Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:01

Ben verhuist en de caafs staan in de bijkeuken naast de koelkast nou dat is niet handig elke keer een fluitconcert hahaha

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:24

Mira283 schreef:
Ben verhuist en de caafs staan in de bijkeuken naast de koelkast nou dat is niet handig elke keer een fluitconcert hahaha


Haha heel herkenbaar, bij mij piepen ze al zodra ik richting de keuken loop. :')

Hier gaat het nog steeds super goed, ik had nooit verwacht dat deze beren met zn 3en zouden kunnen. Soms is er wat ruzie, maar dit blijft bij klappertanden. 1 van de kleintjes weegt nu iets meer dan een kilo, de kleinste bijna 900 gram. :)

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:42

Dat vinden ze zelf vast de beste plek in huis, naast de koelkast :))

Ik heb helaas vorige week Marley in moeten laten slapen. Het zat er wel al langer aan te komen, ze was al 6,5 en had allerlei ouderdomskwaaltjes. Uiteindelijk was ze ineens heel ziek door (waarschijnlijk) iets bij haar kiezen. Het is beter zo, maar toch altijd even naar natuurlijk.

Ik wilde Alfie & Utah deze week koppelen, maar dat heb ik toen maar meteen gedaan omdat ik toch de samenstelling moest veranderen. Hopelijk heb ik dus over 2-3 maanden baby's <3
Afbeelding

Het vriendje van Marley zit nu bij een ander zeugje. Aanvankelijk ging dat helemaal niet goed, maar toen heb ik het opnieuw geprobeerd en nu doen ze het gelukkig heel goed samen.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:28

Sterkte melody.

Hier ook alles goed, alleen beginnen ze al te schreeuwen als ik beweeg :D
En als ik thuis kom :D En dan ligt het hok nog vol groenten 8)7

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:14

Sterkte melody, afscheid nemen is nooit leuk.

Hier heb ik net de cavia's een schoon hok gegeven. Ik heb nog nooit een koppel cavia's meegemaakt die zo gek op mekaar zijn als deze 2.. Pimmetje is erg onrustig als hij merkt dat pip niet naast hem zit.. Is wel erg schattig om te zien <3

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:54

Sterkte Melody. Toch altijd naar.
En tegelijk een leuk vooruitzicht die jonkies.

Ik heb hier Pooh zijn binnenhok wat aangepast. De hondenmand vol vlas met een tunnel en hooi. En de uitloop een badmat. Hopelijk vliegt het stof nu wat minder door de kamer.

De meiden buiten hebben ook af en toe bezoek. 3 van de 4 konijnen springen al wel bij hun in het weitje, maar de niet-reus ontdekte dat ze ook hun hok in kon. Dus keken door de ruit 1 konijn en twee cavia’s naar buiten. :')

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:02

Sterkte melody. Maar je hebt straks wel weer iets leuks om naar uit te kijken.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:06

Ik had mijn man even voorgesteld om de meiden ook maar naar binnen te halen omdat ze nu bij Pooh zouden mogen. Maar daar was hij nog niet van overtuigd ‚wat nou weer dan?!‘ was het antwoord dat ik kreeg. :')

Dus nog ff en dan kan pooh eruit

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:26

Ik heb het drietal van kiekeboefje er sinds 2,5 week bij en krijg nu geregeld de vraag of ik geen jonkies krijg. :')
Eddy/Dakota is gecastreerd, verrekt weinig kans dus. :+
Inmiddels zit het hele zwikkie bij elkaar, opperbitch Meadow wist niet wat haar overkwam en heeft haar leiderschap zonder morren uit handen gegeven aan Eddy/Dakota, die haar met een blik op haar plek zet wanneer nodig.
Eigenlijk precies waar ik op hoopte ook, al probeerde ze het gisteren nog bij Indy/Hazel wat haar ruzie opleverde met Onna/Holly en met Savanna. :Y)
Op af en toe wat mild gekibbel en onderling nog wat uitzoeken wie waar in de rangorde staat na gaat het er verder heel gemoedelijk aan toe.
En inmiddels staat de nieuwe ren er, inclusief 'hooimuur':

Op het filmpje zitten de scheidingshekjes er nog tussen, als ik het niet vergeet zal ik morgen nieuwe foto's of filmpjes maken. :)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:22

Goedemorgen :)

Allereerst, sterkte melody7 :(:)
lor1_1984, wat een gezellig cavia hoekje heb je! Wat heb je onder het zaagsel liggen als bodem?

Ik vroeg mij af, wat is de maximale afmeting gaas waar een cavia niet door heen kan? Zou een cavia door 5x5 cm kunnen?

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:31

Ja, daar kunnen ze door, dat heb ik hier zelf meegemaakt.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe oud de cavia is. Kleintjes kunnen al door 25/30 mm heen. Dus mazen groter dan 30 mm zou ik niet willen.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:35

Even een vraag hier of er mensen zijn met ervaringen met steenmarters en cavia's. Zou mijn mannen in de zomer buiten willen houden ook snachts maar gisteren zag mijn vriend een steenmarter de weg oversteken. Vraag mij af of het wel verstandig is om ze naar buiten te doen in de nacht zomers.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:49

Als ze 's nacht goed opgesloten zitten in een veilig ruim nachthok kan het wel, maar zo gewoon los buiten zou ik niet doen. Dat heeft mij al diverse cavias gekost.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:06

Mjetterd schreef:
Goedemorgen :)

Allereerst, sterkte melody7 :(:)
lor1_1984, wat een gezellig cavia hoekje heb je! Wat heb je onder het zaagsel liggen als bodem?

Ik vroeg mij af, wat is de maximale afmeting gaas waar een cavia niet door heen kan? Zou een cavia door 5x5 cm kunnen?

Je bedoelt de bak neem ik aan?
Dat zijn polycarbonaat kanaalplaten. :)

Afbeelding
Afbeelding

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:02

Mira283 schreef:
Even een vraag hier of er mensen zijn met ervaringen met steenmarters en cavia's. Zou mijn mannen in de zomer buiten willen houden ook snachts maar gisteren zag mijn vriend een steenmarter de weg oversteken. Vraag mij af of het wel verstandig is om ze naar buiten te doen in de nacht zomers.


Je hebt dan een heel stevig hok nodig. De cavia's moeten de marter ook niet steeds zien, dan kunnen ze ziek worden van de stress.

Hier bleek helaas ook een marter te zitten, mijn laatste twee konijnen zijn jaren geleden dood gebeten. Dat was heel naar om te vinden -O- Onbeheerd los laten durf ik sowieso niet meer en 's nachts breng ik ze altijd naar binnen.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:07

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:38

Agossi :)

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:42

Hebben jullie ooit gehad dat een cavia ineens geen vitamine c pillen wilt?

Ik heb nu sinds begin deze week dat de kleinste van het stel geen vitamine c pillen meer wilt nemen. Hiervoor kwam hij ze net zoals de rest gewoon ophalen. Zodra je het pilletje wilt geven loopt hij weg, in zn mond duwen heeft geen zin hij spuugt ze gewoon uit.

Ik zit ze nu in peterselie te wikkelen en ze op die manier te geven, maar dit moet op schoot omdat de rest anders het van hem af pakt. Maar het is zo'n gedoe om hem op te pakken.

Zal ik voorlopig stoppen met aanbieden aan hem? Of juist elke dag op schoot nemen en het met peterselie blijven geven?

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:57

Ik zou niet dagelijks peterselie geven, daar zit veel calcium in. Liever wat andijvie of spinazie.
Als je voldoende groente en goede pellets (brokjes) geeft hebben ze eigenlijk geen extra vitamine c nodig, dus als hij het niet wil zou ik het zo laten. Als je het wel wilt geven zou ik het inderdaad steeds ergens in wikkelen als hij daar in trapt :j

Ik ben zo blij met dit weer! Ik heb de ren schoon gespoten dus ze kunnen er weer in :D

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:05

@melissac: heb je een andere partij of ander merk ??

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:57

Ik geef ze soms en pilletje ene keer nemen ze het wel beide andere keer wilt een van de 2 het niet dan laat ik het maar. Ze krijgen genoeg groenvoer en brokjes met vit c erin. Hier zijn ze ook al lekker de hele week buiten geweest. Steeds komen ze uitgeput van het gras vreten binnen := .

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:04

melody7 schreef:
Ik zou niet dagelijks peterselie geven, daar zit veel calcium in. Liever wat andijvie of spinazie.
Als je voldoende groente en goede pellets (brokjes) geeft hebben ze eigenlijk geen extra vitamine c nodig, dus als hij het niet wil zou ik het zo laten. Als je het wel wilt geven zou ik het inderdaad steeds ergens in wikkelen als hij daar in trapt :j

Ik ben zo blij met dit weer! Ik heb de ren schoon gespoten dus ze kunnen er weer in :D


Ze krijgen eigenlijk helemaal geen peterselie, alleen hij nu omdat hij de pilletjes anders niet neemt. Maar dat is niet veel wat hij verder krijgt!

Hij moet extra vitamine c krijgen omdat zijn weerstand op het moment niet helemaal goed is. Hij heeft nog altijd een beetje last van schimmel en hiermee hopen we dat hij wat meer aankomt. Hij blijft een beetje hangen op 900 gram.

Verder is hij helemaal in orde dus het is echt als ondersteuning, de rest eet het gewoon omdat ze het lekker vinden. :D

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:35

In paprika zat ook veel vitamine C dacht ik ?

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:01

Lukasje schreef:
In paprika zat ook veel vitamine C dacht ik ?


Klopt idd. Dit krijgen ze dagelijks met komkommer of witlof. Denk dat het niet zo heel erg gaat zijn als hij ze niet meer krijgt. Ik wil hem niet dwingen namelijk.

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:41

Mijne vinden handsinasappel ook erg lekker.