nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:45

oliebol... Moonlight... Een specht anders nog? Zo goed mogelijk dicht maken in elk geval en in de gaten houden

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:45

Oh nee Moonfight, zo wil je ze niet vinden met deze koude...
Specht was ook het eerst wat ik dacht, maar eigenlijk alleen omdat dat in een van mijn lesboeken stond :+ Wat Tamary sugereert klinkt mij ook als een goed plan.

Ik heb vandaag behandeld met oxaalzuur, wat aan de late kant al weer gezien de temperatuur volgende week. Ik zag minder bijen dan ik had verwacht, maar misschien zaten ze gewoon heel krap op elkaar. Het was tenslotte best koud. En uiteraard zaten ze precies tussen de twee broedkamers, super handig (not).
En die bovenste broedkamer was super zwaar, kon m nauwelijks met 1 hand kiepen en ondertussen ook nog druppelen...
Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:55

Na wat gegoogle denk ik inderdaad dat het een specht geweest is! Morgen maar wat gaas om de kasten doen denk ik! Wel zonde van mijn broedkamers zeg....

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:07

Wij hebben ook nog niet behandeld met oxaalzuur. Doen we altijd rondom de jaarwisseling. Eerder ook echt niet dit jaar, het is zo lang warm geweest, ze hebben nog veel te lang broed gehad.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:14

Ik zou het wel heel spannend vinden om nu de kast te openen, gaat er dan niet teveel warmte verloren?

Zeker jammer zeg, Moonfight! :(

Ik denk zelf het druppelen over te slaan, ze zijn eerder dit jaar behandeld (met mierenzuur) en waren een redelijk 'schoon' volk toen ik ze kreeg volgens mij. Ik wil eerst zien of ze de winter überhaupt overleven :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:15

Bij mij is de tempratuur in de broedkamer eind november gedaald naar +/- 22 graden. Eerder zaten ze nog op 35, dus ik ga er van uit dat ze nu broedloos zijn :)

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:18

Dat is wel handig van je metingen inderdaad!

Wij hebben een paar jaar geleden een verdamper gekocht om inderdaad de kasten met de kou niet te hoeven openen en ze te bedruipen...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:18

Ik heb net mijn gegevens er bij gepakt, en dan zie ik het volgende:
Afbeelding

Bovenste lijn is de temperatuur, daar onder gewicht (niet heel relevant voor dit, je kan wel goed zien dat er net een meet moment was toen ik de deksel van de kast had :) ), daar onder geluid.

Temperatuur in de kast zat die ochtend tussen de 24°-26°, en net rond de 24° toen ik de kast open deed. Het druppelen zorgde voor opschudding, je ziet dat ze veel ander geluid maakten in +/- het uur dat volgde, en dat de temperatuur opliep naar +/- 30°. Gedurende de dag liep dat weer af, naar +/- 20°.
Gisteren zaten ze gedurende de dag rond de 20°, en vandaag ook. Het lijkt er dus op dat de afkoeling door het openen van de kast voor de oxaalzuur behandeling mee valt.

Dat ze nu in totaal wel lager zitten dan voor de behandeling vind ik typisch. Maar als ik een paar dagen terug kijk, varieert de temperatuur meer dan ik dacht. Verschillen van 6° tussen de uitersten op 1 dag (28.1° en 22.1°) komen toch wel voor. Dus misschien toeval.

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:45

Wat interessant om te zien Indy mouse!
wat voor apparatuur gebruik je voor het meten van de temperatuur?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:48

Ik heb een BEEP base :)
Vooral zo in de winter vind ik het toch handig, de temperatuur en het gewicht zijn toch de voornaamste dingen waar ik me dan zorgen over maak.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:22

Wij hebben ook een BEEP base liggen...
Ongebruikt... We krijgen de verbinding niet aan de gang om meetgegevens naar telefoon of laptop te sturen. Iets met een Wifi internet probleem volgens mijn vriend...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:32

Maar de BEEP stuurt zn gegevens via LORA, dus niet wifi of regulier internet. Of gaat het bij de initialisatie al mis?


Moonfight, heb jij je kasten nog redelijk kunnen repareren voor nu? Is de vandaal nog weer langs geweest?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:44

Volgens mij daar inderdaad al...
Toen we dat pakket begin vorig jaar ontvingen is vriend er vol goede moed mee aan de gang gegaan (en hij is echt niet onhandig ofzo) maar na een weekend zuchten en schelden was er geen communicatie tussen dat ding en een telefoon of laptop en vooral bij hem heel veel frustratie...
Dus als ik er over begin gaat hij al zuchten, termijn het me heel tof lijkt om onder een van de kasten ook zo'n meetsysteem te hebben zitten...

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 23:31

Zou je hem willen doorverkopen eventueel? Het lijkt mij ook supertof (mits hij hier wel wil werken natuurlijk). Zo leuk om die grafiekjes te zien @Indy_Mouse!

Ik ben ook benieuwd Moonfight, is het allemaal gelukt verder?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:47

Zal ik thuis eens overleggen. Hij ligt nu gloednieuw zinloos te liggen...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:35

Ik krijg nu support neigingen en wil allerlei ‘heb je wel..?’ dingen roepen :D Er staat me wel vaag bij dat er een soort onlogische stap was, maar ik heb gewoon de handleiding gevolgd en kwam volgens mij geen grote problemen tegen.
Misschien jezelf er eens aan wagen Nickeltje, als je vriend van huis is? Wellicht is hij te slim hiervoor. (Absoluut niet banketstaaf bedoeld - soms ga je dingen te ver doordenken en mis je daardoor de simpele stappen :) ). Als ie niets ligt te doen is verkopen natuurlijk logisch maar wel jammer als je m eigenlijk gewoon zelf wilt gebruiken, toch?

Ik heb een kerstbonus gekregen en denk dat ik een tweede ga bestellen :)

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:45

Goed idee!! Misschien gewoon een keertje zonder enig verstand van dergelijke dingen bovenaan de gebruiksaanwijzing beginnen...

Carmen_x
Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-20

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:23

In januari begin ik met de cursus Bijen Houden.
Naar uit nieuwsgierigheid, staan jullie bijenkasten in de winter ook buiten? Op dezelfde plek als in de zomer?

Ik ben aan het rond kijken waar ik mijn kast zal ga plaatsen (uiteraard in overleg met de leraar van de cursus).

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:36

Ik hoop dat het werkt @Nickeltje! En anders heb ik er misschien wel interesse in :)

@kimmeuwissen leuk at je gaat beginnen! En ja, je laat je kasten gewoon staan. Als je bijen goed ingewinterd zijn kunnen ze dat hebben, ook als het heel koud wordt. Je wilt ook niet dat ze te actief zijn, want er is geen eten voor ze te halen en anders gaan ze te snel door hun voorraad heen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:46

Kim, leuk dat je ook gaat beginnen.
Onze kosten staan jaar rond buiten en in principe op vaste plek.
Soms brengen we ze in het voorjaar naar de fruit bloesem. Maar verder altijd op dezelfde plek.
We wisselen wel soms van deksel of bij een grote controle wisselen we een bak en hangen we de ramen om zodat de eentje opnieuw in de olie gezet kan worden als ze verweerd raken.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:20

Ik heb een vraagje; ik heb eigenlijk tweetal klusjes vrij dichtbij de bijenkast te doen die veel herrie maken (eentje is boren, andere is grind wegscheppen en tegels leggen).
Het leek me goed dat juist nu te doen nu ze in winterrust zijn, maar ik wil ze ook niet teveel lastigvallen. Kan ik dit zonder problemen doen?

Andere vraag: hoeveel hoort een bijenkast met wintertros en voldoende voer op een BK + HK ongeveer te wegen? Ik heb nog geen enkele weging gedaan, ook niet vlak voor de winter (was achteraf wel fijn geweest, beginnersfout), maar zou graag een idee willen krijgen of ik ze moet gaan bijvoeren of niet.
Als de bijen onderin zitten, kan je dan bijvoeren door het deeg op de bodem te leggen? (dat las ik ergens als optie). Want de HK boven de bijen lijkt leeg te zijn, ze zitten in de BK bij de vliegopening in de buurt.

En met wat voor temperatuur mag ik ze even 'lastigvallen' om dit deeg te plaatsen? Want als het op de bodem moet, moet de BK opgetild worden... dat is natuurlijk niet zomaar iets, als de tros daar zit.

Ik las ook ergens dat als ze beneden zitten, ze waarschijnlijk wel voer boven zich hebben, maar als ik door het glas spiek lijkt de HK leeg.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:39

Sorry Century, ik had je vraag gelezen eerder en toen niet meer aan gedacht.

Klusjes, misschien doen op een iets warmere dag (rond de 10'), dat ze wel actief zijn binnen de kast, maar niet willen vliegen? Zodat ze niet van stress van de tros af komen, zeg maar. Eventueel de avond er voor de vliegplank omhoog doen, zodat je zelf ook geen last van ze hebt?

Wat betreft het gewicht, als je een jerrycan suikerwater hebt gevoerd zou er ruim 10kg voer in de kast moeten zitten. Hoe zwaar alles dan totaal is, is lastig te zeggen aangezien een houten spaarkast iets anders weegt dan een segeberger, en je daarbinnen ongetwijfeld ook nog verschil hebt.
De ervaren imkers bij ons op de vereniging zeggen dan 'heu dan moet je m ff optillen en voelen', maar dat vind ik van die zinloze informatie, precies om wat je zegt - je hebt niet gewogen kort na het inwinteren, dus hoe zwaar moet die kast nog voelen dan! (het is wel iets wat je beter leert met ervaring, denk ik, net zoals je na een tijdje bij het optillen van een raampje al kan voelen dat ie vol zit met honing, voordat je m ziet).

Als ik me goed herinner, kunnen ze vanaf +/- 15 graden wel weer gaan vliegen, dus dan zou je in ieder geval de dekplank wel even kunnen oplichten. Volgens mij tussen de 5 en 10 graden zitten ze niet stijf op de tros maar bewegen ze wel door de kast. Dat zijn dan ook de momenten dat de tros verplaatst, of dat ze voer van buiten naar binnen kunnen halen, of dus suikerdeeg ophalen.

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:51

Digitale kofferweeghaak / unster gebruiken. Ene kant er onder haken, iets optillen, aflezen en idem voor de andere kant. Dat bijhouden, wat de cijfers zeggen leer je door blijven meten. Als je kast op plaat hebt staan kan je dit ook doen met een personenweegschaal.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:53

Dank je voor je reactie!
Het is nu wel relatief warm, dus ik zou dan nu wel iets kunnen doen begrijp ik. Laatst was het zelfs 15 graden. Als ik het deeg helemaal bovenin leg, (op de HK latten) en ze zitten in de BK onderin, gaan ze dat dan wel halen als het wat warmer is? Of kan ik toch beter de HK weghalen en ze op de BK voeren? Is een grotere ingreep natuurlijk.
Er vanuitgaand dat ze er nog zijn... vind dat zo spannend haha. Zolang ik niet kijk heb ik nog hoop dat het goed gaat :P

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:56

Er was een daar kan je altijd voeren locatie in de kast en verder afhankelijk van temperatuur/seizoen plek. Volgens mij was boven altijd optie, maar kan even niet vinden of dat klopt.