Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:29

Ja het was echt een ware hel...
Nu hopen dat mijn kindjes snel weer beter zijn en ik weer kan ademhalen. Ik hou zo vreselijk veel van ze, dat ik dit zo verdrietig vindt...

Dankjewel Lois, hopelijk ben ik snel aan de beurt. Ik ben mijzelf niet meer en het belemmert mij ook in mijn dagelijkse leven. Ik heb de hulp hard nodig :j

Edit: ik zie nog een typfout in mijn vorige bericht "ooit" moet natuurlijk zijn "nooit" maar dat begrepen jullie vast wel :+ :=

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:09

Ah gelukkig ben je niet 20 keer geweest! Zo las ik het, 3 keer is veel beter. Gelukkig werken de injecties goed, hopelijk heb je nu snel weer gewoon plezier van je groepje.

Wat ontzettend naar dat het elkaar zo opvolgde, en wat sneu voor Merry :(:)
Ik snap wel dat je er nu doorheen zit, veel sterkte :(:)

Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:33

Dankjewel :+:

x_Elise

Berichten: 2000
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:06

Wat een geld hè.. die dierenartskosten. Maar als ze er doorheen kunnen komen, is het het vaak wel waard. Bij Sjors was het meteen duidelijk dat het flink foute boel was. Fijn dat jouw cavia’s goed opknappen!

Afbeelding
Meneer vindt het wel prima hier, zo te zien :)

Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:48

Jaa die kosten zijn een dingetje.

Wat een leuk setje heb je <3

Nou net met Nyko naar de spoeddierenarts geweest. Ik was bezig met de avondronde (check en knuffel ik ze allemaal). En bij het aanraken van een plekje achter Nyko haar kaak (en onder dr oor) reageerde ze heel heftig met een piep en het schudden van dr kop.

Nou ik had meteen Merida flashbacks...

Gelukkig had een van de juiste dierenartsen dienst (die voor Merida gevochten heeft, de dierenarts die de schurft behandeld is de andere goede). Die had ook zo van, ja kom maar wel langs inderdaad. Die durfde het ook niet door de telefoon te zeggen...

Dus NiekieSqueekie in de mand en mee.

Ze reageerde dus heel heftig met aanraken achter dr kaak/onder dr oor. Met kop schudden en piep.

Geen zwelingen of verdikkingen voelbaar. Wel korstjes, dus een reactie op het aanraken van een schurftplekje. Was ook geen pijnreactie zei de dierenarts, maar meer jeuk/irritatie.

Darmpjes goed, gebit van wat ze kon zien ook, hartje ook, longetjes ook. En de afgelopen 4 dagen zelfs 20 gram gegroeid. (4 dagen geleden was prikdag en werd ze ook gewogen)

Moeten het wel ff in de gaten houden, maar ze verwacht dat de schurft de reden is van deze reactie omdat alles verder goed is.

Pff opgelucht, even gehuild en nu weer thuis :+ bankrekening wat leger, maar mijn hoofd geruster.

Nu zat ze alweer lekker brokjes te eten :+:

Afbeelding

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 01:46

Nientsje dan schrik je je ook mooi te pletter, gelukkig knappen ze weer op.

Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:42

Mira283 schreef:
Nientsje dan schrik je je ook mooi te pletter, gelukkig knappen ze weer op.


Echt zo, toen de dierenarts aangaf dat het een irritatiereactie was op de schurftwondjes die daar in de buurt zaten, gingen bij mij de tranen echt stromen van opluchting. Ik was echt wel een beetje bang voor Merida 2.0 :x

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:57

Ja dat kan ik mij heel erg goed voorstellen, maar gelukkig komt alles weer goed toch?

Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:06

Dat hoop ik wel :j ik hou jullie geupdate!

Net allemaal lekker worteltjes gegeten :+:

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:32

Je bent er wel druk mee :(:)

Zijn er hier mensen die fleeceliners gebruiken? Bevalt dat?
Ik heb nu al ruim een jaar Ikea badmatten met handdoeken eronder, bevalt opzich prima maar vind het rommelig omdat ik diverse kleuren heb :')
En ik vind de liners van bijv GuineaPet en KaveeCage wel erg mooi :D

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:18

Ik heb fleeceliners. Maar heb er badmatten van de Jysk overheen liggen omdat die de voetjes toch wat droger houden. De fleeceliners was ik iedere zes dagen, de badmatten iedere drie.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:37

Ik heb ook fleeceliners. En ook hier liggen er matten overheen. Je komt daar niet onderuit, omdat anders de fleeceliner kletsnat wordt.
Ik was de fleeceliner iedere 4-5 dagen. Sowieso vind ik de liners erg arbeidsintensief en ben ik er niet zo content mee als ik gehoopt had. Als iemand nog spul gebruikt dat stofvrij is en niet dagelijks hoeft te worden schoongemaakt, dan ben ik daar heel benieuwd naar!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:05

Dieselpaard schreef:
Ik heb ook fleeceliners. En ook hier liggen er matten overheen. Je komt daar niet onderuit, omdat anders de fleeceliner kletsnat wordt.
Ik was de fleeceliner iedere 4-5 dagen. Sowieso vind ik de liners erg arbeidsintensief en ben ik er niet zo content mee als ik gehoopt had. Als iemand nog spul gebruikt dat stofvrij is en niet dagelijks hoeft te worden schoongemaakt, dan ben ik daar heel benieuwd naar!

Ik ben fan van back 2 nature. Maar weet niet hoe stofvrij dat eigenlijk is. Ik heb er geen last van in ieder geval, wel van het stoffige hooi…

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:47

Ik was op zich tevreden over allspan omdat dat relatief stofarm is en zeer makkelijk uitstrooit.
Met die kleine pakjes zaagsel vd dierenwinkel en supermarkt was ik langer bezig met opstrooien dan met een halve baal allspan. :+
Maar ik heb honden die hebben ontdekt dat als je de cavia's laat schrikken ze zo leuk wegspurten en daarbij het zaagsel wegtrappen wat ook rondvliegende keutels geeft. :9
Was een ramp want elke keer als ik de boel net geveegd had lag de hele kamer weer vol met zaagsel.

Nu met de badmatten liggen er hooguit wat losse sprietjes hooi naast de kooi (ook van het hooi bijvullen etc) maar met mss 1x per dag vegen hou ik de boel 100x schoner dan toen met 10x of vaker per dag vegen.
En het geeft veel minder afval, op een week haal ik mss een kwart klein emmertje aan troep uit de kooi versus driekwart grote groene container per maand toen ik de ren nog had.
Ik kan letterlijk minimaal een jaar (wsl 2-3 zelfs) vooruit met mijn groene container nu als ik alleen caviazooi erin gooi. :')
Aanschaf is wat duurder (1 badmat van 60-70*120cm kost ±€15,- minimaal, ik heb er toen 6 gekocht voor iets van €8,- per stuk in een aanbieding), er komen kosten bij voor wasmachineverbruik, water, wasmiddel en schoonmaakazijn, evt nog gebruik vd droger.
Maar 80% minder stof dan allspan is ook wel fijn voor de longen etc. :)

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:06

Hmm toch wel nat die liners dus, jammer wel.
Ik had in het begin hemparade, absorbeerde goed met puppypads eronder maar inderdaad zooo stoffig en ze waren nog klein dus renden een hoop, kon elke dag stofzuigen :+
Cavia’s waren stuk blijer toen ik overging op matten, ze gingen meteen overal liggen slapen ipv alleen in de huisjes dus denk dat ze verschil aan de voetjes wel voelden. En idd wat jij zegt lor1, aanschaf duur maar verder scheelt het wel.

Welk hooi hebben jullie?

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:16

Momenteel nog de 15kg balen in groen plastic vd Welkoop (compact hooi?).
Maar zogauw dit baaltje op is stap ik over op kleinere verpakkingen denk ik, is een stuk praktischer met 2 cavia's iig. :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:38

Ik ben ondanks dat het een veelvoud aan was draaien betekent echt enorm blij met de overstap op liners en badmatten. Was er best sceptisch over maar het scheelt zoveel stof en troep en geurtjes in huis. En de cavia's zijn er inderdaad onwijs blij mee!! Ik vind het ook makkelijker schoon houden want we halen iedere dag alle poepjes er uit dus ze hebben dagelijks een schoon hok.

Qua hooi wisselen we af tussen timothee hooi en kruiden hooi. Bij de petsplace hebben ze hier nu heel mooi groen kruidenhooi en daar zijn de dames erg blij mee :)

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:19

Ik veeg tussentijds de poepjes niet op momenteel omdat de bovenkant vd kooi ontzettend irritant is:
Enkel luik/deur aan de voorkant en ik moet zo ongeveer ín de kooi kruipen om bepaalde hoeken mee te pakken. :+
Maar ik ga morgen de bovenkant vervangen voor c&c panelen, wordt wel een beetje in elkaar schuiven en met tiewraps vastzetten ipv connectoren heb ik al uitgevogeld.
En dan aan beide korte kanten nog een 'plank' maken van panelen om daar de bakken met hooi, voer etc op te zetten, voorkomt ook gelijk dat ze vanaf hun plateau/huisje uit de kooi kunnen jumpen.
Met name Magpie blijkt goed te kunnen springen nl. :+

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:40

Ik had in het begin zaagsel, maar jeetje daar kwam zoveel stof van af! Toen dus overgestapt op die fleeceliners. Ik heb ze besteld uit Engeland, omdat zij mooie patronen hebben. Daarna bij Amazon nog extra plasmatten (wasbare) waardoor de liners niet zo nat meer werden. Die matten werken wel fijn, maar moet het wel echt dagelijks schoonmaken. Zou het wel fijn vinden om dat niet dagelijks te hoeven doen.

Verder als hooi geef ik graag kruidenhooi. Ik deed dat eerst in een hooibakje (die aan de kooi hangt), maar sinds gisteren in een ovenschaal. Onze mannen waren zo aan het viezerikken met dat bakje…steeds lag het door de hele kooi. Nu het in de ovenschaal zit blijft het wel netjes.

Ik moet echt nodig de nageltjes knippen trouwens, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Iemand tips? Zijn witte pootjes, dus ik schijn het te moeten kunnen zien? Ik weet niet eens waar ik op moet letten!

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:49

De witte puntjes kun je afknippen, het roze zit het leven in dus daar moet je niet in knippen. :)
En zet voor de zekerheid een bakje/schaaltje met bloem of maizena klaar, mocht je toch in het leven geknipt hebben kun je het teentje daarin steken om evt bloeden te stelpen.
En als je beren hebt; check dan meteen de zak ook even of die leeg is, zo nee dan met babyolie oid inmasseren en met wattenstaafjes de prop eruit peuteren.
Handig is wel om daar wegwerphandschoenen bij te dragen, het kan nogal stinken. :+

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:57

lor1_1984 schreef:
De witte puntjes kun je afknippen, het roze zit het leven in dus daar moet je niet in knippen. :)
En zet voor de zekerheid een bakje/schaaltje met bloem of maizena klaar, mocht je toch in het leven geknipt hebben kun je het teentje daarin steken om evt bloeden te stelpen.
En als je beren hebt; check dan meteen de zak ook even of die leeg is, zo nee dan met babyolie oid inmasseren en met wattenstaafjes de prop eruit peuteren.
Handig is wel om daar wegwerphandschoenen bij te dragen, het kan nogal stinken. :+


Wacht even, wat :')
Geldt dit ook voor gecastreerde beren? Ik hoor dit voor het eerst :o
Tot nu toe niet het idee dat mijn castraat er een probleem mee heeft, is nu 1,5 jaar oud.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:18

Jup. :D
Sommige hebben er nooit last van, andere al van jongs af aan.
Het komt in de regel vaker voor bij oudere beren omdat het weefsel wat slapper wordt.
Als het leeg voelt hoef je er niets mee te doen, voel je duidelijk een prop dan zul je hem moeten weghalen omdat laten zitten voor ontstekingen etc kan zorgen omdat de huid daar geen lucht krijgt.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:20

Dit filmpje is trouwens wel handig om een idee te krijgen van het schoonmaken en om te zien wat voor zooi erin kan zitten:


Ze heeft ook een nagelknip video:

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 02:30

Oneee, wat gaat ze hardhandig met dat piemeltje om :oo
Zo'n prop in de anaalzak kun je er van buitenaf rustig aan uit duwen, ik heb er nog nooit iets op of in gesmeerd.
Als dat witte spul (smegma) om de penis niet meteen los laat kun je ze het best even in een bakje lauw water schoonmaken. Zo spoelt het vanzelf weg, of het weekt los. Het is toch al een gevoelige plek, daar zou ik zo zacht mogelijk mee omgaan en idd alleen als het echt nodig is.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 06:30

Ik gebruik zelf babyolie om dergelijke dingen los te weken en los te masseren.
En doordat het glibberig is gaat de prop makkelijker los, maar soms is het alsnog priegelen met een wattenstaafje.