Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 224 van de 385 [ 9616 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227 ... 385  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

 
Profiel   

Gefeliciteerd met je mannen!

Ik heb er wel voor gekozen om mijn beren te laten castreren. Ik heb een groep beren en wil graag dat ze in harmonie om blijven gaan met elkaar. Castratie maakt ze inderdaad niet per se minder dominant of garandeert dat ze altijd goed met elkaar overweg kunnen, maar het kan wel de scherpe kantjes eraf halen.

Belangrijk is wel dat beren genoeg ruimte hebben. Ze zeggen ongeveer 1m2 per beer. Hoe meer ruimte en afleiding, hoe groter de kans is dat het goed blijft gaan.

Beren komen met een maand of 4 in de puberteit, daarna zwakt het even af en met 9 maanden kun je nog een machtsstrijd krijgen. Zolang als het machogedrag is en ze elkaar niet tot bloedends toe bijten, hoort het er ook bij.

Het belangrijkste is uiteindelijk of je geen twee macho"s bij elkaar zet. Ik probeer daar mijn mannen wel op uit te zoeken, dus dat ze sociaal opgevoed zijn en ook aan de fokker vragen welke uit een nest het minst dominant zijn.

Bij mij is dat een keer fout gegaan toen ik er twee had gehaald bij een fokker die elkaar vanaf het begin af aan niet mochten. Tot een maand of 8 hebben ze elkaar vooral ontlopen en toen zijn ze ineens enorm gaan vechten.

Succes met je ventjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:11 



 
Profiel   

Oh wauw dat is even veel info haha :D
Waar ze nu zitten is het ongeveer 1m x 1m35. Normaal gezien krijgen ze een buitenren maar dat vond ik nu te koud en ik moet eerst elders plaats maken. In de andere hoek van de kamer hebben ze denk ik wel 1mx2m maar daar staat nu nog mijn aquarium van de hamster. Als dat weg is (kon ik vanmorgen niet alleen tillen) en ze zijn een beetje gewend dan komen ze als het goed is daar te wonen voor de winter :)

De fokker ken ik dus niet, ik kan straks eens vragen naar de contactgegevens van de vorige eigenaar. Dan kan ik eens vragen hoe oud ze zijn. Voorlopig gaat het eigenlijk prima hoor, ze maken geen ruzie. De donkerste loopt wat rond te nieuwsgierigen en de lichte zit eigenlijk heel rustig. Toen het licht uit ging hoorden we ineens dat ze in actie kwamen, knabbelgeluidjes, piepjes, heel schattig wel haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:24 



 
Profiel   

Voor cavia’s maakt het echt niet uit of het koud is buiten. Cavia’s komen oorspronkelijk ook uit de bergen. En daar kan het soms aardig koud zijn, denk bijvoorbeeld aan het vriespunt. Het zou eerder uitmaken als het boven de 30 graden komt. Want zoveel wordt het nooit en mijn cavia’s zijn door oververhitting overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:41 



 
Profiel   

Cavia's kunnen idd wel tegen kou, maar an moeten ze dat wel gewend zijn. Ze nu nog naar buiten doen is een te grote overgang.
Wel zijn ze heel gevoelig voor tocht/optrekkende kou. Dus als ze op de grond staan moet je wel zorgen dat er geen koude trek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:52 



 
Profiel   

Oké dat is wel een goede ja. Straks even checken en anders wat voor de kiertjes leggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:55 



 
Profiel   

Als je hok op de grond staat (en je hebt geen vloerverwarming) helpt het al om een deken of bijv. een plaatje piepschuim onder de kooi te leggen.
De zijkanten kun je tochtdicht maken door een randje plexiglas te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:01 



 
Profiel   

Wij kregen vandaag de uitslag van het biopt dat is genomen van Menthus.

De twee kleine bulten zijn inderdaad tumoren. Maar de biopten van de andere verdikking en de lymfeklier daar kwam alleen lymfeweefsel en vetweefsel uit. Dus daar werd verder niks engs gevonden. Dus hij zou toch geopereerd kunnen worden!! Daar moeten we alleen wel echt over nadenken ivm het gevaar van de narcose... maar ik denk wel dat we het erop gaan wagen. Maar hij is van mijn vriend, dus hij zal de knoop moeten doorhakken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:18 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Als je hok op de grond staat (en je hebt geen vloerverwarming) helpt het al om een deken of bijv. een plaatje piepschuim onder de kooi te leggen.
De zijkanten kun je tochtdicht maken door een randje plexiglas te gebruiken.

Thanks!

Oh klinkt wel heftig hoor Nientsje. Ik was al zenuwachtig als de hond onder narcose moest :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:22 



 
Profiel   

Ja narcose's zijn rot. Vooral vpor caafs want die zijn er heel gevoelig voor :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 15:54 



 
Profiel   

Granoek schreef
Oh wauw dat is even veel info haha :D
Waar ze nu zitten is het ongeveer 1m x 1m35. Normaal gezien krijgen ze een buitenren maar dat vond ik nu te koud en ik moet eerst elders plaats maken. In de andere hoek van de kamer hebben ze denk ik wel 1mx2m maar daar staat nu nog mijn aquarium van de hamster. Als dat weg is (kon ik vanmorgen niet alleen tillen) en ze zijn een beetje gewend dan komen ze als het goed is daar te wonen voor de winter :)

De fokker ken ik dus niet, ik kan straks eens vragen naar de contactgegevens van de vorige eigenaar. Dan kan ik eens vragen hoe oud ze zijn. Voorlopig gaat het eigenlijk prima hoor, ze maken geen ruzie. De donkerste loopt wat rond te nieuwsgierigen en de lichte zit eigenlijk heel rustig. Toen het licht uit ging hoorden we ineens dat ze in actie kwamen, knabbelgeluidjes, piepjes, heel schattig wel haha

Cavia's moeten altijd even wennen, dat komt wel goed. Een hok van 1x1.35 is al ruimer dan veel andere cavia's wonen :-). En als ze van het voorjaar naar buiten kunnen, hebben ze nog een boel meer ruimte.

Ik heb ongeveer 8 a 9 m2 voor mijn mannen en vind het gewoon fijn om een stoel in het hok te zetten en te kijken hoe ze op de boerenkool knabbelen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:05 



 
Profiel   

Dat is haast een komplete kleine kamer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:10 



 
Profiel   

Dan zou ik inderdaad ook de logeerkamer moeten opofferen, wil ik die ruimte geven haha! Maar heerlijk wel hoor, als je de plek hebt :)

Boerenkool, die moet op het lijstje :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:12 



 
Profiel   

@granoek: je zou een bedkast kunnen maken waaronder je het bed kunt schuiven en daar boven op de bak voor de cavia's . Dan hebben ze ook lekker de ruimte én je kunt nog steeds een logeerbed kwijt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:16 



 
Profiel   

Haha ze zitten buiten hoor.

Vannacht hadden onze schapen het deurtje open gedaan van de mini-hooivoorraad, dus allemaal rommel gemaakt van het hooi en vervolgens weigeren het nog op te eten. Dus de cavia's net weer blij kunnen maken met een halve plak hooi :-)

Dit zijn ze allemaal op de foto. Lunkies en borsteltjes:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:16 



 
Profiel   

Heerlijk gezicht zo :)

Voor het idee
https://www.babyplanet.nl/pub/media/cat ... 0-1-01.jpg
De la is dus het logeerbed en het bovendeel dichtmaken en cavia-bak van maken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:19 



 
Profiel   

Heerlijke groep hierboven :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 16:41 



 
Profiel   

Wat is er leuker dan na een avond werken, lekker met de caafjes te knuffelen? :+:

[ img ]

Ze gaan zelf op de volgorde van grootte zitten :')

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 22:21 



 
Profiel   

Wat een heerlijk gezicht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 22:42 



 
Profiel   

[ img ]

Voel me een beetje schuldig naar Meeko :(

Ze stopte met groeien en valt ineens af... blijkt ze een beetje aan de poeperitis te zijn... niet overdreven erg ofzo want beetje bij dr poepert zie je soms een drupje/viessig korreltje ontlasting, verder is ze gewoon schoon. Vanmorgen beetje poep op achterpootje, omdat ze er op heeft gestaan. Ze stinkt verder ook niet echt ofzo.

Blijkbaar gaven we teveel groenten, nagevraagd en waar we dr weg hadden kreeg ze alleen hooi en brok dus was ze het niet gewend.

Verder is ze heel fel en alert en scharreld lekker rond. Hooi eten zien we dr niet zoveel.

Nu op alleen hooi en brokjes gezet, poepjes waren vanmorgen wat beter maar nog wel plakkerig en iekieblehh.

Hopelijk knapt ze snel op en gaat ze lekker hooi eten. Ze is zo donker van kleur dat we ook niet goed kunnen zien of ze hooi eet of niet.

Iemand tips? Heb dit niet eerder meegemaakt eigenlijk...

Had de dierenarts al gebeld en die zei ook dat we ze op alleen hooi en brok moeten zetten en als ze wel minder wordt (ze is nu verder gewoon happy en jaagt soms onze 1.5kg beer weg) we moeten langskomen. Als ze met een paar dagen niet beter lijkt te gaan, sowieso afgesproken dat we dan langskomen met dr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 13:21 



 
Profiel   

Zit mij toch wat dwars met Miekie, dus ga vanavond toch even bij de dierenarts langs met dr :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 16:49 



 
Profiel   

Ocharme. Ik hoop dat het niks is met Meecko. Diarree van de groenten heb ik hier ook gehad. Mitchy was ook niks gewend toen ze hier aankwam.

Hou je ons op de hoogte?

Wat een geweldige foto trouwens van haar. Die bril staat haar fantastisch :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 18:06 



 
Profiel   

Ja hopelijk valt het mee...

Wel ff pissed op mn vriend... gaat hij haar ineens witlof geven (terwijl ik op mn werk zit) terwijl ze dat dus NIET mag... zit me de hele dag op te vreten om dr, nu dit erbij... pff..

Hoe is dat bij jou afgelopen poetser?
Ze is nog maar zo klein en mijn mammiehartje kan hier niet tegen ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 18:14 



 
Profiel   

Ik heb het heel langzaam opgebouwd, maar Mitchy is wel een hele moeilijke eter. Ze eet het liefst slaharten en komkommer. Groene groenten gaan goed, wortel wenst mevrouw niet te eten en met fruit krijgt ze wel nog diarree als ik probeer op te bouwen.
Het is even zoeken geweest naar wat wel kan, maar doordat ze het liefste hooi, eet is het doseren van de groente een stuk makkelijker.

Weet er iemand een goede dikmaker voor mijn meisje? De jongen zijn nu alle 3 weg bij haar, maar ik ben mij gisteren kapot geschrokken. Ze is vel over been, ruggengraatje ligt echt bovenop en haar heupbotjes steken ook licht uit. Ze is verder wel alert en zeer actief. Ze geniet van haar rust, maar ze moet echt aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 18:33 



 
Profiel   

Okee, nou ik hoop daat Meeko snel opknapt... ze eet weinig hooi, althans zie het haar niet veel eten... maarja door al die groenten zat ze ook altijd vol en overdag ben ik nooit thuis. Hopelijk eet ze het zo wel weer goed, hebben nu speciaal ook lekker kruidenhooi erbij.

Een dikmaker, euhm ja lastig... welke brok voer je? Ik heb zelf Science Selective en dat wordt goed gegeten hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 18:37 



 
Profiel   

@poetser: als ze voor de jongen genoeg vlees er op had zitten dan zal ze nu met een normaal menu ook wel snel genoeg weer aankomen nu de kinders niet meer bij haar eten. Soms geven mensen wat maispap, maar dat is natuurlijk puur 'suiker' en niet de beste manier om aan te komen.
Zolang ze goed eet en actief is komt het vanzelf wel goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 224 van de 385 [ 9616 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227 ... 385  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen