nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmen_x
Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-20

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:52

Gisteren is er een bij in mijn imker overall terecht gekomen (bij mijn hoofd). Ik had alles goed dicht gedaan.
De leraar zegt dat ze wel eens door de rits komen.
Wat denken jullie? Hebben jullie tips?

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:54

Ik heb dat ook een keer gehad, terwijl ik volgens mij ook alles goed dicht had.
Ik controleer nu altijd extra de ritsen bij mijn hals en dat het klittenband daar ook echt goed zit. Niet meer voorgekomen sindsdien (en er proberen een paar het wel om erin te komen). Was je ook gestoken?

Carmen_x
Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:00

Century schreef:
Ik heb dat ook een keer gehad, terwijl ik volgens mij ook alles goed dicht had.
Ik controleer nu altijd extra de ritsen bij mijn hals en dat het klittenband daar ook echt goed zit. Niet meer voorgekomen sindsdien (en er proberen een paar het wel om erin te komen). Was je ook gestoken?


Ik ben dit jaar met de cursus begonnen.
Van te voren nog een allergietest gedaan, niks aan de hand.
Maar ik blijk overgevoelig te zijn. Iedere keer behoorlijk ziek na een steek.

Dus ik wil echt niet gestoken worden en uit paniek ben ik weg gerend en heb m'n pak uit gegooid. Met als gevolg dat ik door meerdere bijen gestoken ben.

Niet leuk....

Hoe zou ik me nou echt goed kunnen beschermen? Ik heb juist al een overall en handschoenen aan.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:11

Misschien ook handig om te weten wat voor overall heb je. Heb ook een overal maar nog nooit een bij in gehad.

Carmen_x
Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-20

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:18


Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:23

Zie het niet goed, maar zit er wel een randje over de rits heen bij de kap.

Enige wat ik zo kan bedenken is stukje tape extra over dat stukje doen. Maar denk niet dat het handig is bij bijen.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:33

Ik word ook behoorlijk ziek van een steek dus ga in meerdere lagen gekleed naar de bijen, ook met dubbele handschoenen.
De ritsen kijk ik inderdaad extra na

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:14

Ik heb mijn laatste controle gedaan. Klein volk heeft wel 7 ramen voer en groot volk 6. 3/4e wel verzegeld.
Genoeg voor de winter lijkt me! Ik trek nu mijn handen van ze af.
Tot volgend jaar :D

Wel waren ze weer enorm chagrijning, ik had een enorme wolk angry bees om me heen. Sinds de koninginnewissel vind ik ze toch niet zo lief meer, maar de laatste paar keer was het wel heel erg. Terwijl de koninginnen me waren verkocht als geselecteerd op 'liefheid'.
Ik heb wat zitten lezen en er zat ook regen aan te komen, mogelijk dat dat wel invloed had. Het waaide ook hard afgelopen dagen. En ze hebben veel honing om te verdedigen natuurlijk. Ik ga sowieso kijken wat het nieuwe jaar brengt, hopelijk zijn ze dan weer hun rustige zelf :)
Ze laten me verder wel met rust, tenzij ik in de kast ga zitten dus. Maar bij de kast kijken, op een aantal meter, is tot nu toe nooit een issue geweest (behalve die kamikaze-bij van laatst).

Ik ben ook 2x gestoken, door mijn handschoenen heen. Ik wist niet dat dat kon :+ Dus daar moet ik even iets op vinden, blijkbaar is de bescherming rondom de polsen te licht. Doet gelukkig niet enorm pijn maar leuk is anders. Ook zo lekker handig aan de binnenkant van je hand/pols...

Ik weet nu ook dat ik lege ramen eerder moet behandelen met ijsazijn, ik kan 12 ramen toch 'weggooien' (qua was) door mot en schimmel. Jammer...

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:00

Ik ga niet meer in de kast kijken zie het volgend jaar wel.

De complete jerrycan hebben ze gekregen en 1x deeg. Heb even gekeken hoe zwaar, maar conclusie niet te tillen meer.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:48

Wij kijken er ook niet meer in.
Er zitten bijna twee jerrycans in elk volk en dan verder afwachten...
En eind kerst natuurlijk nog een mijten behandeling.

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:01

Ik heb mijn dames vandaag gecontroleerd. Het werd me niet in dank afgenomen :D maar ik was door een operatie de controle helemaal kwijt en werd er heel onrustig van.

Ik heb raam 123 vol voer, nog niet verzegeld. 4567 vol voer en een mooi broed nest, 89 en 10 vol voer, maar (op 2/3 van 9 na) ook nog niet verzegeld.

Ik heb dit jaar 1x behandeld met Varromed, maar heb daar een onderzoek over gelezen waar ik van schrok. Schijnt niet goed te zijn om meer dan 1x te gebruiken per levenscyclus. In december voor het eerst met oxaalzuur, nog even inlezen hoe dat precies moet.

13 oktober mag ik examen doen en dan hoop ik mezelf echt imker te mogen noemen :D

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:33

Hopelijk gaat het goed met alle volken en overleven ze de komende winter.
Hier ziet het er op dit moment ook goed uit en worden ze nu ook verder met rust gelaten.
Al voelde het vandaag nog helemaal niet alsof de winter er al aan zit te komen {:}

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:36

Hallo lieve dames hier een stille meelezer... ik baalde enorm dat ik door de reuma mijn pony moest verkopen, maar dankzij jullie heb ik mijn nieuwe hobby gevonden! Ik wil jullie allemaal enorm voor bedanken! Juist dat enthousiasme en de mooie foto's hebben mij overgehaald. En tja ik geniet elk moment als ik de dames bezig zie!. Ik val echt van de ene in de andere verwondering.
Ik kocht 4 ramen en heb er nu echt al 9 ramen heel vol... ik hoop dat we goed de winter door komen momenteel zijn de bijen nog heel actief ik hoop dat ze niet vergeten dat het winter wordt . Wanneer houden jullie de laatse controle en tot wanneer blijven de kasten dicht!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:04

Wat fijn om te horen Kwita <3 voel je ook welkom om wat minder stil mee te lezen :)
Lukt het je met reuma wel om de ramen en kamers te tillen?

Ik heb ook de laatste controle gedaan, beide kasten hebben weer aardig broed aangezet dus ik vind het mooi zo. Er is goed voer in gegaan en ze hebben zo te zien goede voorraad. Beide volken waren lekker chill, ik ben tevreden :)

Ik ga er van uit dat ik niet meer in de kast kijk tot het voorjaar. Ik heb een glazen dekplank en daar kijk ik wel door, maar ik ga de boel niet meer openmaken en losse ramen bekijken.
In december als het volk broedloos is, gaat de dekplank er af voor de oxaalzuur behandeling, maar daarbij is de kast zo kort mogelijk open.
Van het voorjaar als de temperatuur weer oploopt kan ik er weer in kijken, als de temperatuur rond de 18-20 graden komt ga ik een eerste controle doen.
Vanaf 15 graden, uit mijn hoofd, beginnen ze weer met vliegen.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:06

Ik doe hetzelfde als Indy. Mijn laatste controle is ook geweest.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:11

Vorige week was ik in Kroatië, waar een van de uitjes, een bezoek aan een olijf kwekerij was. Deze mensen hebben een klein fabriekje waar in het klein olijf olie en aanverwante producten gemaakt worden.
Maar ook allerlei variaties van, met en op honing.
Ik heb daar honing creme met fruit geprobeerd in de variaties kiwi, aardbei en framboos. Verrassend lekker!

Ik wil dit zelf een keertje proberen. Gewoon voor bij een etentje, voor het toetje of voor bij een gebakje.
Gewoon voor de fun dus.
Maar heeft hier op het forum dit al eens gemaakt?
Zijn er recepten, met verhoudingen enzo?

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:17


Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:28

Interessant kanaal!! Daar ga ik morgen met de koffie pauze eens doorheen kijken, Dankjewel!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:51

Ik dacht dat ik ergens had gelezen (in de regels van de NVWA?) dat je geen honing met dingen er in te koop aan mag bieden.
Njah, je kan het dan dus alsnog doen voor jezelf zoals je zegt, Nickeltje :)

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:55

Het is ook niet om te verkopen, al werd het in Kroatië wel als honing- fruit crème verkocht.
Het is echt om een keertje als iets speciaals te maken voor als er bezoek is ofzo.

Edit: https://www.purehoney.nl/product/257356 ... bozen-400g

Deze kom ik online tegen...
Dit is wat ik ook een keertje wil maken.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:25

Wij zijn weer terug van vakantie. Voor de vakantie had ik het inwinteren op de valreep klaar. De kasten voelen mooi zwaar en ik maak ze inderdaad ook niet meer open tot het voorjaar. Met de mooie dagen vlogen de bijen nog wel volop en er kwam nog veel stuifmeel binnen. Waarschijnlijk is er dus nog wel broed. Ik heb er ook glas op, zodat ik af en toe wel even kan spieken, maar dat is het. Op de behandeling in december na dan inderdaad. Altijd jammer als het seizoen voorbij is, ik kijk alweer uit naar maart!

Wat leuk al die alternatieve recepten. Ik maak hier zelf wel 'honing met walnoten'. Wat niks meer is dan walnoten uit onze eigen boom, overgoten met honing. Maar dat is zooooo lekker. De honing trekt in de noten, zonder dat de noten zompig worden. Echt een aanrader. En zo makkelijk om 's morgens in de yoghurt te gooien.

Wat ik nog wel eens wil proberen is honing met chocolade/cacao mengen. Vroeger had je een chocoladepasta voor op brood en dat was echt een hele soort stroperige substantie (bijna zoals honing). Alle chocopasta van nu is meer creme. Ik hoop ooit die stroperige chocopasta nog eens zelf te kunnen maken, want dat was zo mega lekker. Moet ik gewoon eens gaan uitproberen....

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:49

Met de bijen die Elders staan en de laatste controle van dit jaar geweest, vergeet ik wel eens een beetje dat ik ze heb O:)
Maar nu net kijk ik naar de data in de BEEP app, en de ene kast zit rond de 21 graden qua temperatuur. Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat ze dan broedloos zijn, omdat met broed de temperatuur rond de 30 graden zit. De andere kast zit momenteel netjes op die 30'.
Het lijkt me vroeg om broedloos te zijn, wat jullie?

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:51

Het kan echt veel verschillen per kast en het zegt niet altijd wat. Vorig jaar had ik een volk dat begin september al broedloos was. Gewoon laten staan en die zijn prima de winter doorgekomen. Ik heb ook volken gehad die in december nog broed hadden. Sowieso kun je nu weinig doen, behalve afwachten. Maar het hoeft dus echt niet een probleem te zijn.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:59

Mijn bijen zijn nog behoorlijk actief zodra het even mooi weer wordt.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:59

Zo nieuw frame gemaakt voor de bijen kasten en gelijk een dubbele.

Iemand nog tips om te voorkomen dat de kippen op de kast gaan zitten.