Kipjes houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:40

Een lang gekoesterde droom komt uit, we gaan kipjes houden :D.

De ren van 230 bij 650 cm is gebouwd, het nachthok met vier legkisten is besteld (156 x 85 cm) en wordt deze week geleverd.

De rassen die we willen houden, hebben we ook uitgezocht (2x Sussex columbia en 2x Koningsberger, enkel hennen). Maar ik heb nog wel een paar vragen.

Nachthok:
Als strooisel wil ik graag vlas en stro gebruiken, het is de bedoeling een onderlaag van vlas te leggen met daarop een laag stro. Bij de paarden beviel deze manier mij altijd goed, nu weet ik dat kippen geen paarden zijn, maar alsnog schijten ze ook gewoon en vlas neemt, vind ik, heel mooi vocht op.

Wat is jullie ervaring? Is vlas een goede keuze, of kan ik beter houtkrullen nemen? Ik vind niet zo veel info over vlas in het kippenhok.

Ik wil graag grotere strobalen kopen, dus niet die dierenwinkelpakjes, maar baaltjes die voor paarden ook gebruikt worden.

Het voer:
Ik wil sowieso een legkorrel gaan voeren en dat aanvullen met een graanmix. In de kippenren liggen veel kleine kiezeltjes, is het alsnog raadzaam grit bij te geven, of kan ik het eerst even aankijken?

Daarnaast gaan ze restjes groente en fruit krijgen en wil ik graag af en toe meelwormen oid gaan aanbieden.

Over de voerbak twijfelen we ook, zetten we gewoon een simpele rvs bak neer, of wordt het een wat meer geavanceerd systeem waarbij andere vogels geen kans krijgen? Ervaringen vind ik leuk om te lezen :D. Als waterbak hebben we een rvs emmer die op de zij ligt gekozen.

De ren:
In principe worden de kippen enkel in de ren gehouden, wanneer wij thuis zijn mogen ze ook wat rondscharrelen in de tuin.

In de ren willen we een boomstronk/boomstronken leggen waar de kippen op kunnen zitten, ook gaan daar insecten in/onder zitten, dus eens in de zoveel tijd wordt deze verplaatst voor een feestmaaltje.

Ik wil graag een stuk van ca 40 x 40 cm uitgraven en daar fijn wit zand in gooien, zodat de kippen kunnen stofbadderen. Is dit formaat groot genoeg of is het beter een grotere plek te pakken of meerdere plekken van fijn wit zand te voorzien (de ren bestaat nu uit gewoon zwart zand)?

Bedankt voor het lezen! Ik ben benieuwd naar ervaringen/tips en trics :D.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:11

Je hebt een mooi homesteading topic waar dit allemaal voorbij komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 11:25

Een wat?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:38

Wat leuk.

Ik heb ze op vlas. Wil prima al gaat er af en toe ook zaagsel in en dat vind ik wel langer er fris uitzien.

Mijne badderen is zwart zand. Als het maar droge stoffige grond is


Ik heb de boog van een pergola in de ren liggen waar ze erg graag op zitten overdag.

Er staat een grote buxusstruik om onder te zitten, ze hebben nog een afdakje zodat ze met regen ook buiten blijven.


Afbeelding


Door het gaas groeit op hoogte nog bamboe daar staan ze geregeld te snoepen en dan zie je ze ook springen om erbij te kunnen

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:45


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 11:54

belle_boef schreef:
Wat leuk.

Ik heb ze op vlas. Wil prima al gaat er af en toe ook zaagsel in en dat vind ik wel langer er fris uitzien.

Mijne badderen is zwart zand. Als het maar droge stoffige grond is


Ik heb de boog van een pergola in de ren liggen waar ze erg graag op zitten overdag.

Er staat een grote buxusstruik om onder te zitten, ze hebben nog een afdakje zodat ze met regen ook buiten blijven.


[ [url=m/bjY0K5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Door het gaas groeit op hoogte nog bamboe daar staan ze geregeld te snoepen en dan zie je ze ook springen om erbij te kunnen

Ah fijn dat dat prima kan. Het fris eruit moet zien maakt me niet zo uit, het gaat me voornamelijk om een goede onderlaag. Vlas oogt snel viezig, maar blijft, vind ik, heel mooi droog qua toplaag.

Je hebt een mooie ren, tof zeg! Hoe groot is de jouwe? Onze ren wordt ook voor een deel overdekt, aan de kant waar de wind het meest op staat, staat een dikke klimophaag, dus fijn beschut.

Bamboe durf ik niet aan :=.


Solleke_Noah schreef:
Topic: [LZP] Homesteading/zelfvoorzienend leven

Verder geen tips, maar we willen ook graag kipjes gaan houden, dus ik lees mee!

Bedankt voor de link. Zal daar ook eens gaan neuzen.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:06

Ik heb zo'n voerbak waar ze op een plateau moeten staan, dan gaat er een klep open. Ideaal als je een open ren hebt. Voorheen werd alles opgegeten en onder gekakt door duiven en kraaien :roll:

Qua droogte als bodem bedekking.. Ik had dan zaagsel, dan vlas. Vlas is makkelijker om de drolletjes weg te halen. Maar qua nattigheid had ik bij de kippen niet zo'n last. Die hebben meestal vaste drolletjes.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:10

Ik had voor mijn kipjes een betonnen bak als waterbak, die van mij gooiden de metalen bak altijd om :')
Voerbak had ik niet, kipjes houden van scharrelen dus de legkorrel en graanmix gooide ik altijd gewoon in de ren.
Houdt ze lekker bezig.
Smorgens paar handjes legkorrel met grit en savonds een paar handjes graan.

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:13

Bij m’n ouders ligt er voornamelijk zand en een beetje krullen in het nacht verblijf.. ze zijn er alleen in de avond of om er een ei te leggen, in de legnesten liggen wat houtkrullen.
Qua eten geef ze niet teveel lekkers, worden ze snel te dik van.
Qua voersysteem hebben wij een trapbak, scheelt een hoop ongedierte want dat ga je sowieso krijgen! Grit aanbieden is altijd raadzaam aangezien ze dit nodig hebben voor de calcium. En qua stofbadjes... reken maar dat ze hun eigen plekjes gaan zoeken om dat te doen, daar hebben ze geen fijn wit zand voor nodig haha

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:16

Kipjes zijn zo leuk <3 vlokreeftjes vinden ze ook erg lekker.

Bij ons krijgen ze ook vaak een bakje yoghurt, tip van de fokker, ze smullen er van en het is goed voor ze. Ze staan op vlas met tabakstelen (tegen de mijten) in hun nachthok en lopen gewoon los door de tuin overdag.

Wij hebben drie hippe kippen, zijdehoender dametjes :) knuffelkippen

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:34

Ik heb snel een schets gemaakt. Niet op schaal maar de maten kloppen wel ongeveer.

Afbeelding

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:35


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:37

Kippies zijn zo leuk !! Ik heb 3 cochin krieltjes los op het erf lopen <3
Voor hun nachthok gebruik ik enkel vlas. En vanaf het voorjaar tabaksstengels.
Stro en hooi kan je best vermijden omdat je dan veel sneller last krijgt van mijten en andere kriebelbeestjes.

Die zijdehoenders hierboven zijn soooo cute ook ! Maar mijn poezen vinden dat ook, dus doe ik maar niet :')

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:45

Net over de rest van de ren doen, tuinvogels voeren met legkorrel is een dure grap. En ruim 2x6m is genoeg voor een roofvogel om in te landen ook.
RVS wateremmers ken ik, maar hoewel ze mooi zijn om te zien, lijken ze mij een ramp qua schoonmaken. Zet de emmer in elk geval in de schaduw, metaal wordt snel heet met vies water tot gevolg.

Voerbakken en onbeperkt voeren kan mits alleen de kippen er bij kunnen, trapbak is daarvoor een goede optie. Andere optie is paar keer per dag portie voeren qua korrel, als het maar op is voor het einde van de dag.
En naast het al genoemde homesteading topic deze specifiek over kippen houden :
[BB-HK] Beginnen met kippen houden

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:51

Ik heb van die simpele eetbakjes staan en inderdaad een hele school vogels groot en klein aan het buffet 8-)
Echte druktemakers ook als het ontbijt niet snel genoeg opgediend wordt :')

Maar de cochin weigert legkorrel, dus ik heb gewoon graan. Scheelt wat in prijs.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:58

Ik zou zo graag kippen willen, maar ik woon in een woonwijk dus ik ben bang dat de buren last krijgen van het geluid :o

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:04

Een trapbak idd ivm ongedierte wel even kijken Of ze het kennen anders even aan leren :j

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:12

Mijn kippen hebben niet zoveel lawaai, de haan die ik nu heb kukelt enkel in de ochtend maar ook wel hanen gehad die de hele dag door gingen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:14

Kaygee schreef:
Ik heb zo'n voerbak waar ze op een plateau moeten staan, dan gaat er een klep open. Ideaal als je een open ren hebt. Voorheen werd alles opgegeten en onder gekakt door duiven en kraaien :roll:

Qua droogte als bodem bedekking.. Ik had dan zaagsel, dan vlas. Vlas is makkelijker om de drolletjes weg te halen. Maar qua nattigheid had ik bij de kippen niet zo'n last. Die hebben meestal vaste drolletjes.

Ja, zo'n voerbak kijken wij ook naar... Ik vind vogels heel leuk en ik zou het niet erg vinden wanneer er hier en daar eentje een graantje (hihi) meepikt, maar ik wil geen vogelvoederstation zeg maar :=.

Mij leek het vlas ook ideaal voor drollenscheppen. Stro aan de kant schudden, drollen scheppen en stro er weer over. Zoiets.


ClaudiaHS schreef:
Ik had voor mijn kipjes een betonnen bak als waterbak, die van mij gooiden de metalen bak altijd om :')
Voerbak had ik niet, kipjes houden van scharrelen dus de legkorrel en graanmix gooide ik altijd gewoon in de ren.
Houdt ze lekker bezig.
Smorgens paar handjes legkorrel met grit en savonds een paar handjes graan.

Een betonnen bak klinkt ook wel handig, ja... Iedere keer de omgegooide waterbak vullen gaat ook tegenstaan natuurlijk.

Ik ben eigenlijk niet van plan de legkorrel door de ren te gaan gooien, dat vind ik zonde. Het graan mogen ze wel gaan scharrelen, inderdaad. Dat dat blijft liggen vind ik niet zo erg, wie weet groeit er een plantje, kunnen ze dat opvreten :').


Mossel schreef:
Bij m’n ouders ligt er voornamelijk zand en een beetje krullen in het nacht verblijf.. ze zijn er alleen in de avond of om er een ei te leggen, in de legnesten liggen wat houtkrullen.
Qua eten geef ze niet teveel lekkers, worden ze snel te dik van.
Qua voersysteem hebben wij een trapbak, scheelt een hoop ongedierte want dat ga je sowieso krijgen! Grit aanbieden is altijd raadzaam aangezien ze dit nodig hebben voor de calcium. En qua stofbadjes... reken maar dat ze hun eigen plekjes gaan zoeken om dat te doen, daar hebben ze geen fijn wit zand voor nodig haha

Ga toch maar serieus naar de trapbak kijken dan :=. Ongedierte zit ik niet echt op te wachten namelijk.

Grit gaan we er dan ook maar bij halen, goed te weten :j. En bedankt voor de stofbadtip :D.


EvaLuna schreef:
Kipjes zijn zo leuk <3 vlokreeftjes vinden ze ook erg lekker.

Bij ons krijgen ze ook vaak een bakje yoghurt, tip van de fokker, ze smullen er van en het is goed voor ze. Ze staan op vlas met tabakstelen (tegen de mijten) in hun nachthok en lopen gewoon los door de tuin overdag.

Wij hebben drie hippe kippen, zijdehoender dametjes :) knuffelkippen

[ [url=m/c6H1DV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yoghurt? Grappig dat ze dat zo lekker vinden. Zal ook wel o.a. voor de calcium zijn?

Wat een schatje <3.


belle_boef schreef:
Ik heb snel een schets gemaakt. Niet op schaal maar de maten kloppen wel ongeveer.

[ [url=m/7dK2St.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is een flinke ren :D. Zo groot is de onze niet, zoveel ruimte hebben we niet. Als we thuis zijn krijgen de kipjes 6 x 15 meter tot hun beschikking. Verder zitten ze in de ren.


Matheno schreef:
[BB-HK] Beginnen met kippen houden

Het topic over beginnen met kippen houden.


Ga daar ook eens lezen, dank je :D.


Pandora2 schreef:
Kippies zijn zo leuk !! Ik heb 3 cochin krieltjes los op het erf lopen <3
Voor hun nachthok gebruik ik enkel vlas. En vanaf het voorjaar tabaksstengels.
Stro en hooi kan je best vermijden omdat je dan veel sneller last krijgt van mijten en andere kriebelbeestjes.

Die zijdehoenders hierboven zijn soooo cute ook ! Maar mijn poezen vinden dat ook, dus doe ik maar niet :')

Tabakstengels ga ik eens opzoeken, nooit van gehoord. Ik ken de nadelen van stro, maar ik vind stro zo knus ogen en ze kunnen er lekker in scharrelen :o.


tamary schreef:
Net over de rest van de ren doen, tuinvogels voeren met legkorrel is een dure grap. En ruim 2x6m is genoeg voor een roofvogel om in te landen ook.
RVS wateremmers ken ik, maar hoewel ze mooi zijn om te zien, lijken ze mij een ramp qua schoonmaken. Zet de emmer in elk geval in de schaduw, metaal wordt snel heet met vies water tot gevolg.

Voerbakken en onbeperkt voeren kan mits alleen de kippen er bij kunnen, trapbak is daarvoor een goede optie. Andere optie is paar keer per dag portie voeren qua korrel, als het maar op is voor het einde van de dag.
En naast het al genoemde homesteading topic deze specifiek over kippen houden :
[BB-HK] Beginnen met kippen houden



Er komt inderdaad een net over de hele bovenkant van de ren :j, dat was ik vergeten te melden. We wonen in een woonwijk, roofvogels heb ik hier nog nooit gezien, maar dat risico willen we inderdaad niet nemen.

Ik denk dat het, bij nader inzien, inderdaad beter is geen rvs afgesloten drinkbakken te nemen, gewoon open, makkelijk schoonmaken en controleren of er nog genoeg vers water is.

We twijfelen nog of we onbeperkt voer aan willen bieden, of toch voermoment willen inbouwen. Ik zou de kipjes graag tam hebben, dus dan lijkt het me wel handig zelf voer aan te bieden.

En bedankt voor de link +:)+.


Pandora2 schreef:
Ik heb van die simpele eetbakjes staan en inderdaad een hele school vogels groot en klein aan het buffet 8-)
Echte druktemakers ook als het ontbijt niet snel genoeg opgediend wordt :')

Maar de cochin weigert legkorrel, dus ik heb gewoon graan. Scheelt wat in prijs.

Dat klinkt toch wel erg schattig, haha :D. Een musje of meesje hier en daar zou ik absoluut geen probleem vinden, maar duiven, kraaien en grote groepen mussen e.d. moet ik niet hoor. Ik vind vogels leuk, maar niet te veel :=.


moonsparkle schreef:
Ik zou zo graag kippen willen, maar ik woon in een woonwijk dus ik ben bang dat de buren last krijgen van het geluid :o

Wij wonen ook in een woonwijk. De buren een eind verderop hebben ook kippen, die hoor je niet tot er voer komt. Het zijn, dacht ik, toch de hanen die herrie maken, kippen niet zo zeer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:14

snorkel1986 schreef:
Een trapbak idd ivm ongedierte wel even kijken Of ze het kennen anders even aan leren :j

Kippen zijn slim genoeg, denk ik :D.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:15

Zijn er kipjes die over het algemeen niet zoveel geluid maken? En die een beetje aanhankelijk zijn? Of niet heel schuw.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:19

_San87_ schreef:
snorkel1986 schreef:
Een trapbak idd ivm ongedierte wel even kijken Of ze het kennen anders even aan leren :j

Kippen zijn slim genoeg, denk ik :D.


Sommige niet helaas en dat liep wat slecht af.. Had ook niet doordat er Een dus niet mee at.. van hethooftvoer die was altijd heel fanatiek als ze wat extra's kregen.... begreep later pas waarom... ( ze was er wel vaak in de buurt te vinden )

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:21

Als je een net over de ren doet voorkom je dat je kippen er zelf op uit gaan (ook sommige krielen kunnen verbazend goed vliegen), dat roofvogels de kippen belagen en dat andere vogels mee snoepen van het eten.

Stro heeft niet de voorkeur omdat bloedluis er gaan graag in gaat zitten. En bloedluis is iets wat je echt liever uit je hok houdt. Zit het er eenmaal in, krijg je het er nauwelijks meer uit.

Voor water geven gebruik ik hier een stenen plantenpot die ik dagelijks leeg en opnieuw vul. Hij is hoog genoeg om niet in te poepen, laat zich goed schoonmaken en het water blijft er redelijk koel in. Er vallen natuurlijk wel blaadjes in, daarom maak ik hem dagelijks schoon.

Toevoeging: onze kippen maken vooral herrie als ze een ei gelegd hebben en 's ochtends als ik niet op tijd ben met hun eten. Hier ook een woonwijk, weliswaar met grote tuin, maar wel buren om ons heen. We zijn echter niet de enigen met kipjes, ik denk dat er inmiddels 6 buren ook kippen hebben :)

Nu hebben we witte legkippen, hiervoor Sussex krielen en die waren wel echt gezellig. Kwamen rustig bij je zitten en aten ook uit je hand. De witte zijn zenuwlijers, zijn niet tam te krijgen en blijven het liefst ver uit mijn buurt (terwijl ik ze dagelijks eten geef), maar ik wil jaarrond eitjes en de Sussex legden max de helft van het jaar.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 30-03-20 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:24

_San87_ schreef:
We twijfelen nog of we onbeperkt voer aan willen bieden, of toch voermoment willen inbouwen. Ik zou de kipjes graag tam hebben, dus dan lijkt het me wel handig zelf voer aan te bieden.

Legkorrel krijgen ze hier onbeperkt (=voerbasis net als hooi voor paarden), maar graan en meelwormen staan ze hier alsnog voor te springen. Voor tam krijgen heb je meer aan iets echt lekkers en ook iets waar ze bv omdat jij het druk hebt een dagje zonder kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:31

snorkel1986 schreef:
_San87_ schreef:

Kippen zijn slim genoeg, denk ik :D.


Sommige niet helaas en dat liep wat slecht af.. Had ook niet doordat er Een dus niet mee at.. van hethooftvoer die was altijd heel fanatiek als ze wat extra's kregen.... begreep later pas waarom... ( ze was er wel vaak in de buurt te vinden )

Oei, goed om te weten :=.


Kaka schreef:
Als je een net over de ren doet voorkom je dat je kippen er zelf op uit gaan (ook sommige krielen kunnen verbazend goed vliegen), dat roofvogels de kippen belagen en dat andere vogels mee snoepen van het eten.

Stro heeft niet de voorkeur omdat bloedluis er gaan graag in gaat zitten. En bloedluis is iets wat je echt liever uit je hok houdt. Zit het er eenmaal in, krijg je het er nauwelijks meer uit.

Voor water geven gebruik ik hier een stenen plantenpot die ik dagelijks leeg en opnieuw vul. Hij is hoog genoeg om niet in te poepen, laat zich goed schoonmaken en het water blijft er redelijk koel in. Er vallen natuurlijk wel blaadjes in, daarom maak ik hem dagelijks schoon.

Er komt inderdaad een net over de ren. Niet omdat we bang zijn dat de kippen gaan vliegen, de rassen die wij uitgezocht hebben doen dat in principe niet, maar je zult zien dat wij net de uitzonderingen hebben :').

Ik snap waarom stro negatief kan zijn, toch wordt het overal op internet wel aangeraden :=. En zoals ik zei, ik vind het er ook wel heel gezellig uit zien, lekker in het stro :o. We gaan er nog eens goed over nadenken, beestjes wil ik namelijk inderdaad niet.

Goede tip voor de waterbak, dank je. Ik was sowieso van plan de water- en voerbak in de schaduw te zetten, de ren heeft een plek waar 24/7 schaduw is.


tamary schreef:
_San87_ schreef:
We twijfelen nog of we onbeperkt voer aan willen bieden, of toch voermoment willen inbouwen. Ik zou de kipjes graag tam hebben, dus dan lijkt het me wel handig zelf voer aan te bieden.

Legkorrel krijgen ze hier onbeperkt (=voerbasis net als hooi voor paarden), maar graan en meelwormen staan ze hier alsnog voor te springen. Voor tam krijgen heb je meer aan iets echt lekkers en ook iets waar ze bv omdat jij het druk hebt een dagje zonder kunnen.

Ik ben aan het kijken voor die trapbak, dat klinkt wel ideaal. Ik denk dat we daarvoor gaan voor de legkorrel, is toch het makkelijkste :).

Meelwormen zie ik wel echt als een extra'tje, dus iets wat ze niet dagelijks hoeven te hebben, graan wil ik wel dagelijks in de ren rondstrooien.

Voer jij ook grit bij en zo ja, strooi je dat door de ren of bied je dat bij de legkorrel aan?