Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:22

melody7 schreef:
Gelukkig ging de operatie goed! Dat is altijd zo slannend..

Dwangvoeren kun je je best doen met Recovery van Supreme (dat is van hetzelfde merk) of Critical care

https://www.hondenkattenapotheek.nl/kon ... re-36-gram
https://www.hondenkattenapotheek.nl/kon ... -x-20-gram

Je lost het op in water, op de verpakkingen staat de goede verhouding. Ik geloof dat ik meestal wat minder maak, ik voer elke 2 uur als ze helemaal niet eten. Ook 's nachts. Je moet het heel rustig met een spuitje geven en ze goed de tijd geven om het door te slikken, ze mogen zich eigenlijk niet verslikken.

Als je dat niet uit huis hebt kun je brokjes weken, of een potje tarwegraspoeder halen bij bijvoorbeeld de Aldi. Dat is ook heel goed voor de darmen, en het werkt eetlust opwekkend (dwangvoer ook).


Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb critical care in huis. Op een caviaforum heb ik me inmiddels ook ingelezen en ik denk dat ik nu op de goede weg ben. Ik ga morgen meteen voor de tarwegraspoeder, blij met de tip, bedankt!
Voel me echt in het diepe gegooid door da. Ik had me voorgenomen niet aan de Google te gaan en goed naar da te luisteren, maar je ontkomt er niet aan merk ik altijd maar weer... Brede kennis maar wel oppervlakkig, helaas

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:45

Leuk filmpje helemaal blij naar het gras rennen.

DubbelFun

Berichten: 88838
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:08

Hier staat het gras onder de appelboom zo hoog dat ik ze daar ook maar weer op laat anders kom ik er straks niet doorheen als het blad er af geharkt moet worden.
Alleen vandaag heb ik het schuurtje maar dicht gelaten, want het is veel te vies buiten.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:23

Het zijn inderdaad handige kleine grasmaaiers. Als ik geen honden had, had ik de hele achtertuin voor ze beschikbaar gesteld.

Leuk filmpje trouwens van Beert.

En ik heb hier nog geen ervaring met dwangvoeren etc. Hopelijk blijven/worden alle cavia's bij iedereen verder goed gezond.

Zaterdag ga ik de meiden weer wegen. Ben benieuwd hoe ze aankomen. We worden als we komen om eten te geven behoorlijk nagefloten/geschreeuwd. Ze mogen dan klein zijn, ze hebben een behoorlijk volume... :')

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:50

Wat een leuk filmpje beert!

@tantesam wat melody zegt, alleen mijn cavia hoefde op den duur geen tarwegras en science selective hebben. Heb toen op advies een potje wortel puree voor babys gehaald. Was puur wortel met water verder niks en dat at ie ook wel. Helaas beestje toch moeten laten inslapen wegens tandproblemen. Heb het restant aan de ratjes gegeven hier van de wortelpuree.

Morgen maar de nageltjes knippen word nog leuk want als Chase ook maar iets haat is het oppakken en nagels knippen heb dan een bejaarde luchtalarm xD

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:34

Hier zijn ze ook geen fan van nagels knippe.

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:04

Wat sneu dat je je cavia toch nog hebt in moeten laten slapen Mira283.
Wortelpuree had ik gehaald, maar vindt ze minder dan de science. Gisternacht, na het dwangvoeren, heeft zo om 4.23 haar eerste brokje zelfstandig genomen! Was zo blij. In de loop van de dag is ze mondjesmaat gaan eten, peterselie, wortelloof en rucola zijn favoriet, hooi eet ze ook wel een beetje en op schoot krijg ik er ook wat brokjes in (3 ofzo) . Ik weeg haar nu dagelijks. Heb vitamine c gekocht die ik naast haar medicijnen zo in het bekkie spuit. Verder heb ik 3 verschillende pakken kruidenhooi gehaald en de groenteafdeling van appie leeg gekocht.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:18

Wat fijn dat ze zelf weer een beetje eet!

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:34

Dat filmpje is super leuk Beert! Stoer dat ze zo zelf naar buiten komen :D

Gelukkig zit er iig vooruitgang in tantesam! Het klinkt heel bekend, alles kopen wat maar zou kunnen helpen :=

beert
Berichten: 2444
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 16:53

melody7 schreef:
Dat filmpje is super leuk Beert! Stoer dat ze zo zelf naar buiten komen :D

Gelukkig zit er iig vooruitgang in tantesam! Het klinkt heel bekend, alles kopen wat maar zou kunnen helpen :=

Dank je! Dat heeft wel even geduurd hoor. Voorheen gingen alleen Anton en vaak ook Lodewijk naar buiten, maar de rest bleef bij de deur. Toen Netflix en Kidney hier kwamen, liepen zij al vrij snel achter Anton aan. En toen is de rest ook gaan volgen. Nu zie je nog steeds dat die drie als eerste gaan en er ook twee zijn die standaard als laatste komen, maar ik vind dit wel heel leuk om te zien elke ochtend :). Ben ook blij dat ze nu allemaal komen.

Alleen moet ik nog een andere ingang maken. De deur van het hok zet ik nu een stoel tussen om te voorkomen dat ie dicht waait, maar ik wil nog een afsluitbaar "kattenluikje" maken zodat dat niet kan gebeuren :-)

@tantesam, wat fijn dat het weer beter gaat!

DubbelFun

Berichten: 88838
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:01

@beert: ik heb zelf ook ingangen in mijn schuurtje gemaakt met een 'schuif' wat 's avonds makkelijk dicht gaat.

Buitenkant ; stuk plexiglas in glijders en stok voor de bediening

Afbeelding

Binnen; stukjes ductape op de raampjes om te zorgen dat ze de kop niet stoten als ze denken dat het open is :)

Afbeelding

En de stok die omhoog staat als het open is, in een klemmetje zodat ik hem snel kan pakken

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88838
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:01

En hier was alles nog nieuw :D

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:07

tantesam schreef:
Wat sneu dat je je cavia toch nog hebt in moeten laten slapen Mira283.
Wortelpuree had ik gehaald, maar vindt ze minder dan de science. Gisternacht, na het dwangvoeren, heeft zo om 4.23 haar eerste brokje zelfstandig genomen! Was zo blij. In de loop van de dag is ze mondjesmaat gaan eten, peterselie, wortelloof en rucola zijn favoriet, hooi eet ze ook wel een beetje en op schoot krijg ik er ook wat brokjes in (3 ofzo) . Ik weeg haar nu dagelijks. Heb vitamine c gekocht die ik naast haar medicijnen zo in het bekkie spuit. Verder heb ik 3 verschillende pakken kruidenhooi gehaald en de groenteafdeling van appie leeg gekocht.


Was ook een enorme klap in mijn gezicht, heb mij heel erg lang schuldig gevoeld maar het was een 'fok fout'. Maar wat goed dat ze zelfstandig eet!

@Dubbeldun wat een mooi hok!

beert
Berichten: 2444
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 18:07

Dank!! Dat is ook een idee. Ik ga er even goed naar kijken nog.

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:08

Beert, na alle hektiek nu pas je filmpje bekeken, heerlijk voor ze en wat een leuke groep!

beert
Berichten: 2444
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 19:34

Dank je! Ik ben ook erg blij met mijn groep :-)

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 00:21

Hier sluit ik de cavia’s nooit op ‘s nachts, ze kunnen het hok in door middel van regenpijpen die in een bocht liggen. Op die manier is het lekker vrij van tocht, maar altijd vrije uitloop.
Maar scheelt misschien dat ze in een eigen ren zitten en niet de hele tuin doorbanjeren.

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:20

Ik ben gisteren avond (was op sluitingstijd binnen) nog met spoed naar de dierenarts geweest met Zippy -O-

Hij werd al behandeld tegen blaasontsteking, maar dat ging niet echt beter dus we waren net thuis met nieuwe medicatie. Ik ging de kooien nog even schoonmaken, maar toen begon Zippy het echt uit te gillen van de pijn ;( Ik dus snel gebeld en we mochten meteen komen, in de auto zat hij nog steeds te piepen en zelfs te rillen van de pijn..
Hij is daar nog onderzocht, maar ze konden niks voelen (waarschijnlijk was de blaaswand dikker door irritatie) dus ze hebben een röntgenfoto gemaakt, daarop was een grote steen te zien. Het zat nog niet in de plasbuis, maar wel daar vlak boven dus we hebben hem meteen in laten slapen om hem uit zijn lijden te verlossen ;( Zelfs terwijl het slaapmiddel in aan het werken was is hij door blijven 'janken'. Het was zo naar, eerst nog die pijnlijke onderzoeken en dan met zoveel pijn dood gaan ;(
Gelukkig was hij wel oud en hij heeft het hartstikke goed gehad, maar dat hij zich zijn laatste week zo slecht heeft gevoeld vind ik wel echt erg..

Afbeelding

Wikkie is nu op korte tijd haar tweede vriendje kwijt.. Ze past niet bij mijn andere koppels dus daarmee ga ik over twee weken naar Kareltjes fokker, dan kan ze zelf een vriendje uitkiezen.

Cinnepin

Berichten: 8970
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:34

ach, veel sterkte

DubbelFun

Berichten: 88838
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:42

Heel sneu, maar de beste beslissing. Sterkte !!

beert
Berichten: 2444
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 10:47

Oh nee niet Zippy :-( dat vond ik zo'n leuk sprekend dier! Wat vreselijk ook als je hem zo lijden.

Heel veel sterkte ermee. Hoe kan het dat Wikkie zo lastig te koppelen is dan?

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:02

Bedankt! Hij was echt opvallend ja, en een gek karakter voor een cavia. Heel brutaal, zelfs de hond vond hij leuk :))

Wikkie is gewoon een kreng :+ Ik vind haar super leuk, maar naar Rosie (zus) en nieuwkomers is ze niet zo aardig. Ik hoop dat ze samen met een goede castraat straks wel met meer zeugjes kan. De zeugjes waar ze tot nu toe mee samen woonde kende ze al vanaf dat zij 4 weken was, die stonden boven haar dus dat ging wel goed.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:36

Ach jeetje, wat een vervelend bericht Melody.
Sterkte en hopelijk verloopt het koppelen voor Wikky straks soepeltjes.

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:17

Wat naar veel sterkte met het verlies van zippy :knuffel:

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:36

Oh nee, wat ontzettend verdrietig, heel veel sterkte.