Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:03

Ik heb er ook een en een kat. Ik heb hem gewoon rondom dichtgemaakt ook de bovenkant.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:49

En dit houdt ook als ze er in of op zitten? T is een plaatboef, hangt met zijn vier jaar nog steeds in de zijkant...maar ja weegt toch vijf kg

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:54

Heb ook katten en die liggen ook op de kooi te slapen als het ze zo uitkomt. Maar mijn borstel mannetje heeft ze duidelijk gemaakt dat pootjes in de kooi hap is. Kooien kan ik open laten en ze gaan echt de kooien niet in. Een van de katten is 3 en had nooit een cavia gezien en die laat ze met rust en is echt vriendjes geworden met een van de caafjes. En het is een echte jager, muggen en alles wat vliegt in huis word vakkundig gevangen en vermoord

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 22:21

Maar cavia's maken geen wintervacht aan, niet zoals paarden of andere dieren. Ze hebben juist elkaar nodig om warm te blijven. Gewenning aan het kouder wordende weer is belangrijk, maar een wintervacht heeft een cavia niet. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:29

Maar ze moeten wel geleidelijk aan kunnen wennen aan kouder wordende temperaturen.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 22:39

Lukasje schreef:
Maar ze moeten wel geleidelijk aan kunnen wennen aan kouder wordende temperaturen.

Ja dat zeker, maar vaak wordt wintervacht genoemd als argument en dan kun je lang wachten :-). Ik heb probleemloos jonge cavia's in oktober/november in de groep gezet. Maar goed, ik heb een groep dieren die elkaar warm kunnen houden en goed beschutte plekken. Dus het is niet alleen de temperatuur, maar ook hoe gezond de cavia's zijn en hoe je ze buiten wilt houden.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 07:43

beert schreef:
Lukasje schreef:
Maar ze moeten wel geleidelijk aan kunnen wennen aan kouder wordende temperaturen.

Ja dat zeker, maar vaak wordt wintervacht genoemd als argument en dan kun je lang wachten :-). Ik heb probleemloos jonge cavia's in oktober/november in de groep gezet. Maar goed, ik heb een groep dieren die elkaar warm kunnen houden en goed beschutte plekken. Dus het is niet alleen de temperatuur, maar ook hoe gezond de cavia's zijn en hoe je ze buiten wilt houden.


Zoals ik al zei, ik wil ze liever in het buitenhok die ook een erg ruim nachthok heeft en uit de wind staat, hebben. Denk dat ik ze daar meer plezier mee doe dan binnen en ook veiliger met die kat van ons, want die vermoord ze dus gewoon wel. Dus ze kunnen ook niet in de ren / tuinhuis bij de konijnen omdat die gewoon open is aan de bovenkant en daar gewoon katten enz bij kunnen...
Maar wel weer wat geleerd, want ik dacht echt dat ook cavias een wintervacht aan moesten makken...bijzonder. Kunnen ze elkaar wel warm houden dan met zijn tweeen?

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 08:22

Dat is eerder het punt of ze elkaar goed warm kunnen houden. Maar ook dat ligt eraan hoe graag ze elkaar mogen. Ik heb 7 cavia's en er zijn er ook die in de winter liever alleen liggen.

Het zal er echt aan liggen hoe goed ze in conditie zijn en wat voor beschutting je hebt in je buitenhok. Mijn buitenhok is bijvoorbeeld aan 5 kanten dicht en staat niet op het gras, maar je hebt ook mensen die een ren op het gras hebben staan met 5 kanten gaas (en dus veel meer open).

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:25

beert schreef:
Maar cavia's maken geen wintervacht aan, niet zoals paarden of andere dieren. Ze hebben juist elkaar nodig om warm te blijven. Gewenning aan het kouder wordende weer is belangrijk, maar een wintervacht heeft een cavia niet. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Mijn buitencaafs hadden anders wel degelijk een veel dikkere vacht in de winter en in het voorjaar verloren ze ook veel haar en kwam de dunnere zomervacht terug.

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:33

Mijne verharen ook in het voor en najaar waarom dat dan?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:04

Gewoon een natuurlijk proces.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:30

DubbelFun schreef:
beert schreef:
Maar cavia's maken geen wintervacht aan, niet zoals paarden of andere dieren. Ze hebben juist elkaar nodig om warm te blijven. Gewenning aan het kouder wordende weer is belangrijk, maar een wintervacht heeft een cavia niet. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Mijn buitencaafs hadden anders wel degelijk een veel dikkere vacht in de winter en in het voorjaar verloren ze ook veel haar en kwam de dunnere zomervacht terug.


ja dat dacht ik ook, ook de dierenarts gaf dat aan inderdaad, mijn collega had buitencaafjes en de laatste is een hele tijd alleen geweest ook in de winter...dus die had ook niemand om warm te houden ofzo.

Doe ze het voorjaar wel gewoon naar buiten, lijkt me stuk beter idd...

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:01

Katten en cavia’s… hier geen goede combinatie/ervaringen.
Twee cavia’s vermoord!
Attack and kill!

Meer dan 20 jaar geleden, dat wel.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:55

Sneu hoor. hier waren het meer de katten uit de buurt die teveel interesse hadden. Poes hier binnen vond er niets aan... hooguit de jonkies als die luid piepend door de bak renden, maar ze is er nooit tussen gesprongen. En als ik haar al eens in de bak zetten wist ze niet hoe snel ze er weer uit moest komen. :D

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 20:04

Maar een dikkere vacht is niet een wintervacht. Bij een wintervacht heb je echt die wollige haren ertussen zoals konijnen en marters bijvoorbeeld hebben. Cavia's krijgen geen wollige vacht of andere haren.

Het zit misschien in de definitie, maar een echte wintervacht is toch wat anders dan een dikkere vacht. Paarden, honden en fretten verharen ook echt ineens enorm in het voorjaar. Dat gebeurt bij cavia's ook lang niet zo extreem.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:33

Nou.... ik heb er een aantal gehad die ineens zo goed als kaal waren en een paar weken later weer gewoopn vol in het haar zaten.

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 23:25

Blij dat mijn kat niks met de cavia’s doet cavia’s zijn dr ook niet bang voor eerder andersom := . Maar voor de zekerheid gewoon afgesloten kooi.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:48

Nou t was weer vreselijk gisteren ochtend, ging Livia haar anti biotica geven want dat moest ze 14 dagen krijgen, haal de huisjes er uit en daar lag ze hoor. Dacht dat ze dood was, oogjes al grauwig. Dus kind helemaal overstuur, vriend gevraagd een gat te graven in de tuin. Til ik haar op, leeft ze nog. Dacht dat mijn hart brak. Dus met spoed naar de dierenarts om in te laten slapen maar ze is onderweg overleden. T was heel erg verdrietig, beestje heeft zoveel kwalen al gehad maar hoopte dat ze met die ontsteking onder haar kaak toch zou overleven. Daarna gingen we naar de reptielenbeurs, maar vonden het heel verdrietig dat de ene caaf nog in haar upje achter bleef. Was er op de reptielenbeurs dus ook een deel knaagdier beurs. Dus we hebben toch een jong meisjes caafje mee genomen. Ging gelijk goed thuis met koppelen. Ook al kan je je diertje niet vervangen, caafjes in hun up is ook te sneu....nu iedereen weer verdrietig maar blij dat de kleine Lotus er is...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:04

Ach wat verdrietig. En altijd weer moeilijk om verdriet en blijdschap op de een of andere manier te moeten combineren.

Ik zal mezelf even voorstellen: ik ben Marije, lees al een tijdje mee. Ik heb vanaf mijn kindertijd veel cavia's gehad. De laatste jaren niet meer, maar nu weer twee duo's van castraat en zeugje: Pluk en Aagje en Zaza en Dollie. Bespeuren jullie een thema? :))

Nou heeft Dollie wat last gehad van haar blaas. Geen echte ontsteking of stenen, maar wel irritatie. Ook het nitraatgehalte in haar speeksel was te hoog. Nu dus voornamelijk nitraatarme groentes, maar daarbinnen vind ik het lastig om genoeg variatie aan te brengen. Ik pluk ook veel wilde planten, maar dat seizoen loopt binnenkort natuurlijk af.

Ook zit ik te kijken naar timotheehooi ipv mijn normale hooi, maar dat biedt weer compleet nieuwe dilemma's := Dan heeft het wel een lager eiwit- en suikergehalte, maar is de ruwe as weer relatief hoog, wat ook weer niet bevorderlijk is voor blaaspatiënten. En dezelfde zoektocht heb ik met brok: ze krijgen nu om de dag een handje Versele Laga Complete, maar ik hoor ook weer stemmen dat je brokken beter helemaal kunt afzweren. Maar hoe krijgen binnencavia's dan vitamine D binnen...? :? En moet ik dan bijvoorbeeld Pavo en Agrobs gaan bijvoeren als alternatief voor brokken? Iemand daar al ervaringen mee?

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:56

Sterkte BarbaraNova :(:)

Marije, Timothy hooi is inderdaad beter bij cavia's met een gevoelige blaas. Het calciumgehalte is belangrijk, dat is in Timothy hooi lager.

Ik ben wel voor brokken, anders moet je zo uitgebalanceerd gaan voeren. Ik ben bang dat je dan juist voedingsstoffen gaat missen. Jouw voer ziet er prima uit :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:00

Ja precies, ik word nu al gek van de zoektocht naar de beste opties, laat staan als ik alles zelf zou moeten gaan doorrekenen := En rekenen is al niet mijn sterkste punt zeg maar :=

Weten jullie waar ik grotere verpakkingen timothee hooi kan krijgen dat niet vreselijk duur is?

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:12

Sterkte BarbaraNova ;( Fijn dat je ondanks je verdriet toch een nieuw vriendinnetje voor de achtergebleven caaf hebt gevonden.

Ik haal het voer en spul meestal bij de Hornbach, geen flauw idee of ze ook echt timothy hooi hebben, dan zou je misschien even op de site moeten kijken, maar ze hebben veel in verschillende grootverpakkingen. Plus ik vind de Hornbach qua prijs altijd netjes.

Hier zijn alle jonge dieren naar nieuwe huisjes gegaan. Nu nog moeders met haar twee dochters van ondertussen 6 maanden. Het zijn twee flinke dames geworden en het is nogal een kippenhok :'). Wel gezellig.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:31

dank meiden, had ook geen idee of het koppelen moeilijk zou worden, dit zijn mijn eerste caafjes en nooit hoeven koppelen, maar het ging best goed, buiten het hok bij elkaar gezet en ze reageerde niet eens op elkaar, de kleine is natuurlijk ook nog maar een week of 7 oud maar dan nog.

Voeren jullie veel kruiden ofzo?

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:44

Ik ben niet helemaal objectief :+ Maar ik vind het Timothy hooi van de opvang waar ik vrijwilligerswerk doe niet heel duur en van goede kwaliteit. https://www.beestenplein.nl Ik voer ook haar eigen recept brokken.

Ik geef inderdaad ook (gedroogde) kruiden, dat vinden ze heel lekker en je kunt het ook een beetje afstemmen op eventuele kwaaltjes.

Fijn trouwens dat het koppelen zo goed ging BarbaraNova!

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 17:14

Hoi lieverds ik ben al een tijdje inactief maar zit met een dilemma.
Door prive omstandigheden (meerdere operaties in aantocht) kan ik straks niet meer goed voor mijn langharige caafjes zorgen. Nu lukt dit door stress en andere omstandigheden ook al moeizaam.
Het is heel zwaar maar ik moet de keuze maken mijn roedel van 6 te halveren.

De 3 lunkarya/alpaca cavias zijn vorig jaar geboren en super leuk .
Dus ik dacht wellicht weet hier iemand die er super blij mee is?
Ik kan fotos sturen bij interesse.
De baby fotos zullen nog wel ergens in dit topic staan

Ik hoor het graag.. ik zit met mijn handen in het haar en zie mijn prachtige caafjes langzaam verwaarlozen omdat ik niet de kracht heb (letterlijk) om er voor te zorgen.