Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 02:15

Meestal wijst dat op blaasproblemen, maar niet altijd. Ik zou het wel na laten kijken, want zoiets kan erger worden als het lang niet behandeld wordt. Je kunt als je naar de dierenarts gaat het best vast een plasje opvangen, dat kunnen ze testen op oa. ontstekingswaardes en bloed.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:01

Oke dan gaan w dat regelen! Hoe vang je plas op van een cavia? :+

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:50

Ik zet ze altijd in een reismandje en dan geef ik ze wat groente in de hoop dat ze sneller gaan plassen. Ik blijf er wel altijd bij, want het is het best als ze er niet doorheen lopen. Kan even duren, tot nu toe was het hier maximaal 1.5 uur :+ Het moet zo vers mogelijk zijn, dus als het voor een afspraak is zet ik ze een paar uur van te voren even apart.

De dierenarts kan de blaas vaak wel leegknijpen, maar als daar weinig uitkomt kun je het maar beter vast bij hebben.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 02:53

Ik vind amber vrij rustig ze is niet opzoek naar dr zusje doet gewoon dr ding eten slapen en drinken wiepen om eten.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:51

Sterkte met het verlies beide!

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:24

Thx.

Kijk het nog ff aan voor nu lijkt ze het prima te vinden alleen, en ik ben ook niet echt toe aan andere cavia in huis. Als echt merk dat ze eenzaam voelt ga ik natuurlijk wel opzoek naar een oplossing. Want wil dr ook niet onnodig stress geven met een koppeling ze is half blind ook nog.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:23

Ja dat is heel begrijpelijk dat je dat dan niet doet, hier hetzelfde probleem. Chase is al flink op leeftijd en die doet het prima alleen. Mocht het veranderen dan komt er een maatje bij

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:37

Pff, ik word niet goed van mijn castraat.
Hij is zoooo dramatisch met nagels knippen :+
Bijten, voet meteen wegtrekken, het is echt bijna geen doen.

Hoe doen jullie dat bij lastige/bijtende cavia's? Ik wil ook zoveel mogelijk voorkomen dat het stressvol is maar vanaf de eerste voet is het al gedoe :=

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:41

Ik heb mijn beer 1.5 week terug laten castreren. De wond genas goed maar hij blijft erg inactief. Eet en drinkt wel maar ik vind hem anders dan anders. Ben al terug geweest bij de DA maar die zag niks bijzonders. Nu een paar dagen later lijkt er een abces te zitten, het is behoorlijk opgezwollen en de huid glanst een beetje. Dus ik ga morgenochtend gelijk maar weer bellen.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Ik vind het zo sneu, het was altijd een vrolijk beestje.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:48

ja, mijn castraat had ook een abces gekregen. Is al wel ff geleden. Ook terug gegaan. Het is toen schoongemaakt en moest het zalven met eeeh geen idee meer. Zelf ook goed schoon moeten houden, is allemaal goed gekomen. Het is geen uitzondering zo'n abces, komt vaak voor.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:50

Oh echt, jeetje joh. Ik kan er zo weinig over vinden op het internet. Baal er zo van :( arm beestje.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:25

Ach wat vervelend! Wat gebruik je nu als bodembedekking? Mocht hij nog niet op fleece of handdoeken oid. zitten dan zou ik dat meteen doen tot het goed genezen is. Een abces is heel aannemelijk, mocht dat open gaan dan wil je daar natuurlijk zo min mogelijk vuil bij hebben. Ik zou ook morgen weer naar de dierenarts gaan.

Ik heb een van mijn castraatjes gereserveerd toen hij nog gecastreerd moest worden, hij kreeg ook een klein abces en dat is heel snel en goed genezen! Hopelijk wordt jouw beer ook snel weer de oude :(:)

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:29

Hier ook een castraat uit de opvang gehaald. Maar na de castratie was het ook gaan ontsteken. Blijkbaar best heftig. Keuze was inslapen of ab en kijken of die het red. Na 2 weken zorg is het goed gekomen. Hij is uiteindelijk iets van 5 of 6 geworden. Wel had hij volgens mij een iets verlamde anaal klier waardoor het keutel als ging en toen hij ouder werd soms moest helpen om te legen.

Nu een met 4 weken gecastreerd en dat is helemaal goed gegaan zonder bijwerkingen.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:51

Ze hebben het gisteren gelijk open gemaakt, kwam zo'n 35ml aan vloeistof uit. Moest vandaag weer komen, hebben ze het opnieuw open gemaakt. En mag morgen weer komen.. Hoef gelukkig alleen de kosten van de antibiotica en de pijnstiller te betalen, maar phoe dat was ook al 60 euro. En toen als een malle opzoek naar vetbed want de wond moet droog blijven en z'n pootjes vonden alleen een puppypad niet zo fijn.

Sinds gisteren is hij wel weer bijna de oude trouwens. Veel actiever en aanwezig. Dus hij had er wel echt heel last van :(

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:19

Een laagpolige badmat vd action (of hema, jysk oid) werkt ook prima, evt met een puppypad eronder of deels eroverheen. :)

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:17

Heh bah wat een nare verhalen zeg over die castraties.

Hoe gaat het nu met die van jou Eleadoras?

Wij hebben gezinsuitbreiding.
Net ons nieuwe caafje opgehaald.

Ontmoet: Stella!
Afbeelding

Net een kwartiertje samen bij de groep.

En dan heb je dit... samen met Misty <3
Mijn hartje smelt :+:

Afbeelding