Detectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:28

Ik train juist wel met clicker en leren het ook zo aan. Zo kan je heel gericht het juiste moment belonen. Maar zo leren wij het ook met het systeem. Je kan het beste 1 persoon aanhouden en zo gaan trainen. Er zijn vele methodes en allemaal hebben ze wel wat.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:14

@ mvdende: nou spoedig herstel voor je hond. Zou jammer zijn indien je daardoor moet afhaken.

@ speurneusc: fijne rit! Hopelijk positief nieuws van de stalhouder +:)+ .
Al klein vraagje: moeten we dan al een geur uitkiezen vooraf of help jij ons daarbij kiezen?

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:55

Volgens mijn trainer zou de hond de geur ook direct ruiken.
Als je het doosje uit zicht verstopt dan gaat ie al langzaam op de geur en dat zou met de week beter worden

Ik zou eigenlijk de 18e ook wel graag komen. Lijkt me ontzettend leuk en leerzaam.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:41

Lukasje schreef:
@ mvdende: nou spoedig herstel voor je hond. Zou jammer zijn indien je daardoor moet afhaken.

@ speurneusc: fijne rit! Hopelijk positief nieuws van de stalhouder +:)+ .
Al klein vraagje: moeten we dan al een geur uitkiezen vooraf of help jij ons daarbij kiezen?



Op wat diarree na, merk je niets aan hem. Is vrolijk en eet en drinkt goed. Het is meer dat ik geen andere honden aan wil steken.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:33

Hier trainen we ook op klikker maar de trainer klikt i.p.v. ik. Juist omdat die beginfase zo belangrijk is en ok nog niet goed kan zeggen of die reageert op het doosje of de geur

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:35

Ik krijg idd ook de indruk dat Flappie het doosje herkent en de geur nog niet.
Toch, toen de instructeur het doosje verstopt had en we beide niet wisten waar die lag, merkte ik wel dat ze het anders deed.

Ze liep langs de plek waar die lag en liep een stukje vooruit maar draaide wel weer om, om daar verder te zoeken. Ook zag je haar neus echt bewegen en uit eindelijk vond ze het doosje. Dat geeft mij wel aan dat ze het ook doet op geur, want het doosje was niet zichtbaar

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:07

Het verbaast me hoeveel verschil er is in leer processen. Wij trainen ook niet met clicker en al zeker niet met snoep.
In het beroepsleven kom je met beide in de problemen.

Je hebt honden die helemaal geen interesse hebben in eet beloningen tijdens hun werk. Hier lopen er 2 die er niks moeten van weten.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:18

JustMeKV schreef:
Het verbaast me hoeveel verschil er is in leer processen. Wij trainen ook niet met clicker en al zeker niet met snoep.
In het beroepsleven kom je met beide in de problemen.

Je hebt honden die helemaal geen interesse hebben in eet beloningen tijdens hun werk. Hier lopen er 2 die er niks moeten van weten.


Iedere hond leert ook anders en vele wegen leiden naar Rone natuurlijk ;)
Bijv. Ik vind het fijn zoveel trainingmethodes te lezen. Zelf train ik met combinatie van vanalles. Train gerust met clicker masr net zo makkelijk zonder. Train gerust met snoep maar bal beloning vind mijn hond veel gaver. Echter als beloning mijn enthousiasme en een knuffel vind hij ook helemaal oke. Ligt aan de oefening en de situatie wat ik gebruik.
Train ook net zo makkelijk aan tuig als met slipketting/slipband. Net hoeveel controle ik nodig heb.
Ik heb niet 1 methode dat kan ook niet ik heb 5 zeer verschillende karakters rond lopen. Al train ik er momenteel maar met 1 dan nog doe ik met de anderen uiteraard ook vanalles ondernemen.

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:21

Hoe zou je zo iets zonder clicker kunnen trainen dan?

Net eventjes 5 keer gedaan, maar ze doet het nu anders. Ze verwijst nu het bakje (al ging dat ook wat moeizaam) en vervolgens click ik en vervolgens loopt ze naar de bak met koekjes. Dit zegt mij dat ze het eigenlijk meer voor het vreten doet dan dat ze het echt zoekt met de neus.

Al was het gister wel totaal anders

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:29

Ik doe het via Wesley zijn methode en die doet erg veel met een clicker. Hij leidt honden op die de hele wereld over gaan. Dus je kan zeker met een clicker en voer ook in het echte werk aan de slag. Juist belonen is erg belangrijk. Er zijn vele methodes gelukkig en overal zit wel iets in. Is het as zaterdag echt alleen workshop? Want zou graag mee willen doen maar geef zelf ook les dus zou vooral ervaringen willen uitwisselen maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe en wat.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:32

JesdaJinn schreef:
Hoe zou je zo iets zonder clicker kunnen trainen dan?

Net eventjes 5 keer gedaan, maar ze doet het nu anders. Ze verwijst nu het bakje (al ging dat ook wat moeizaam) en vervolgens click ik en vervolgens loopt ze naar de bak met koekjes. Dit zegt mij dat ze het eigenlijk meer voor het vreten doet dan dat ze het echt zoekt met de neus.

Al was het gister wel totaal anders


Ik zou zelf ff alleen met de trainer aan de slag gaan. Zij weten wat ze doen. Het doen voor voer is geen probleem hoor. Juist aan het begin wil je erg veel motivatie zien! Als een hond geen beloning ziet dan weet hij ook niet waarom hij iets moet gaan zoeken. Ik begin altijd met de boxen en erg veel clickeren en conditioneren. Als dat er helemaal ingebakken zit dan ga je afhankelijk van de hond in tassen doen ed en naar de detectiewanden. Als dat goed gaat kan je steeds meer uitbreiden soals een carroussel. En als je op den duur steeds meer verschillende dingen doet dan kunnen ze ook zonder box gaan verwijzen. Het is alleen een lang leerproces en de meesten willen te snel gaan.

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:36

Klopt. Dit heeft ze mij ook gezegd maar de trainer heeft ook aangegeven om dit thuis te gaan doen.

Eigenlijk wat ik zaterdag heb gedaan, thuis herhalen en dat heb ik gedaan. Niet meer, niet minder

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:45

Aah top dan vooral zo doorgaan! Echt de geur herkennen duurt ook wel even. Komt goed!

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:28

@Dierenfan: Ja leerrijk is het altijd!

@Aurora: Ik heb nergens gezegd dat je er niet mee aan de slag kan, maar dat je er mee in de problemen kan komen.

Om 2 voorbeelden te geven:

Honden die op voer staan, starten meestal met een lege maag. Hoe ga je dit oplossen als je hond meerder dagen aan 1 stuk werkt, of op verschillende tijdstippen en nachtwerk doet waarbij de maag onmogelijk op die tijd terug leeg geraakt. In de praktijk kunnen shiften vaak kort na 1 opvolgen.
Vaak zitten dergelijke handlers al daar in problemen als ze willen dat hun hond niet teveel kilo's en energie verliezen.

Hoe voorkom je dat een hond met honger, tijdens het werk niks 'anders' zal gaan eten.
Hoe hard je hond ook getraind is op voedselweigering, het kan verkeerd lopen.
Feit: Collega van mijn man zijn hond stond ook op voedselbeloning... Helaas tijdens het werk gif verwerkt in vlees, hond slokte het in 1x op nog voor collega iets kon zeggen....
Ze wisten dat de kans bestond op degelijke gif ballen, er waren er al meerder gevonden.
Maar sedert nooit meer op voedselbeloning maar volledige voedselweigering. Hond is gelukkig volledig herstelt.

Clickeren:
Je komt op en festival bv Tomorroland. Heel leuk als je je ronde kan doen voor het festival van start gaat. 1x loeiharde muziek, en je hebt net dienst met je hond achter de podiums of rond de geluidsinstallaties, of eender waar er veel lawaai is.
Dan maak je veelal gebruik van gehoorbescherming voor jezelf en voor je hond, dan hoort je hond niet eens die click....

Het is zeker niet verkeerd om het op een ander manier te leren.
Enkel leerzaam om aan te tonen dat in de praktijk het niet altijd zo evident is.
We kunnen maar van elkaar leren toch?

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:49

Maar hoe zou jij dan zonder clicker en voer trainen?

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 19:04

Wat er gezegd wordt over clicken en voer snap ik.
Klinkt logisch.
Hoe beloon jij de honden als ze iets gevonden hebben justmekv ?

Wij hebben de geur aangeleerd door twee identieke buisjes te hebben. Dezelfde stickers, lijmresten enzovoorts. Zodat ze niet per ongeluk op die geur gaan verwijzen.
Ruiken aan het buisje met cannabis was de hoofdprijs.
Voor elke hond is dit anders. Was dus even zoeken naar wat voor welke hond genoeg motivatie is. Voor Uggs xijn bal én een heel blije baas.
Omdat mijn timing met bal soms traag is zeg ik eerst héél blij (oefen er nog op) yes. Als een soort clickerwoord. Dan volgt de bal.
Later zijn we het aan het uitbouwen gegaan.
Ook de cannabis in andere materialen om de hond niet te gaan laten speuren op het buisje.

Uggs staat overigens op cannabis maar zoekt niet zelfstandig.
Ik woon in Rotterdam en heb hier cannabis genoeg . Soms heb je hier geen hond nodig om de cannabis te v inden.
Maar lopen we achter een jointrokend iemand, dan gaat hij niet verwijzen.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:21

Ok. Ben terug/thuis. Door omstandigheden is trainen op stal niet echt handig, er zijn diverse lessen tegelijkertijd en zaterdag is er veel bezoek van mensen die hun hondje komen brengen of halen voor het pension. Maar als we het pad nemen naast het complex, daar kunnen we met de auto in en dan doorrijden tot achter de weilanden is een soort weinig gebruikt recreatie gebiedje met een weilandje. Daar kunnen we ons bivak maken voor het theorie gedeelte en voor de praktijk hebben we daar alle ruimte ook.

Wie kan/wil graag campingstoeltje meebrengen of als je wil een deken om op te zitten, eventueel extra parasol (al zijn er best wel wat bomen) Ik heb zelf ook wat stoeltjes en tafeltjes die ik mee kan brengen.
De honden kunnen we dan gewoon bij ons houden.

Spreken we af om 10 uur daar?

Daar ik geen kosten heb aan locatie kunnen we het volgende doen, ieder neemt zelf zijn drinken (en eventueel lunch) mee en betalen mij 15 euro voor mijn werk. Ik kan wel thermos kannetje koffie en thee meebrengen.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:30

lokatie:

Onze Lieve Vrouwedijk 49, 5581 VX Waalre

Route is de A2 Eindhoven.
Als je Eindhoven nadert (maakt niet uit van welke kant) Dan moet je N2!! op, ik zeg altijd de eerste borden die je ziet staat het vliegtuigje aangegeven van vliegveld, dan weet je zeker dat je op de N2 komt. Zodra je op de N2 bent, vergeet je dat vliegtuigje weer want die afslag moet je niet hebben, is alleen een tip om op de N2 te komen.
Op de N2 moet je afslag 32 Veldhoven-Zuid (MMC ziekenhuis) nemen.
Dan onder aan afslag richting Veldhoven nemen, dit is de Kempenbaan (met in het midden een baan voor de bussen)
dan krijg je de benzinepompen links en rechts dan neem je net daarna de afslag links, dit is voor het Maxima Medisch Centrum, dan kan je over de snelweg.
Na ca. 500 meter is het rechts, er staat een bordje dierenpension en klein stukje verder een plastic paard met nummer 49 erop.
Daar pad in en zandpad op langs het mais,dan gaat pad naar links en stukje verder wanneer je de paarden ziet daar mag je de auto neerzetten.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:40

Wat breng je mee??

* iets om op te zitten en eventueel parasol

* water voor de honden en voor jezelf met bakjes

* trainingsmateriaal, voor degene die al wat verder zijn, breng mee wat gewend bent (speeltjes? voer?
traininggeur?)

* voor degene die net beginnen of nog niets gedaan hebben, het aller aller aller aller leukste speeltje van je hond, eventueel voertjes (nee we trainen niet op voer...maar waarom dan?? dat vertel ik ter plekke)

* En iets waar veel geur van thuis aan zit, bv oud washandje/handdoekje bij zijn slaapplaats leggen om geur te krijgen, als je hond het leuk vind er mee spelen mag ie daarmee spelen, alleen niet verscheuren want dat hebben we nodig.

* een wat langere lijn als de uitlaat lijn. Degelijke halsband of als je dat liever hebt goed zittend tuigje.
(ook als je altijd je hond uitlaat met halti, anti trek dingen etc. een gewone halsband meebrengen graag.

dat waren mijn wensen eigenlijk

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:01

Het clickeren blijf je niet doen. Dat doe ik in de aanleerfase om beter het juiste gedrag te bevestigen. Op festival heb je er dus geen last meer van. Daarnaast train ik niet op lege magen. Een hond moet niet trainen omdat hij honger heeft. Ik stimuleer de natuurlijke drift maar beloon wel. Beloning willen ze hier altijd graag en geef er niet minder voer van. Wij leren een hond ook alleen voer van geleider aan te nemen. Zo krijg je ook niet dat ze opeens van een ander voer aannemen of gaan pakken.

Maargoed ieder zijn methode hoor. Ben er alleen niet mee eens dat je met voer aanleren en een clicker een probleem kan creeeren.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:04

Ps. Ik laat zaterdag over gaan. Denk dat dit leuker is als je geen ervaring hebt of eens les wil hebben. Veel plezier allemaal!

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:31

Bij 1 van onze honden werken we met een speeltje. Die krijgt hij enkel te zien voor hij moet werken, en kiest hij zelf uit 3 of 4 verschillende speeltjes. Deze speeltjes krijgt hij nooit buiten het werken om.
Waarom laten kiezen, om verveling tegen te gaan, momenteel kiest hij vaak een piepding. Maar weken terug koos hij liever een plastieken speelring.. het wisselt vaak.

Zijn dagelijkse speeltjes en dat van zijn vrienden zijn dan de stevigere spullen.

De andere is helaas niet zo enthousiast te krijgen voor speelgoed. Hij is dan weer super gelukkig als jezelf heel blij doet en hij teken krijgt dat hij tegen je op mag springen of op je schoot mag komen zitten of gekke dingen met hem doet zodat hij al speelden eens kan grommen. Een echte knuffelkont :')

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:32

JustMeKV schreef:
Bij 1 van onze honden werken we met een speeltje. Die krijgt hij enkel te zien voor hij moet werken, en kiest hij zelf uit 3 of 4 verschillende speeltjes. Deze speeltjes krijgt hij nooit buiten het werken om.
Waarom laten kiezen, om verveling tegen te gaan, momenteel kiest hij vaak een piepding. Maar weken terug koos hij liever een plastieken speelring.. het wisselt vaak.

Zijn dagelijkse speeltjes en dat van zijn vrienden zijn dan de stevigere spullen.

De andere is helaas niet zo enthousiast te krijgen voor speelgoed. Hij is dan weer super gelukkig als jezelf heel blij doet en hij teken krijgt dat hij tegen je op mag springen of op je schoot mag komen zitten of gekke dingen met hem doet zodat hij al speelden eens kan grommen. Een echte knuffelkont :')


Leuk is dat he als ze allemaal zo anders zijn en iets anders werkt. Dat maakt het zo leuk om met honden te werken!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:33

Ik wil zaterdag nog steeds komen hoor! Ik ben een kluns in de weg vinden maar als ik het adres intyp, moet het goed gaan toch?

En -want dat vind ik een beetje vreemd- omdat we geen ervaring hebben, hoeven we geen geur (tabac of een kruid of zo) mee te brengen?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:38

Lukasje schreef:
Ik wil zaterdag nog steeds komen hoor! Ik ben een kluns in de weg vinden maar als ik het adres intyp, moet het goed gaan toch?

En -want dat vind ik een beetje vreemd- omdat we geen ervaring hebben, hoeven we geen geur (tabac of een kruid of zo) mee te brengen?


nee wel de dingetjes waar ik om gevraagd heb als het lukt. De rest en het hoe en waarom etc. komt ter plekke wel