Detectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:33

Tinkermuts schreef:
Ik heb komende vrijdag m'n eerste privéles detectie bij werken met je hond in Maarsbergen, ben benieuwd, denk dat hond heel blij gaat zijn dat ie eindelijk weer neuswerk mag doen.

Hoe was het? :D

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:51

Echt heel leuk. Heb besloten dat ik eerst om de paar weken een privé les neem.
DK is al best een heel ervaren snuffelaar en heeft de bakjes eigenlijk gelijk onder de knie, ook blaft ie ze al aan.
Ik ga nu bezig om hem de geur aan te leren.
Leuke trainster die erg gecharmeerd van mijn rottie was, hond was ook helemaal blij dat ie eindelijk weer serieus met z'n neus mocht werken en werkelijk alles is besnuffelt haha, hij is dan ook echt alleen maar bezig om te vinden wat ie moet zoeken.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:16

Even een vraag in een niet meer recent topic ...

Waar doen jullie aan detectie?
Ik woon in België, net onder Valkenswaard. Ik ben bereid wat te rijden (45 min. enkel) maar pfff, niet evident wat te vinden :roll: .

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:23

Je woont niet ver bij mij weg. Ik doe het bij Dogtrust by Noelle, binnenlocatie is in klein Borkel (vanuit Lommel niet rechts op de rotonde maar links), buitenlocatie is in Riethoven. Ze heeft wel wachtlijsten.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:03

Neonlight schreef:
Je woont niet ver bij mij weg. Ik doe het bij Dogtrust by Noelle, binnenlocatie is in klein Borkel (vanuit Lommel niet rechts op de rotonde maar links), buitenlocatie is in Riethoven. Ze heeft wel wachtlijsten.


Ah oke, qua afstand prima! Had ook wat gevonden in Weert maar met wachtlijsten tot 6 maanden :wow: .

Ben jij tevreden van deze plek? Wordt er met levels gewerkt?

Edit: ik vind op haar site wel speuren, maar geen detectie?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:51

Wat zij doet is detectie speuren. Ze werkt wel enigszins met levels, maar geen diploma's. Dit doet ze nooit omdat het op 1 moment moet gebeuren en er dan zenuwen en frustratie mee kunnen spelen. Ik ben heel tevreden over haar, volg al ruim 3 jaar cursus bij haar.
Zij heeft voorheen drugs en explosieven honden getraind in Texas, echt detectie dus. Ze werkt ook wel met spoortjes, maar op de spoortjes liggen de dingen waarop ze getraind zijn. Op dit moment tabak, wiet en muntgeld.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:15

Neonlight schreef:
Wat zij doet is detectie speuren. Ze werkt wel enigszins met levels, maar geen diploma's. Dit doet ze nooit omdat het op 1 moment moet gebeuren en er dan zenuwen en frustratie mee kunnen spelen. Ik ben heel tevreden over haar, volg al ruim 3 jaar cursus bij haar.
Zij heeft voorheen drugs en explosieven honden getraind in Texas, echt detectie dus. Ze werkt ook wel met spoortjes, maar op de spoortjes liggen de dingen waarop ze getraind zijn. Op dit moment tabak, wiet en muntgeld.


Oh, dat klinkt wel goed! Wat ik zoek is echt detectie. Praktijkspeuren (spoor volgen, iemand vinden) doen we al.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:04

Maar, zoals ik al zei, er is een wachtlijst. In mijn groepje zit trouwens ook iemand uit België en iemand uit Weert. Afgelopen week een inhaalles gehad in een andere groep en daar zat ook iemand uit België in.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:29

Er is blijkbaar overal wel een wachtlijst.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:30

Nog een vraagje: op welke geur doen jullie detectie?

Ik (nou ja de hond) zou graag iets “nuttigs” zoeken, iets wat een functie zou kunnen hebben. Ook al gaat het om het plezier van de hond, zoeken naar thee of steranijs vind ik nogal banaal. Toch lees ik dat alle scholen thee, koffie, kruiden ... ed voorstellen als geur.

Schuur_

Berichten: 4878
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:42

Tja wat vind je nuttig? Geld of een telefoon kan. Tabak/sigaretten ook. Maar ik zie de meerwaarde daar niet van tgo steranijs.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:07

Schuur_ schreef:
Tja wat vind je nuttig? Geld of een telefoon kan. Tabak/sigaretten ook. Maar ik zie de meerwaarde daar niet van tgo steranijs.


Telefoon kan mss handig zijn wanneer je een sloddervos bent? Tabak met het oog op smokkelen?? Maar steranijs heeft nu toch geen enkele zin.

Ik zou het bv erg interessant vinden indien je kon aanleren op kanker/tumoren te zoeken, of een andere ziekte.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:49

Het moet natuurlijk ook realistisch zijn om aan oefenmateriaal te komen, zowel voor de hondenschool als voor de leerling. Kanker/tumoren is niet echt realistisch daarvoor.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:20

Nee, tenzij de geur synthetisch bestaat, zoals drugsgeuren

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:18

Tja, maar wil je op een verjaardag je hond de hele tijd naast je druggie neef hebben zitten? :+ Als je echt iets nuttigs wilt doen met detectie, moet je een opleiding in de beveiliging doen en dan een hond opleiden. Anders is het nooit voor de praktijk.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:30

Loolotte schreef:
Tja, maar wil je op een verjaardag je hond de hele tijd naast je druggie neef hebben zitten? :+ Als je echt iets nuttigs wilt doen met detectie, moet je een opleiding in de beveiliging doen en dan een hond opleiden. Anders is het nooit voor de praktijk.


Ha, dat zei mijn man ook al. Die vreesde dat de hond wel eens doodleuk naast een patiënt zou gaan zitten of zo van “kijk baasje, hier ruikt wat”.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:45

Mijne staat op wiet, prima aan te komen en kom niet meer bij als ie een vriend of familielid opzoekt tijdens een feessie

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:58

Mijne staat op wiet, tabak en kleingeld, nu roken man en ik allebei maar echt niet dat ze op onze sigaretten speurt of de winkelwagenmuntjes in onze jaszakken. Ze speurt er alleen maar op als we ook daadwerkelijk het commando geven.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:01

@ Tinkermuts en Neonlight : en in de hondenscholen waar jullie gaan wordt wiet toegelaten?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:07

Ja waarom niet, tegenwoordig niets illegaal meer aan

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:45

Ja, hebben ze zelf. Hoeft zelf niets mee te nemen. Ik heb niet eens wiet in huis, moet daar nog eens voor op pad maar ik ben een schijtert. :=

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:26

Ik heb het in huis om mee te trainen en het is op de club.
HeT Geeft echt leuke gezichten bij de coffeeshop, hallo, ik kom wiet halen, welk soort, nou hoeft niet zo'n hoogstandje te zijn, is voor m'n hond......dussss....Tatu tatu, gaat u maar mee met die meneer in het wit :D

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:03

Zo, nadat we vorig jaar al een keertje een leuke workshop detectie hadden gevolgd, heb ik vandaag met mijn ries ons eerste lesje gehad. Ein-de-lijk gestart!

Mijn dame is in alles over-enthousiast dus het is nog een dingetje haar wijs te maken dat ze de boxen niet in het rond moet keilen maar er “gewoon” aan mag snuffelen. Ze vond het wel leuk en was na afloop bekaf. Op weg naar huis (50 min) heeft ze geslapen en dat heeft ze thuis voort gezet :z

Nu moet ik nog tegen volgende week bedenken op welke geur ik haar wil. Dat wordt nog even mijn kop breken.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 07:04

Wat leuk.
Wij snuffelen ook lekker door het nieuwe jaar in.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:59

Tinkermuts schreef:
Wat leuk.
Wij snuffelen ook lekker door het nieuwe jaar in.


Op welke geur staat jouw hond Tinkermuts?