Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:50

Ja heb de hooiruif indd al weggehaald meteen toen ik erachter kwam dat ze zwanger was.
Vandaar dat het hok nu een grote hooi bende is wahha ziet er echt niet uit.
Maarja je geeft onbeperkt hooi of niet he

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:51

DubbelFun schreef:
Ik doe nooit iets bijzonders als er kleintjes zijn. Uitkijken dat ze nergens in klem kunnen komen te zitten (voerbal ed). En vooral genieten van die leuke kleine piepjes als ze lopen <3 , ze zijn 'groot' voor je het weet.


Maar wanneer haal jij de dames en de heren van elkaar weg?
neem aan dat je het niet oneindig bij elkaar laat toch?

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:55

Ik deed vroeger altijd de zwangere samen met een 'tante' die ook al eens een nestje gehad had en 3 dagen na de bevalling mochten de anderen er even bij.
Maar als je een rustige castraat hebt die lief is voor de kleintjes kun je die er ook gewoon bij laten als de zeug hem er bij accepteert.
Ik heb wel eens een zeug gehad die wilde gewoon alleen zijn, die joeg alles weg wat in de buurt kwam. Dus daar is gewoon een stukje tralie tussen gegaan; kon de rest wel kijken maar had ze toch de rust die ze wilde.

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:05

Zolang het beertje minder dan 300 gram weegt kan hij rustig nog bij de moeder blijven, dat gewicht wordt normaal als grens gezien :)
En 4 weken is normaal ook een indicatie, op die leeftijd kunnen ze normaal ook op eigen pootjes staan, en vanaf die leeftijd kunnen beertjes vruchtbaar zijn. Al is die kans heel minimaal als hij tegen die tijd nog geen 300 gram weegt, dan zou ik wat langer ook nog wel aandurven.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:12

Temeraire schreef:
Zolang het beertje minder dan 300 gram weegt kan hij rustig nog bij de moeder blijven, dat gewicht wordt normaal als grens gezien :)
En 4 weken is normaal ook een indicatie, op die leeftijd kunnen ze normaal ook op eigen pootjes staan, en vanaf die leeftijd kunnen beertjes vruchtbaar zijn. Al is die kans heel minimaal als hij tegen die tijd nog geen 300 gram weegt, dan zou ik wat langer ook nog wel aandurven.


Dit stelt mij indd wel gerust, DA zei ook dat leeftijd van 4/5 weken wel echt de uiterste grens is.
Maar hij is nu nog zo klein en met iedereen aan het spelen, wil hem nog echt niet weghalen bij de rest.
Als ik ze uit elkaar moet halen denk ik toch (ieder geval de eerste nacht) even mijn castraat bij hem te zetten. Die is echt heel lief <3

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:16

DubbelFun schreef:
Ik deed vroeger altijd de zwangere samen met een 'tante' die ook al eens een nestje gehad had en 3 dagen na de bevalling mochten de anderen er even bij.
Maar als je een rustige castraat hebt die lief is voor de kleintjes kun je die er ook gewoon bij laten als de zeug hem er bij accepteert.
Ik heb wel eens een zeug gehad die wilde gewoon alleen zijn, die joeg alles weg wat in de buurt kwam. Dus daar is gewoon een stukje tralie tussen gegaan; kon de rest wel kijken maar had ze toch de rust die ze wilde.


Ik heb haar in de roedel gelaten, eerste dag dat ik achter haar zwangerschap kwam in paniek mijn ''nood'' hok van zolder getrokken :') Haar daar in gedaan. Toen DA en asiel gebeld, maar die gaven het advies om haar terug te zetten. En het gaat echt top 2 peettantes en een peetvader die zich echt gedraagt als voorbeeldige pappa met regelmatig kleintjes tegen hem aan/onder zijn buik XD :') en met de kleintjes mee popcornt door het hok. Die mafkees is al 5+ jaar :')

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:17

Ik zou niet tot 5 weken wachten, 4 weken of 300 gram. Ik let ook op het gedrag, als ze op hun zusjes en/of moeder gaan springen wanneer ze ouder dan 3 weken zijn mogen ze op zichzelf gaan wonen. Hier hebben ze beide keren net niet de 300 gram gehaald omdat ze veel te vervelend werden naar hun zusjes.

Wat lief van de castraat! <3

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:20

melody7 schreef:
Ik zou niet tot 5 weken wachten, 4 weken of 300 gram. Ik let ook op het gedrag, als ze op hun zusjes en/of moeder gaan springen wanneer ze ouder dan 3 weken zijn mogen ze op zichzelf gaan wonen. Hier hebben ze beide keren net niet de 300 gram gehaald omdat ze veel te vervelend werden naar hun zusjes.

Wat lief van de castraat! <3


Nee precies ik ga het heeeeeel goed in de gaten houden. Maar in ieder geval hoef ik mij nog geen zorgen te maken dat het nu direct nodig is. Hij heeft nog geen prr oid laten zien/horen.

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:23

Ja goede aanvulling melody, inderdaad ook op het gedrag letten :)

Over die castraat erbij zetten, voor het beertje een goed idee, voor de rest wat minder. Kans op onrust binnen de zeugjes groep, en kans op onrust als je hem weer terug zet.
Maar misschien zie ik daarin teveel problemen :+

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:32

Ja ik vind het zooo moeilijk... maar hij zal toch in zijn uppie moeten dan. Ook voor mijn bejaarde castraat is het veel leuker om hem bij zijn nieuwe liefde te houden. Het is voor truffel de kleine uk, maar voor paar maanden tot hij gecastreerd is en daarna zijn eigen roedel krijgt. tot die tijd ga ik hem gewoon super veel knuffelen.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:34

Ik haalde de beren met 3 weken weg hoor, het kan anders te laat zijn

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:34

Je merkt het wel aan het gedrag van het jonge beertje of hij interesse gaat krijgen in zijn zusjes/moeder, maar als je hem jong laat castreren hoeft ie daarna ook niet een tijd alleen tot hij 'veilig' is.

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:35

Kun je niet een beertje bijkopen? Het is zo zielig om een peutertje alleen te laten wonen :(:) Ik snap dat dat niet altijd mogelijk is, maar als je er toch al twee groepjes van moet maken is dat misschien ook een optie.. Een lief volwassen beertje is voor zo'n baby ook leuk. In de opvang waar ik help zitten er altijd veel beertjes te wachten op een jong vriendje, die combinatie gaat bijna altijd goed.

Als je hem met 4-6 weken laat castreren moet hij ook een maand apart.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-12-20 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:36

DubbelFun schreef:
Je merkt het wel aan het gedrag van het jonge beertje of hij interesse gaat krijgen in zijn zusjes/moeder, maar als je hem jong laat castreren hoeft ie daarna ook niet een tijd alleen tot hij 'veilig' is.


Nee maar ze kunnen pas met 5 maanden (tenzij hij echt hard groeit natuurlijk) gecastreerd. Dus dat bedoelde ik met de paar maanden :D

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:41

melody7 schreef:
Kun je niet een beertje bijkopen? Het is zo zielig om een peutertje alleen te laten wonen :(:) Ik snap dat dat niet altijd mogelijk is, maar als je er toch al twee groepjes van moet maken is dat misschien ook een optie.. Een lief volwassen beertje is voor zo'n baby ook leuk. In de opvang waar ik help zitten er altijd veel beertjes te wachten op een jong vriendje, die combinatie gaat bijna altijd goed.

Als je hem met 4 weken laat castreren moet hij ook een maand apart.


Nou het probleem is dat ik nu dus (ineens) 7 cavia's heb waarbij mijn castraat dus echt al 5+ Want hij was ongeveer 2-2,5 dat ik hem in 2017 uit de opvang haalde. Als ik nu uit het asiel nog een beertje ophaal heb ik 3 beertjes en 5 zeugjes totaal.
Dus wanneer hij dan komt te overlijden heb ik wederom hetzelfde probleem en zit ik nog steeds met 2 beertjes. En ik wil niet eeuwig 2 groepen aanhouden.

Wil eigenlijk hem castreren, 2 groepen maken en wanneer mijn huidige castraat helaas komt te overlijden weer terug naar 1 groep.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:42

wacht huh met 4-6 weken laten castreren? kan dat?
Ik dacht 4-6 maanden, niet weken. wellicht heb ik net de info bij de DA niet goed opgeslagen.

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:51

Oh ja dat snap ik wel! Je komt dan wel in een cirkel terecht ja.

Ja dat kan :j Beert weet daar wat meer van geloof ik. In Duitsland wordt dat vaker gedaan. Hier hoor ik het niet veel, maar de fokker van mijn twee castraten doet het vaak. Zij is zelf dierenarts, dus dat is makkelijk. Tommie was ook 4 weken toen hij gecastreerd werd.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:16

Niet iedere DA doet het zo jong. Die van mij vind het teveel 'pielwerk'... :)

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:22

Ja snap ik! Het lijkt mij doodeng :+

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:23

Onze caviaopvang castreerd ook al met 4 weken. Ik zou gewoon informeren en kijken of hij na de castratie dan bij moeders en zussen kan komen wonen.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:32

lampjerulez schreef:
wacht huh met 4-6 weken laten castreren? kan dat?
Ik dacht 4-6 maanden, niet weken. wellicht heb ik net de info bij de DA niet goed opgeslagen.

Klopt inderdaad. In Duitsland doen fokkers het vaak met minimaal 250 gram of ongeveer 4 weken. Dan kunnen ze erna nog even terug bij de moeder en hoeven ze ook niet bang te zijn voor drachtige moeders of zusjes :-). Ik heb het ook eens gevraagd aan mijn dierenarts in Nederland en zij doet het vanaf 6 weken.

Maar ik denk dat de "oude garde" dierenartsen nog altijd 4 a 6 maanden roept, terwijl het echt wel eerder kan. Dat scheelt ook wachttijd voor de beren. De echte vrouwcastraten kunnen direct bij zeugjes. Bij 6 weken castratie moeten ze nog wel even apart, omdat ze dan al vruchtbaar kunnen zijn. Maar dan nog, ze hoeven niet eerst nog maanden gefrustreerd alleen in een hokje te zitten :-)

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 01:20

lampjerulez schreef:
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier in dit leuke cavia topic, maar ik heb al jaren cavia's.
Nu ben ik al jaren inactief op bokt maar voor deze bijzondere uitdaging leek het mij toch leuk om te posten.
Ik heb 4 weken geleden een (teddy) cavia uit het asiel gehaald. Na 2 weken kwam ik erachter dat zij zwanger was. Echter heb ik geen idee welk ras/vacht de kleintjes krijgen.
Dus ik dacht wellicht leuk om een raad het ras missie te houden met iedere week een kleine update?
De vacht lijkt bij de witte (Wollie) en zwarte (Truffel) na veel googelen niet op die van mamma.
Voor zoverre ik heb gevonden zijn teddy achtige babys eerst ''glad'' zoals TIjgetje (de baby driekleur)

Hierbij de ukkies (en pluizige mamma) inmiddels 2,5 week oud:
(let niet op het hok ik durfde mijn hooi ruif niet meer te gebruiken omdat ik bang ben dat ze klem konden komen te zitten dus het is een beetje een chaos)

[ [url=m/mcA1Ov.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QXFxf6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/21ttJQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6wKPSx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ze geen kruinen op hun hoofd hebben zijn het Tessel cavia's
Met een kruin is het een Merino
Met een kuif en 2 kruinen op de kont is het een Alpaca
Teddy x sheltie bijv kan Tesselcavia's geven

Ze zijn erg mooi veel plezier er mee.

Met 6 weken ben je wel te laat trouwens als je een beertje weg haalt bij de moeder, dan heeft hij al zijn zusjes en moeder weer gedekt.
Weet niet wat het geslacht is van de cavia's

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 01:27

lampjerulez schreef:
Net terug van de DA :D was wel fijn om de DA even op te vrolijken na alle spoed gevallen die ik steeds kwam brengen afgelopen maanden.
Ik had het juist, twee zeugjes en een beertje. Het beertje is echt nog zo klein. Dat ook de DA eerlijk moest zeggen dat ze niet 100% zeker was. beertje weegt nu net 140 gram, zij verwachtte niet dat ik mij al druk hoefde te maken dat hij een deze dagen al geslachtsrijp/voortplanting neigingen krijgt.

Hebben jullie ervaring met nestjes etc? wat is jullie ervaring? Ik ben als de dood voor ongelukjes :')
Dit is mijn eerste (en laatste ook al vind ik ze heel schattig) ik haal altijd het asiel leeg.
(dit was nu iets te letterlijk met 1 + 3 gratis }:0 )


Beertje is vruchtbaar vanaf 4 weken of 275 gram
Vanaf 4 weken zouden ze dus weg moeten bij de moeder.
Hier blijven ze tot 4 weken zitten tenzij ze eerder over die 275 gram gaan dan gaan ze eerder weg

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:25

Ze worden as. zondag 3 weken :) en het beertje is nu 140 gram.
DA gaf ook aan 4 weken, ook verteld over dat ik had gehoord dat beertjes met 3 weken al vruchtbaar zouden zijn. Maar zij vertelde wel dat dit uitzonderingen waren en het bij deze frummel niet verwacht gezien zijn ontwikkeling.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:34

Hoi hoi,

Ik volg dit al een tijdje, omdat ik ook cavia plannen heb :).
Ik zie voornamelijk foto's langs komen van cavia's die binnen gehouden worden of in een schuur.
Hebben jullie ook ervaring met cavia's buiten houden, zomer en winter? Dan natuurlijk wel schuil huisjes e.d. Kunnen ze prima tegen dit soort temperaturen als ze het hele jaar buiten gehouden worden?
Ik vind het nog al wat, vrieskou voor die kleine beestjes.