Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:27

Lief dat je het vraagt!

Ecky haar gebitje is door de dierenarts gedaan. Kiezen leken goed en de voortandjes zijn geslepen. Zij is weer lekker thuis.

Met Nyko ga ik morgen naar de dierenarts om haar na te laten kijken :j

Fijn dat iedereen weer thuis is! Ik mis mijn beestjes altijd zo. Heerlijk dat gebabbel in huis <3

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:39

Vraagje, ik heb voor buiten een tunnelkas besteld. Iemand hier ervaring mee. Hiermee wil ik wat meer droge plekken creëren. Moet vooral even kijken hoe ik de ventilatie erin goed hou.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:50

Nou Mace haar suiker is nog steeds prima onder controle.

Nyko is ook getest. Maar zij heeft geen suikerziekte. Fotos van haar oogjes zijn doorgestuurd naar een andere dierenarts. Want wij weten het niet. Als er dan meer onderzoek nodig is, dan gaan we dat uiteraard doen.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:11

Hopelijk komt daar iets uit wat goed te behandelen is!

Een van mijn zeugjes heeft een afgebroken boventand. Onder is het ook scheef.
Ik kan woensdag terecht bij de DA. Ze eet wel al maakt ze soms van die hoest/hik geluiden en is qua energie niet echt anders.
Toch ben ik bang dat er brug vorming is... :=

Wat is jullie ervaring met afgebroken tanden?

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:52

De dierenarts geeft toch aan dat het iets als staar is. Ze red zich prima dus niks aan te doen.

Gebroken tandjes, ja!

Nyko is een keer van de bank gesprongen, toen waren dr boventandjes afgebroken. Gelukkig niks bij de wortels en mooi recht afgebroken. Was met +- 2 weken weer aangegroeid :)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:38

Ik lees hier af en toe mee en heb een vraagje. Ik zie veel grote en ruime verblijven voorbij komen, hoe houden jullie dat schoon?

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:58

Ik gebruik badmatten.
Dagelijks even vegen en 1-2x per week de badmatten in een waszak op 60°c in de wasmachine met wasmiddel en schoonmaakazijn.
Wekelijks even een natte doek door de kooi halen om het stof en evt urineresten weg te halen.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:07

flavlip schreef:
Ik lees hier af en toe mee en heb een vraagje. Ik zie veel grote en ruime verblijven voorbij komen, hoe houden jullie dat schoon?


Net als lor1_1984 heb ik badmatten! Van de Ikea :)
Vinden ze heerlijk zacht om op te liggen :D
Dagelijks schud ik ze uit in een vuilniszak en op de plekken waar ze veel plassen vervang ik de mat dagelijks of om de dag (afhankelijk van hoe nat deze is).
Daaronder heb ik handdoeken liggen en die vervang ik ongeveer elke 3 dagen.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:09

Ik gebruik hennepvezel en verschoon dat elke week, onder de huisjes soms een keer extra. Ik gebruik veger, blik en een plamuurmesje. Op de bodem van mijn hokken ligt dun vinyl, dat werkt heel fijn en is niet glad. Af en toe haal ik er even een sopje met chloor doorheen.

Ik heb ook bovenverdiepingen met bruggen. Ze vinden het heel leuk om daar overheen te rennen. Op de brug zelf ligt vloerbedekking want daar plassen ze toch niet. In een hok ligt op de 'overloop' nu een handdoek met daar op vetbed, want dat groepje plast daar regelmatig :+

Afbeelding

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:34

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb nu in 't hok gewoon zaagsel liggen en voor 't hok een fleece deken. Merk dat ze dit wel fijn vinden, maar vind 't zo snel rommelig en vies worden...

Wat voor badmatten van ikea?

Voor 't idee, dit is 't hok en mijn 2 cavia's (en pup):


Afbeelding

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:40

_Lois_ schreef:
Ik zou mijn hok uitbreiding nog even delen trouwens :D

[ [url=m/NhzcWy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu met zijn 3en, maar zaterdag gaan we een nieuw gezinslid ophalen <3


Even mezelf gequote ik heb nu dit. Ik zou in jouw situatie wel een bodem eronder willen (lijkt nu of dat er niet onder zit bij de vloer?).
Ik heb zelf coroplast bakken.

Ik heb deze matten https://www.ikea.com/nl/nl/p/toftbo-bad ... -90422251/

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:00

Wij hebben als ondergrond matten van fleece met molton er onder. Daar overheen hebben we badmatten van de Jysk liggen omdat die lekker zacht zijn. Iedere dag verschonen we de kooi (hooi en poepjes er uit), de badmatten verwisselen we om de drie dagen en de fleecematten om de zes dagen. Als we de fleecematten verwisselen, haal ik ook een sopje door de kooi.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:02

Wow zoveel ruimte! Echt heel leuk. Ligt inderdaad nu niks onder. Is die matten met handdoeken eronder niet heel veel werk?

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:10

Het is werk ja, maar ik had in het begin hennepvezel en vond dat zoveel stof en troep geven.
Nu heb ik er dagelijks werk aan en veel wassen maar vanaf het moment dat ik overging naar matten zijn mijn cavia's blij :D
En elke dag als ik het hok verschoon gaan ze flink popcornen wat voor mij alleen al reden is om hierbij te blijven <3

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:10

Mwah, in ieder schoon verblijf zit werk. Het fijnste van matten vind ik dat je niet met overal stof, zaagsel of geurtjes zit, of bodembedekking die je los moet steken.

Daarnaast gaan onze caviaatjes iedere dag in de ren of op schoot. Dan haal ik de huisjes uit de kooi, en til ik aan de zijkant de badmat op. Dan schud je zo alle poepjes naar het midden van de mat en kan ik met een schepje in een keer de hele kooi verschonen :)

Bij het wisselen van de matten is het gewoon oppakken aan de vier punten, mee nemen naar de kliko en leeg schudden. En klaar!

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:27

Wij gebruiken ook hennepvezel. Verschonen als het nodig is en wat vaker onder de huisjes.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:38

Misty is zo prachtig <3

Afbeelding

Meeko wordt wat slanker, maar ook ouder. Ze heeft wat te lijden gehad toen van de schurft. Maar ze is nog wel een ruime kilo en al een hele poos geen diarree meer gehad. Eet en drinkt goed :)

Maar ze is zo lief <3

Afbeelding

En Iggy met haar arrogante toet <3
Gek op die rode tuttebol <3

Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:28

Mijne worden ook oud opeens. Amber is inmiddels blind of bijna blind aan 1 oog en suzie begint ook wat blauwige pupillen te krijgen.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:22

Ja niks aan :(:)

Nyko heeft trouwens een soortvan staar. Vandaar die blauwe oogjes in het licht.

Maar ze kan nog wel genoeg zien en je merkt er verder niets aan. Ze weer precies waar ze is en wie waar zit. Kom ook trouw elke dag haar groentes halen <3

Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 00:58

Ja idd blauw bij suzie en blauw wittig bij amber haar ene oog. Maar je merkt niks van ze rennen nog rond en piepen als gekke. Plus richt het hok altijd hetzelfde in dan weten ze prima de weg.

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:36

Hoi Bokkers!

Ik heb jullie cavia advies nodig <3

Ik heb twee jonge cavia's erbij gehaald voor mijn volwassen zeugje Loes van 4 jaar. Ze was al even alleen door overleden vriendinnetje, dus ik wou graag z.s.m. een nieuw vriendinnetje halen. Ook het liefste jonkies, zodat het beter matched. Ik (en de fokker) konden nog niet goed zien of t mannetjes/vrouwtjes waren dus we hebben het erop gegokt.

Nu weet ik dat eentje echt een mannetje is en de andere twijfel ik nog bij (bijna zeker dat ook beertje is). De match ging alleen zo goed, mijn vrouwtje was helemaal gelukkig en de babys helemaal happy.

De kleintjes nu apart gezet aangezien er een zeker een mannetje is en interesse kreeg in de volwassen cavia. Ze zitten op mijn thuis kantoor dus ik heb ze de afgelopen week goed in de gaten gehouden.

Alleen nu is Loes weer alleen. Kan dit nu de kleintjes in een ander hokje zitten (wel zelfde kamer) of is dit voor Loes nog eenzaam? Aangezien castreren nog even duurt (leeftijd) en dan nog zeker een paar weken duurt.

Mijn optie was om een vrouwtje erbij te halen (wellicht al van 1 jaar) en de mannetjes apart te houden samen in een hokkie. Maar gaat dit goed in dezelfde kamer ivm geur?

Wat is wijsheid en jullie advies? *\o/*

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:50

Hoe oud zijn de jonkies nu? Beertjes kunnen vanaf 4 weken al vruchtbaar zijn, dus het is te hopen dat Loes nog niet drachtig is. Als de andere baby wel een zeugje is moet hij daar ook zo snel mogelijk bij weg. Je mag gerust foto's sturen van de geslachtsdelen, dan kijken we hier wel even. Ik vind het vreemd dat een fokker dat niet kan zien, daar kun je beter geen dieren meer kopen.

Beren in dezelfde kamer gaat goed, mits ze elkaar niet kunnen zien.

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:04

Ze zijn inderdaad rond de 4/5 weken. Ik heb ze wel dagelijks in de gaten gehouden, dus hopen op het beste!

Van eentje weet ik het wel zeker. De ander twijfel ik nu toch wel over dat het een meisje is. Ik heb ze al apart gezet voor het onzekere.

Kan het vrouwtje alleen zwanger worden als ze bronstig is? Ik heb de kleine deze dagen gelukkig niet zien rijen op de andere.

Cavia 1 (mannetje)

Afbeelding



Cavia 2 (vermoedelijk vrouwtje)

Afbeelding

Afbeelding



Alvast bedankt voor het meedenken!

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:22

De onderste idd vrouw duidelijk y zichtbaar, die zou ik bij je andere zeugje plaatsen voor ze straks drachtig is. de bovenste weet niet zeker maar zou man kunne zijn.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:05

Het zijn inderdaad duidelijk een beer en een zeug. Het zeugje moet echt weg bij haar broer, cavia's hebben dat zo gepiept helaas :=

Normaal gesproken zijn zeugjes iets later vruchtbaar en vanaf dat moment elke 2 weken. Het kan wel echt vanaf 4-5 weken al zo zijn, helaas heb ik het een aantal keer gezien toen ik nog in een opvang werkte. Daar kregen we wel eens hele 'oeps' families binnen.