nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:03

Ik had precies voor het inwinteren doppen dus eigenlijk had ik er niks meer van verwacht, maar blijkbaar was de koningin wissel net op tijd.

Maar het zijn wel weer flinke winter bijen. Ze doen bij mij in de kast niet aan kleine bijtjes.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:26

Nou ben ik met dat mooie weer naar de bijenkast gaan kijken .en er was een stel zonaanbidders op de plank aanwezig en t is met de varroa behandeling van 5 naar 4 straten gegaan maar ik ben opgelucht want ik dacht echt dat ik ze vergiftigd had -O-
Ik zal blij zijn als ze weer gaan vliegen en groeien met dat volkje , vond de winter zo spannend als je nog nooit bijen gehad! Echt mijn man blijft lachen om mijn onzekerheid over die bijen ! Volgens hem doen die bijen gewoon hun ding met of zonder mij :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:13

Dat is redelijk waar Kwita, maar dat maakt de zorgen bij ons niet minder hè?. Iets met verantwoordelijkheid over je huisdieren.
Je kan bv je oor tegen de kast leggen en er een tik op geven met je knokkel, als ze er nog zijn kan je ze horen zoemen. Of een Ikea braadthermometer in de kast leggen volgende winter. Dan kan je als je er bent de thermometer aan de draad pluggen, als de temperatuur dan hoog genoeg is weet je ook dat ze er nog zijn :)
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 28-01-24 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:14

Oh zo herkenbaar kwita! Ik weet ook gewoon nog niet genoeg van bijen en ben dus ook erg ermee bezig, wat moet ik doen, doe ik het goed, hoe gaat het. Maar probeer er nu ook wat meer rust in te vinden. Je doet je best en verder zijn ze gelukkig vrij zelfstandig.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:23

Ik doe dit jaar pas cursus. _O-

Peony
Berichten: 91
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:23

Na een heel stuk in dit topic gelezen te hebben wil ik graag reageren.

In 2023 heb ik met veel plezier de basiscursus gedaan. Nu wil ik dit jaar graag bijen houden. Te beginnen met één kast. Toch merk ik dat ik het best spannend vind, want wanneer moet wat ook alweer precies?

Weten jullie of er een soort jaaroverzicht bestaat? Waarin staat omschreven wanneer je ongeveer wat doet.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:24

Kijk je cursus na, je praktijklessen geven aardig het juiste tijdpad / jaaroverzicht aan, al zal je zelf de factor weer moeten toepassen.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:52

Peony schreef:
Na een heel stuk in dit topic gelezen te hebben wil ik graag reageren.

In 2023 heb ik met veel plezier de basiscursus gedaan. Nu wil ik dit jaar graag bijen houden. Te beginnen met één kast. Toch merk ik dat ik het best spannend vind, want wanneer moet wat ook alweer precies?

Weten jullie of er een soort jaaroverzicht bestaat? Waarin staat omschreven wanneer je ongeveer wat doet.


Heb je na je cursus geen lokaal netwerk of app groep van collega immers overgehouden? Daar hebben wij nog steeds heel veel aan

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:21

Peony schreef:
Na een heel stuk in dit topic gelezen te hebben wil ik graag reageren.

In 2023 heb ik met veel plezier de basiscursus gedaan. Nu wil ik dit jaar graag bijen houden. Te beginnen met één kast. Toch merk ik dat ik het best spannend vind, want wanneer moet wat ook alweer precies?

Weten jullie of er een soort jaaroverzicht bestaat? Waarin staat omschreven wanneer je ongeveer wat doet.


Waar zit je precies?
En inderdaad zou in je cursusboek een tijdsplan moeten staan? Ik heb ook ooit een kalender gekregen, waar bij elke maand staat wat er in die maand moet gebeuren. Daar wil ik wel foto's van maken als je daar wat aan denkt te hebben.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:45

Wat ga jij doen met de lege kast met volle ramen @Nickeltje?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:13

Ooo Nickeltje was ik even vergeten! Wat balen joh, verdwenen volk. Ze zijn ook echt weg ipv aanwezig maar dood? Bizar toch…

Peony, zoals de rest ook al zegt, er zou in je cursus materiaal wel ergens een overzicht moeten staan van wanneer wat te doen. Maar hier heb je wellicht ook wel wat aan:
https://www.bijenhouders.nl/wat-te-doen ... e-periode/

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:21

Die van komen nu regelmatig met mooi zonnig weer buiten kijken. *\o/*

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:08

Die ramen bewaren we.
Gebruik ik als we een aflegger maken, is een keer een zwerm scheppen, dan hebben ze een mooie start.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:46

Hej iedereen, ik zie hier ook wat verloren volken. Wat vervelend :(

Wij hebben ook triest nieuws. Hier geen bijen meer over. 3 volken ging allemaal super lekker deze zomer. Mega honingoogst en daarna even 3 weekjes met rust gelaten. Bij de volgende inspectie hadden alle volken 0,0 voer terwijl ze daarvoor nog super dikke voerkransen om het broednest hadden. 2 volken zelfs al een broedstop dus het moet opeens keihard gegaan zijn. Dat terwijl er naar ons idee geen tekort was aan dracht. Wel zagen we super weinig haalbijen op onze eigen drachtplanten.

Direct aan de slag gegaan met bijvoeren maar dat namen ze super slecht op. Echt heel traag. Aan het einde van het inwinteren 2 volken die oke waren met populatie en voer en 1 volk die heel matig was. Die ene had ook mijtendruk, de andere 2 niet.
Dat ene volk was begin december dood en de andere twee volgde toen het laatst zo koud was. Genoeg voer maar te weinig winterbijen.

|( |(

Best verdrietig voor het eerst in 5 jaar geen bijen. Nu de taak om alles op te ruimen en hopelijk dit voorjaar weer opnieuw te beginnen.

En wat er gebeurd is? Geen idee. 3 verschillende volken en allemaal opeens zo gek doen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:55

Oh Moonfight, dat is verdrietig. En balen ook zeg, alle volken.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:43

Oh wat naar zeg :( Gedeelde smart denk ik maar, ik weet hoe het voelt. Alles lijkt goed te gaan en je hebt er alles aan gedaan, en dan ineens loopt het zo.

Wat doen jullie met de kasten, ontsmetten jullie deze nog of maken jullie deze nog schoon alvorens hem opnieuw te gebruiken? Ik weet nog niet helemaal wat ermee te doen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:53

Century schreef:
Oh wat naar zeg :( Gedeelde smart denk ik maar, ik weet hoe het voelt. Alles lijkt goed te gaan en je hebt er alles aan gedaan, en dan ineens loopt het zo.

Wat doen jullie met de kasten, ontsmetten jullie deze nog of maken jullie deze nog schoon alvorens hem opnieuw te gebruiken? Ik weet nog niet helemaal wat ermee te doen.

Ja ook nog geen idee.... zitten nog vol voer ook.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:56

Omsmelten en eventueel honing slingeren voordat er iets van wasmot inkomt. Aangezien je niet weet wat de oorzaak is, zou ik niks willen bewaren om nieuw volk mee te voeren oid. Dus was voor kaarsen en verder wat er maar te redden valt voor menselijke consumptie/gebruik.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:27

Het is met name wintervoer (suikerwater), dus niet echt interessant denk ik.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:26

Century schreef:
Het is met name wintervoer (suikerwater), dus niet echt interessant denk ik.

Ja hier dus ook

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:46

Dat is echt naar! Het blijft heel lastig om er een vinger achter te krijgen wat er precies mis gaat. Ik lees en hoor ook dit jaar over best veel verliezen, net als vorig jaar.
Wat ik gelezen heb, is dat de bijen in het najaar vooral veel behoefte hebben aan stuifmeel, omdat dat is wat ze aan de jonge winterbijen moeten voeren. Op plaatsen waar veel beschikking was over stuifmeel lijken de verliezen minder te zijn. Maar of dat een gedegen onderzoek is weet ik niet.
Wij hebben hier enorm veel hedera, die in het najaar de hofleverancier van het stuifmeel is. Of het daarmee te maken heeft, geen idee, maar hier nog geen verliezen tot nu toe (9 volken ingewinterd), fingers crossed dat dat zo blijft....
Weet jij of er in het najaar voldoende stuifmeelaanbod was bij jullie in de buurt Moonfight? Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:51

IN mijn lege bijenkast zit naast ramen vol wintervoer, ook een ruime hoerveelheid bijenbrood dus ik geloof er bij mijn verloren volk niet zo hard in dat daar stuifmeel tekorten zouden zijn...

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:31

Hier ook wel klimop in de buurt, dus ik weet het ook niet :(

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:06

Daar lijkt het dan inderdaad niet op Nickeltje. Ik denk dat het echt heel lastig is om erachter te komen....

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:42

Hier ook veel klimop en ook bijenbrood aanwezig in de kasten.
Heb nog even mijn notities erop nageslagen en zie dat ik ook geobserveerd heb dat de bijen heel apathisch leken bij 1 volk. Maar of dat kwam door de honger of dat er juist geen voer binnen kwam door het apathische gedrag.... geen idee. Beetje kip en het ei verhaal. En daarna het suikerwater ook zo traag opnemen. Ik blijf mijn hoofd er nog wel even over breken 8)7