen' deze week.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:47

Varroa zal ik eens naar kijken, tot nu toe geen mijten gezien op de plank. Qua dracht, zou denken dat het wel ok is aangezien ze wel twee BK ramen hebben volgepakt, maar ik zal eens informeren bij een imker hier in de buurt. Dat vind ik zelf nog wel lastig te bepalen :o

Moonfight, wat grappig, dan vinden ze het dus kennelijk echt niet nodig om uit te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:53

Nickeltje schreef:
Krijg je vanuit je cursus niet je eigen volk straks?
Jammer dat deze zwerm je ontvlogen is...

Jawel :j Maar als ik nu een zwerm een plekje kan bieden, is dat ook leuk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:31

Vandaag ergens een volkje gaan bekijken om over te nemen. Vorig voorjaar aan komen vliegen in een lege kast die er weggezet stond, zelf de winter overleefd. Ze vlogen volop met stuifmeel binnen. Goed teken, dus hop deksel eraf om over te zetten in de nieuwe kast.


.. of toch niet :') Ze hebben overdwars in de kast aan het dak raten gemaakt. Verklaarde wel gelijk waarom ze vooral aan de zijkant de kast in gaan (staat wat schuin gestapeld). De dekplank zat er helaas ook niet tussen. Had het iets minder zwaar gemaakt. Wat ik zag, was wel mooi uitgebouwd. Maar hoeveel broed er is en of er al speeldoppen zijn, geen idee. Of het raat doorloopt tot ver onderin, ook geen idee.

Plan is om met twee personen 1 voor 1 het raat eraf te snijden. En dat in lege raampjes te zetten met tieraps errond. Eventueel het beetje passend snijden dat het in de raampjes past. En ze op die manier overzetten van kast.

Ik trek zulke dingen aan. En nee zeggen zonder proberen is geen optie. Als na 1 raat blijkt dat het allemaal k.u.t. is.. kunnen we altijd nog zeggen laat maar.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:57

Haha Idinn, dat is ook wat.
Heb je een mentor ofzo bij je dan, of bedenk je het allemaal zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:40

Na de situatie gezien te hebben, heb ik m'n lesjuf gebeld inderdaad _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:25

Van de week gelukt het volkje met kast en al te verhuizen. Gewoon wrappen in huishoudfolie, zodat alle gaten dicht zijn. Vandaag was operatie overhangen in de nieuwe kast.

Wat we wisten: de raten hangen overdwars aan de deksel. Dus handig om de deksel ergens in te kunnen hangen. Gelukkig heeft bijenjuf een hele handige man:
Afbeelding
Vervolgens op de tafel gezet. Ze zijn op gegeven moment toch haaks erop gaan bouwen:
Afbeelding
En dan alles wat de moeite is in raampjes vastzetten met tiewraps:
Afbeelding

Na een poosje was het wel een tafel vol honing en los gehakte stukken raat. En een flink aantal gesneuvelde dames en wat heren. Maar uiteindelijk zitten ze nu op twee broedkamers en is er alsnog een flink volk over.

Volgend weekend checken of de koningin nog leeft. Of dat er doppen zijn gemaakt. Is even afwachten, het was best een klus en met de deksel eraf tillen vielen er 2 stukken raat in het gras.

Als bonus:
Afbeelding
Raathoning.. en echt hele lekkere zoete honing :9

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:39

Wauw wat een klus! Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:19

Jemig, wat een werk! Wil gaaf als het volk dit overleeft een straks weer op een voor de imker handige manier gehouden kan worden...

Koningin gezien? En hoe was de sfeer in het volk tijdens deze ingreep? Werden ze erg boos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:20

De koningin niet gezien, hopelijk zit ze er nog wel bij in. Het is toch wel een flinke ingreep. Het volk was heel erg rustig! Gingen eigenlijk gewoon verder met waar ze mee bezig waren. Daar waren we wel wat verbaasd over, maar ook erg blij mee. Het is dus een heel prettig volk om mee te werken :j

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:42

Waar fijn dat het zo'n goed gemutst volk is!

Ik hou komende weken zeer waarschijnlijk 1 of twee jaar volkjes over, afhankelijk van of de Q terug komt van bruidsvlucht...

Is er hier een startende imker die zit te wachten op een volkje? Nabij Zwolle.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:57

Wat een werk, Idinn, maar wat gaaf om te zien! Hopelijk kunnen ze aarden in de nieuwe kast :)

Ik kon vd week mee met de lokale zwermenschepper voor een zwerm, had ik nog nooit meegemaakt dus dat was leuk. Het ging allemaal erg voorspoedig, ze hingen in een klein flexibel boompje en met de eerste flinke stoot hadden we de koningin in de mand (bleek). De rest is er toen rustig aan allemaal bij gekomen en savonds konden we de mand gewoon inpakken en weer vertrekken.

Mijn eigen volk gaat goed maar pas vorige week voor het eerst gedacht dat ze echt flink begonnen te groeien.
Ik vond elke keer ook wel wat speeldopjes maar onbelegd en al wat ouder. Ze voelden ook totaal niet zwermerig. Maar vorige week vond ik op 1 raam +/-5 nieuwe speeldopjes, dus deze week maar eens kijken hoe het er voor staat, en de spullen klaar zetten voor een aflegger.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:31

Nickeltje schreef:
Waar fijn dat het zo'n goed gemutst volk is!

Ik hou komende weken zeer waarschijnlijk 1 of twee jaar volkjes over, afhankelijk van of de Q terug komt van bruidsvlucht...

Is er hier een startende imker die zit te wachten op een volkje? Nabij Zwolle.

Iik ben er nog niet klaar voor en het is te ver. Maar als dat wel zo is zou ik dan in dit topic ,mijn eerste volk mogen vragen?.
Ik volg hier al een tijdje en jullie hebben mij totaal geïnspireerd voor de bijen met jullie enthousiastme , de mooie verhalen en plaatjes!

Eerst wil ik nog een cursus volgen en moet de jongste op school zitten .... daar kunnen we dan aan gaan werken komend jaar.

wat is overigens een rieel bedrag als je start met imkeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:59

Ik heb tot nu toe €770 aan materialen uitgegeven. Maar ben niet voor de goedkoopste keuzes gegaan en alles nieuw. De imkerjas kon bv. ook 3x zo goedkoop. En ik heb gekozen voor red cedar kasten (spaarkast en zesramer). Is ook inclusief alle benodigdheden om raampjes zelf te gaan maken.

Plus de cursuskosten €200. Zeker op kasten kan je flink besparen door ze tweedehands aan te schaffen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:33

Nickeltje schreef:
Waar fijn dat het zo'n goed gemutst volk is!

Ik hou komende weken zeer waarschijnlijk 1 of twee jaar volkjes over, afhankelijk van of de Q terug komt van bruidsvlucht...

Is er hier een startende imker die zit te wachten op een volkje? Nabij Zwolle.

Zit in dubio, door de droogte ben ik bang dat er gewoon niet genoeg voedsel is hier. Weide is kapot en ik zie weinig bloeien.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:05

Ik zou heel graag willen beginnen maar ben er ook nog niet klaar voor helaas. :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:04

Kwita, ik heb mijn bonnetjes er even bij gezocht en ik heb nu, na 1 jaar bijen, bijna €500 uitgegeven.

Nu heb ik:
- Jack & handschoenen
- Red cedar kast met 2 broedkamers, 1 honingkamer, glazen dekplank, moerrooster in houten lijst
- Gereedschap: Kastbijtel, beroker, veger, kruiden'tabak'
- Assorti aan 'rommel': 4 sluitblokken, 2 natuurbouw raampjes, 2 bijenuitlaten, een voerbak
- Assorti aan anti-varroa spul: mierenzuur, oxaalzuur, een verdamper
En heb ik de bijen gevoerd voor de winter :)

Nu ik er over denk klopt het nog niet helemaal, heb wat van bovenstaande kregen voor mijn verjaardag, en heb nog wat raampjes / kunstraat gekocht wat hier niet bij staat. De zesramer die ik heb, heeft mijn vader voor me gemaakt.
Maar goed, een idee heb je zo.

edit: Ik lees Idinn's post terug, mijn cursuskosten en de kosten van het NBV lidmaatschap heb ik ook nog niet meegerekend.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:25

Ok, dus in dit topic is er nu geen interesse in een volkje?
Dan ga ik namelijk verder vragen want er staat er eentje klaar om op te halen...

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:48

Ik heb gisteren met pijn in mijn hart het laatste stukje honingraat wat ik van aurora had opgemaakt.
Ik ben er zooooo zuinig mee geweest en ik heb er onwijs van genoten! :9
Nu is mijn brutale vraag of iemand van jullie misschien raat heeft? (en zo ja of die dan ook voor de liefhebber verkrijgbaar is :D )

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:50

Wij hebben in twee volken een raam hangen waarin ze hopelijk raathoning maken. Straks gevuld met Linde.
We hebben dit nog nooit eerder gedaan dus ik weet niet of het experiment slaagt maar ik zal het hier laten weten als er iets extra is

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:54

Ik vrees dat ik voorgoed verpest ben nu.
Het is dat ik middenin Amsterdam woon, maar ik begin die bijtjes toch wel heel leuk te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:54

Ik heb hier zat liggen, maar weet niet of dat in de buurt is. Edit: niet bepaald..
Afbeelding

Ze hebben het ook bij de ah trouwens. Maar misschien niet zo lekker als vers van een imker :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-20 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:58

Het is een uurtje rijden, maar aangezien het mij met mijn lease-autootje alleen maar tijd kost maakt het me niet zo uit. O:)
Ik krijg 12 juni mijn nieuwe auto en heb daarna anderhalve week vakantie ook nog.

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:09

Je bent welkom als je zin hebt haha laat tegen die tijd maar even weten.