nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:20

Ze gaan en nieuwe koningin uitbroeden en zwermen als het volk te groot wordt voor de kast waarin ze wonen, of als ze dat gevoel krijgen.
Je kunt ze er dus een verdieping bij geven en een beetje voor de gek houden door ramen te schuiven, maar er komt een moment dat ze te groot zijn voor hun huidige woning...

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:32

Dus eigenlijk gaan ze uiteindelijk altijd zwermen? en hoe vang je ze dan weer?
Ik heb wel eens een zwerm in de tuin gehad maar dat is toch niet echt de bedoeling begreep ik.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:45

Nee, je kant het vaak aan zien komen als je je bijen goed observeert en als je het dan niet tegen kan houden ( door meer ruimte te geven) dan kun je ook ingrijpen en het volk splitsen, dan ben je de zwerm voor. Vaak zit je die wel kunnen vangen, naar vaak genoeg ben je die als imker ook gewoon kwijt en dat is wel zonde...

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:31

Ik heb ooit een grote zwerm zien gaan. Was echt indrukwekkend. Ben van schrik naar binnen gerend. :+

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:44

Dat is ook echt wel indrukwekkend ja...

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:56

Zwermseizoen duurt nog even. Maar heb wel eens gehad dat ze gezwermd hadden en dat ik probeerde ze terug er in de kast te doen maar ze vlogen er onder gelijk weer uit. Was een appart gezicht

Speirs

Berichten: 1683
Geregistreerd: 20-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:04

Wat leuk om te volgen!
Het viel mij met het mooie weer op dat er wel héél veel bijen (?) bij ons bijenhotel rondvliegen. Kan het zijn dat daar een nest in zit?

Vorig jaar hadden we een nest pluizige hommels onder het huis! Die heb ik nog niet weer gehoord of gezien.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 18:30

Wat fijn dat het goed gaat Nickeltje *\o/*

En die zwermen idd... Zo zijn wij vorig jaar in ons midweekje vakantie een flinke zwerm kwijtgeraakt ;(
Geen moerdoppen gevonden de week er voor, en ze hadden ook nog zat ruimte, en toen was het die week in een keer zulk goed weer dat het volk explosief gegroeid is en de bijen er vandoor. Geen toffe thuiskomst |o

Ik merk dat ik het echt heel erg mis.... Elke keer dat ik buiten kom denk ik "oh, zo nog even voor het vlieggat kijken" en dan "oh nee...." -O-
We hebben al contact gehad met de vereniging, maar we krijgen geen gehoor....
Dus hopen dat we gebeld worden voor een zwerm of dat er toch nog iemand een kunstzwerm maakt en die aan ons wil geven.

@Speirs het kan echt verschrikkelijk druk zijn bij een bijenhotel als die op een gunstige plek hangt. Ik ben op facebook lid van een solitaire bijengroep en ik sta steeds weer versteld van de filmpjes waar het gonst van de bijen bij hotels.
Een nest honingbijen past niet in zo'n hotel lijkt me, die zijn met veel te veel en houden bovendien niet van afzonderlijke gangetjes.
In de buurt zou natuurlijk wel kunnen :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:35

Speirs schreef:
Wat leuk om te volgen!
Het viel mij met het mooie weer op dat er wel héél veel bijen (?) bij ons bijenhotel rondvliegen. Kan het zijn dat daar een nest in zit?

Vorig jaar hadden we een nest pluizige hommels onder het huis! Die heb ik nog niet weer gehoord of gezien.

Uiteraard kan zo'n bijenhotel bewoond zijn in deze tijd van het jaar, en op die bewoners zullen ook weer allerlei andere dieren afkomen. Als het een bijenhotel is zoals de meeste bijenhotels die je te koop ziet, dan zul je er echter geen nest honingbijen in gaan aantreffen.

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:12

Mijn bijenhotel is ook heel druk. Bijen vullen de buisjes met eitjes en 'metselen' de kamertjes dicht. Maar een nest gaan die solitaire bijen niet maken nee.

Twee jaar terug hebben ze zelfs de vouwen gebruikt in een paardendeken die over een muurtje hing. Ik zag het te laat, pas toen ik hem ging opruimen. Zo sneu...het zat zo kunstig in elkaar.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:27

Laurora schreef:
Wat fijn dat het goed gaat Nickeltje *\o/*

Ik merk dat ik het echt heel erg mis.... Elke keer dat ik buiten kom denk ik "oh, zo nog even voor het vlieggat kijken" en dan "oh nee...." -O-
We hebben al contact gehad met de vereniging, maar we krijgen geen gehoor....
Dus hopen dat we gebeld worden voor een zwerm of dat er toch nog iemand een kunstzwerm maakt en die aan ons wil geven.


Wij hebben nu geen volk over en ze staan ook niet op punt van zwermen, dus ik kan je helaas niks aanbieden...

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:20

Hoi imkers en andere bijenliefhebbers! :wave: Mag ik hier wat komen meepraten?

Mijn jongste dochter (9, wordt in september 10) heeft vorig jaar op school geimkerd: samen met een ervaren imker hebben ze met een groepje leerlingen 6 bijenvolkeren op school verzorgd. Helaas zijn ze door de weersomstandigheden dat schooljaar niet meer aan het honing slingeren toegekomen, maar dat heeft de pret niet mogen drukken. Mijn dochter heeft de smaak helemaal te pakken! Ze heeft al enorm veel geleerd, leest informatieve boeken over bijen, gaat vrijwillig regelmatig bij een imker in de buurt helpen en leren en is vastbesloten om later ook bijen te gaan houden.

Toegegeven, ik heb zelf nooit iets tegen bijen gehad maar was er ook niet bijzonder in geinteresseerd. Door de verhalen van mijn dochter ben ik al heel wat meer over bijen te weten gekomen en ik vind het een leuke hobby. Voor haar. De mijne gaat het niet worden. :+ Maar ik wil haar wel graag ondersteunen. Ook mijn man denkt er zo over is. Als ze groter is en zelfstandig met de bijen kan werken mag ze van ons haar eigen bijen houden. Tot dan blijft ze bij die imker in de leer.

Intussen blijf ik bijleren en mezelf informeren over bijen en imkeren. Dat kan alvast geen kwaad, lijkt me.
Op welke leeftijd zijn jullie begonnen? En hoe kwamen jullie er op? Houden jullie je bijen in de tuin of staan ze ergens anders? Hoe duur is het houden van bijen? Vertel!

Edit: @Laurore: waar in NL zit je? Hier staan regelmatig volkeren te koop.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 12:54

Wat geweldig dat jouw dochter zo is aangestoken door het bijenvirus! Echt super gaaf om te horen dat ze zo jong al zo geïnteresseerd is in dit vak/hobby, en wat leuk ook dat ze nu al in de leer kan bij een imker.
Perfecte basis lijkt me :)

Mijn vriend en ik zijn (pas) begonnen toen we 23 en 28 waren (wat nog steeds vrij jong is als je de gemiddelde leeftijd van onze vereniging er bij pakt :+ )
We vonden bijen al jaren interessant en eigenlijk zijn we er een beetje per ongeluk ingerold door een kennis die ons een volkje aanbood "om te proberen"
Kwa kosten zit je vooral met de beginkosten, dus een beschermend pak, kasten, het volk zelf enzovoorts. Daarna zijn het vooral kleine terugkerende jaarlijkse kosten. Zelf hebben we uitgerekend dat als we 1xper jaar honing produceren met 1 kast we ongeveer quitte spelen op de jaarlijkse kosten. Als je meerdere kasten hebt kun je er zelfs wat aan verdienen, zeker als je ze wegbrengt naar specifieke plaatsen om ze op een specifieke drachtplant te laten vliegen. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee, daar kan Nickeltje je ongetwijfeld meer over vertellen. :)

Overigens zit ik in Groningen :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:35

Soesita, wat leuk!!
Ik ging vanaf mijn 8e met mijn vader mee naar zijn volken. Hij had tussen de 20 en 30 bijenvolken, waarmee hij ook door het land ging om honing te halen (fruitbloesem, koolzaad, springbalsemien, heide) en dan doordeweeks in de avonden eventjes controleren of alles goed was.

Kosten maak je in het begin, wat Laurora zegt. Een goed pak, een roker, een kast (eventueel zelf gemaakt), gevuld met ramen en was.
Daarna vallen de jaarlijkse kosten mee, zeker als je grote dingen kunt delen met een andere imker, zoals een was-smelter, honing slinger. Dat zijn best dure dingen die je makkelijk met elkaar kunt delen...

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:43

Hee leuk, zo snel al antwoorden. :)

@Laurora: Hmm, Groningen is helaas niet om de hoek. Ik vind het in jouw geval dan weer interessant dat jullie er zomaar zonder ervaring aan begonnen zijn. Gewoon uit interesse. Ging dan alles meteen goed? Of waren er dingen waar jullie door onervarenheid tegenaan liepen?
Hihi, ja, hier zijn de meeste leden van de imkerverenigingen ook bijna allemaal oudere mannen. :+

@Nickeltje: Ha, dan ben je op dezelfde leeftijd begonnen als mijn dochter. Die was ook 8. Nu dus bijna 10 en nog steeds enthousiast. Misschien kan jij dan ook beter inschatten vanaf welke leeftijd het past om redelijk zelfstandig een eigen volk te houden? Of valt dat allemaal wel mee en is dat "gewoon, als ze voldoende kennis heeft"? Zelf dachten we aan iets van 15 à 16 jaar of zo. Als ze dan nog steeds wil. :P Ik heb begrepen dat het toch redelijk veel werk is ook?

De kosten zijn voor ons niet het belangrijkste, maar ik heb er gewoon echt geen verstand van. Een beschermend pak op kindermaat (handschoenen, hoed, vest) heeft ze natuurlijk nu ook al. En er gaan er waarschijnlijk nog meer volgen als ze het echt gaat blijven doen, want ze is er helaas zo weer uitgegroeid. De rest lijkt me overkomelijk als de jaarlijkse volgkosten inderdaad zo redelijk zijn. Ieder hobby kost geld. Mijn paardrijden nog wel het meest van al. :=

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 08:37

soesita schreef:
Hee leuk, zo snel al antwoorden. :)

@Laurora: Hmm, Groningen is helaas niet om de hoek. Ik vind het in jouw geval dan weer interessant dat jullie er zomaar zonder ervaring aan begonnen zijn. Gewoon uit interesse. Ging dan alles meteen goed? Of waren er dingen waar jullie door onervarenheid tegenaan liepen?


Oh, fouten genoeg hoor :D
Zoals bijvoorbeeld onze allereerste kastcontrole.
We hadden op de vereniging gezien dat de oude rotten daar alles zonder pak deden. Raampjes zonder handschoenen aanpakken enzovoorts. Wij dachten heel stoer, dat kunnen wij ook! Nou, dat hebben we geweten :+
Of die keer dat ik mijn broek niet bij m'n sokken in had, en ik me uitkledend, overal kledingstukken strooiend weg ben gestormd, en o-ve-ral gestoken :)
(kwam mn moeder thuis toen mn vriend nét een steek op mijn kont aan het uitzuigen was, dat zal me een gezicht geweest zijn, bij al die kledingstukken versprijd door de tuin _O- )
Ook onze eerste honingoogst was een mislukking. We konden nergens een slinger lenen, dus we dachten, we snijden 1 honingraampje open en leggen hem op de rand van een emmer, dan loopt het wel leeg.
Twee jaar na datum plakt de keuken nog steeds :o
(wel een paar kleine potjes honing gescoord, dat dan weer wel)
Verder zijn we 1 zwerm kwijtgeraakt door gebrek aan kennis van zwermpreventie (en 1 door hele dikke pech) en toen we onze eerste zwerm gingen vangen (niet van ons) kwamen we bijzonder slecht beslagen te ijs. Na heel wat heen en weer gebel en gerace hadden we alle materialen bij elkaar om de zwerm daadwerkelijk te vangen, maar waren we wel een halve dag verder.

Al met al heel wat kleine foutjes, tot nu toe is het nog niet echt ernstig geweest. Bovendien hebben we wel overal van geleerd en zijn we heel wat wijzer geworden :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:47

Soesita, hoe volwassen is je dochter? Heeft ze voldoende verantwoordelijkheidsgevoel? Kan ze omgaan met teleurstellingen (volk wordt ziek, volk sterft, zwermt weg, geen honing oogst)...
En dan zou het ideaal zijn als je in samenspraak met een imker in de buurt een volk kan regelen in je tuin, waar die imker als een mentor elke paar weken even mee gluurt om wat te sturen en te helpen met wanneer je nou welke acties onderneemt met een volk.
Ik ken genoeg imkers die ergens tussen hun 10e e 15e jaar begonnen zijn met een klein volkje dat ze cadeau gekregen hebben van een imker verderop.

Laurora, als je onbeschermd wil werken (wat niet altijd lukt omdat ze met bepaalde weersomstandigheden gewoon gistig zijn) helpt het als je geen kelding draagt die je bij je paarden draagt of parfum (van beide kunnen ze enorm geaggiteerd worden) en als je je blote handen inwrijft met een dikke pluk vers geplukt gras, dat kalmeert ze. Mijn vader werkt ook bijna altijd onbeschermt in onze bijen, maar wrijft dus wel zijn handen in met vers gras...

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:53

Haha, wat een geniale verhalen! Ik zie het zo voor me. :D

Ik heb het boek van mijn dochter "Das Jahr, als die Bienen kamen" (Het jaar dat die bijen kwamen) van Petra Postert gelezen. Een geweldig mooi kinderboek over een meisje dat niks met bijen heeft maar van haar opa een bijenvolk erft en al doende leert. Soortgelijke gebeurtenissen op kindermaat. Geweldig vermakelijk en heel leerzaam voor de bijenleek. Ook leuk hoe de hoofdpersoon als jong meisje in de imkervereniging stapt en op een troep rare oude mannen stoot. :+ Helaas denk ik dat het boek nog niet vertaald is. Anders echt een aanrader!

De imker bij mijn dochter op school deed ook alles zonder beschermende kledij. Maar de kinderen die hielpen waren allemaal netjes ingepakt. :j

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:18


Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:21

En op aanraden van een Duitse imker waar ik op een pathologie cursus in Linz mee stond te praten heb ik dit boek gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/bijenhouden-vo ... _role%3Din

Een iets meer wetenschappelijke benadering, maar ook met heel uitgebreid de ziekten en ongemakken die je in je volk tegenkomt en wanneer (in het jaar) of bij welke omstandigheden je ze op welke gewassen kunt zetten. Die wordt vandaag bezorgd en ik ben heel benieuwd.

Nu is bijen houden vooral een kwestie van doen en uitproberen en observeren, dus ik bedoel hiermee niet dat je het uit boeken moet leren, maar achtergrond kennis en inzichten kunnen wel helpen...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:33

Wat een leuk topic ik ga jullie volgen ik overweeg het echt al heellang....maar ik durf niet zo goed. Heb vorige jaar een zwerm agressieve bijen ontmoet....dat weerhoud me er nog van!.Hopelijk halen jullie mij over met leuke dingen en verhalen!

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:36

Ga gewoon een open dag bij een lokale imker vereniging langs. In de zomer zijn er regionaal regelmatig allerlei bijenmarkten of bezoek dagen bij de lokale imkerij waar je eens kunt rond kijken, praten, ervaringen delen en bijvoorbeeld afspreken met een imker om een paar keer mee te gaan met verzorging om te ervaren hoe dat is, om een raam vol bijen in je handen te hebben als je dat controleert op broed of honing...

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:35

Hé, leuk dit topic!
Toevallig heb ik mijn man net een introductiedag bijenhouden gegeven voor zijn verjaardag.
Deze gaan we samen doen, om te kijken of bijenhouden iets voor ons is :)
Ik kwam daarop, doordat het me erg bezig houdt dat het slecht gaat met de bijen en we graag mee helpen om hier iets tegen te doen.
Ik ben heel benieuwd en vind het leuk om tot die tijd alvast dit topic te blijven volgen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:20

Waar ik trouwens wel heel nieuwsgierig naar ben: heeft een van jullie ook bijen in combinatie met paarden bij huis?
Wij hebben namelijk onze paarden bij huis en ik vraag me wel af of dit wel een handige combinatie is...

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 17:50

@nickeltje
Dat van dat gras is een goede tip! Die ga ik (zodra ik de moed heb hervonden zonder handschoenen te werken) eens gebruiken +:)+

@soesita
Ik denk dat het goed is gewoon eerst eens te kijken hoe lang je dochter het interessant vind. Mocht ze het over een jaar nog leuk vinden kun je zoals nickeltje zegt eens een volkje in de tuin nemen, desnoods lenen, en die met hulp van haar leraarimker onderhouden. Die kan dan naar mate ze vordert in haar kennis de zorg aan haar overdragen, of als het niet lekker loopt weer mee naar huis nemen.
Gewoon een kwestie van aftasten en proberen denk ik :)

@akires
Wat leuk dat jullie een introductie dag gaan doen! Ben heel benieuwd wat je er van vind *D
Wbt paarden en bijen combinatie, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ken wel een bijenhouder die paarden aan huis heeft gehad. (niet van zichzelf, ze verhuurde alleen een stuk land)
Dat ging in principe altijd goed, behalve wanneer ze een van die paarden had geaaid, want die geur triggert ze toch wel heel erg.
De kasten stonden wel ruim 300 meter bij de rand van de wei vandaan.
Je zou een imker in de buurt eens kunnen vragen of er een kast een seizoen bij jullie mag staan om te proberen of het wil, alvorens zelf een volkje aan te schaffen. Kun je ook leuk meekijken bij de kastcontroles en meteen een heleboel leren!