nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:14

Ik kan het iig proberen :j. En kijken of het deeg verdwijnt of niet. Als ze het niet nodig hebben, kan het dan kwaad ze toch te voeren?
Ik ga kijken hoe ik het meten kan gaan doen. Ik wil dat gaan automatiseren, maar zolang ik dat nog niet heb is een andere manier wel handig. Zonder data wordt het sowieso lastig om te leren begrijpen wat er gebeurt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:33

Specht niet meer langs geweest, kasten omwikkeld met gaas. Gaten afgedicht met hout, van het voorjaar maar overzetten en kijken of ze echt goed kunnen repareren. Laat het gaas er voorlopig maar even omheen denk ik.

Zo mijn man zou echt helemaal wild worden van zo'n base om dingen te meten. Ik laat het hem maar niet zien :=

Ik zou dat soort klusjes probleemloos doen hoor Century. Zeker in de winter. Wij hebben er eigenlijk nooit problemen mee. Ik doe alleen even een pak aan als ik in de zomer ga maaien om de kasten.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:58

Komen ze dan ook echt op je af, of doe je het gewoon voor de zekerheid aan?

Gelukkig dat de specht niet meer is geweest, maar jammer zeg, van de kast! Hopelijk kan het nog goed gerepareerd worden.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:11

Ik heb vandaag de bijen bijgevoerd (suikerdeeg). En tot mijn verbazing (en blijdschap) kwamen er allemaal bijen kijken wat ik aan het doen was, door de HK naar boven! Echt redelijk wat. Ik heb het snel weer dicht gedaan (want het is wel warm, maar niet echt warm natuurlijk). Eén bij zat al bij het deeg. Dus ze leven nog :D en ze lijken het goed te doen! *\o/*
't Is wel een leerzaam jaar geweest! Op nog veel meer bijenplezier komende jaren!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:16

Gelukkig Century!
Dat had ik vorig jaar, de bijen zaten toen nota bene maar op 1 broedkamer, maar ze hadden veel straatjes bovenaan wat dichtgebouwd. Ik kon ze totaal niet meer zien. Voor het oxalen heb ik de kast toen opengemaakt, en toen kwam er ook zodra ik de dekplank los wrikte de hele kluwen naar boven om te zien wat er loos was :)
Vanaf nu altijd in de winter een thermometer in de kast (ofwel van de BEEP ofwel zo'n ikea thermometer), dan weet ik in ieder geval of ze nog leven.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:23

Ze kwamen inderdaad toen de dekplank los ging ineens naar boven zetten. Ik vond het erg leuk om te zien :D
Thermometer goed idee!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:41

Century schreef:
Komen ze dan ook echt op je af, of doe je het gewoon voor de zekerheid aan?

Gelukkig dat de specht niet meer is geweest, maar jammer zeg, van de kast! Hopelijk kan het nog goed gerepareerd worden.

Voor de zekerheid, soms een boze waakbij maar meestal trekken ze het best prima :)

Hier had ik ook een volk waarvan ik dacht dat ze verdwenen waren. Bleken ze gewoon heel laag in de kast te zitten :)

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:43

Nah, waren we hier zo trots dat we nog nooit een volk in de winter waren verloren, lijkt het er nu op dat beide volken de winter niet hebben overleefd :(
Geen idee wat de oorzaak is. Ze hebben nog heel veel voer, de kasten zijn ook heel zwaar.
Waarschijnlijk toch ziekte. Misschien dat we de oorzaak nog kunnen ontdekken tijdens het schoonmaken van de kasten (?).
Wel heel jammer in elk geval…

(Na het lezen van jullie berichten hoop ik stiekem dat ze zich helemaal onder in de kast hebben verstopt).

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:55

Hier heb ik ze zelfs even zien vliegen toen de zon vol op hun kast stond en het boven de 10 graden was. Er is alleen niets voor ze; ze waren ook snel terug.

Ik hoop dat ze er gewoon zijn Akires! Ik dacht eerst ook dat ze het niet overleefd hadden, maar dat viel dus alleszins mee!

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:33

Vandaag vlogen alle vier onze volken gelukkig.
We moeten nog zuur verdampen voor de varroa winter behandeling. Tikkie aan de late kant, naar dat wordt volgend weekend.

Akires, wat zuur!!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:00

Akires, hoor je ze ook niet als je je oor tegen de kast houd en er een keer op tikt? Hopelijk zijn ze er nog, anders zou het inderdaad wel heel zuur zijn!

Bij het oxalen vond ik mijn volk ook maar klein trouwens, ik had ze met veel meer verwacht aangezien het twee flinke volken waren die ik op het laatste moment heb samengevoegd.
Ik lijk nu ook door het varroagaas redelijk wat dode bijen op de bodem van de kast te zien, dus het blijft nog even afwachten hoe ze er uit komen.
Het lijkt er wel op dat de temperatuur in de kast weer wat hoger ligt, dus ik vermoed dat er weer broed is.

Vanavond gaan we trouwens mede maken :) Ben heel benieuwd hoe dat gaat gaan!
Mijn man heeft ervaring met bier brouwen, en mede is relatief eenvoudig. Zo spannend! :):)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:25

Indy_Mouse, mede... Lekker! Maken wij ook eens in de twee jaar. Wij maken inmiddels sinds 10 jaar bier, daarna zijn we begonnen met het maken van appelcider (is complexer dan bier) en daarna hebben we een keer mede gemaakt. Die 5 liter zijn uiteindelijk de gootsteen in gegaan, wij vinden het maken van mede verrassend complex en lastiger dan appelcider en bier.
Je hebt met mede niet alleen met dichtheid te maken, maar ook met pH en het niveau van pectines en nog een heel riedeltje...
Inmiddels lukt het ons wel om een meer droge en een meer zoete mede te maken.

Wij gaan zondag oxaalzuur verdampen in de kasten. Ben ook wel benieuwd wat we aan mijten val mee gaan maken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:17

Cool Nickeltje! Het zag er dus wel eenvoudig uit qua proces, maar ik had al mijn vraagtekens over wat er nou precies voor de smaak gaat zorgen. Mijn man heeft ook het gist gekozen, en dat heeft volgens mij ook nog best veel invloed.

Heb je nog tips? :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:21

Ja, neem in je proces als je hoge suikerwaarde hebt, een halve beker koude, donkere thee mee.
Dat heb je aan pectines nodig. Was voor ons proces de gouden tip...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:27

Suikerwaardes meten we neem ik aan net als het bier met de refractometer. PH met lakmoespapiertjes? Hoe meet je de andere dingen, en wat zouden de waarden voor de verschillende dingen moeten zijn? Heb je misschien een overzicht met referentiewaarden? :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:49

Ik zal vanavond ons boekje even opzoeken met het recept dat wij gebruiken en de metingen die wij daarbij doen. Wordt vervolgd ;)

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:30

Indy_Mouse_9 schreef:
Akires, hoor je ze ook niet als je je oor tegen de kast houd en er een keer op tikt? Hopelijk zijn ze er nog, anders zou het inderdaad wel heel zuur zijn!

Dit heb ik vanochtend even geprobeerd, maar helaas… niks te horen.
Ik ben dus bang dat ze inderdaad niet meer leven.

Oh en ik ben wel benieuwd hoe het gegaan is gisteren met de mede :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:22

He wat balen Akires. Een volk verliezen is toch altijd verdrietig vind ik.

Het ging prima met de mede, leuk dat je het vraagt :)
De mannen hadden al het materiaal al schoongemaakt, dus ik hoefde alleen maar dingen bij elkaar te gooien, haha.

We hebben twee varianten gemaakt, een 'echte' mede en een cyser. Mede bestaat uit water, honing, en gist (en wijnsteenzuur en sulfiet, iets met bacteriën ofzo). Cyser is hetzelfde idee, maar dan met appelsap in plaats van water.

Afbeelding
Honing toevoegen aan het verwarmde appelsap


Afbeelding
Roeren, roeren, roeren, tot de honing is opgelost en het voldoende is afgekoeld om het gist toe te voegen

Afbeelding
En zo staat het er nu bij. 3 emmers bier van mijn man, 2 mooie flessen met afzichtelijke inhoud van mij :') Vooral die schuimlaag oogt super smerig, haha.

Het blijft zo een tijdje (3 weken meen ik) staan tot het gist is uitgewerkt, daarna kunnen ze ofwel gebotteld, ofwel in een andere schone emmer/fles nog verder rijpen. Ik ben heel benieuwd!
Ben wel een beetje bang voor de smaak, ik heb de voorjaarshoning gebruikt die ik niet zo lekker vind, en ben nu aan het twijfelen of dat een goede keuze was. Maar goed, we gaan het zien proeven!

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:24

:oo oh... Ik ben helemaal vergeten om het mede recepten boekje op te zoeken en voor je te fotograferen...

sorry!!

Ik hoop dat je lekkere producten krijgt in elk geval.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:30

Geen probleem, dat soort dingen gebeurd mij ook zo vaak :)
Ik denk niet dat dit de laatste keer zal zijn, dus recepten zijn nog steeds welkom!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:20

Ik ben benieuwd hoe het straks smaakt.
Het ziet er nu idd nog niet uit dat je denkt “daar ga ik even lekker een slokje van nemen” ;)
Wij hebben afgelopen herfst voor het eerst zelf appelsap geperst en geweckt, dus mede maken is wel een leuke volgende stap :)
Eerst jouw resultaat maar even afwachten, Indy_Mouse_9!

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk is dit leesbaar

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:04

Wat leuk dat jullie ermee bezig zijn! Broer van een vriendin van mij maakt ook mede, ik heb al een soort van deal als ik genoeg honing heb dat we een ruil doen, ik geef hem honing en hij maakt mede en geeft mij daar weer een deel van :)

Ik hoop dat het goed uitpakt, Indy_Mouse!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:23

Dank je Nickeltje!

Heb je al van hem geproefd, Century?
Het klinkt wel als een goede deal :9

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:19

Vorige week hebben we de mede overgegoten, zodat de dode gistcellen uit het mengsel zijn. De boel staat nu in het donker verder te ...garen? We hebben ook even geproeft, gek genoeg was er weinig verschil tussen de versie met water en de versie met appelsap. Ook smaakte het niet echt hoe we hadden gedacht, haha. We gaan zien hoe het over een paar weken is.

Ondertussen zie ik de temperatuur in mijn kast aflopen, dat is niet wat ik verwacht had. Nou zit de thermometer in de onderste broedkamer, dus het zou zo kunnen zijn dat het volk gekrompen is, en in de bovenste kamer is gaan zitten. Hoop ik.
Ik vind het toch wat zorgelijk, maar goed, weinig aan te doen... :o