nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:18

Oeh dat is wel even spannend, Akires! Maar het is sowieso goed om imuuntherapie te doen, of je nu bijen hebt of niet. Je zal maar geprikt worden door een willekeurige bij ergens (niet bij jou thuis) en niet naar de eerste hulp kunnen...
Ik heb geen idee of ik allergisch ben, maar ik denk het niet. En hoop het niet :)

Leuk om te horen dat de bijen al bezig zijn! Waar zullen ze nu stuifmeel vandaan halen met name? Krokussen? Er zat hier wel een (wilde) bij op de krokussen.

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:47

Goed bezig iedereen!!

Wij hebben gister in het zonnetje een inspectie gedaan. Van de vier volken hebben ze allemaal mooi broed. Allemaal hebben ze ook nog ruim voedsel over dus we hebben ze in elk geval niet te zuinig ingewinterd.
Bij 2 volken hebben we de koningin gezien en bij 1 volk lukte het ook om haar te vangen en te merken, bij de ander liep ze naar de andere kant van het raam en was in de massa verdwenen...

In elk geval dus een heel mooi begin van het nieuwe jaar wat bijen betreft!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:06

Mijn volkje leeft ook nog!
Ze zijn niet meer heel veel, maar vliegen wel. Ik heb bij de controle gisteren de koningin gezien, en ook een paar larfjes, dus er is broed. Kom maar door, nieuwe bijen!

Hier was er ook nog veel voer over, ondanks dat ik daar een slecht gevoel over had. Maar, misschien wel terecht, de raten rond de plek waar ze zaten waren (vrij) leeg, de volle ramen zaten aan de buitenkant. Het is dus niet onmogelijk dat ze een koude brug hadden naar het voer toe.
Ik had eerder al suikerdeeg geplaatst, in dat pak zit een mooi rond gat :) Daarvan is wel een deel naar beneden gesmolten (goed teken? De bijen konden het warm genoeg maken in de kast), maar dat betekende ook weer dat het dus bereikbaar was tijdens het koude weer. Ze hoefden dus niet van de tros af :+

Ik heb de bodem verschoond, de volle ramen dichter naar het midden gezet, en de boel weer gesloten. Het is nu aan Astrid en haar volk om de populatie weer een beetje op peil te krijgen!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:49

Klinkt goed bij iedereen! Wij hebben vandaag ook even in de kast gekeken en ik was blij verrast. Ze hadden ook aardig wat open voer zitten. Zullen die droge suiker dan vermengen met water en wegstoppen in de cellen? Kan mijn niet voorstellen dat er veel te halen is nu. Zag er ook veel met donker rode stuifmeel. Iemand een idee waar ze dat halen nu?

Koningin ook gespot :D

Afbeelding

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:11

Voorjaarsheide geeft donkere stuifmeel. Zou dat kunnen? En waar zit de koningin? Ik ben hier nog niet zo goed in. :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:49

Afbeelding

Tenzij ik het goed mis heb, in het midden van de cirkel die ik heb getekend. Ze is slanker en langer dan de werksters.
Mooi te zien hier is de zogenaamde Hofstaat, het team van werksters die voor de koningin zorgen. Je ziet deze aan haar rechterkant, allemaal met het koppie naar haar toe.

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:52

Ja toch he? Dat was wel degene waar ik naar zat te kijken :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:56

Ja goed gespot, ze zat met haar achterlijf nog een beetje in een cel maar je kan het goed zien aan het gedrag van de andere bijen :D

Misschien heeft iemand wel voorjaarsheide in de tuin staan. Ben altijd zo nieuwsgierig waar ze allemaal heen vliegen.

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:09

Bij ons halen ze gigantisch veel van de chrocussen en van de sneeuwklokjes. De eerste narcissen komen nu ook op maar die bloemen staan nog niet open.
En de hazelaar bloeit nu, mocht die dus in je buurt staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:22

Wat zijn sommige al vroeg met info uitgebreid in de kast kijken :o Wel mooie foto van de koningin met de hofstaat erbij!

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:33

idinn schreef:
Wat zijn sommige al vroeg met info uitgebreid in de kast kijken :o Wel mooie foto van de koningin met de hofstaat erbij!


Het is ook inderdaad bijzonder vroeg. Maar het weer was er geschikt voor... Vorig jaar was onze eerste controle pas eind maart...
Als wij nu bijvoorbeeld een volk zonder koningin hadden gevonden, dan zouden we die nu al vroeg in het jaar samenvoegen om er een sterke volk uit te halen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:40

En ik denk dat veel van ons zich zorgen maakten over de hoeveelheid voer. Tenminste, in mijn cursusgroep wel. En dan kan je beter op een goede dag al vast kijken :)

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:48

Ik reed vandaag een andere weg dan normaal en zag ineens allemaal bijenkasten in een weiland staan, in een kapschuurtje. Dat vond ik best tof :)
Ik heb ook erg zin in bijen, maar moet nog een jaar wachten.

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:18

Indy_Mouse_9 schreef:
En ik denk dat veel van ons zich zorgen maakten over de hoeveelheid voer. Tenminste, in mijn cursusgroep wel. En dan kan je beter op een goede dag al vast kijken :)



Wij hebben er al een paar voor ramen voer uit durven halen... wij voeren ze heel erg veel voor de winter, ruim 20 kilo aan droge suiker en hadden nu dus het luxe probleem dat ze nog maar weinig ruimte hadden voor broed...
We houden liever wat voer ramen over voor afleggers straks dan dat we het nu spannend vinden of ze wel genoeg eten hebben...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:27

Heb je ze op 1 of op 2 broedbakken staan dan Nickeltje? En had je nu al veel broed?

En wanneer begin je eind vd zomer dan met voeren? Bij mij hadden ze op een gegeven moment alles volgepakt met suiker, terwijl ze nog winterbijen moesten maken. En toen zat er nog niet eens een hele jerrycan in.

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:31

Wij hebben ze nu terug gezet op 1 bak omdat ze onderin leeg gegeten hadden en daar heb broed zat.
Wij winteren in op 2 bakken. We voeren na de laatste honing oogst. We beginnen ongeveer eind augustus en voeren door tot we ruim 20 kilo aan omgerekende droge suiker gegeven hebben. Dat bereiken we meestal eind september.

We hadden nu in alle volken op 3 ramen broed. In twee volken zat direct daar tegenaan vol voer dus hebben we twee ramen weg gehaald en lege ramen ( uitgebouwde) gegeven om met broed verder te kunnen en stuifmeel te kunnen stapelen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:10

Duidelijk :) Met twee bakken hebben ze inderdaad meer ruimte om de suiker op te slaan.

En broed op 3 ramen, nice. Ik heb maar op 1 raam broed kunnen ontdekken, maar ze zijn ook echt niet met veel, voor mijn gevoel. Verder met afwachten maar weer...

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:34

Waar die bijen ook last van gehad hebben denk ik, is dat ze ergens januari ofzo al voorzichtig beginnen met nieuw broed. Het is daarna best acceptabel warm weer geweest, tot aan die periode met sneeuw en enorme vorst. Grote kans dus dat ze in die periode een totale broedstop ingebouwd hebben. Daar leek het bij ons in elk geval wel op.
Er liepen al hele jonge, nieuwe bijen rond. Nog een mini beetje gesloten broed en daarnaast zeer jong ei en larve broed. Met een broedvrije periode daar tussen dus...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:26

Nickeltje schreef:
Waar die bijen ook last van gehad hebben denk ik, is dat ze ergens januari ofzo al voorzichtig beginnen met nieuw broed. Het is daarna best acceptabel warm weer geweest, tot aan die periode met sneeuw en enorme vorst. Grote kans dus dat ze in die periode een totale broedstop ingebouwd hebben. Daar leek het bij ons in elk geval wel op.
Er liepen al hele jonge, nieuwe bijen rond. Nog een mini beetje gesloten broed en daarnaast zeer jong ei en larve broed. Met een broedvrije periode daar tussen dus...

Bij ons net zo, met ook 3 ramen broed op dit moment. Q was afgelopen week wel druk geweest met leggen. Maar het is niet zo gek dat onze bijtjes het zelfde doen als jullie bijtjes :D. Nog steeds super blij met het volk wat we van jullie gehad hebben! Ondanks alle ongein die we gehad hebben zijn ze niet klein te krijgen!

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:29

;) wij hebben hele stabiele en robuuste bastaards... :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18151
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:38

Wat leuk die foto van de koningin met hofstraat! Hebben jullie advies dmv van simpele websites over het houden van bijen?

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:11


balance
Moderator Kantine

Berichten: 18151
Geregistreerd: 24-08-02

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:21

Interessant Nickeltje, bedankt!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:45

Helaas, mijn volkje heeft het toch niet gehaald tot het voorjaar.
In eerste instantie was ik blij na de controle, maar kreeg er toch een wat slecht gevoel over. Afgelopen tijd een paar keer door het glas gekeken maar niets gezien, hoewel dat niet zoveel zei aangezien ze gedurende de winter ook zo diep in de kast zaten dat ik ze niet zag.

Vandaag bij het door het glas turen een paar dode bijen gespot, kast van de bodem gelicht, en nergens leven te zien ;(

Even denken hoe ik nu verder wil, een volk kopen (toevallig staat er wat te koop in de buurt) of wachten tot zwermtijd en kijken of ik dan ergens wat kan krijgen...

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:04

He... wat zuur...