nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:49

De twee die nu weg kunnen en goed aan de gang zijn, zijn wel hard aan het groeien inderdaad en ik heb niet de mogelijkheden om ze allebei naar een 10 ramer over te zetten, zo veel kasten heb ik gewoon niet. Ik kan ze misschien nog wel even bezig houden met wat ramen wisselen, maar deze twee staan er geen maand meer...

De zwerm moet nog even settelen en zodra die lekker aan de leg is, zijn die ook klaar voor vertrek.
De laatste aflegger loopt wat achter, maar dat betekent ook dat die dus rustig wat langer kan blijven staan dus.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:34

Wilde Indy_Mouse er niet ook nog eentje?

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:39

O:) ik dacht dat zij degene was die hoog-zwanger was...

Maar die wilde inderdaad ook een volk.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:44

Hahahaha nee :+

Indy_Mouse was volkloos maar die had die zwerm geschept laatst

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:17

Haha klopt! (en gelukkig niet (hoog)zwanger, ik heb twee jonge jongens en dat is wel genoeg :+ )

Ik wil er ook nog wel eentje Nickeltje!
Ik kan ze in principe ophalen wanneer je wilt. Zondag rijden we van Groningen naar huis, en zouden we langs kunnen komen, maar dat moet ik even overleggen met mijn man. Die trekt al iets wit weg bij het idee dat de bijen in zijn auto gaan, laat staan als hij er zelf bij in moet _O-

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:05

Zondag zou prima kunnen. Wil je er dan 1 of 2?
Ik neem aan dat je ze in mijn kastjes mee neemt en thuis rustig over zet?

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:50

Moonfight of Laurora, als jullie toevallig eerder wel in de buurt van Dalfsen zijn en je hebt de kans een 10 raams kast af te geven, dan kan ik ze hier wel makkelijker langer aanhouden en zitten ze daarna meteen alvast in je eigen kast...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:29

Nickeltje schreef:
Zondag zou prima kunnen. Wil je er dan 1 of 2?
Ik neem aan dat je ze in mijn kastjes mee neemt en thuis rustig over zet?


1 is voor mij voldoende, dank je :)

En tja, wat is handig... Ik zou ook dit weekend een kast kunnen brengen, dat jij of we samen ze overzetten, en dat ik ze dan volgende week een keer in de ochtend kom ophalen? Dan heb jij ook sneller weer een kast vrij. Ik heb je nummer nu dus we kunnen ook via app overleggen :)

Laurora, gezien je opmerkingen over het AVB woon je redelijk in de buurt van Groningen? Ik zou een kast van je mee kunnen nemen naar Nickeltje, denk ik :)

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 11:08

Ik heb even de rijksoverheid gebeld, en volgens hun zit in die 3km grens al een foutmarge en kan ik gewoon bijen halen zolang ik maar niet door het getroffen gebied hoef (wat ik dus niet hoef)
Dus in principe zou ik toch al een volkje kunnen halen, deze of volgende week.

Edit: Indy: ik woon in Hoogezand, kwartiertje van de stad Groningen af :D

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:02

Het is ook in Lokeren (B) aangetroffen. Hopelijk blijft het beperkt.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:14

Vanmorgen tijd voor de kastcontrole! Ik knijp me echt in m’n handen met koningin Bianca en haar volk, wat een toppers! Lekker kalm, nauwelijks opvliegen, een beste plak gesloten broed, larfjes, en een flinke voorraad stuifmeel en honing. Ik ben echt super blij met ze <3
Mijn vorige volk had nooit veel stuifmeel in de cellen, wellicht uiteindelijk ook een reden dat de winterbijen het niet hebben gered.

Broed!
Afbeelding

En dit is heel grappig, er zijn duidelijk verschillende werksterlijnen te zijn in mijn volk. De meeste zijn vrij donker rossig, maar een deel is veel lichter, grijs-gelig. Op onderstaande foto is de bij links een van de lichten, tussen haar rossige zusters:
Afbeelding

Vraag me wel af waar dat lichte vandaan komt, zijn er lichter gekleurde rassen? Ik kan alleen de zwarte bij bedenken, en die zullen wel niet licht zijn :') Anders een soort mutatie?

En ik ga ze in de gaten houden, want het viel me op dat de bij die ik op de foto heb wat kapotte vleugels had. Het kan natuurlijk zijn dat het toevallig een oudere bij is, maar wie weet combineert dat lichte vachtje met iets meer sinisters.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 14:24

Ziet er super uit! Heerlijk zo'n relaxed volk.
Wij hebben ook vaak verschillende kleuren in een volk zitten. Volgens mij ligt het ook aan de leeftijd. Grijsjes zijn vaak wat ouder en al een beetje versleten en verbleekt door de zon.

Ik kan echt niet wachten tot we weer bijtjes hebben, ik kan ze alweer bijna horen rondzoemen in de tuin <3

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:43

@Indy: ziet er goed uit.
@Laurora: fijn dat je nu toch een volk kunt halen.

Bij ons was het deze week voor de derde keer raak; weer een zwerm.
Deze keer was de zwerm weer in dezelfde boom gaan hangen, maar nu lager. Makkelijker met scheppen. Maar de zwerm was zo groot dat deze niet in het kleine kastje paste.

Afbeelding

De tak kon de zwerm haast niet houden en deze hing op het laatst bijna op de grond.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:33

Mooie foto van die zwerm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:35

Zwermen blijven een fascinerend iets wat mij betreft :+

Vandaag volkjes gecheckt. Nieuwe Q is gesneuveld. Volk liep onrustig over de ramen. Wel een uitgelopen redcel, dus hopelijk is er gister een nieuwe uitgelopen en zijn ze snel weer rustig en in orde. Toch ramen van het broednest lopen omgooien, denk dat ze tussen 2 ramen klem is komen te zitten. Het is nogal hobbelig natuurlijk bij ze.. nu zit het beter.

Andere volkje, oude Q gaat goed. Al zie ik geen enkele groei, dat mag nu toch weleens beginnen..

Soms vraag ik me af.. of ik niet met een fatsoenlijk volk opnieuw moet beginnen ipv dit bijzondere gespuis :')

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:02

Afbeelding

Deze foto van vorig jaar kwam op m’n mobiel naar voren. Prachtige oranje klompjes :)

Op Facebook stond in een bijengroep een overzicht van welke bloem, welke kleur stuifmeel geeft:


Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:20

Voor de ubernerds onder ons...
Typeren onder de microscoop...
B-)

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:39

Dat lijkt me echt super tof om te doen :+

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:08

Ik kom ook regelmatig de meest fascinerende kleuren tegen in t raam of op de plank <3

Dat groenige zie ik ook, zal eens kijken hoe het wilgenroosje er eigenlijk uit ziet en of ik die inderdaad veel zien in de omgeving.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:41

Okee, een wilgenroosje ziet er heel anders uit dan ik verwacht had :')

Ik ben helemaal blij, laatst een volkje opgehaald bij Nickeltje, dus ik heb nu weer twee volken <3
De voormalige zwerm van Koningin Bianca doet het top, ze hadden bij de laatste controle 3 ramen vol gesloten broed, en nog twee bijna vol met eitjes en larfjes.
Nu ben ik super slecht in het zien van eitjes, en denk altijd maar 'als er larfjes zijn was de Q er 3 dagen geleden nog' :') maar nu had ik mazzel: de dames hadden de andere kant van het raam volgepropt met donker stuifmeel, en tegen die donkele achtergrond zag ik wél eitjes!

Afbeelding

Dit vind ik ook leuk, in mijn curses-whatsapp groepje deelde iemand deze foto (van https://zwartebij.org/zwarte-bij-gespot/):
Afbeelding

En kijk dan eens naar de bijen uit het volkje dat ik van Nickeltje heb:
Afbeelding

Ik zie duidelijk een aantal bijen met Buckfast herkomst, met die geel/oranje band op het achterlijf. De Carnica / Zwarte Bij verschillen heb ik nog niet zo duidelijk gespot, maar zo leuk om te zien dat het echt een bastaard volkje is <3
De koningin is een grote dikke rooie, ik had haar in het kooitje tijdens de controle, maar ook een dar... En toen ik probeerde die er uit te krijgen smeerde de Q m ook en verdween weer tussen de ramen :') Volgende controle weer een kans!

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:10

:wave:
Ik kom hier even binnen vallen. De zoon van de buurvrouw heeft al enige jaren een paar bijenkasten achterin de tuin staan. Vandaag wordt ik ineens opgeschikt door een luid gezoem en zie een gigantische zwerm bijen in de lucht.

https://youtube.com/shorts/E5_1-J6xD4Q?feature=share

Ik geniet op afstand en heb dit nog niet eerder gezien, dus ik schrok wel even, maar met dank aan Google is me nu duidelijk wat er aan de hand is.

De zwerm heeft zich ondertussen gesetteld bovenin een hele hoge eik dus ik ben benieuwd of hij er nog bij kan.

Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 15:25

Dorus, dat is en vervelend hoge plek zeg...

Indy-Mouse, prachtige foto's weer zeg!!
Mooi is je koningin he? Dik oranje monster! Die van Laurora ziet er ook zo uit

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:58

Oei die zijn hoog gaan zitten!

Indy, mooie bijtjes <3

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 19:15

Haha ja het blijft super indrukwekkend, zo'n zwerm! Inderdaad niet zo'n handige schep-plek.

Fijn dat je je nieuwe bijtjes hebt Indy! Mooie foto ook weer!
Eitjes kunnen zich echt goed verstoppen als het licht niet net goed valt, hoogst irritant :+

Ben zo benieuwd naar onze nieuwe dames <3

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:33

Ondertussen zijn ze verhuisd naar een boom voor in de straat. Een heel stuk lager, maar zonder hoogwerker nog niet bereikbaar. En laat die nou net niet beschikbaar zijn :+
De imker was wel even poolshoogte komen nemen en heeft een lege kast in de voortuin gezet in de hoop dat ze die zelf ontdekken.

Afbeelding