nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:55

Century schreef:
Ik zie alleen maar Europese af en toe. Geen Aziatische. Dus ik maak me nog niet druk. Maar het is iets om in de gaten te houden denk ik.


Ik zie op waarneming.nl een geverifieerde waarneming in Boekel (NB), dus ze zitten wel in de buurt. Mssn na de zomer 1 of meerdere van die koninginnevallen neerzetten.

Nickeltje, check. Bij jullie is wel gebied waar nesten makkelijk onopgemerkt blijven, lijkt me, dus scherp in de gaten houden en na de zomer ook vallen plaatsen is dan geen slecht plan. Maar dan zullen jullie neem ik aan ook worden voorgelicht door de vereniging?

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:18

Ja, ik heb een zeer uitgebreide pdf d via de vereniging gekregen en er volgt nog een lezing geloof ik

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:54

Ik ben op het moment nergens lid meer, dus ik zal zelf even op zoek moeten denk ik.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:48

Heb nog niks gehoord van mijn overbuurman op de moestuin. Met gok dat de bijen redelijk veilig staan vanwege de kippen.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 19:58

Er is bij ons wel een informatieavond aangekondigd, maar we kunnen helaas beiden niet.
Voorlopig moeten we het nog even stellen met de info op internet.

Tof dat je koninginnen geaccepteerd zijn Century!

Ik wil eigenlijk ook wel een zonnewassmelter gaan knutselen, heb je tips indy?

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:00

Bij ons is de ingelopen koningin geaccepteerd en mega hard aan de leg. Maar...
Met controle net zit de jonge Q in de honing kamer. Boven het Q rooster en is de gehele honing kamer van kant tot kant gevuld met broed...
Na in hangen van het bakje met de nieuwe Q zijn we in de tussentijd niet in het volk geweest.
We vermoeden dus dat ze na haar bruidsvlucht meteen naar de bovenste kamer is gegaan en nog net door het rooster heeft gepast en dat ze daarna daar is blijven zitten onder ze er niet meer door naar beneden paste. Heel vreemd in elk geval...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:22

Oef, dat is wel erg vervelend! Ik had dat dus ook en het kostte me veel moeite alles weer recht te trekken, was vervangen etc. :\

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:28

Er zijn imkers die van wege het gewicht enkel op honingkamers imkeren, de bijen zelf zullen er geen last van hebben. Broedkamer er op en de rest regelen ze wel.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:40

Ow, ik maak me er ook niet echt zorgen over. Ben wel blij dat we het nu ontdekken want erg veel meer ruimte voor eitjes dat ze niet meer in deze ene honing kamer

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:50

Goede vondst Nickeltje! Op zich is het nog wel handig zo, zet de HK op een schone bodem, extra HK of BK er bij, deksel er op en klaar (nog een extra volk ;) ).

Wat betreft de Aziatische Hoornaar, de site van de NVWA is vrij compleet, en geeft ook redelijk duidelijke informatie over wat je moet doen als je een AH spot (wat ik op andere sites nogal eens mis): https://www.nvwa.nl/onderwerpen/aziatische-hoornaar

Laurora, over de wassmelter, het ligt een beetje aan wat je wilt qua tips die ik heb :) Mijn smelter nu is niet groot genoeg voor complete ramen, ik smelt alleen nog maar losgestoken wildbouw, zegelwas, was die ik al eerder had geprobeerd om te smelten, enz... En voor dat soort dingen is de tip: met simpele dingen een houtjetouwtje ding bouwen werkt beter je verwacht! Ik kan morgen wel even wat betere fotos maken, dan heb je een idee van wat ik nu heb staan

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:33

Ja graag! Ik ben wel enigzins handig en heb legio materiaal, als ik maar effe weet waar ik moet beginnen :D

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:50

Afbeelding
:D

Vier ramen geoogst vandaag, er waren nog meer net niet genoeg verzegeld, dus over een week of twee hopelijk de rest. Wilde toch graag de slinger uitproberen. Werkt prima, maar toch ligt er altijd overal honing haha, wel gedoe maar ach, dat hoort erbij.
Ik hoop dan uiteindelijk iets van 10 ramen te hebben geoogst dit jaar en nog enkele ramen waar ook broed in heeft gezeten, die gaan naar een vriend die er mede van gaat maken (hij gaf aan dat het voor mede maken niet uitmaakt).

Ik weet niet of er nog een oogstmoment komt dit jaar met de droogte, dus ik ga er even vanuit dat deze ~10 ramen het gaan zijn dit jaar, ook met de vertraging met de koninginnen. Beide volken hebben enorm veel broed, dus dat is helemaal goed gekomen. Wel waren ze best wat pissig vandaag. Mogelijk wat onrust met nog oude bijen en nieuwe koningin. Ik hoop dat ze wel weer wat kalmeren als er meer 'nieuwe' bijen zijn.

De honing die ik al even eerder dit jaar had geproefd was duidelijk fruitiger, en de honing die ik vandaag oogstte had weer die pikante smaak, dus ze hebben toch een linde in de buurt te pakken die nu vermengd is met de voorjaarshoning.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:56

Lekker bezig!!

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:17

Hoe gaat het met de bijen en de eventuele honingoogst?

Ik heb mijn beide volken net weer gecontroleerd, koninginnen zijn goed bezig. Wel komt er niet echt veel honing meer binnen, het is natuurlijk erg droog geweest en het seizoen is ook wel een beetje over... ik heb het grote volk nu op twee BK gezet en ga een HK weghalen, in de hoop dat ik ze dan straks kan inwinteren op twee BK.
Ik hoop nog wat ramen te kunnen oogsten, maar het was nog niet helemaal verzegeld allemaal, dus nog even geduld.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:21

Hier gaat het erg goed eigenlijk.
De vorige 15 kilo honing hebben we vandaag in potjes gestopt gestopt nadat we die geënt hadden en drie weken steeds geroerd.
En er zit zeker nog een grote hoeveelheid honing in de volken maar we vonden het vandaag beetje te veel en beetje te warm om dat te oogsten...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:49

Ja snap ik, het was ook best warm! Ik heb maar anderhalf volk dus dat valt erg mee. Was binnen een uur wel klaar.
Heb je dan crèmehoning gemaakt?
Ik heb van mijn vier ramen uiteindelijk 5 potten van 450g en bijna 4 van 250g gekregen. Dus dat is dan ruim 3 kilo, dat vind ik wel netjes! En watergehalte was rond de 16%, dus ook heel mooi.
Ik hoop nog een raam of zes te kunnen oogsten, maar we moeten het even afwachten. Wil ook niet alles van ze afpakken. :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:39

Ja, we denken dat we crème honing hebben gemaakt. Nog niet eerder gedaan dus het is even afwachten of het niet over twee weken een versuikerde brok is ...

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:57

Vorige week zondag nieuwe kast in orde gemaakt. En dacht kan wel zonder pak je bovenste eraf halen, want daar waren ze nog niet in bezig. Helaas na spieken waren ze nu toch in de honing kamer bezig.
Afbeelding
Dak zelf gemaakt.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:18

Nickeltje schreef:
Ja, we denken dat we crème honing hebben gemaakt. Nog niet eerder gedaan dus het is even afwachten of het niet over twee weken een versuikerde brok is ...


Ik ben heel benieuwd.

Ik heb hier niet zoveel meer te oogsten, ze verzegelen niet echt meer; ik denk ook dat ze zelf honing gebruiken of in ieder geval weinig nog binnenhalen.
Ik heb er nog een paar ramen uitgehaald en verwacht er max nog twee uit te halen.

Eigenlijk wil ik ze inwinteren op twee broedkamers, en dat ze de honing dus in de broedkamers gaan zetten zodat de HK er straks af kan. Zal ik de HK tussen de twee BK zetten? Natuurlijk wel met een koninginnerooster dan onder de HK, zodat er geen broed kan komen in de HK (en de bovenste BK dan). Zullen ze de honing dan gaan verplaatsen? Of nieuwe honing in ieder geval in de BK stoppen?
Er zit nog niet echt broed in de bovenste BK, want die zijn ze nog aan het uitbouwen.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:47

Gok dit jaar 0 honing helaas dat wordt nog even supermarkt honing gebruiken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:44

Ik heb twee weken geleden 10 ramen geoogst, dus nu weer een volle emmer in de kast staan :)
Daarna ook maar doorgepakt en een eigen ontzegelbak en zo'n dubbele zeef gekocht. Bij de vereniging bleek iemand een ontzegelbak geleend te hebben uit de slingerruimte waardoor er maar 2 stonden (en we waren met z'n 4en). En de aanwezige zeven zaten vol met wasrestjes. Nu heb ik gewoon m'n eigen spul en hoef ik dus alleen maar de slinger schoon te maken voor & na gebruik :)

Century, dat ze niet verzegelen wil niet altijd zeggen dat het niet oogstbaar is he? Door middel van de stootproef of met behulp van een refractometer kan je bepalen of het vochtgehalte acceptabel is om te oogsten, mocht het niet verzegeld zijn.

Wbt de plaatsing van de HK en de broedkamers, volgens mij heb je de meeste kans dat ze honing gaan verplaatsen als deze onderin zit. Als je niet wilt dat de Q er bij komt, zou je een stapel kunnen maken die begint met de HK, dan een moerrooster, dan de BK, dan een 2e BK.

Een van de anderen waarmee ik heb geslingert had geen goede dag trouwens - ze is die dag meerdere malen gestoken en uiteindelijk in shock geraakt en meegenomen met de ambulance. Ze is nu wel weer in orde, maar ze heeft de bijen maar weg gedaan. Het lijkt me niet iets wat je graag nog een keer meemaakt.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:55

Poeh, dat is wel heftig, Indy_Mouse!
Ik kan me voorstellen dat je de bijen na zo’n gebeurtenis wegdoet.
Bij mijn man slaat de immuuntherapie gelukkig heel goed aan. Hij heeft nog geen reactie weer gehad op bijensteken.
Maar je moet er wel wat voor over hebben, het is een lang traject.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:51

Hallo allemaal, mag ik me bij jullie aansluiten? Ik woon in de Achterhoek en heb sinds een aantal jaren bijen. Momenteel heb ik 12 Buckfast volken/volkjes. Een heel aantal kleintjes hoor! Ik was dit voorjaar gestart met 4 volken. Ik heb veel afleggers en schudzwermen gemaakt dit jaar, omdat ik mijn koninginnenbestand wil verbeteren. Heb ook 2 zwermen geschept op lokaties verder weg.

Het is echt een fantastische hobby, noem het eigenlijk eerder een passie en wilde dat ik het jaren eerder had ontdekt. Heb al een aantal pagina's teruggelezen en heel leuke sfeer hier, ik hoop dat ik mee mag praten.

Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:08

Zo, dat is een mooi uitzicht!!
Op wat voor banken heb jij ze staan? Zijn die zelf getimmerd?

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:36

Dank je wel! Ja, die zijn inderdaad zelf getimmerd van een oude vervangen omheining van de paardenbak :o

Op deze foto's iets beter te zien. Is een fijne werkhoogte en ze zijn mega stevig. De kasten staan op een iets verlaagd randje, zodat ze vanaf de onderkant gewoon lucht krijgen. De bovenkanten van de banken zijn dus niet dicht. Ze zijn ongeveer 45cm hoog.

Afbeelding


Afbeelding