Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 239 van de 385 [ 9616 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242 ... 385  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

 
Profiel   

Tomaten heb je ook in mini-vorm, dus die mogen dan best tomaatjes heten :D , maar in mijn beleving zijn gesneden groenten nog steeds groenten :) Maat het is idd een persoonlijk dingetje :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 13:10 



 
Profiel   

Kan ik jullie mening/zienswijze vragen? Misschien komen jullie met dingen waar ik nog niet aan gedacht heb.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn cavia Lotus van 5 moeten laten inslapen. Naast heftige nierproblemen had ze ook een kwaadaardig baarmoedergezwel. De nierproblemen en de ernst van het baarmoedergezwel werden geconstateerd met behulp van een echo door de heer J.W. Garretsen (voor mensen die de zoekfunctie gebruiken: Hij huurt praktijkruimte rondom Utrecht, o.a. in Hilversum en het kostte €76,28)

Hij vertelde me dat sinds een jaar of twee een methode bestaat waarmee zeugjes op 2-3 maanden kunnen worden gesteriliseerd via de flank. Deze ingreep voorkomt dat ze op latere leeftijd last krijgen van ouderdomsbaarmoeder (kennelijk hebben veel zeugjes die nooit jonkies hebben gekregen dit) of baarmoedergezwellen.

De kliniek die me heeft aangeraden om naar Garretsen te gaan voor de echo, dierenkliniek Wilhelminapark, heeft ervaring met deze ingreep, maar het overlijdensrisico bij cavia's is wel hoger dan bij honden/katten.

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor Tessa, en ik ben in tweestrijd; wel of niet laten steriliseren op 2-3 maanden oude leeftijd?

Pluspunten van de ingreep:
Ik weet zeker dat ze nooit baarmoederproblemen zal ontwikkelen!
Ik sluit narigheid uit; als ze wel baarmoederproblemen ontwikkeld als ik niet steriliseer, zou ik me heel schuldig voelen
Fokken wil ik toch niet

Minpunten van de ingreep:
Ze zou kunnen overlijden aan de ingreep
Wel steriliseren zou de keuze van een nieuwe cavia wat beperken (geen zeugje kiezen dat ouder is dan een maand of drie)
Ik heb 10 zeugjes gehad in alle jaren dat ik cavia's heb gehad; daarvan heeft er maar 1,5 baarmoederproblemen gehad (0,5 omdat we een bepaald zeugje nooit hebben geopereerd, maar ik denk echt dat ze hormonale/baarmoederproblemen had)

Heeft iemand ervaring met de ingreep? Weet iemand iets over de specifieke risico's?


Laatst bijgewerkt door Gaby op 24-01-20 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 13:51 



 
Profiel   

Oef moeilijk. Geen ervaring met de ingreep en zou ook echt niet weten wat ik moest doen in jouw geval, ik denk niet dat ik het zou durven riskeren zo'n ingreep..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 13:53 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met dames, wel met beren. De reden dat ik alleen nog maar castraten wil, is met name vanwege het karakter en om een stabiele groep te krijgen.

Maar de risico's/nadelen zijn wel hetzelfde. Ik heb ook weleens gehad dat een beer na castratie overleden was en dan voel ik me wel schuldig dat ik die ingreep heb laten doen om risico te vermijden in de toekomst.

Ik los het nu op door alleen nog vroegcastraten aan te schaffen, in Duitsland is dat heel gebruikelijk (woon dichtbij de Duitse grens). Dan heeft iemand anders eigenlijk net risico..

Als je niet per se een zeugje wil, zou dat ook een overweging kunnen zijn om een gecastreerde beer erbij te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 14:10 



 
Profiel   

Ik heb helaas ook 2x een negatieve ervaring gehad met een gecastreerde cavia die kort na de operatie overleed en wil om die reden ook geen beren meer (of ze moeten al een tijd castraat zijn).

Mede om die reden zou ik dus ook nooit een zeugje laten steriliseren. De andere reden is puur en simpel de prijs. Cavia's hebben een levensverwachting van ong 4 tot 7 jaar en als ze eerder dood gaan is dat heel sneu, maar ze hebben hier een redelijk volwaardig vrij leven en hebben dus de tijd dát ze leven een mooi leven gehad en daar kan ik vrede mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 15:38 



 
Profiel   

Ik vroeg me af waarom het hier zo stil was, maar mijn stipje was verdwenen :+

Harry en Henk zijn zo leuk <3 Jouw (nieuwe, toch?) cavia's ook Nientsje!

Fijn dat ze inmiddels toenadering zoeken als je in de ren zit Granoek!

Ik zou dat steriliseren ook niet doen, net als Dubbeldun. In mijn ervaring krijgen ze die baarmoeder problemen toch vaak pas als ze wat ouder zijn, als ze het al krijgen want zo vaak zie ik het eigenlijk niet. Ik ben dan veel te bang dat ze overlijden door die operatie..

Hier gaat het goed met iedereen. Marley (de oudste) is helemaal vrolijk met haar vriendje. Wolleke heeft een Ecoli bacterie in de blaaswand (nog nooit van gehoord, treffen wij weer := ) maar de behandeling slaat gelukkig goed aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 17:43 



 
Profiel   

Thnx Melody! Ja Meeko en Nyko zijn de nieuwsten :D

Ohh beterschap met Wolleke!

Net Meeko op de weegschaal gehad. Ze is een klein propje en weegt nu 620 gram. Ze is +- 4 maanden oud. Ze heeft natuurlijk in het begin een enorme achterstand gehad dood haar ziek zijn. Maar is haar gewicht wel of niet "mooi" voor haar leeftijd? Mager is ze zeker niet gelukkig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 18:31 



 
Profiel   

M’n gezonde beertjes van 3 maanden zitten tussen de 560 en 609 gram, dus denk dat ze wel goed zit!

Deze vetzak weegt al meer dan een kilo :+
De cavia dan, niet het kind :')

[ img ]

Bliksem helpt met Farming Simulator 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:16 



 
Profiel   

Ik heb toevallig vandaag gewogen, dit zijn de gewichten hier;

[ img ]

Kareltje is van mei, de rest is boven een jaar. Wikkie, Rosie en zeker Alfie en Bobby zijn nog aan het uitzwaren. Tussen de 1 en anderhalf groeien ze nog wat in model en breedte. Vooral bij beren scheelt dat best veel. (In ieder geval bij mijn 4 beren en Zippy) Dan krijgen ze echt een mooi model <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:37 



 
Profiel   

@Emori, ahh oke! Nouja hopelijk wordt ze een grote gezonde meid :)
Mooi beestje is Bliksem!

@Melody, hoe waren die van jou rond de 4 maand?

Ecky is +- een jaar nu en die weegt nu 920 gram.
Haar hebben we vorig jaar juli gekocht toen was ze +-4-5 weken oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:41 



 
Profiel   

De zeugjes 854 & 930 gram, de beren 919 & 975 gram. Maar gewichten zeggen eigenlijk niks, het is helemaal afhankelijk van de lijn. (Per individu zegt het natuurlijk wel veel, maar het mag best wat schommelen hoor! Als ze maar niet steeds wat verder afvallen.) Sommige zijn met 800 gram op een goed gewicht waar anderen dat met 1500 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:51 



 
Profiel   

Meeko groeit wel rustigaan, ze heeft natuurlijk een hele slechte start gehad. Verder is ze niet lang geleden wel gezond gekeurd. Maar als ik de gewichten van de jouwe hoor is ze wel een ukkie :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:54 



 
Profiel   

Die van mij zijn heel groot :)) De Effie (oma van deze vier) baby's waren nog een slag groter, maar omdat Wolleke wat kleiner is zit dit nestje er kwa maat tussenin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 19:59 



 
Profiel   

Fijn om te horen dat mijn cavia een goed gewicht heeft :) had soms echt het gevoel dat ze misschien te dik werd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 20:05 



 
Profiel   

Meeko is niet super groot, maar wel stevig en groeit wel rustig door in haar gewicht. Ze is een klein zacht propje <3

Nyko is wat langer en slanker en weegt nu 550 gram. Ook zij groeit wel door maar is veel ranker dan Meeko.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 20:08 



 
Profiel   

Als ze te dik zijn voel je vetkwabbetjes in de oksels.

Zippy was ook heel lang en slank. Dat is toch nog goed gekomen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 20:11 



 
Profiel   

Net de controleafspraak gehad van Nyko ivm de verkoudheid.

Weer goedgekeurd, het reuteltje wat ze had is weer helemaal weg. Goed op gewicht zei de dierenarts en ze is heel fel en energiek. Is nogal wat om deze hyperactieve tut te onderzoeken :))

Moesten ook wel lachen, de dierenarts wilde Nyko haar neusje bekijken en zei tegen haar "kom maar even meisje" nou Nyko die kroop haar helemaal aan, en klom omhoog bij de borst van de dierenarts echt met zo'n air van "daar ben ik dan".

Ze is echt zo'n leuk en grappig ding :)) kleine stuiterbal.

[ img ]

[ img ]

Met haar "ik hou je in de gaten"-blik :')

Nou voorlopig wil ik alleen geen dierenarts meer zien, ookal hebben we heule aardige :D :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:12 



 
Profiel   

Ik heb vorige week mijn mannen gewogen. Een is van augustus en woog 753 gram, de twee broers van september wogen 723 en 824 (!) gram. Alle drie borstels. Dus gewicht zegt niet alles, want twee volle broers hier schelen dus 100 gram. Ook binnen en buiten houden kan schelen. Althans, die van mij zitten buiten en zijn allemaal een stuk lichter dan de binnencavias die ik voorbij zie komen. Van Dubbeldun las ik ook dat haar buitencavias lichter zijn :-).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:32 



 
Profiel   

Ben ik eigk de enige met skinny's in dit topic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:34 



 
Profiel   

Dat zou best kunnen Cinnepin :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:35 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Ben ik eigk de enige met skinny's in dit topic?

Of de enige die er voor uit durft te komen :D

(Grapje)

Volgens mij zijn er idd nog niet veel voorbij gekomen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:36 



 
Profiel   

beert schreef
Cinnepin schreef
Ben ik eigk de enige met skinny's in dit topic?

Of de enige die er voor uit durft te komen :D

(Grapje)

Volgens mij zijn er idd nog niet veel voorbij gekomen..



ah vind je ze zo lelijk? 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 21:47 



 
Profiel   

Nientsje schreef
Thnx Melody! Ja Meeko en Nyko zijn de nieuwsten :D

Ohh beterschap met Wolleke!

Net Meeko op de weegschaal gehad. Ze is een klein propje en weegt nu 620 gram. Ze is +- 4 maanden oud. Ze heeft natuurlijk in het begin een enorme achterstand gehad dood haar ziek zijn. Maar is haar gewicht wel of niet "mooi" voor haar leeftijd? Mager is ze zeker niet gelukkig :)


Heb hier een teddy zitten van 2 maand die de 700 gram zo'n beetje al aan tikt. Denk dat ie er ook al over zit... Komt uit Duitse en Franse lijnen zijn vader was ook een joekel van een teddy. De rest is boven de 1 kilo op Morgan na die zit er net onder

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 09:41 



 
Profiel   

Ik vertrek zondag voor een week op vakantie en dan gaat mama de cavia’s verzorgen. Heb het meeste al voor haar opgeschreven maar nu dacht ik er aan om zaterdag al wat groenten te snijden en in porties van 1 dag vacuüm te trekken. Zou het zich dan een week bewaren in de koelkast? Dan weet ik dat het elke dag genoeg is en dat ze niet elke dag hetzelfde krijgen. Behalve de sla natuurlijk

En ik weet dat ze eigenlijk maar op 1 plaats echt veel plassen en dat is in hun huisje. Ze zitten nu op fleece en onder het huisje een badmat maar als ik daar nu zeg maar pies-lapjes onder wil maken zodat mama maar alleen elke dag dat lapje in een wasmand moet gooien en een nieuw in de plaats leggen, wat voor materiaal gebruik ik dan best? Handdoeken in stukjes geknipt lijkt me te dun. Er liggen puppy pads onder de fleece en ik vervang zaterdag sowieso nog alles helemaal voor ik vertrek.

Dan hoeft mama alleen maar even keuteltjes te vegen, matje vervangen en alle etenswaar bijvullen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:00 



 
Profiel   

En het water niet vergeten te verversen ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 239 van de 385 [ 9616 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242 ... 385  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen