Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:56

@Mira dankjewel! Ik ben ook heel trots met hoe ze eruit ziet.

Haha nagelknippen vinden ze hier ook niet cool :))

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:19

Chase maakt er een groot drama van altijd zelfs als ik alleen de schaar al pak :')

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:49

Thanks voor het meedenken allemaal! Drie weken wordt lang, want vind het zo sneu voor haar in d'r eentje, maar ik wil het niet riskeren dat het alsnog fout zou gaan, dus toch maar even in "quarantaine"...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:56

Wij hebben met het wandelen net een handje wildgroei voor de cavia's meegenomen. Alles met Google er naast natuurlijk om te kijken of ze het mogen en wat het nou precies is als amateur botanicus :') We hebben een stukje rietstengel, een handje klavertjes, weegbree en kamille voor Mickie en Lennie meegenomen. Thuis alles goed afgespoeld en gedroogd en nu is het caviafeest!

Eerst natuurlijk even checken of het allemaal wel veilig is. Het heeft in ieder geval de veilige kleur 8-)
Afbeelding

Kamille wordt al goedgekeurd door Mickie
Afbeelding
Afbeelding

Lennie is meer van het riet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eujs, camera
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:41

Lekker, verse kruidjes! :9 Ik pluk deze dagen bijna elke dag wel wat voor ze. Scheelt dat er bij mijn paard op stal ook veel te plukken staat, da's lekker efficiënt! :)) En anders heb ik inmiddels ook mijn eigen 'plukplekjes' onderweg gevonden waar ik dan even parkeer en met drie emmertjes onder de arm ga kijken wat er te halen valt :D

Met mijn Aagje gaat het goed. Ze zit nu dus alleen sinds Pluk er niet meer is, maar geen spoor van de longontsteking nog te zien. En aangezien het bij cavia's meestal een bacteriologische besmetting is ga ik ervan uit dat het nu een week later veilig is om haar bij de rest te doen, dus dat ga ik dit weekend doen, dan kan ik ze daarna mooi een aantal uur in de gaten houden. Wel spannend hoor...! :=

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:26

Altijd lekker zulke stengel om te snoepen :D

Ik maakte me druk of mijn cavia's het niet te warm hebben binnen.
Dikkie gaf aan dat het wel goed zit :+
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:29

Hahaha mooi holletje! :D En dat in die hitte... Hoe warm is het bij jullie in huis? Hoogtepunt was gisteren 26 graden en ik merkte wel aan de caven dat ze erg lui waren. Wel koelelementen in het hok, en extra komkommer en groente, maar meer kan ik ook niet doen...

Koppelen is goed gegaan trouwens! Ze zitten nu met z'n drietjes samen. Zeugje natuurlijk meteen bronstig, dus die werd gelijk achtervolgd door de castraat... := De dames zijn soms heel schattig samen, en soms bitches eerste klas, maar dat trekt hopelijk nog een beetje bij. Al met al komt het wel goed denk ik. :j

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:04

Rije schreef:
Hahaha mooi holletje! :D En dat in die hitte... Hoe warm is het bij jullie in huis? Hoogtepunt was gisteren 26 graden en ik merkte wel aan de caven dat ze erg lui waren. Wel koelelementen in het hok, en extra komkommer en groente, maar meer kan ik ook niet doen...

Koppelen is goed gegaan trouwens! Ze zitten nu met z'n drietjes samen. Zeugje natuurlijk meteen bronstig, dus die werd gelijk achtervolgd door de castraat... := De dames zijn soms heel schattig samen, en soms bitches eerste klas, maar dat trekt hopelijk nog een beetje bij. Al met al komt het wel goed denk ik. :j


Bij ons was het ook 26. Nu eindelijk wat koeler dus heb alles open staan om te luchten.
Merkte inderdaad wel dat wat passiever waren, al is die van de foto altijd lui :))
Maar de jongste van een halfjaar oud rende gewoon rond in de warmte.

Wat gezellig dat ze met zijn 3en zitten!
Eerste dagen met onze castraat bij onze dames waren ook onrustig, veel achter elkaar aan om de rangorde te bepalen, maar al gauw was het gezellig :D

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:16

Bijzonder holletje met dit weer ja :+

Ik heb ze dit jaar tot en met 27 graden op de zolder gehad, toen het 's nachts daar boven bleef hangen heb ik ze naar de woonkamer gehaald. Het duurt best lang voordat zo'n ruimte afkoelt, ik denk dat ze vanavond wel weer terug kunnen.

In huis is het met de airco aan 24 graden. Ik heb één cavia die boven 24 graden darmproblemen krijgt, dus die zit al langer met haar vriendin in de woonkamer. Heel gezellig :D

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:42

Weer een Meessiebeessie update!

Net thuis zelf geprikt voor een glucosetest. Een mooie 4.7mmol :D

Flinke Mace <3

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:01

Nientsje schreef:
Weer een Meessiebeessie update!

Net thuis zelf geprikt voor een glucosetest. Een mooie 4.7mmol :D

Flinke Mace <3


Heb wel echt respect en bewondering voor je doorzettingsvermogen en liefde voor je caafjes!

wilde dat ff melden als cavialoze meelezer

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:18

Wat lief <3 dankjewel :o

Ik zou alles doen voor mijn kindjes <3

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:26

Joh ik las net op FB dat Eva Stoffels is overleden. Die zag ik niet aankomen!

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:46

Ja ik las het ook. Ze had kanker.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:00

Nooit geweten!

Maar kanker is een rotziekte...
Afgelopen maandag mijn Oma ook moeten begraven door die k.l.o.t.e. ziekte ;(

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:27

Nientsje, gecondoleerd

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:38

Dankjewel :+:

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:19

Ik ben sinds gisteren eigenaar van cavia Dino <3 . Hij is zo'n 9 maanden oud. Nu ben ik op zoek naar advies wat betreft het koppelen van een tweede cavia. In het verleden een castraat + zeugje gehad en dit was heel leuk. Nu twijfel ik over een jong beertje erbij, maar ben dan ook weer bang dat het uiteindelijk toch niet klikt. Wat is jullie ervaring?

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:40

Eleadoras schreef:
Ik ben sinds gisteren eigenaar van cavia Dino <3 . Hij is zo'n 9 maanden oud. Nu ben ik op zoek naar advies wat betreft het koppelen van een tweede cavia. In het verleden een castraat + zeugje gehad en dit was heel leuk. Nu twijfel ik over een jong beertje erbij, maar ben dan ook weer bang dat het uiteindelijk toch niet klikt. Wat is jullie ervaring?


Hier ging het koppelen van een jong beertje aan een 7 maanden oud beertje heel goed. Eerst naast elkaar gezet, voordat we ze bij elkaar zetten. Vanaf het eerste moment is dat vlekkeloos verlopen.

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:56

Ik zou ook voor een baby gaan, bij voorkeur tot 6 weken weken oud. Dat gaat vrijwel altijd goed. Koppelen doe ik altijd op neutraal terrein of een goed ontsmet hok, dat helpt ook.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:05

Ik heb ook weer een vraagje...

Ik hou al een poosje Ecky dr gebit in de gaten. Ze is ons oudste caafje. En haar tanden zijn heel raar aan het afslijten...

In het midden een punt zegmaar.

Toen was het weer vrijwel vlak dus ik opgelucht.

Maar nu zit er weer zo'n punt... en ik snap er niks van... iemand enig idee hoe dit kan en of het probleem gevaarlijk is?

Ze eet gewoon alles en is de afgelopen 14 dagen juist 20 gram aangekomen en niet afgevallen.

Ik had de 1e x al fotos doorgestuurd naar 2 caviastichtingen en de dierenarts. Maar die gaven aan het ff in de gaten te houden ook en haar gewicht.

Maar het zit mij toch niet helemaal lekker.

Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:56

En een ander gek ding met Nyko...
Als er licht in haar ogen schijnt worden ze blauw. Lijkt het net staar of alsof ze blind is.

Maar haar pupillen worden wel kleiner als er licht in haar ogen schijnt en als er geen licht in schijnt zie je ook geen waas...

Dierenarts zag wat ik bedoelde (want had haar wel meegenomen daarheen) maar die kon verder niks afwijkends zien... ze had dit "vroeger" niet...

Iemand een idee?

Licht op het oog:
Afbeelding

Zonder licht op het oog:
Afbeelding

Fotos zijn gemaakt met max 10 minuten tijd er tussen.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:05

Mag ik hier ook cavia's posten voor herplaatsing?
Collega heeft 2 beertjes gekocht voor haar dochter en die kijkt er dus niet naar om

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:37

Morgen breng ik Ecky weg voor narcose, zodat haar bekje bekeken kan worden en de tandjes geslepen.

Nyko verdenk ik ook van evt suikerziekte dus die laat ik volgende week testen, voor de zekerheid.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:24

Hoe is het met alle cavia's hier? Hoe is het met Nyko en Ecky?

Mickie en Lennie hebben tijdens onze vakantie in de opvang gezeten. Een andere dan vorig jaar, want die is er mee gestopt. Ze zijn daar op dieet geweest want ze zijn een stuk slanker terug gekomen :') gelukkig is dat helemaal niet erg, want Lennie werd best wel een dikke Lennie. Nu zijn ze weer mooi op gewicht. Heerlijk om ze weer thuis te hebben, want dat fluiten als de koelkast open gaat heb ik best wel gemist :) Ze hebben daar ook duidelijk tussen de kletskouscavia's gezeten, want ze zijn een stuk vocaler geworden :)