Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 01:08

Ik krijg de kriebels als ik zie dat die foto van cavia's in een zwembad als iets positiefs gebruikt wordt := De beschrijving ziet er verder wel goed uit. Stichting cavia zit misschien ook wel bij je in de buurt, het zou kunnen dat een deel daarvan ook vakantie opvang doet.

Ik vind het ook lastig om iets te vinden waar ik me echt goed bij voel. Bij mij passen de buren op, binnen Nederland heb ik een paar keer de zwakkere cavia's meegenomen op vakantie. Toen we naar het buitenland gingen heeft een kennis met veel ervaring op de zwakkere gepast. Dat was super fijn zo.

Gelukkig gaat het beter Nientsje!

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 03:19

Wanneer ik maar een paar dagen weg ben (maximaal 3,5 dag) blijven de heren thuis.
Ik zorg ervoor dat ze ruim voldoende hooi, water en harde groenten hebben, hun voerbak gevuld is en zet de verwarming op 16°c.
's Zomers gaan ze in de badkamer, die blijft redelijk koel en zeer stabiel qua temperatuur, wel zet ik er dan een schemerlamp bij want er zitten geen ramen in en dat beetje licht vanuit de gang zet geen zoden aan de dijk. :+

Ga ik langer weg dan gaan ze mee of komt een kennis of een buurvrouw dagelijks even checken en voeren.
Maar dat komt zó zelden voor dat het tot nu toe niet nodig is geweest.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 05:00

Mooi dat de schimmel weg trekt!
Mooie uitloop bij het hok, niet bang voor je vloer?
Qua opvang, hier gaan ze naar de kinderboerderij :D die hebben speciale hokken voor vakantie dieren. Enorm ideaal!

Verder Hans _O-
Afbeelding
Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:34

Ik ga gewoon niet op vakantie :)) ik ben slecht in het achterlaten van mijn diertjes :+

Ik zag ons Meeko ook met kale plekken en wondjes op haar rug... ik vrees dat ook zij nu dan schimmel heeft. Dus ook haar smeer ik nu in. (Dat is die met dat oog friemeltje) wel balen. Maarja dat kon je verwachten met de Schimmelbaby -O-

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:49

Lekker kapsel Hans <3

Heel erg balen van die schimmel Nientsje, hopelijk met smeren toch snel vanaf.

Hier blijven ze alleen thuis als we niet langer dan 4 dagen weg zijn en het geen extreem weer is, voldoende brokjes en hooi, met groentes maak ik een mix van dingen die ze lekker vinden (en dus direct opeten) en dan maak ik van die groente slingers met dingen die ze minder lekker vinden.
Als we langer wegblijven schakel ik of de buren in of ik breng ze naar m’n ouders.

Hier is gisteren het laatste nestje geboren, twee knappe lilac wit argentes maar wederom 2 beren ( van beide al 120 gram). Ik zou graag een zeugje aanhouden maar helaaaas. Nu stop ik ook met deze kleurslag want geen dames om het voort te zetten en ik kom ze niet zo makkelijk kwijt, kennelijk zijn de rode oogjes toch een belemmering. Ik zal zo een foto maken van de beeeebies.

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:54

Hans is echt wel schattig <3

Oohh baby's! Ben benieuwd naar de foto's <3

Jaa heel balen van de schimmel. Alleen van het idee al heb ik zelf overal jeuk en vrees dat ik er straks ook onder zit :+

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:39

_lois_ jazeker!

Als wij op vakantie gaan dan gaan ze naar mijn ouders. Die vinden dat geen probleem.

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:57

Ik laat ze nooit langer dan 1 nacht alleen gezien ze vreten als bootwerkers kan ik ze nog zoveel geven maar dan is dat echt wel in 2 dagen op. Maar heb gelukkig altijd wel oppas ouders/ schoonouders goede vrienden.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:20

Idem hier Roosje.

Ik heb alleen persoonlijke ervaring met een opvang in Haaren, Noord Brabant. Dat is wel erg uit de richting van wat gevraagd werd :)

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:13

Hans heeft een fantastisch kapsel :+

Alleen laten zou ik ook niet durven. Cavia's kunnen op een korte tijd erg ziek worden, als ze stoppen met eten ben je na 24 uur al te laat.

Naar welke opvang ga jij Snadrem? Ik woon vlak bij Haaren, maar ken daar nog niks :)

Ik kom net weer van de dierenarts. Bibi is echt een kneusje. Haar abces was net genezen toen ik haar met een hooispriet in haar oog vond. Het leek mee te vallen, maar vandaag zag het er toch geïrriteerd en beschadigd uit dus nu heeft ze druppels.

Dit was begin van de middag, eind van de middag zat er al een rode rand om haar oog heen dus ik was blij dat ik voor het weekend terecht kon!
Afbeelding

Vorige week. Bibi is echt een schatje <3
Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:40

@melody7, hier zijn Mickie en Lennie afgelopen zomervakantie naar caviapension Het Tuinhuisje in Haaren geweest. Is ons en de dames erg goed bevallen. Net verblijf, iedere dag lekker gras maaien en we kregen ook foto's doorgestuurd van hoe het met ze ging. Volgend jaar mogen ze weer logeren, het is voor ons maar een paar minuutjes rijden ook nog dus dat is mooi meegenomen.

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:44

Nooit van die plek in Haaren gehoord, en woonde daar tot twee jaar geleden ook, maar wel een goede om te onthouden;).

Beeeebies <3

Afbeelding


En moeders en oma aan de lunch


Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:31

Ahhh, babies!!

Hier lag gisteren de hele beestenbende weer lekker op het elektrische dekentje. Lennie was oprecht een beetje chagrijnig toen ik haar weer terug in het hok zette na een uur bakken op de bank :')

Afbeelding

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:08

Goed om te weten ja!

Ahh baby's, altijd leuk <3

Ik snap wel dat ze een elektrische deken zo fijn vinden :))

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:10

Nog de beste wensen allemaal!

Hoe gaat het met iedereen?

Hier is het even drama geweest met de caafjes. Ons Meesiebeesie heeft alle andere caafjes besmet gehad. Wij hebben dan ook honderden en honderden euro's aan zalfjes gekocht gehad en maar smeren en smeren. Helaas ging het van kwaad tot erger... De zalf leek niks te doen.

Dus iedereen ingepakt en naar de dierenarts gereden. Deze gaf aan dat ze waarschijnlijk geen schimmel hadden maar schurft. Uiteraard een afkrabsel gedaan (sorry Meeko) maar daarop niks te zien. Echter gaf dat niet altijd aan dat het dat ook niet is.

Daarom besloten om ze wel voor schurft te laten behandelen met injecties. Hiervan moeten ze er 3 of 4 (ligt eraan hoe de genezing gaat) met tussenposes van 10 dagen.

Ook besloten om van 3x zalven per dag, naar 1x te gaan. Want dat spul had ik toch.

Vorige week donderdag hebben ze prik 2 gehad en ik zie eindelijk resultaat!

Dit met Ecky:
Afbeelding

Afbeelding

Meeko zag er ook niet uit. Hele rug vol open wonden en plekken... zij knapt ook op:
Afbeelding
(Wondje is nu nog beter dicht)

Murphy ziet er ook niet uit. Die had hele harde en dikke korsten muurvast op zijn kop. Maar die heb ik er met neutrale babyolie en veel geduld gisteren eraf gekregen.

De rest knapt nu ook op gelukkig.

We zijn er nog niet, maar we vechten door :(:)

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:15

Jeetje..... en klopt in een afkrabsel vind je soms niks terwijl ze wel schurft hebben. Ik hoop echt dat ze lekker opknappen nu!

De mannekes gaan lekker hier. Ik vind het heerlijk weer, dat gefluit in huis.

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:23

Ach jeetje, wat zullen ze daar last van hebben (gehad) :(:) Op de open plekjes zou je honingzalf kunnen smeren, dat werkt helend en verzachtend.

Oh en kijk goed uit voor jezelf! Zeker de schimmel is ook erg besmettelijk voor mensen. Ik weet uit ervaring dat het best wel jeukt :=

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:33

melody7 schreef:
Ach jeetje, wat zullen ze daar last van hebben (gehad) :(:) Op de open plekjes zou je honingzalf kunnen smeren, dat werkt helend en verzachtend.

Oh en kijk goed uit voor jezelf! Zeker de schimmel is ook erg besmettelijk voor mensen. Ik weet uit ervaring dat het best wel jeukt :=

idd!!! heb 2 grote sint Katharinawiel op arm en been gehad. Dermatoloog vroeg direct of ik cavia's had.
Door een verkeerde zalf van de apotheek waren het diepe wonden geworden, na 6 maanden nog steeds zichtbaar dus goed opletten iedereen!!!

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:37

Ja het is echt ontzettend sneu. Ben er zelf ook heel verdrietig om. Arme beestjes.

@Lughnassadh, heerlijk dat het zo goed gaat :)

@Melody7, ja honingzalf smeer ik ook op de wondjes inderdaad :j

Enne ik kijk zeker uit. Elke x kleren wisselen, 3x handen en armen wassen en daarna ontsmetten met alcohol. Stofzuigen en dweilen elke x en de kooi is met handdoeken afgeschermd ivm de katten.

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:09

Goed bezig! Het is zo naar om je beestjes zo te zien :(:)

Oh bah Mindful! Ik heb het 2 of 3 keer gehad, gelukkig redelijk kleine ringworm plekken. Bij mij hielp de zalf van de drogist ook niet goed, ik heb de zalf van de cavia's gebruikt en dat hielp wel. Mag vast niet, maar ik was er blij mee :+

Hoe deden jullie cavia's het tijdens het vuurwerk? Die van mij waren zo bang.. Wikkie heeft zelfs een flinke gasbuik gekregen, ik ga er van uit dat dat door de stress kwam. Het gaat nu gelukkig weer beter, maar ze heeft echt veel pijn gehad :( Ze waren hier vanaf september al dagelijks met vuurwerk bezig, maar met oud op nieuw waren het net bommen! Echt ontzettend harde klappen en nog veel meer, alsof de afgelopen jaren ook in werden gehaald. Ik ben blij dat we dat achter de rug hebben.

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:19

Hier boeide ze het helemaal niets gelukkig.

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:22

Och Melody wat sneu. Arme Wikkie :(:)

Hier hadden ze er geen last van. De oude garde is er nooit bang voor geweest. En daardoor waren Misty en Mace dat ook niet gelukkig :)

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:11

Heftig die schurft gelukkig gaat nu de goede kant op.

Hier hebben ze niks met vuurwerk vreten gewoon door alsof er niks aan de hand is altijd. Kat daarin tegen is altijd over de zeik en verdwijnt onder het keuken blok voor minstens 1uur.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:40

Ik ben met oudjaarsavond altijd weg.
Had de heren voorzien van een bult los hooi, wat extra groenten en van die geperste kauwstaven, radio en lichten aan.
Bij thuiskomst werd ik aangefloten, of ik ff verse groenten wilde aanvullen. :')
Ze zaten er heerlijk ontspannen bij.

x_Elise

Berichten: 2001
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:28

Jeetje wat heftig van die schimmel! Bizar hoe de beestjes er zo uit komen te zien.

Ik heb vanmiddag afscheid moeten nemen van mijn oudste. Ze had of haar schouder gebroken, of een tumor. Dat kon de dierenarts niet goed bepalen. Het was hoe dan ook erg slecht nieuws en we hebben haar laten gaan. Ze was met de slaapspuit al praktisch weg, dus ze moet veel pijn hebben gehad..
Nu zit de jongste (de dochter) nog alleen. Heb al gebeld naar de opvang voor een maatje. Ik hoop dat ze iets passends hebben voor erbij. Afbeelding