Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:55

Wat een gedoe allemaal cinnepin...

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:23

Ja nogal,

Het schijnt dat hij via het forum e-mail niet bij mij terecht kon komen, hij heeft nu via een ander e-mail adres een mail gestuurd en alles is opgelost :)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:40

Fijn!

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:25

Nog maar eens een vraagje: hebben jullie planten in het binnenhok staan? Dat leek me wel leuk! Uiteraard niet giftige planten.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:27

Lijkt me wel een leuk forum! Maar vind een bijhouden soms al lastig :))

Jullie kennen zo’n huisdier eiland die je altijd in de Pets Place (oa) waar konijnen, cavia’s onder in veels te kleine verblijven zaten en de hamsters boven in een hokje 20 cm bij 30 cm? Wij hebben zo’n eiland opgehaald, hamster gedeelte er af gehaald, onderste gedeelte alle wanden er uit gehaald. Nu hebben mijn twee toppers de gehele ruimte. Ongeveer 1,5m bij 2m :) echt mooi groot en ze rennen veel nu! Super leuk <3

Ik gebruik van die puppy plas matjes, maar dan mensen versie want die zijn groter en goedkoper. En gerecycled papier korrels, deze zijn lekker zacht en mag ze gewoon in de groene container mikken. :D

Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:32

Lukasje schreef:
Nog maar eens een vraagje: hebben jullie planten in het binnenhok staan? Dat leek me wel leuk! Uiteraard niet giftige planten.

Ik heb een graslelie in hun bereik hangen:
Afbeelding
Nu staan ze geregeld rechtop zich helemaal uit te rekken om sprietjes op te vreten. :')

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 02:37

Oh leuk jij hebt ook een draadkubus kooi. Hier ook regelmatig rond vliegende en popcornende cavias in hun grotere hok. Heerlijk om ze zo blij te zien.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 02:50

Klopt.
Deze is 5*3 hekjes (175*105cm) en heeft 4 caviameiden als bewoners. :)

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 09:08

Kiekeboefje schreef:
Lijkt me wel een leuk forum! Maar vind een bijhouden soms al lastig :))

Jullie kennen zo’n huisdier eiland die je altijd in de Pets Place (oa) waar konijnen, cavia’s onder in veels te kleine verblijven zaten en de hamsters boven in een hokje 20 cm bij 30 cm? Wij hebben zo’n eiland opgehaald, hamster gedeelte er af gehaald, onderste gedeelte alle wanden er uit gehaald. Nu hebben mijn twee toppers de gehele ruimte. Ongeveer 1,5m bij 2m :) echt mooi groot en ze rennen veel nu! Super leuk <3

Ik gebruik van die puppy plas matjes, maar dan mensen versie want die zijn groter en goedkoper. En gerecycled papier korrels, deze zijn lekker zacht en mag ze gewoon in de groene container mikken. :D

[ [url=m/bCvfF0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi eiland! Kunnen ze inderdaad lekker rennen :-)

Je kan qua planten grassen of bamboe in of bij het hok zetten. Of bepaalde kruiden. Maar wil je het in of buiten bereik zetten?

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:10

@kiekeboefje: wat een mooie oplossing.
Hoe kon je aan zo'n ding komen ??

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:35

Kiekeboefje, ziet er goed uit

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:39

Ik zou het in hun bereik willen zetten. Het lijkt me leuk voor hen en mooi voor mij :P .

Grappig Lor1 dat ze zo’n moeite doen om eraan te geraken.

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:57

Ik had toch gezegd dat er 2 jonge zeugjes hier komen wonen. Nu blijkt het ene jonkie geen zeug maar een beer is. Nu mag ik ev wel de mama nemen, wat een mooie oplossing is want ik wil geen beer en zeker niet 1 cavia. Echter had ik zelf toch wel liever 2 kleintjes gehad, ook omdat ik denk dat die 2 jonkies meer met elkaar zullen spelen dan dat de mama en haar kleintje dat zullen doen.
Wat denken jullie? Mama nemen of op zoek gaan naar een ander zeugje v dezelfde leeftijd (die ik eig al wel gevonden heb) ?

1 van die die ik nog te koop gevonden heb, is een US teddy. Het bestelde zeugje is een “gewone” gladharige. Is er een verschil qua karakter ? Is dat een goede match, of toch maar beter bij een gladharige blijven (die ik ook al heb gevonden) ?

Dankjewel voor jullie advies!

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 21:54

Lukasje schreef:
Ik had toch gezegd dat er 2 jonge zeugjes hier komen wonen. Nu blijkt het ene jonkie geen zeug maar een beer is. Nu mag ik ev wel de mama nemen, wat een mooie oplossing is want ik wil geen beer en zeker niet 1 cavia. Echter had ik zelf toch wel liever 2 kleintjes gehad, ook omdat ik denk dat die 2 jonkies meer met elkaar zullen spelen dan dat de mama en haar kleintje dat zullen doen.
Wat denken jullie? Mama nemen of op zoek gaan naar een ander zeugje v dezelfde leeftijd (die ik eig al wel gevonden heb) ?

1 van die die ik nog te koop gevonden heb, is een US teddy. Het bestelde zeugje is een “gewone” gladharige. Is er een verschil qua karakter ? Is dat een goede match, of toch maar beter bij een gladharige blijven (die ik ook al heb gevonden) ?

Dankjewel voor jullie advies!

Voor de cavia's zelf is een moeder met dochter de beste oplossing vind ik altijd. Twee jonge dieren zijn ook maar peuters die ineens zonder ouderdieren in een nieuwe omgeving staan. Ik vind dat altijd een beetje sneu. Een dochter kan zich zo gelijk veilig voelen met haar moeder. Ook leren ze veel van elkaar.

Vaak zijn moeders maar een halfjaar ouder dan de dochter en zo lang blijven cavia's niet speels. Dus daar zou ik het niet voor laten.

Ook kan het best dat een kleintje sneller tam is als ze het goede voorbeeld ziet van mams :-)

Ik zie zelf alleen maar voordelen hoor, zeker als moeder nog niet zo oud is.

Qua ras zal er geen enorm verschil in zitten. Ik heb zelf het idee dat onder gladhaar veel diversiteit in karakter zit, omdat er broodfok in kan zitten, slangenvoer, maar ook showdieren. De ene lijn wordt dus enorm op karakter gefokt en de ander helemaal niet. Ik denk dat je daarvan minder kunt zeggen dan van andere rassen. Langharen zijn vaak wat rustiger en mijn Teddy is dat ook, maar dat kan ook toeval zijn :-)

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:50

Dankjewel voor jouw visie! Dat het kleintje zich veiliger voelt met mams, ja, dat is een goed punt!
Mams is anderhalf jaar ouder en niet zo tam. Dat laatste vormt voor mij ook een beetje een struikelblok...

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:08

Het is maar net wat je zoekt; een cavia die je als knuffelcavia wilt houden of een zelfstandig wat gewoon cavia kan zijn.
Zolang ze niet bijten als je ze eens vast moet houden om bijv. de nagels te knippen vind ik al tam genoeg :)

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:33


Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 00:16


nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:00

Zo, ik ben jullie een tijdje kwijt geweest, maar gelukkig heb ik jullie weer gevonden.
Wij zijn verhuisd maar de andere kant van het land, en pluis & bol moesten natuurlijk ook gezellig mee. Na twee dagen waren ze van de schrik bekomen.
De woonkamer hier is een stuk langer dan in het vorige huis (11meter in totaal) ze hier eenmaal stonden was hun oude kooi opeens wel heel klein (1m lang) Dus gister zijn we even naar de dierenwinkel gereden en nu hebben de dames een mooie nieuwe bak volgens mij van 140x60 cm. Uit dank heb ik ze de rest van de avond niet meer gezien, want ze zaten gezellig samen in het huisje gepropt
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:23

DubbelFun schreef:
@kiekeboefje: wat een mooie oplossing.
Hoe kon je aan zo'n ding komen ??


Hele late reactie, excuus. Wij hebben hem bij een pets place gekocht welke ging stoppen. Heel toevallig op marktplaats tegen gekomen :)

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:13

De kalende cavia die ik 26/10 heb binnen gehaald is nu eindelijk weer een vacht aan het aanmaken, er komt nu een veloursachtig laagje op. Maar ik hou haar nu wel de rest van de winter binnen. Ze hebben het nu best gezellig met zijn 3'en :)

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 14:37

DubbelFun schreef:
De kalende cavia die ik 26/10 heb binnen gehaald is nu eindelijk weer een vacht aan het aanmaken, er komt nu een veloursachtig laagje op. Maar ik hou haar nu wel de rest van de winter binnen. Ze hebben het nu best gezellig met zijn 3'en :)

Hoeveel heb je er nu dan nog? Zo krijg je het gras nooit kort :-)

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:09

Totaal 5. Nu 2 buiten en 3 binnen. Het gras komt idd haast niet meer op, al staat er nu nog net genoeg om een zachte winter door te komen.
Mocht er buiten ineens eentje dood gaan dan gaat de ander ook naar binnen gaat de cavia-pp gewoon weer achtertuin worden.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:09

Zaterdag is ons wekelijkse weegmoment. Beide dames groeien nog steeds gestaag door.


Afbeelding

Afbeelding
En Hanna is altijd vreselijk nieuwsgierig als ik ze dan even op de foto zet :') (en cavia is niet klein... dat konijn is erg groot :') )

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:42

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier in dit leuke cavia topic, maar ik heb al jaren cavia's.
Nu ben ik al jaren inactief op bokt maar voor deze bijzondere uitdaging leek het mij toch leuk om te posten.
Ik heb 4 weken geleden een (teddy) cavia uit het asiel gehaald. Na 2 weken kwam ik erachter dat zij zwanger was. Echter heb ik geen idee welk ras/vacht de kleintjes krijgen.
Dus ik dacht wellicht leuk om een raad het ras missie te houden met iedere week een kleine update?
De vacht lijkt bij de witte (Wollie) en zwarte (Truffel) na veel googelen niet op die van mamma.
Voor zoverre ik heb gevonden zijn teddy achtige babys eerst ''glad'' zoals TIjgetje (de baby driekleur)

Hierbij de ukkies (en pluizige mamma) inmiddels 2,5 week oud:
(let niet op het hok ik durfde mijn hooi ruif niet meer te gebruiken omdat ik bang ben dat ze klem konden komen te zitten dus het is een beetje een chaos)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding