nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:18

Oh dat is ook wel een goed idee inderdaad.
Ik heb 1 erg groot volk die van 1BK en 3HK kwam, die heeft nu 1HK met half gevulde ramen (zullen ondertussen wel nog leger zijn) onder de BK staan zodat ze toch nog wat ruimte hebben. Maar ik verwacht dat als ik die laat staan, ze inderdaad tijdens de winter ook lekker halverwege gaan zitten.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:41

Wat een gave bijen stal Morpheus!!

Wij zijn nog niet volle mep begonnen met inwinteren, maar ze hebben afgelopen twee weken wel al beetje gekregen en er staat apiguard bovenop.

Ik ben helaas niet aan de base toegekomen dit jaar. We zijn onze schuren aan het herbouwen en ik ben aan een tweede promotie onderzoek aan het werk dus bijen zijn dit jaar beetje minimaal.

Maar... Als de grote schuur klaar is, verschuift er vanalles en ontstaat er ook een nieuwe bijen stal. Dat is denk ik het ideale moment om wel die base te plaatsen en echt wat mee te gaan doen.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:38

@Indy_Mouse, als ze de ramen leeg hebben, zou ik er inderdaad een bak zonder ramen onder zetten (BK of HK). Als je de ramen erin laat zitten, loop je het risico dat ze die gaan vullen zodra je gaat inwinteren en dan kun je ze niet meer weghalen natuurlijk.

Dank je wel Nickeltje, ik kan ook niet wachten om hem in gebruik te nemen **\O/** Maar jouw ideeen klinken ook goed. Het is al leuk om plannen te maken. Herbouwde schuren is ook superfijn! Wij hebben hier ook nog 2 schuren die herbouwd moeten worden en het dak van de paardenstal moet ook vervangen worden. Zo blijf je altijd bezig als je buitenaf woont.....

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:37

Yes en jonge koningin gespot gisteren. Gelijk voerbak met suiker water erop gezet.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:27

Ohw wat super! Dan komt het hopelijk toch nog helemaal goed. Er zijn nog wel darren, dus ze zal er vast wel een aantal kunnen vinden om mee te paren. Zeker met het mooie weer de komende week. Top!

Hier ook een hoogtepuntje dit weekend, de Bee & Bee is in gebruik genomen! *\%/* En dus ook helemaal af. De windveren moeten nog een beetje bijkleuren, die zijn van nieuw hout gemaakt. Maar ik vind hem zo gaaf geworden, ben er helemaal verliefd op <3 Er staan nu 2 volken in, de 2 die bij mijn vriendin uit logeren waren. Er zijn nu 2 nieuwe volken bij haar logeren, die komen bij terugkomst ook in de nieuwe stal te staan.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn ook weer 3 volken opgehaald door liefhebbers, dus dat is ook wel fijn!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:54

Dat ziet er ook wel super uit!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:49

Imkers die met mierenzuur (en liebig dispenser) varroa bestrijden:

Zetten jullie deze er 1 of 2 keer op?

De instructies van de fabrikant én de adviezen van bijen@WUR zeggen dat je 2x moet behandelen met mierenzuur, in augustus & september of juli & augustus, respectievelijk.
(bronnen:
- handleiding Liebig dispenser https://www.andermatt-biovet.de/ABV/PDF ... penser.pdf pag. 11
- Effectieve bestrijding van varroa, uitgave van bijen@WUR https://edepot.wur.nl/151900 pag. 42 )

Echter, bij de cursus heb ik geleerd (c.q. dit is hoe de vereniging en het merendeel van de leden het doen) om slechts 1 behandeling uit te voeren. Men was het er daar over eens dat het mierenzuur invloed had op de gezondheid van de bijen en je ze niet meer dan 1x in hun leven er aan wilde blootstellen.
Als ik nu teruglees, kan ik die laatste reden nergens terug vinden, en zie ik dus juist die 2x behandelen terug...

Dus, wat doen jullie, en in welke periode?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:52

Wij hebben die Liebig verdamper 1 jaar gebruikt en ik vond het een hoop geknoei en lastig in te schatten of er bij ineens warm weer nou goed behandeld was.
Bovendien vond ik dat ze er mopperig van werden en tijdens die behandeling kan je niet beginnen met wintervoeren.

Wij gebruiken nu thymovar strips of apiguard blisters, net wat beschikbaar of in de aanbieding is.
En dat doen wij 1 keer. Na de laatste keer honging af slingeren, zo eind augustus ongeveer, eerste week september. En ondertussen zit ook de voerbak er op.

En dan doen we in de winter, tegen Oud en Nieuw nog een behandeling met verdampen van oxaalzuur.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:46

Ik gebruik de Liebig verdamper wel en vind het wel een 'fijn' systeem (voor zover al die chemicaliën überhaupt fijn te noemen zijn natuurlijk). Je moet alleen de bijbehorende papiertjes goed lezen om je dosering te bepalen. Je moet het papiertje op de juiste manier afscheuren en dat is afhankelijk van de temperatuur en de grootte van je volk/kast. Ik heb de eerste behandeling begin augustus gedaan.
In zo'n hete week als nu doe ik het ook niet, dan wacht ik even.
Of ik 1 of 2x behandel laat ik afhangen van de mijtenval. Vallen er veel mijten (meer dan ongeveer 150) dan doe ik de behandeling na 3 weken nog een keer. Als de mijtenval lager is, behandel ik geen 2e keer. Ik doe sowieso inderdaad nog een behandeling met oxaalzuur in december (verdampen of druppelen, hangt een beetje van de temperatuur af).

De Thymovar strips vind ik dan weer een geknoei. Mijn bijen vinden dat troep en gaan het volledig in-propoliseren en de behandeling duurt veel langer. Ik dacht ook dat Thymovar niet helpt tegen mijten die in het gesloten broed zitten, mierenzuur doet dat wel. Met Apiguard heb ik geen ervaring.

Zo zie je maar weer, zoveel imkers, zoveel meningen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:21

Indy_Mouse_9 schreef:
Imkers die met mierenzuur (en liebig dispenser) varroa bestrijden:

Zetten jullie deze er 1 of 2 keer op?

De instructies van de fabrikant én de adviezen van bijen@WUR zeggen dat je 2x moet behandelen met mierenzuur, in augustus & september of juli & augustus, respectievelijk.
(bronnen:
- handleiding Liebig dispenser https://www.andermatt-biovet.de/ABV/PDF ... penser.pdf pag. 11
- Effectieve bestrijding van varroa, uitgave van bijen@WUR https://edepot.wur.nl/151900 pag. 42 )

Echter, bij de cursus heb ik geleerd (c.q. dit is hoe de vereniging en het merendeel van de leden het doen) om slechts 1 behandeling uit te voeren. Men was het er daar over eens dat het mierenzuur invloed had op de gezondheid van de bijen en je ze niet meer dan 1x in hun leven er aan wilde blootstellen.
Als ik nu teruglees, kan ik die laatste reden nergens terug vinden, en zie ik dus juist die 2x behandelen terug...

Dus, wat doen jullie, en in welke periode?


Die vraag had ik ook laatst gesteld haha. Ik doe het één keer. Vind dat wel voldoende als er ook niet heel veel mijten vallen.

Ik heb vandaag vastgesteld dat kleine volk ongeveer op de helft zit van wat ze nodig hebben voor de winter en grote volk op 2/3e. Beide nog een beetje bijvoeren en mogelijk wat sluitblokken plaatsen, en dan zijn we er voor de winter :D
Grote volk had nog 7 ramen broed en kleine volk 5. Lijkt me ook best prima.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:31

Bij een controle gister eind van de dag hebben we wederom mooie, volle doppen aangetroffen met nog larven er in... Aan de rand van de ramen.
Verder ook volop broed en eitjes...
Aangezien het inmiddels een eind in september is en er ook gewoon broed is, hebben we ook deze doppen maar weer weg gehaald.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:37

Hoeveel doppen waren dat Nickeltje? Als het er 2 of 3 zijn, kunnen het ook wisselcellen zijn (ook al zitten ze aan de rand), de bijen vinden dan om 1 of andere (vage?) reden dat de Q vervangen moet worden. Ik heb ook 1 volk die dat blijft doen. Ik blijf ook breken, want de kans dat de nieuwe Q nog goed bevrucht gaat worden, wordt steeds kleiner. Bovendien heb je dan een broedstop en dat is niet goed voor de aanmaak van voldoende winterbijen.
In mijn geval is het een jonge in juli ingebrachte Q die heel prima lijkt te functioneren, dus vreemd. Ik hoop dat ze er binnenkort mee ophouden en haar van het voorjaar alsnog gewoon accepteren.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:10

Het waren er 4.
En we willen ze zo laat niet meer laten wisselen. De darren zijn immers ook al afgeslacht. We gaan met dit volk volgend jaar wel meemaken of ze in het voorjaar door willen zetten met een wissel. En dat mag dan eventueel ook wel, maar wel pas zodra er dan darren zijn in een van mijn volken.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:42

ja helemaal mee eens, daarom laat ik die van mij ook niet wisselen. En ik hoop dat ze van het voorjaar van het wissel-idee zijn afgestapt, want dit is een erg mooie, nieuwe jonge Q.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:10

Dat denk ik van deze dus ook. Ze is van begin dit jaar. Legt als een malle, mooie opbouw van de ramen en het volk heeft nu een heel vriendelijk karakter...
Naja, we gaan het zien. Het zal van het weer afhangen of we er met een week of twee nog een keer diep in kunnen gaan of dat dit de laatste controle is geweest voor dit jaar.
Liefst kijk ik in elk geval nog eenmaal in de bovenste bak als het weer dat toe gaat laten.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:38

Mijn bijen hebben totaal geen haast met het suikerwater. :=

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:07

@Marcella, oh hier gaat het er goed in. Ik heb 2 liter bakken en als ik die in de avond vul, zijn ze de volgende dag leeg. Ze halen zelf nog wel enorm veel stuifmeel. Gisteren kwam er heel veel fluor-oranje stuifmeel binnen.

@Nickeltje, ik was wel van plan die doppen nog even in de gaten te houden, zit er niet op te wachten dat er toch 1 uitloopt en ze de huidige Q om zeep helpen. Dus hoop volgende week nog een keer te kunnen kijken. Vanaf 25 september ben ik 3 weken op vakantie, dus dan moet het echt klaar zijn. Inwinteren klaar en hopelijk dan ook echt klaar met die doppen.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:18

Heb een 6 liter bak. Misschien toch teveel geweest. Met dit mooie weer zijn ze ook heel druk met vliegen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:05

Ze hebben nu wel nog ineens bijzonder mooi weer en een beetje geluk extra dracht... Dan is suiker minder interessant.
En bij ons nemen ze ook wel minder op als er thymol behandeling in welke vorm dan ook op ligt.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:19

Dat suikerdeeg was wel snel op, maar dat was 1 kg. Zat namelijk eerst te denken om er 2 op de plank te leggen. Maar overbuurman adviseerde 1.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:33

Suikerdeeg doe ik nu niet meer, want dat kunnen ze niet opslaan. Dat geef ik ze wel weer vroeg in het voorjaar, als de voorraden wat op dreigen te raken.

Ik had er gisteren weer 2 liter suikerwater op gezet en nu vanmorgen waren ze half leeg, dus gaat hier nu ook minder snel. Ik heb voor elk volk een eigen jerrycan. Die 'moeten' ze in ieder geval opnemen de komende weken. Dan hebben ze in ieder geval 14 liter (= 12 kilo suiker) in de kast. En sommige geef ik daarna nog wat extra (de grotere volken).

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:48

Geef je ze ook zoveel als ze zelf veel gehaald hebben, Morpheus? Ik heb laatst gecheckt en ze hebben blijkbaar best nog zelf wat kunnen halen in deze warme nazomer, dus ik was van plan ze niet enorm meer bij te voeren :) Zitten al best wat kilo's in de kast. Inschatten blijft altijd wel lastig.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:30

Nee klopt, een aantal volken hebben/hadden al aardig wat. 1 van mijn volken werd beroofd (die heb ik toen naar een vriendin verplaatst) en ik verdenk een ander volk van het roven. Die hadden ineens 4 ramen vol voer.... :Y) En het beroofde volk had dus helemaal niks.... Ik voer nu alles ongeveer een halve jerrycan (in stappen van 2 liter per keer) en dan kijk ik weer een keer in de kast om in te schatten hoeveel ze totaal ongeveer hebben. Op basis daarvan voer ik dan verder.

Een simplex raam aan beide kanten goed gevuld (en verzegeld, dan zitten de raatjes mooi vol) is ongeveer 2,5 kilo.
Of een vierkante decimeter raat, aan weerszijden wit verzegeld, moet ongeveer 400 gram wegen. Dat houd ik grofweg aan. En reken altijd een beetje zuinig, zodat ik ze niet te rijk reken.
In principe kun je ze in deze tijd van het jaar voeren tot ze niets meer opnemen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:42

Ik ga dit weekend ze weer wat suikerwater geven, even kijken hoe snel het gaat dan. Goede tip :). Ruimte hebben ze zat om het op te slaan.
Het is zo fijn om te zien dat ze het zo goed doen. Ben trots op ze :D

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:04

Ja leuk he! Ik heb ook altijd zo'n trots-op-ze-gevoel als het goed gaat. Het zijn ook zulke harde werkertjes!

Het voordeel van dit warme weer is dat ze het gevoerde suikerwater makkelijker kunnen indampen, dat scheelt ze dus wat werk. En ze kunnen nog lekker vliegen om (vooral) stuifmeel te halen. En dat is weer belangrijk voor gezonde winterbijen.

Niet om betweterig te doen, maar omdat ik dit van de week ergens las en het zelf heel interessant vond, wellicht vinden jullie dat ook:

De consumptie van stuifmeel bij bijen is afhankelijk van de leeftijd van de bij.
Er zijn twee fases in het leven van een bij waarin stuifmeel geconsumeerd kan worden: het larvale stadium en de periode na de geboorte als volwassen bij.
In het larvale stadium, dat ongeveer 4 tot 5 dagen duurt, worden de larven in eerste instantie gevoed met voedersappen uit de voedersapklieren van oudere bijen. Naarmate de dagen vorderen, wordt geleidelijk overgestapt op een mengsel van stuifmeel en honing.
Na ongeveer 11 dagen na de geboorte als bij, begint de bij stuifmeel te consumeren. In de eerste 40 uur na de geboorte wordt er echter weinig stuifmeel gegeten.
Het beperkte of afwezige eten van stuifmeel in zowel het larvale stadium als in de eerste 40 uur na de geboorte heeft te maken met het onvermogen van de bijen om slecht verteerbare stuifmeelkorrels te verteren, die vaak scherpe punten hebben.
Het aanwezig zijn van een speciaal verteringenzym stelt de bijen in staat om stuifmeel op te nemen en te verteren.
Bijen ouder dan 14 dagen kunnen geen stuifmeel meer verteren. In feite kan het eten van stuifmeel op latere leeftijd zelfs de levensduur van de bij verkorten.
Winterbijen vormen een uitzondering op de leeftijdsgebonden consumptie van stuifmeel. Winterbijen die in het voorjaar het eerste broed verzorgen, zijn fysiologisch gezien even oud als zomerbijen die dezelfde taken uitvoeren. Dus een 5-6 maanden oude winterbij heeft dezelfde mogelijkheden als een 5-6 dagen oude zomerbij.
Naast de aanwezigheid van verteringenzymen is een minimale temperatuur van 30°C vereist om stuifmeel te kunnen verteren.
Het eten van voldoende stuifmeel is essentieel voor het functioneren en de levensduur van de werksterbij.
De consumptie van stuifmeel speelt dus een belangrijke rol in het leven van bijen, vooral tijdens het larvale stadium en de vroege volwassenheid. Het voorziet hen van voedingsstoffen en heeft invloed op hun algehele gezondheid en levensduur.