Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:17

Hallo, ik heb een bijna onmogelijke vraag lijkt het wel via internet.. Ik heb sinds kort weer een heel leuk koppeltje bij elkaar zitten. Ze gaan erg goed samen maar de jongste heb ik laatst uit de opvang geadopteerd. Ik merk dat de jongste energie kwijt wilt.

Wij wonen in een appartement met een open keuken/leefgedeelte. Nu hebben de cavia's al een ruime kooi, groter word hem helaas permanent niet. Nu heb ik bedacht dat ik graag een ren er aan wil maken voor overdag en snachts maar dat deze wel inklapbaar is als we gaan koken. De cavia's staan in de keuken. Als ik een ren neer zet neemt dat heel de keuken in beslag, daarom zou het fijn zijn om de ren in te kunnen klappen zo nodig.

Ik wil graag een ren wat ik bij de kooi kan zetten zodat ze in de kooi kunnen maar ook in de ren. Ook had ik graag gewild dat de ren aan de onderkant een zeil had i.v.m. de urine. Via internet kom ik uit bij rennen met en zonder zeil maar deze zijn allemaal 6 hoekig (dat is opzich geen probleem) maar dan zit er geen deurtje in waardoor ze over kunnen lopen van kooi naar ren.. Bestaat er zo iets??

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:53

Fijn dat het goed gaat Dubbelfun

En lekker is dat Beertje als ze zo kunnen liggen.

@yenni, ik heb Pooh nu binnen op een tafelzeil die uitgeklapt is (met dekentje erop) en zijn mandje (oude hondenmand van de jack russel) met dekentje staat er in.

Waarom zet je de kooi niet in de ren met los zeil? Ik heb hier binnen een buitenren neergezet en de panelen die ik gebruik zijn los aan elkaar te maken en kan je makkelijk uitbreiden en daarmee zo groot of klein maken als mogelijk.

Emori

Berichten: 13126
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:40

Ik heb ze buiten, en ze zijn super happy en warm zat. Kneep hem wel even maar maakte me voor niks zorgen haha

x_Elise

Berichten: 2001
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:08

Hoi, ik weet wat ik geen reguliere poster ben (dat past me niet meer :D )
Maar ik heb wel een vraag. Ik ben recent geswitcht van grof zaagsel naar fijn zaagsel, simpelweg omdat ze dat grove niet hadden bij de boerenbond. Alleen nu zie ik bij mijn oudste caaf dat haar voetzolen wat te rood zijn naar mijn zin.
Kan dat door het zaagsel komen? Wat is een betere bodemdekking die ik bij de boerenbond kan halen?

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:52

Bedoel je echt zaagsel of houtkrullen ??
Ik kan me niet indenken dat als je van grond naar fijn gaat dat het dan te scherp aan de voetzolen zou zijn, eerder andersom (van fijn naar grof dus).

x_Elise

Berichten: 2001
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:30

Houtvezel, echt van dat fijne :(
Maar daar zou het niet aan kunnen liggen? Voel me echt schuldig -O-

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:17

Misschien een keer iets anders proberen ELise?

Hier de beslissing genomen om wille van mijn gezondheid 5 van de 9 weg te doen. Paar weken geleden is Apollo overleden en mijn gezondheid word steeds minder. Breng ze naar stichting cavia, de andere 4 blijven wel. Ben zelf van mening dat een diertje van 6 jaar oud niet de stress ga aan doen. Hier blijven Arrow en Cisko en Chase en Venom

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:23

@mira: geen makkelijk besluit, maar ik kan me er wel in vinden. Ik heb er momenteel ook nog maar 4 en daar komen ook geen nieuwe meer bij.
Ik denk dat ik het buitenschuurtje ook maar ga ontmantelen en de cavia-PP verwijderen, dan heb ik heel veel hekjes over voor de verkoop.
De rest blijft gewoon binnen en met mooi weer in een losse ren die ik op het gras kan verplaatsen.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:18

Dubbelfun dank je wel, en vier zijn wel goed te behap stukken. Hen je schaapje nog?

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:38

Ja, Schaapje (2016) is er nog en verder Blondie (die altijd buiten zat, ook van 2016) en Browny (ook van buiten en van 2015) en Christi de jongste van het stel (2018)

Afbeelding

Brownie zit in het huisje dus die zie je niet :)

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:51

Dubbeldun, je hebt leuke cavia’s :) ik weet nog dat je Christi kreeg. Ik lees al erg lang mee maar ben niet echt actief.

Toch moet ik jullie vandaag schrijven. Gisteren zijn we er achter gekomen waarom mijn vriend sinds we verhuisd zijn chronisch niest en verkouden is. Dit komt door mijn cavia’s helaas..
:( Nu wil ik dat mijn vriend zich weer beter gaat voelen, hij is immers al langer in mijn leven dan de cavia’s :') Gisteren heel hard gehuild, ja ik ben heel eerlijk, maar ik weet wat de juiste beslissing is. Mochten jullie iemand kennen of zelf geïnteresseerd zijn, dan mag je mij pben. Ik kom ze brengen, ook al is het de andere kant van NL, en ze gaan alleen weg voor een gouden en eeuwig huisje. Het gaat om (van links naar rechts) Onna (van mei 2018), Eddy (van juni 2019, gecastreerd) en Indy (sinds twee weken bij mij en is ook van 2019).

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:04

@Kiekeboefje: dat is een hard gelag als je caafs daarom weg moeten, maar wel logisch.
Wonen jullie nog maar zo kort samen dat hij eerder geen last had van niezen etc ?
Of zijn jullie net verhuisd oid ?? En zitten de cavia's nu in de kamer dat hij er meer last van heeft ??

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:22

Wij wonen nu 4 jaar samen en ook altijd de cavia’s in de woonkamer gehad, echter zaten ze toen in een kast, waar niemand ze zag/rook en er ook geen stof van vrij kwam. Sinds we zijn verhuisd(3 maand) hebben we ook een ander hok voor ze, meer ruimte en ze zijn echt veel gelukkiger. Helaas nu wel veel meer luchtjes en stof. Ik heb al papieren bodembedekking dus probeer er al veel rekening mee te houden..

beert
Berichten: 2438
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:45

Waarom verhuis je ze niet naar buiten? Dan kun je zowel je vriend als je cavia's houden :-)

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:50

Ik zou ze idd een tijdje buiten houden om uit te sluiten dat het niet door het nieuwe huis komt en evt verfluchten oid waar je vrind op kan reageren.

Ik begrijp je beslissing volkomen, maar het zou sneu zijn als je straks je caafs weg hebt gedaan en de klachten houden alsnog aan, dus dat het iets anders is.

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:12

Maar is het met dit weer niet te koud? Natuurlijk zorgen we dan voor een ruim hok met geïsoleerd huisje maar ik ben echt te bang dat dat te koud is.

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:19

Kiekeboefje schreef:
Wij wonen nu 4 jaar samen en ook altijd de cavia’s in de woonkamer gehad, echter zaten ze toen in een kast, waar niemand ze zag/rook en er ook geen stof van vrij kwam. Sinds we zijn verhuisd(3 maand) hebben we ook een ander hok voor ze, meer ruimte en ze zijn echt veel gelukkiger. Helaas nu wel veel meer luchtjes en stof. Ik heb al papieren bodembedekking dus probeer er al veel rekening mee te houden..

Ik heb je een pb gedaan. :)

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:20

Heb je een schuurtje waar ze in kunnen ??
Een 2e optie is ze tijdelijk uitbesteden/onderbrengen bij iemand.

beert
Berichten: 2438
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 18:02

Kiekeboefje schreef:
Maar is het met dit weer niet te koud? Natuurlijk zorgen we dan voor een ruim hok met geïsoleerd huisje maar ik ben echt te bang dat dat te koud is.

Eigenlijk wel nog, maar inderdaad eerst in de schuur en bijvoorbeeld overdag buiten als het lekker is. Al kun je ook een buitenhok behoorlijk beschut maken natuurlijk :-)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:59

Wat een leukerds Kiekeboefje. Als je een mogelijkheid tot buiten gaan houden, dan zou dat een mooi alternatief kunnen zijn. Je hebt toevallig niet in huis een andere plek waar je ze zo lang kan laten?
Ik moet toegeven dat ik ook wel weer blij ben als Pooh weer naar buiten kan. Voor ons en voor Pooh. Al vermaakt Pooh zich prima en mijn Jack Russel ook met Pooh-tv.
Betekend dat we ook heel erg op moeten letten met de honden en ze niet onbewaakt meer in de woonkamer mogen.

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 00:16

Ik ga ze denk ik eerst een week naar mijn ouders brengen zodat we het kunnen testen, al denk ik dat een week te kort is om het te testen. We gaan het toch proberen :) helaas heeft deze woning maar 1 andere kamer en dat is de slaapkamer en geen tuin. Dan zouden ze direct aan de parkeerplaats van de dierenarts hiernaast staan. Wel grappige mascottes maar niet heel handig := we hebben juist ons huis verkocht en zoeken naar iets anders, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang!

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:25

Als ze weg zijn even goed zuigen (schoon filter in je stofzuiger doen) en luchten, dan heb je het snelst effect.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:28

Kiekebowfje hoop dat je ze kan houden

Net alle vijf weg gebracht man man doet even flink zeer maar weet zelf dar ze een beter huisje krijgen tzt. Oliver word gecastreerd en de andere blijven bij elkaar gelukkig

Emori

Berichten: 13126
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:04

Ah.. sterkte!

En hopelijk vinden jullie een oplossing qua allergie...

Afbeelding
Hier een potje uno. Ik verloor van Bliksem!

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:30

Geweldige foto! Gelukkig zijn er nog 4 die blijven tot zo dood zijn. Mijn vriend zei al niet alles weg doen