Detectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:19

Ik lees het al, Kiko is niet de enige flapdrol, ze maken er allemaal hun eigen spelletje van. :D
Als ze overigens in goede doen is gaat ze keurig zitten om aan te geven dat er iets is, ook op afstand.
Catori, dat is nu precies de reden waarom wij niet oefenen. Onzeker of je het goed doet, en iets fouts aanleren is heel moeilijk weer af te leren.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:26

Zodra je onzeker wordt kun je het beter even laten liggen tot je weer begeleiding hebt inderdaad :) Ik beloon overigens ook met voer.

Afbeelding
Dit is trouwens (de helft van) mijn gespuis, Jamie van anderhalf. Hij is niet al te snugger maar oh zo lief ;)

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:35

Wat een leukerd Neej! Echt een schattig koppie

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 11:18

Allemaal grapjassen!

Neej: wat een leukerd! Mijn vorige hond was een Heidewachtel. Heerlijk die lange oren!


Wyoming: vond je detectie leuk? Ik deed hiervoor mantrailen, dat was ook érg leuk.

Met Uggs nu bezig met het verwijzen. Vorige week ook op training ermee bezig geweest.
Was erg grappig.
De derde keer erlangs vond hij het wel genoeg geweest en liep over het zitvlak van de lange picknicktafel.Om vervolgens daar te gaan zitten en mij met een triomfantelijke blik aan te kijken :+ .
Zo van, ik zit toch?

Nu thuis dus aan het oefenen. Zijn beloning is nu een bal. Maar meneer is sneaky. Commando zoek is het teken om even te zoeken (snufferd op de grond), dan snel te gaan zitten en met verwachtingsvolle ogen de bal verwachten.
Erg opletten dus voor mij.
Of eerst nog klauwen en dán zitten.
Gevalletje timing dus.
Vanmiddag gaan we weer naar training.
Ben benieuwd.
Blijf het erg leuk vinden.

Overigens oefen ik alleen thuis als ik het zeker weet hoor, anders vraag ik het liever na of wacht een week.

Jullie nog bezig geweest?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:20

Wij hebben gisteren weer les gehad. Mevrouw was weer de flapdrol uit aan het hangen. 8)7 We hadden nu les van iemand anders, degene die normaal de les geeft was op vakantie. Degene die nu les gaf is degene die ik heb voor gehoorzaamheid. Zij kent de euvels van Kiko, en dat is onder andere dat Kiko niet echt van me af wil als ze tussen mensen/honden is.
Dus vooruit sturen met het commando "zoek" ging de eerste keer wel, toen het target nog in het 2de kistje zat. 2de keer, toen het in het laatste kistje zat, was ze aan het mallejannen. Niet vooruit willen, dus degene die les gaf hielp. Bij het laatste kistje niet gaan zitten maar mij aankijken en terug komen sprinten om het snoepje op te halen. Lesgeefster dacht dus dat het kwam door haar onzekerheid in de groep. Nou nee, ze was gewoon zichzelf weer aan het belonen. :=
Ook in het bos met een spoortje met daarop de targets, wilde ze hem niet aanraken. Lesgeefster komt erbij, ze raakt hem aan met haar neus, gaat zitten en de lesgeefster stond nog gebukt. Kiko neemt haar kans waar, de lesgeefster was toen gewassen, inclusief de oortjes. *\o/* Kiko vindt dat leuk, dus dat was weer haar beloning. Kiko is nogal van de "zelfbeloning". :')

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:14

We hebben nu 3 lessen gehad en de laatste les een begin gemaakt op overstappen naar een geur (steranijs). Die van mij vindt het helemaal fantastisch.

Neonlight, wat een clown die Kiko! :D

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 19:30

Ohhh Neonlight. Die Kiko.
Clown!
Lastig dat zelfbelonend gedrag!
Maar goed dat het je baan niet is.
Kiko denkt waarschijnlijk 'als je maar lol hebt'.

Meert: is het altijd steranijs ?
Leuk he. Als je hond het óók leuk vindt. Samen genieten.

Uggs deed het gisteren goed. Wilde wel lui zijn.
Kijken of half werk ook een hele beloning opleverde.
Op het commando zoek ff je neus gebruiken, snel gaan zitten en bal verwachten.
Jammer joh.
Daarna de luchtjes verstopt.
Hij was de enige hond die het vond. Maar hij lag half onder de auto. Dus kon niet zitten.
Dus was ik te mat in mijn enthousiasme
Pfff. Lastig. Hond kan t denk ik beter. Nu ik nog :(

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 20:29

hee, zijn jullie nog aan het speuren?
Of te warm?

Uggs heeft zich vorige week behoorlijk bezeerd en heeft hechtingen in zijn poot.
Lijnrust. Daar wordt mijn stuiterbal een beetje vervelend van.

Vanmiddag toch naar les geweest en wat deed hij het knap.
Er stond een trailer en daar werd de cannabis verstopt.
Hij heeft het allemaal gevonden.
We gingen elkaar helpen met aanwijzingen geven, maar ook kijken hoe hond en baas samen werken.
Nu ligt mijn speurneus te slapen.....
Eindelijk rust :), haha
Nee hoor, grapje.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:24

Wij hebben vandaag onze 4de trail gelopen. Een flink stuk met 4 grote beslissingen, wachten om een quad door te laten, doorkruisen van een oud spoor en over een bruggetje. Supertrots op Jack!

Ik was me vandaag aan het oriënteren om na deze recreatieve cursus misschien toch wat privelessen te pakken en kwam uit bij speurhondenschool Limburg. Qua bereikbaarheid zit dit net goed en zag dat ze ook detectie aanbood en dat lijkt me ook super leuk. Echter vroeg ik me af of praktijkspeuren en detectie wel samen gaan?
Of als jullie nog adviezen hebben voor instructeurs omgeving Sittard?

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:58

Met mijn aussie Mellow doe ik detectie level 4 en ik heb ook praktijkspeuren gedaan, beide bij speurhondenschool Limburg, Jeanette omloo. Je kunt zeker beide doen!

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:15

Iemand die ook detectie doet in het midden van het land? (Rond Amersfoort) Of een goede instructeur weet?

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:28

@wyoming kijk bij Scent Imprint For Dogs/Wesley Visscher

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 17:26

Schuur: zeker knap zeg! Ik blijf dat trailen knap vinden. Deed het ook met Uggs, maar door omstandigheden moeten stoppen.
Ik denk zeker dat het samen gaat!
In die regio weet ik helemaal niks, sorry.

Met Uggs gaat de verwijzing best oké.
Wel merk ik dat het een luilakkie is!
Zeker met zijn blessure nu kan ik hem hier wel mee uitdagen.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 14:39

Hoe is het met jullie speurneuzen? Warm?
Mijn speurneus is álles vergeten :(
Pffffff.
Zo naar les, hoop wat tips te krijgen.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:46

Catori, heeft hij er ineens geen zin meer in? :P

Wij zijn de laatste les van de geurboxen overgestapt naar kleine bakjes verstopt in pionhoedjes. Eerst in een vierkant van 3x3 maar dat ging al snel naar 5x5. Heel leuk om die kleine van mij aan het werk te zien. Soms iets te enthousiast waardoor ze vergeet goed te ruiken en de juiste plek voorbij rent. :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:18

Kiko is vergeten hoe het over een spoortje moet. Die vindt op het einde de takjes interessanter en gaat ook niet zitten. De rest doet ze wel heel goed en ze lijkt het nu ook echt goed door te hebben.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 09:00

Nou nou, wat een les gisteren, pffff. We waren met zijn allen rijp voor het circus.
Er staat een groot bord met gaten erin en ze moesten verwijzen in welk gat het luchtje zat.
Bij aanwijzen ging hij liggen, of gewoon zitten....

Omdat niet alleen mijn hond een beetje lui leek te gaan worden, of over gaan op belonen voor gedrag i.p.v. zoeken , moesten we ze een meter voor het bord zetten en zelf laten zoeken.
De eerste hond deed er lekker lang over. Liggen, kijken naar de baas, zitten......
Toen Uggs.
Nou, die haalde de hele trucendoos tevoorschijn. Snuit in het gat-> zitten-> bal... Hmmm, geen bal.
Oké, opnieuw commando zoek. Zitten, blaffen, draaien, zitten....nu bal?Hmmm, geen bal.
Snuit in nieuwe gaten....blaffen, draaien, naast me komen zitten....neus in de lucht, hee luchtje, snuit in het goede gat en jeeheeeeee, de bal.
Pffffffff.
De derde en vierde hond deden het gelijk beter, maar aan het eind niet meer.
Bij Uggs en de Dober viel het kwartje wat later, maar ze bleven het wel erg goed doen.
We waren allebei versleten.

Meert: kegelt hij dan niet de hoedjes omver? Dat zou de mijne namelijk doen. Gehannes met die poten...
Neonlight: Ohhh, gekke Kiko! Vindt ze het te saai? Dat ze er een hobby bij zoekt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:15

Kiko is altijd gek op takjes geweest. Spoortje doen ze in het bos, ligt er vol met takjes. Ze doet dus gewoon aan zelfbeloning, jeuh, spoortje gelopen, maar ga niet zitten en begin lekker met de takjes te spelen. |o
Onze trainster denkt dat hij verder zoekt naar brokjes, maar ik ken Kiko te goed, die is gewoon aan het kwallen.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:34

Ik start volgende week met een cursus detectie! Kijk er enorm naar uit en ben benieuwd hoe bepaalde dingen aangeleerd worden

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:35

Met interesse jullie ervaringen met detectie gelezen, lijkt me erg leuk. Mijn hond heeft inmiddels het hoogst haalbare vh IPO speuren gehaald, misschien eind dit jaar naar het NK. Maar ik ben dus aan het kijken of we een andere vorm van speuren kunnen gaan doen, praktijk speuren of detectie, wat ik lees lijkt het me erg leuk, nu op zoek naar iets van les in het midden vh land. Mijn hond heeft behoorlijke drive om te werken en speurt ontzettend goed, loop met hem ook OB2 en daarin zit het sorteren, juiste stokje met mijn geur uit aantal stokjes halen en naar mij brengen, lukt hem ook feilloos, hij heeft dus een goede speurneus haha

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:44

Hoi,

Ik lees mee!
Wij hebben een 4 jarige Mechelse herder. Het plan was eigenlijk om met hem agility te gaan doen, maar hij loopt regelmatig mank. We gaan nu een DA traject in, dus het is nog even spannend of dat gaat lukken. Nu ben ik me aan het verdiepen in andere -lichamelijk minder intensieve- dingen om met het beest te doen. Speuren trekt mij op dit moment.
Maar hoe begin je hier dan mee? Doe je dit zelf? Sluit je je aan bij een vereniging? Een losse cursus?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:06

Ik doe het via een hondenschool. Zonder hun zou ik het echt verkeerd doen en het verwarrend maken voor de hond. Veel kleine details zijn zeker in het begin moeilijk te zien en dan zijn aanwijzingen wel fijn. Zeker omdat ik nogal een flapdrol heb die er af en toe een eigen feestje van maakt oefen ik ook absoluut niet, omdat ik dan zo makkelijk iets fouts aanleer.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:08

Het speuren wat wij doen is via een werkhonden groep. Zitten door het hele land zo'n beetje

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:56

Oke, dank jullie wel!
We hebben dus hulp hierbij nodig. We zijn momenteel ook met hem aan de slag met een gedragsdeskundige om fatsoenlijk bezoek te kunnen ontvangen. Misschien dat dat een leuke opvolger is!

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:57

Ik heb net mijn eerste les detectie achter de rug. En wat ik al dacht, Jack vindt het geweldig! We hebben al met verschillende materialen gewerkt en hij ging goed zoeken. Gaf ook heel duidelijk aan als hij het had gevonden. Hij leert ook snel, met de verschillende materialen stond er 1 box tussen en daar ging hij een Touch geven en keek dan op van ‘ja?’ Maar helaas :) daarna uit zixhzelf verder gezocht en gevonden!

Nu moet ik tegen volgende week een geur kiezen. Dat is nog niet makkelijk. Wat zouden jullie dien? Ik dacht eerst aan koffie maar geld lijkt me ook wel leuk. Suggesties?