Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:43

Het zijn inderdaad wel goede grasmaaiers voor hun formaat Dubbelfun.

Vanmorgen Pooh weer naar buiten gezet. Pakte hem op om hem in de bench te zetten om hem naar buiten te tillen, kwam Turbo (onze Jack Russel) vanuit mijn dode hoek aangerend en had Pooh even bij zijn haren. Gelukkig verder niks gebeurd en was Pooh verder kalm, maar de hond heb ik wel even tot de orde geroepen dat kijken mag, maar verder niet...

Pooh loopt buiten vervolgens zijn rondje en zie je daarna vaak achter de ruit in zijn buitenhok zich uitstrekken en in slaap vallen :')
Ik hoop dat de lente goed doortrekt en hij binnenkort weer dag en nacht naar buiten kan.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:35

Die JR det zijn naam eer aan dus...

Net 20 hekjes verkocht, dus dat gaat lekker :)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:00

Is er hier iemand (in de regio Overijssel/Drenthe) die nog een plekje weet voor een gezond zeugje van 1 jaar?
Verhaal per PB liever :)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:11

Is het een buiten of een binnencavia? Ik woon bij Winterswijk net over de grens. Zouden evt wel een plekje hebben.

En de JR doet zijn naam er zeker eer aan. We noemen hem ook wel kleine terrorist :')

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 08:31

Hoi hoi,

Ik kom even binnen vallen omdat ik denk dat jullie wel antwoord hebben op mijn vraag :)

Ik wil komende zomer een groep cavia's uit de opvang halen. Nu had ik al wat ingelezen en kwam ik uit op dat een vrouwen groep het beste was om samen te houden. Laatst sprak ik iemand die dan juist weer zei dat het beter is om een castraat er bij te hebben voor de rust.
Wat is jullie mening/ ervaring?


Ohja, ik las op de vorige pagina dat sommigen zeiden dat het gras nog te nat was om de cavia's naar buiten te doen? Is er iets met nat gras en cavia's wat ik nog niet weet :) ?

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 09:18

Mjetterd schreef:
Hoi hoi,

Ik kom even binnen vallen omdat ik denk dat jullie wel antwoord hebben op mijn vraag :)

Ik wil komende zomer een groep cavia's uit de opvang halen. Nu had ik al wat ingelezen en kwam ik uit op dat een vrouwen groep het beste was om samen te houden. Laatst sprak ik iemand die dan juist weer zei dat het beter is om een castraat er bij te hebben voor de rust.
Wat is jullie mening/ ervaring?


Ohja, ik las op de vorige pagina dat sommigen zeiden dat het gras nog te nat was om de cavia's naar buiten te doen? Is er iets met nat gras en cavia's wat ik nog niet weet :) ?

De meest natuurlijke groepsamenstelling is een aantal zeugjes met een gecastreerde beer. Dat klopt dus wat ze zeggen. Zeugjes onderling kunnen nog weleens bitchen en een beer bewaakt de orde :-). Dus ik zou zeker een beer erbij zetten. En haal er een uit de opvang, veel opvangen plaatsen gecastreerde beren en dan heb je ook meteen een opvangen een plek gegeven. Bovendien hoef je dan niet zelf een beer te laten castreren :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:17

Dank voor je reactie. Alle cavia's zullen inderdaad uit de opvang gehaald worden :j

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:18

Mjetterd schreef:
Ohja, ik las op de vorige pagina dat sommigen zeiden dat het gras nog te nat was om de cavia's naar buiten te doen? Is er iets met nat gras en cavia's wat ik nog niet weet :) ?

Net alle cavia-rassen zijn geschikt om altijd op het gras te houden. Ik heb één langhaar (Sheltie) en een Amerikaanse Teddy en die zijn beiden erg gevoelig voor vocht omdat ze echt nat worden en daardoor eerder longontsteking krijgen.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:46

Indien mogelijk zou ik proberen om de hele groep (inderdaad zeugjes met een castraat) uit één opvang te halen zodat ze daar al samen met jou bij elkaar passende karakters uit kunnen zoeken :) Leuk dat je een groep wilt!

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:49

Wat leuk! Ik weet niet waar je zit, maar ik ben heel erg te spreken over konijnenopvang Maaike in Beuningen (ov). Daar hebben wij onze konijnen vandaan, maar heeft ook cavia’s in de opvang. Ook groepjes.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:31

Mijne zijn binnen cavia’s en met goed weer mogen ze altijd paar uurtjes buiten gras vreten. Ik let dus altijd goed op het weer of niet te koud, nat of warm is voor ze buiten mogen. Zodat ze geen last hebben van de overgang tussen binnen en buiten.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:11

DubbelFun schreef:
Mjetterd schreef:
Ohja, ik las op de vorige pagina dat sommigen zeiden dat het gras nog te nat was om de cavia's naar buiten te doen? Is er iets met nat gras en cavia's wat ik nog niet weet :) ?

Net alle cavia-rassen zijn geschikt om altijd op het gras te houden. Ik heb één langhaar (Sheltie) en een Amerikaanse Teddy en die zijn beiden erg gevoelig voor vocht omdat ze echt nat worden en daardoor eerder longontsteking krijgen.


Ah oké, maar hoe zit het dan met cavia's die 24/7 buiten gehouden worden. Zijn bepaalde rassen daar gewoon niet geschikt voor of kunnen ze dan de nattigheid prima hebben?

melody7 schreef:
Indien mogelijk zou ik proberen om de hele groep (inderdaad zeugjes met een castraat) uit één opvang te halen zodat ze daar al samen met jou bij elkaar passende karakters uit kunnen zoeken :) Leuk dat je een groep wilt!


Dank voor de tip! Was ik inderdaad van plan. Beginnen met 3-5 cavia's en ik begreep dat je jonge zeugjes dan later alsnog makkelijk toe kan voegen.

NAIWHL schreef:
Wat leuk! Ik weet niet waar je zit, maar ik ben heel erg te spreken over konijnenopvang Maaike in Beuningen (ov). Daar hebben wij onze konijnen vandaan, maar heeft ook cavia’s in de opvang. Ook groepjes.


Ook bedankt voor de tip :D. Ik heb laatst een konijn bij stichting Flappus gehaald en in de toekomst wil ik daar ook de cavia's vandaan halen. Houd de website al een tijdje in de gaten, maar zie dat ze voornamelijk beertjes hebben zitten.
Maar ik heb al wel contact gehad hier over met ze, en het was mogelijk om daar een groep te laten koppelen dat ik ze dan in 1x in een groep op kan halen :D

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:15

@Mjetterd: rassen met lange haren zijn niet geschikt om buiten op het gras te zitten als het gras nat is. Zolang ze in een goede tochtvrije droge ren zitten moeten ze wel buiten kunnen aarden. Maar dan nog zijn langharige rassen minder geschikt omdat alles in de lange vacht blijft hangen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:17

DubbelFun schreef:
@Mjetterd: rassen met lange haren zijn niet geschikt om buiten op het gras te zitten als het gras nat is. Zolang ze in een goede tochtvrije droge ren zitten moeten ze wel buiten kunnen aarden. Maar dan nog zijn langharige rassen minder geschikt omdat alles in de lange vacht blijft hangen.



Ah ja inderdaad. Nu ik er over na denk zijn de echte langharigen ook niet heel geschikt. Ik vermoed dat zij bijvoorbeeld ook wat vachtverzorging nodig hebben.
Ik heb even gekeken naar de rassen die jij aanhaalde, een shelty heeft echt het haar op de grond hangen. Maar bij een shelty valt dat wel mee als ik Google mag geloven. Of zou je dat ook niet aanraden?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:21

Ik knip die van mij regelmatig, alleen haar voorplukje mag blijven :)

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:22

Ongeschoren krijg je zoiets :)

Afbeelding

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:38

Wij hebben us teddy als ras. Zien er ook altijd al ontplofte bolletjes uit vind ik. En doen het buiten erg goed.

Pooh is binnen helemaal geaard ondertussen. Hij heeft elke keer ‘s avonds met eten maken ook groenten gekregen. Dus nu krijg ik elke avond een fluitconcert.

Ik vind het nu weer te koud voor hem buiten. Hopelijk breekt de echte lente snel door. :j

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:19

US Teddy hebben nog relatief kort haar dacht ik, de CH Teddy hebben langer haar. :)

Ik ga er vanuit dat een gladhaar en een borstel/crested prima buiten gehouden kunnen worden maar kale, langharige en ondervacht-loze cavia's niet.
Of nou ja, langharige mss wel als je de vacht kort houdt maar of he daar trek in hebt bij een caviaweitje... :+

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:23

Us teddy heeft een cm of 2 aan haar die rechtop staan op het lijf. Relatief kort, maar geen gladhaar.

Ik heb net Pooh zijn nagels geknipt. Maar wat een gefriemel. Gelukkig slijten ze buiten normaal altijd mooi van zichzelf af.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:23

Langharige cavia's hebben geen waterafdruipend vermogen zoals een gladhaar heeft. Dat geldt ook voor Rex en US-teddy.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:25

Mijn gladharen hebben volgens mij nog langer haar dan. :')

Dit is trouwens een foto van gisteren van de Bolle Betjes:
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:26

@lor: leuk spul hoor :)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:37

Ooh leuk Lor. Lekker setje zo.

Met regen zijn de cavia’s hier ook direct verdwenen naar hun binnenvilla. :j En voor elk ander wissewasje. :Y)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:46

Hoe staat het met alle knagers? Pooh is hier wel heel lekker tam geworden van het binnen zitten.
Zal wel heel blij voor hem zijn als hij lekker naar buiten kan naar de meiden. Vanaf de 20e zijn de 6 weken wachttijd voorbij mogen ze bij elkaar, maar dan moet het weer het wel toelaten. En om ze nou allemaal binnen te gaan halen...
Hopen op snel mooi warm weer maar.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:06

Niets zo veranderlijk als het weer :D