Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:17

Ik adviseer om nooit één zeugje en één beertje te hebben. Beter is 2 a 3 zeugjes bij een castraat.
Er zijn zeugjes die compleet in de stress schieten met een castraat die maar één ding wil ;)

Meestal als een zeugje even goed van zich afpiest met een flinke straal over zijn snuit leren ze het wel af. Maar je hebt er aanhouders bij.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:31

Ik heb ze sinds gister middag samen zitten.

Vannacht zeer weinig geslapen, wakend met een half oog om in te kunnen grijpen als de boel toch escaleert.

Ik heb vroeger eigenlijk altijd een zeugje en een castraat samen gehad. Wel gehad dat het koppelen een keer niet goed ging en we met 4 cavias zaten.

Het zeugje lijkt ook wel bang van het beertje. Hij lag net te slapen, zij hield hem in de gaten in een gespannen houding. Nu zitten ze weer bij elkaar. Het is echt een haat/liefde verhouding dat ze hebben.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:33

Misschien moet je het gewoon even tijd gunnen.
Ook als het beertje net gecastreerd is en nu ineens volop mag (en wil) dekken is het voor hem nieuw en moet ie nog leren dat hij op zijn tijd moet wachten :D

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:04

Ze slapen allebei. Ik zal het inderdaad nog even aankijken en als het niet betert, mag ik ze allebei meenemen naar de fokker van het beertje en zal hij proberen ons zeugje te koppelen.

Beertje heeft nog nooit bij een zeugje gezeten (buiten zijn moeder). Zat samen met zijn broers in een hok bij de fokker.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:05

Dus die moet zich idd nog even uitleven en leren dat het niet altijd zíjn tijd is :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:09

Inderdaad wat meer tijd geven, en er vooral niet bovenop blijven zitten want dan zie je veel te veel :P Het kan een week of twee duren voordat dat over gaat, maar als het goed is wordt het geleidelijk minder. Het is heel normaal gedrag in het begin, ze moeten even uitmaken wie waar staat. Ik zou ze alleen uit elkaar halen als ze elkaar veel flink bijten, of als dit gedrag over een paar weken nog onverminderd is.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:45

Bij deze wil ik jullie voorstellen aan:

Mitchy (zeugje)
Afbeelding

Dit was de kooi waar we haar in gehaald hebben. Nu zitten ze in zo'n zelfde maar wel veel groter.

Kiwi (beertje)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:49

Ik heb een Kiwi-gelijke hier zitten in zeugje vorm :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:44

Wat een leukerds! Ik heb ook een Mitchy gehad :D

Hier mochten ze gisteren weer even met wat bloemen op de foto. Ik zal ze maar niet allemaal plaatsen, dat wordt een beetje veel :=

Afbeelding
Afbeelding

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:10

Heel eerlijk toegegeven, mijn zoontje heeft onze Mitchy vernoemd naar die van jou :o
Door jouw Mitchy is zijn liefde voor cavias begonnen en hij was ontroostbaar toen hij hoorde dat ze ingeslapen was. Zowel op bokt als op Facebook moest ik regelmatig kijken of je foto's van haar gepost had. Toen ik zei dat hij een naam mocht verzinnen was zijn keuze heel snel gemaakt :+:

Leuke foto's.

Hier is het heel de dag rustig geweest, tot ik ze wat groente gegeven had. Dat was een reden om het gekibbel weer te starten. Heel de middag hebben ze lief tegen elkaar gezeten en nu kunnen ze elkaar weer niet verdragen |o

Zo lagen ze er vanmiddag bij. Kiwi is duidelijk wel een stuk groter dan Mitchy.
Afbeelding

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:03

Ahh wat lief en leuk om te lezen! <3

Fijn dat ze al zo tegen elkaar aan lagen! Dat is al heel goed. Het gaat vast wel goed komen :j

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:41

Stille meelezer met twee zeugjes van 3 maanden oud meldt zich :o

GigiGlitter schreef:
@melody7: Oh god, ik vind ze prachtig! Zo een zou ik ook wel willen! <3

Wie heeft haar cavia´s op fleece bodembedekking zitten? Ik ben opzoek naar ervaringen!



Ik ben zelf wel tevreden over fleece, althans op het middengedeelte van mijn (honden)ren. Daar heb ik een picknickkleed liggen met daarop een handdoek en daarover een fleece deken. Omdat ik twee bakken aan de uiteindes heb, plassen ze gelukkig niet op het middengedeelte en blijft het schoon en geurloos.

In de bakken aan de uiteindes van de ren wordt wel veel geplast en gepoept, maar die zijn klein en makkelijk te verschonen. In de ene bak heb ik nu de beide huisjes staan op een dubbelgevouwen badmat met daaronder comfort bedding. Met handdoeken en puppy pads eronder ging dat snel stinken, met die katoen/tapijt snippers helemaal niet. Echt ideaal. In de andere bak heb ik nu een laagje hennep met daarover hooi. Ook geef ik in die bak de groentes :)



Afbeelding
(het picknickkleed en de fleece deken heb ik tegenwoordig dubbelgevouwen, zodat het niet zo rommelig tegen de kachel aan ligt in de kamer van mijn dochter :D )

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 00:15

Wat een leuke foto’s Melody :)

Hier is helaas Flip overleden.... Ik adviseer dan wel wel 1 zeug en 1 beer want ohhh wat waren hij en Onna verlieft op elkaar. We zijn er allen stuk van. :(

Wij willen heel graag een nieuw gecastreerd beertje er bij. Leeftijd maakt ons helemaal niks uit dan. Maar we gaan half september op vakantie voor 2 weken. Durven dan ook niet om voor die tijd een nieuwe er bij te nemen.. zou dat schadelijk zijn voor Onna haar emotionele/sociale status? :?

Hij was de gladhaar. Man wat mis ik hem! Iedere avond bij me knuffelen :(
Afbeelding

Edit: niet eens verteld wat hij had. Heel acuut een heftige gasophoping die we ondanks snel en goed handelen niet konden genezen.. ;(

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 06:45

Sterkte :-(

Ik zou het altijd zo snel mogelijk doen, een nieuwe cavia erbij. Het zijn groepsdieren en zij voelen zich samen veiliger. Je ziet toch al snel of ze elkaar mogen. Nog een maand wachten is sneu voor de andere cavia :-)

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:15

Sterkte :(:)

Ik heb ruzie patroon ontdekt hier. Als Mitchy naar Kiwi gaat, dan is alles goed tussen hun. Mevrouw is er alleen niet van gediend dat Kiwi uit eigen beweging ook wel eens een stapje in haar richting zet :roll:

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:20

@poetser: Daar gaat hij vast nog wel aan wennen :)
@melody: Leuke foto's. Staan de asters in je tuin al zo in bloei of heb je zo'n plant gekocht ?
@kiekeboefje: sterkte. Hopelijk vind je iets wat minstens zo lief is.

Hier doet het 6-tal het prima.
Voor het buitenspul is het weer 'russian roulette' met alle appels die vallen. Maar aan de andere kant vinden ze die ook wel weer erg lekker :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:01

Heel veel sterke Kiekeboefje, gasbuikjes zijn zo naar :(:) Als je de mogelijkheid hebt om meteen te koppelen zou ik dat doen, zeker omdat het zeugje zo weg van hem was. Maar ik snap wel dat het lastig is zo voor de vakantie hoor!

Mijn vorige castraat kon ook prima met één zeugje. Zippy is het type waarom het af wordt geraden. Hij komt graag aan zijn trekken dus dat zou wel een beetje sneu zijn voor één zeugje. Gelukkig heeft hij er 5 :P

Mitchy is dus een echte dame :))

Dubbeldun, deze zijn zo als plant gekocht. Ik geloof dat we ze in de tuin niet hebben, er staat er iig nog geen in bloei.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:40

Ik vroeg het omdat ik ze dus in de winkel al wel in bloei heb gezien (worden voorgetrokken) en die bij mij in de tuin ook al een paar bloeiende bloempjes laat zien. Terwijl die altijd in september pas komt.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:34

Opnieuw problemen in de kooi. Kiwi is het zat dat Mitchy hem niet laat naderen. Hij probeert nu constant te rijden en als dat niet lukt (Mitchy valt hem aan dan) begint hij raar rond te springen. Hij springt echt hoog en in een draai en bijt soms als een bezetene in de tralies.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:05

Pure frustratie.
Je weet zeker dat Mitchy niet dragend is ??

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:29

Als ik deze reacties van Mitchy zie, dan begin ik te twijfelen inderdaad. Ze is alleen niet dik, is nu een week hier en de mensen voor ons hebben haar 3 weekjes gehad. Zij hebben haar op de markt gekocht, dus in theorie zou het wel kunnen.

Heb haar inmiddels al bokkensprongen zien maken waar menig paard jaloers op kan zijn.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:44

Mijn ervaring is dat ze pas na 5 weken gaan tonen.. zeker als het de 1e dracht is.
En vanaf de markt gekocht voorspelt niet veel goeds ......maar dat is misschien een té vooringenomen mening :)

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:07

Zou ik ze dan voor de zekerheid toch uit elkaar halen? Op deze manier is het voor allebei ook geen leven. Kiwi is gefrustreerd en Mitchy kan geen stap zetten zonder zich te verdedigen. Ik twijfel er alleen over, omdat, op de momenten dat Kiwi zich rustig houd, het wel beter gaat. Ze slapen samen, eten samen en Mitchy is verder opgebloeid. Maar ik weet niet wat zwaarder weegt, zeker als Mitchy inderdaad dragend zou zijn.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:12

Als ze van een markt af komt zou ik daar zeker rekening mee houden ja. Niet perse door haar gedrag want dat kunnen de fellere types toch wel doen, maar zo'n markt is natuurlijk wel de plek voor drachtige beestjes omdat meestal alles door elkaar zit.

Als ze duidelijk drachtig is (op een gegeven moment voel je baby's) of als ze echt veel stress hebben van elkaar zou ik ze even in twee kooien naast elkaar zetten. Als je dan zeker weet dat ze niet drachtig is (of als eventuele baby's oud genoeg zijn) kun je ze weer opnieuw koppelen.

Dubbeldun ik heb het nog even gevraagd, we hebben die plant niet in de tuin zelf staan. Deze komt idd uit de winkel.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:59

Ik zou ze iig niet in 2 kooien naast elkaar zetten, dan gaat de castraat alleen maar meer gestresst raken. Een 2e zeugje er bij lijkt me een betere oplossing.