Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:10

Lukasje schreef:
Sorry voor de vele vragen hoor maar wordt dat gedaan dat iemand dan zijn beer “uitleent” ? Uiteraard wil ik dit vergoeden, dat spreekt voor zich!

Zal erg aan je relatie met de fokker liggen en de (fok)waarde van de beer. Als ik beren zou hebben en ik zou iemand goed kennen en weten dat de verzorging in orde is, zou ik er geen problemen mee hebben bijvoorbeeld :-).

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:12

Temeraire schreef:
Lukasje schreef:
Sorry voor de vele vragen hoor maar wordt dat gedaan dat iemand dan zijn beer “uitleent” ? Uiteraard wil ik dit vergoeden, dat spreekt voor zich!


Volgen mij wordt dat zelden gedaan. En een beetje fokker zal het ook alleen doen als jouw zeugje een stamboom heeft waarbij meerdere generaties bekend zijn. Ik weet niet of dat het geval is?
In dat geval zou je fokkers van het zelfde ras kunnen benaderen, wellicht dat zij je dan ook gelijk kunnen adviseren over welk beertje de beste keuze voor jouw zeugje zou zijn, qua verbeterpunten etc.


Mams heeft een stamboom maar paps weet ik niet en de kleintjes ga ik ook vanuit van niet.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:29

beert schreef:
Lukasje schreef:
Sorry voor de vele vragen hoor maar wordt dat gedaan dat iemand dan zijn beer “uitleent” ? Uiteraard wil ik dit vergoeden, dat spreekt voor zich!

Zal erg aan je relatie met de fokker liggen en de (fok)waarde van de beer. Als ik beren zou hebben en ik zou iemand goed kennen en weten dat de verzorging in orde is, zou ik er geen problemen mee hebben bijvoorbeeld :-).


Fokker is mijn vriendin maar ik kan moeilijk paps vragen om zijn dochter te dekken.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 02:00

Ik heb afgelopen weekend een tafel gehad om mijn draadkubus hok op te zetten. Zelf gemaakt door mijn schoonvader <3 heel blij mee nu kan ik de bakken met cavia spul gewoon eronder opbergen. Ook gaat hij nog stukje plexiglas meebrengen om achter de hooiruif te plaatsen tegen het eruit vallen. Heb nu primitief plastic erachter geplakt.

Afbeelding

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:44

Mooi zo!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:41

wat mooi!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:53

Nog een vraagje: zijn tapijttegels geschikt als vloerbedekking, ev met een laagje vlas erop? Het leek me praktisch omdat ze stevig liggen, je ze er per stuk kan uithalen om af te wassen en is er eentje echt smerig kan je dat stukje makkelijk vervangen. Iemand daar ervaring mee?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:00

Volgens mij gaat dat mega stinken :)

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:17

DubbelFun schreef:
Volgens mij gaat dat mega stinken :)


Maar ze gebruiken toch ook zo van die fleece?

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:50

Ik zou dan haast een dubbele lading tegels halen dat je ze inderdaad wekelijks buiten af kan spuiten en drogen voor ze weer het hok in gaan. Als ze te lang liggen gaan ze wel stinken denk ik.

Wij hebben in ons buitenhok om de bodem te beschermen een plaat plexiglas (maar dan niet doorzichtig) op het hout en daar gewoon een flinke laag vlas op. Trekt niet in de ondervloer, stevig en makkelijk schoon te maken.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:57

Ik heb onderin hennepvezel en boven 2 badmatten. Maar twijfel strek om overal badmatten te leggen als de hennepvezel op is. Ook ivm mijn rug loop momenteel met allemaal klachten bij de fysio. Mijn rug is blijkbaar al vroeg oud -O- . En badmatten zijn wel stuk makkelijker te verschonen dan steeds kooi leeg moeten scheppen en weer met baal spul sjouwen voor erin.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:50

@roos: kijk eens naar bedonderleggers, die heb je in diverse maten. Dan pak je met schoonmaken de 4 punten beet en gooit alles in 1x in een plastic zak oid. Ik leg ze in een tubtrug en leeg die in de kliko, de mand vul ik dan weer met houtkrul genoeg voor in het hok. Dat is minder zwaar als met een hele baal zeulen.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:40

Ik mag momenteel eigenlijk helemaal niet tillen, en zal nog wel ff duren voor ik weer functioneel ben. Dus ik dacht zelf aan iets wat ik gewoon kan wassen, maar vraag me wel af hoe dan zit met geur enzo. Boven zitten ze bij mij niet zoveel dus die matten worden niet echt vies. Was je die onderlegger dan ook?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:53

Ik heb voor 2 cavia's van mij ook badmatten gehouden, nou niet meer, gaat heel snel stinken

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:52

Roosje01 schreef:
Was je die onderlegger dan ook?

Nee, die zijn voor eenmalig gebruik en gooi je dus weg.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:54

Cinnepin schreef:
Ik heb voor 2 cavia's van mij ook badmatten gehouden, nou niet meer, gaat heel snel stinken


Wat gebruik je dan nu?
Ik ben me suf aan het piekeren hoe ik de 2 caafjes binnen wil gaan houden. Voor buiten heb ik ideeën maar voor binnen vind ik het moeilijk. Ik zit te denken aan een nachthok en een soort van grote ren maar ik pieker me dus suf over wat op de grond.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:33

Ik heb ze nu op zaagsel, maar ik haal elke dag natte plekken en drolletjes weg, en indien nodig nieuw zaagsel erbij.

Ik heb 6 cavia's en staan in de woonkamer, dus wil niet dat het gaat stinken. Op deze manier stinkt het niet.

Die badmatten begonnen dezelfde dag al flink te ruiken

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:51

Heeft iemand ervaring met zo'n hok?

totale lengte 254 cm
Lengte hok 135 cm

Ik wil het als buiten verblijf voor mijn twee mannen gaan gebruiken. Dus bij goed weer of de zomermaanden. Dat ze daar overdag in kunnen.

Ben even benieuwd naar jullie mening of kritische punten en punten waar ik nog extra op kan letten.

Er zit nog een trapje bij.Afbeelding

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:23

Heb ze op hennep staan en met 10 beren in de kamer ruik je ze nauwelijks. Had er kranten onder maar die klootzakjes trokken die eronder uit. Dus zonder en maak de plasplekken schoon met schoonmaakazijn

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:45

Mira283 schreef:
Heb ze op hennep staan en met 10 beren in de kamer ruik je ze nauwelijks. Had er kranten onder maar die klootzakjes trokken die eronder uit. Dus zonder en maak de plasplekken schoon met schoonmaakazijn


En zitten ze dan in kooien of hoe houd je ze?

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 01:42

Heb ze nu ook op hennep maar zoek iets anders wat ook makelijker is. Zaagsel kan niet ben ik zelf allergies voor naja het stof wat erin zit. Ruik ze nu ook niet op de hennepvezel. Maar heb alleen maar 2 dames dus weet niet hoe snel je die kan gaan ruiken?

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:35

Ik wil ze graag ook in huis waar ze uiteindelijk toch een maand of 5 (?) per jaar zullen vertoeven , ruimte geven. Dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. En stel dat hun ren dan 3m op 1m of zo wordt, dan zoek ik ook iets praktisch, onderhoudsvriendelijk, iets wat niet snel ruikt en geen fortuinen kost.
Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen!

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:01

@floorsil: leuk hok, maar het nachtdeel is erg klein en ze zullen daar meer zitten dan je denkt. Verder zijn die hokken van 'waaibomen'kwaliteit óf ze kosten honderden euro's als je de betere kwaliteit hebt. Die goedkope heb ik een aantal van gehad en die waren na 3 jaar weggerot.
Mijn ervaring is dat je voor minder geld zelf iets beters kunt maken.
Overigens als je wilt dat ze ook gras eten moet het hok ook makkelijk verplaatsbaar zijn.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:53

Het zal alleen gebruikt worden voor overdag bij mooi weer of als ik het hok verschoon. Verder zitten ze gewoon binnen. Ik merk ook wel dat het hout niet heel top is. Ga dat nu verder opknappen.

Zelf heb ik mijn cavia's op zaagsel en heb nu een pak vlas liggen om te proberen.
Heb wel altijd eerst een laag kranten en dan nog houtkorrels eronder liggen.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:12

Lukasje schreef:
Mira283 schreef:
Heb ze op hennep staan en met 10 beren in de kamer ruik je ze nauwelijks. Had er kranten onder maar die klootzakjes trokken die eronder uit. Dus zonder en maak de plasplekken schoon met schoonmaakazijn


En zitten ze dan in kooien of hoe houd je ze?


Zitten in kooien van 1 meter 20