nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:20

Nou, als alle drie mijn afleggers aanslaan tot goed groeiende volken, dan zijn ze voor jullie drie, inclusief Laurora.

Het zijn dus bastaard. Mooie grote bijen. Vriendelijk en kalme volken. En als straks alle broed uitgelopen is, zullen we ze ook met oxaalzuur verdampen dan zijn ze als het goed is varroa vrij als de Q begint te leggen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:29

Super fijn Nickeltje <3

Ik heb vanmorgen mijn kasten weer gereed gemaakt. Ik ben overgegaan van 10- naar 11-raams afstandsrepen, dus die vervangen. En alles weer ingestreken met propoleum :)

Gedurende de middag alle was die ik had verzameld met het omsmelten van de raten opnieuw gesmolten, in handzame blokjes. In de oven, ging erg goed. En in siliconen vormpjes, daar kwam het super makkelijk uit, ideaal!

Afbeelding

Moonfight, spannend! Succes met de laatste loodjes. Is het je eerste kindje?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:42

Dankjullie wel! Ja eerste kindje!

Handig met die siliconen vormpjes!

Als Laurora er twee wilt dat is dat ook prima hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:51

Handig in die vormpjes!

Gooien jullie beschimmeld raat weg, of ook smelten?

Welke regio zitten jullie? Ik heb waarschijnlijk voldoende tijd om zwermen te scheppen. Maar wil zelf geen extra volk (de bijenstal is vol en 2 is wel even goed zo om erin te komen). Dus mocht ik iemand via hier blij kunnen maken :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:12

:+ ik heb nog nooit beschimmelde raat gehad...

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 19:34

Super tof Nickeltje :D

1 is eerst wel even goed voor ons denk ik, we willen na ons laatste verlies een beetje rustig aandoen :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:36

Nou, ik beloof dus niets keihard, ze kunnen nog sneuvelen als ze niet aan slaan, maar als alle drie mooi op gang komen dan zijn ze voor jullie.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 19:49

We wachten geduldig af, anders zijn er ongetwijfeld andere volkjes te vinden voor ons :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:20

Wij hadden 1 beschimmeld raam na de winter in de kast. Maar bijen hebben hem weer schoongepoetst en gebruiken hem nu weer.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:17

Het blijft leuk om te lezen hier hoe het gaat met jullie volken en het kriebelt (niet letterlijk :D) ook bij mij. Ik wil in 2022 de cursus doen, dit jaar op tijd inschrijven, en dan hopelijk volgend jaar ook bijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:11

Ik heb zaterdag doppen gebroken. Eerst geluisterd en hoorde een tuter en kwakers. Zo leuk! De doppen zaten deels verstopt achter de tiewraps, hopelijk heb ik ze allemaal gevonden. Denk het wel.. laatste raam met broed hoorde ik de tuter en een kwaker. En die kwaker zat inderdaad op dat raam. Twee onrijpe gevonden en twee laten inlopen.

Afbeelding

Maar wat een gedoe.. sla je dames af in een emmer. Aldus de boeken: de bijen vormen een tros op de bodem. Ja hoor tuurlijk niet.. alle bijen wandelen omhoog, gaan aan het doek erover hangen.. die wordt te zwaar en valt in de emmer. Ik heb de laatste ramen gewoon in de kast afgeslagen, vond het wel gescheten.. ze zijn toch nooit agressief :')

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:55

Er wordt druk en fanatiek gevlogen bij de drie afleggers die ik heb gemaakt.
Woensdag is dag 13 na maken, dus dan gaan we eind van de dag doppen breken. Ik ben heel erg benieuwd wat we tegen komen, maar nu van buitenaf ziet de activiteit er in elk geval erg goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:03

Hier donderdag geholpen met de nieuwe cursisten en het doppen breken. Morgen weer even meehelpen vegers maken. En mijn eigen volken checken. De zesramer even zien of die al over kunnen naar een tienramer. En of er op de tienramer al een hk kan. Suikerdeeg kan er nu ook wel weer vanaf hoop ik. Hebben ze mooi een week van kunnen eten. Kan het vlieggat ook weer wat ruimer, scheelt filevorming :')

Zo fijn om te zien als ze goed vliegen! Hier hadden alle volken trouwens weinig doppen aangezet.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 14:19

Er is gister amerikaans vuilbroed vastgesteld in een dorp bij ons in de buurt (Slochteren)
Even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen....

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:27

Laurora schreef:
Er is gister amerikaans vuilbroed vastgesteld in een dorp bij ons in de buurt (Slochteren)
Even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen....

Ik las het. Spannend om dat zo dichtbij te hebben

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 16:36

Ja, het is ook niet de eerste keer. Vijf jaar geleden al in Zuidlaren, waar onze vereniging zit. Alles afgelast toen, inclusief het krijgen van ons (toen) eerste volkje.
We hopen dat het hierbij blijft natuurlijk, dit kan echt uitlopen op een groot drama.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:32

Dat is naar Laurora! Vorig jaar (of al twee jaar geleden?) hier in de buurt net over de grens, maar wel bij een verenigingslid dat kennelijk ook met eigen gereedschap meehielp met de bijen van de vereniging. Heb er daarna verder niet meer over gehoord, dus het zal beperkt zijn gebleven.
Hopelijk krijgen jullie er niet mee te maken!

Idinn, was het volk met de tie-wraps die, die je toen uit die scheefgestapelde kast hebt gehaald en omgezet naar raampjes? Ik ben nog altijd onder de indruk van dat verhaal :')
Heb je het idee dat je bijen nog last hebben gehad van de onkruidverdelgende buurman?


Arme Century, ik was even aan het teruglezen en zag je op de vorige pagina ook al opmerken dat je zo aan het wachten bent op het opnieuw opstarten van de cursussen :(:)
Had je al eens gekeken of geïnformeerd bij de lokale vereniging of je daar niet alvast met iemand mee kan kijken?

Ik heb momenteel al mijn bijenspul achterin de auto staan, klaar om te verhuizen naar mijn schoonouders :) Al het onderhoud is gedaan en zo heb ik thuis weer wat meer plek.

Oooo ik krijg net een berichtje dat een van mijn cursusgenootjes een zwerm heeft en schep-hulp zoekt. Ik ga even op pad 8-)

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 19:21

Tof dat je wat kwijt kan bij je schoonouders Indy!
Wij hebben het ook wel eens aan mn schoonouders gevraagd, maar mijn schoonmoeder is bang voor alles wat vliegt en wil het absoluut niet hebben helaas :')

Succes met je zwermschepavontuur! 8-)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:31

*\o/* het was super leuk!

Cursusgenootje was licht in paniek, die had geen idee wat ze moest doen :') Ik was vorig jaar eens meegegaan met een oudere man van de vereniging naar een zwerm dus had wel een idee.

Zwerm was uit de boom gevallen en lag in de bosjes / onkruid, erg onhandig. We hebben zo veel mogelijk takjes losgeknipt en opgelicht en de bijen verplaatst naar een krat. Op een gegeven moment waren er een hele hoop in de lucht, en de krat leek voller dan wat we er aan bijen in hadden gestopt.
Toen dus even opgehouden en het aangekeken, en we moeten mazzel hebben gehad en de Q met een van de trosjes bijen in de krat hebben gekregen. Super dus! Bijen verzamelden zich in de krat, die hebben we op de kop op een laken gezet zodat ze er in konden kruipen, en hebben ze toch een tijdje met rust gelaten.

's avonds zijn we ze gaan halen, gelukkig allemaal nog steeds in de krat :) Overgegoten ( :') ) in een kast, en zo had ik een nieuw volkje!

Per toeval nog een hele nuttige ontdekking gedaan. Op een gegeven moment kwamen de bijen weer wat omhoog in de kast, en toen heb ik de dekplank er op gelegd zodat ze er niet weer vandoor konden. Er zat een bijenuitlaat in. En wat gebeurd er? De bijen die niet lekker waren meegekomen of waren opgevlogen kwamen langzaam aan op de uitlaat af, en kropen naar binnen!
Ik voel me altijd super schuldig als er achterblijvers zijn, en nu zijn er ipv ~25 slechts 3-5 achtergebleven. Het was openbaar terrein, en mijn mooie kast, anders had ik ze wellicht nog laten staan tot vandaag zodat iedereen nog naar binnen kon. Ideaal!

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:34

Fijn dat het gelukt is met de zwerm! Lijkt me best spannend. Niet gestoken?

Indy_Mouse_9 schreef:
Arme Century, ik was even aan het teruglezen en zag je op de vorige pagina ook al opmerken dat je zo aan het wachten bent op het opnieuw opstarten van de cursussen :(:)
Had je al eens gekeken of geïnformeerd bij de lokale vereniging of je daar niet alvast met iemand mee kan kijken?


Lieve reactie :) Ik ben inderdaad aan het wachten, maar het is niet erg dat het wat langer duurt. Ik heb wel geduld. Kan ik ook de tuin nog meer gereedmaken voor een kast. <3

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:57

Nee, niet gestoken! Weet je wat de grap is, als een zwerm net is vertrokken zitten de bijen vol met honing. Ze kunnen dan hun lijfje niet voldoende krommen om te kunnen steken :)

Als ze al langer hangen en nog geen geschikte nieuwe plek hebben gevonden word het anders. De honingvoorraad raakt op (dus ze kunnen weer steken), en ze worden ook prikkelbaarder want nog steeds niets gevonden.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:53

Zo, doppen zijn gebroken. Ik blijf dat een enorm spannend moment vinden. Twee fraaie koninginnen zijn er in elk volkje nu uitgelopen, die mogen vannacht uitvechten wie er over gaat blijven... en dan over een week ofzo maar eens zien of er wellicht al gelegd wordt...

De vier hoofd volken staan er nu gelukkig ook goed bij. Hebben voldoende eten aan boord ( al is het geen enorme overvloed) en er wordt netjes gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:52

Indy, ja dat is dat volkje idd met de tiewraps :) Van het onkruid spuiten hebben ze gelukkig geen last gehad!

Altijd mooi een zwerm scheppen.. en gieten :+

Nickeltje.. ik hou 3 weken aan voor de controle. Na circa een week de bruidsvlucht en dan twee weken om goed op gang te komen.

Mijn aflegger woont erg ruim nu in een 10 ramer (met 1 sluitblok, zou er nog 3 bij kunnen steken). Maar die paste nu nog in de stal, dus ze maar vast daarin gezet. En nog een reep suikerdeeg erop. Hoofdvolk heeft het pak bijna op, maar laatste beetje gaat langzaam dus goed teken dat ze het zelf weer redden. Had even gespiekt van de week en in de bovenste bk waren ze iig ook eindelijk de buitenste ramen aan het uitbouwen.

Volgend weekend checken of de jonge koningin aan de leg is. En dan gelijk zien of ze de onderste bk ook al uitgebouwd hebben. Iig gaat de hk er wel bovenop. Mochten ze liever omhoog bouwen, dan kan dat ook :+

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:08

Wij hebben net heerlijk laat in de tuin zitten ontbijten met uitzicht op een bruidsvlucht van één van de afleggertjes. Prachtig gezicht...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:26

Oh heerlijk <3 en bijzonder!
Ik was nog aan het denken hoe fijn het zou zijn lekker naast de bijen in de tuin te kunnen zitten (de mijne staan niet bij mij zelf thuis). Ik heb het moeten doen met een dutje op de tuinbank :')

Mijn zwerm doet het zo te zien ook goed! Vorige week de kast gecontroleerd, toen zaten ze er anderhalve dag in. Q gezien, gevangen, gemerkt, en een naam gegeven :) en het volk voorzien van een raampje voer.
Ze zijn echt lekker aan het vliegen, zo fijn om weer te zien <3

Koningin Bianca!
Afbeelding