Jachthonden topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:31

Bij Olly duurde het ook wel een tijd hoor, die poepte ook gewoon in de bench, ook al was ik maar een uurtje weg. En liet je hem los lopen, deed die het ook dus tsja... ;p

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:34

Olly is nog even showhond... Dit was afgelopen weekend <3
Afbeelding

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:49

Wally vindt de bench prima als er iemand bij is, maar als ie echt alleen is flipt ie, nu is het verder ook niet zo nodig, hij gedraagt zich op zich prima. Maar als ie moet, dan moet ie, ook als ie in de bench zit, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Toen ie giardia had heeft ie zijn hele bench ondergescheten ook, afschuwelijk was dat, dan beter in de kamer, dan was het zo op te ruimen en ontsmetten, maar die bench zat helemaal van boven tot beneden onder de spetterpoep :=.

Maar zoals gezegd, hij houdt het steeds langer vol, gaat gelukkig grotendeels goed.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:45

Afbeelding

Gisteren heerlijk gewandeld en getraind met de hondjes in een gebied waar weinig vuurwerk is.
Zo kunnen we in alle veiligheid ons toch vermaken.

Fijne jaarwisseling allemaal!

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:23

mooie foto!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:55

Een slome drent heb ik hier nog niet meegemaakt :')
Met Yana (mijn drentje) gaan we niet meer naar jachtcursus. Bij de cursus moeten de honden zelf gaan ontdekken wat ze zouden moeten doen, maar deze methode werkt niet helemaal bij haar..
Ze doet dan wat ze zelf wil (oftewel: heel hard rondrennen met de dummy) maar luistert ook nog elke keer na de cursus steeds slechter.

'Gewone' cursus (obedience) gaat dan wel goed, ze leert daar snel en vindt het ook leuk :)

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:40

Bij wie train je? Je woont in Wageningen? Dan weet ik misschien wel wat anders voor je.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:43

Slechter luisteren na de cursus is wel heel raar, wat doe je dan in godsnaam. Wat wel is, als je er zelf in de tussentijd niks mee doet, dan wordt het er met de cursus ook niet beter op nee :n.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:18

Ik verbaas mij hier ook wel echt over.
Een jachthond moet in bepaalde mate zelfstandig kunnen werken.
Maar alles moet wel stap voor stap aangeleerd worden in de lessen en met voldoende huiswerk kun je dit verder ontwikkelen.
Ik zou zeker eens ergens anders een proefles gaan lopen om te kijken of dat beter bij jullie aansluit.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:27

Thuis hebben we ook een dummy, oefenen in het bos gaat dan prima. Misschien is alle afleiding tijdens de cursus te veel voor haar (?). Stap voor stap aanleren vind ik ook een betere aanpak, maar wordt dus niet gedaan.

Voorlopig gaan we door met de andere cursus en dan kijken we dit jaar wel of we nog een andere jachtcursus willen doen. Geen verdere jachtambities, we doen het vooral voor Yana haar plezier

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:24

Stuur maar berichtje als je interesse hebt in een andere, want het kan heel leuk zijn...bij de juiste training.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:07

Zelf geen jachthond maar een border collie. Was gister op de hondenweide met haar waar ze aan het spelen was met een Duitse staande korthaar... die beesten gaan hard :evaw: , mijn border kon de DSK helemaal niet bijhouden, dat gebeurt niet vaak _O-

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:29

Noblesse_ schreef:
Zelf geen jachthond maar een border collie. Was gister op de hondenweide met haar waar ze aan het spelen was met een Duitse staande korthaar... die beesten gaan hard :evaw: , mijn border kon de DSK helemaal niet bijhouden, dat gebeurt niet vaak _O-


Ja! Niet normaal hé!? Bij mij in de groep traint ook iemand met een Duitse staande draadhaar en die gaat ook zo hard. Enorme will to please. Alleen jammer dat zijn hond continue piept als hij moet wachten (met het oog op wedstrijden).

Hier morgen mijn eerste jachttraining op locatie. Heb er echt zin in!


Vraagje aan de mensen die wel een op wedstrijden komen of met wedstrijden mee doen …… zie je daar ook show lijn labradors tussen lopen of bijna alleen field trial labradors?

Nu is mijn lab erg lang en slank dus wordt vaak voor een field trial aangezien, maar het is gewoon een show lijn labrador die keurig op gewicht is :+

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:41

Ik denk niet dat je aan de buiten kant kunt zien of het een showlijn of een field trail is. Tuurlijk zijn de field trails in het algemeen ranker. Maar je hebt ook wel zwaardere field trails volgens mij. Een field trail wordt namelijk niet gefokt op type maar oa op werkdrift en aanleg.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:57

Sastaic schreef:
Ik denk niet dat je aan de buiten kant kunt zien of het een showlijn of een field trail is. Tuurlijk zijn de field trails in het algemeen ranker. Maar je hebt ook wel zwaardere field trails volgens mij. Een field trail wordt namelijk niet gefokt op type maar oa op werkdrift en aanleg.


Oh echt? Dat wist ik niet! Mij valt het op dat de meeste field trials veel smallere koppen hebben dan de show lijn labjes. Of wellicht andersom … dat ze juist voor het lopen van shows fokken met labradors met brede(re) koppen?

Mooie labjes in je profiel! Puur op basis van uiterlijk zou ik zeggen dat dit show lijnen zijn en de lab van je profielfoto een field trial?

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:48

Ik ken aardig wat labjes en pik er zo de field trials uit.. Ook degene die een mix zijn van show en field trial. Showlijnen zien er echt totaal anders uit. Je zal ook meer de field trial labjes zien op proeven, met die kom je verder. Degene die aan de top meelopen hebben allemaal een field trial labje. Wat ik zie en hoor worden ze wel op dit type gefokt, want zijn gewoon beter gebouwd voor het werk. Zo´n lompe showlab mist toch de snelheid die een field trial heeft.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:12

Ianthe schreef:
Ik ken aardig wat labjes en pik er zo de field trials uit.. Ook degene die een mix zijn van show en field trial. Showlijnen zien er echt totaal anders uit. Je zal ook meer de field trial labjes zien op proeven, met die kom je verder. Degene die aan de top meelopen hebben allemaal een field trial labje. Wat ik zie en hoor worden ze wel op dit type gefokt, want zijn gewoon beter gebouwd voor het werk. Zo´n lompe showlab mist toch de snelheid die een field trial heeft.


Ik ben benieuwd of die van mij nog erg breed gaat worden, hij is natuurlijk nog niet volledig uitgegroeid. Hij is nu gelukkig erg slank en lang gelijnd gebouwd. Pas tijdens de puppycursus besloten dat ik nog wat cursussen er mee wilde gaan volgen en zodoende doorgerold in de apporteercursus en nu jacht. Soms vind ik het wel eens ''jammer'' dat ik geen field trial heb. Al vindt mijn lab het ook geweldig leuk en lijkt hij voor een showlab zijn bouw mee te hebben :')

We doen het voor de lol en de Nimrod is niet ons doel ... gewoon wat wedstrijdjes meepikken en wat diploma's zou ik ook al tof vinden.

Het is meer dat ik niet buiten de boot zou willen vallen en raar aangekeken zou worden, omdat ik met een show lijn i.p.v. field trial aan kom.


Mijn vriendje <3

Afbeelding

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:24

Ach zo lang je maar lol hebt, prima toch. En SJP C en B diploma kan je nog prima halen met een showlab hoor, als je je best doet. Merk bij field trial altijd dat je er toch veel meer van kan vragen en ze meer gefocust zijn. Showlabjes maken er ook graag een feestje van *\o/* Wat meer geduld voor nodig.

Er zijn ook wel dit type labjes op proeven hoor, maar op hoog niveau zal je ze weinig zien. Maar voor een c en b diploma kom je ze zeker wel tegen. Working tests van de labjes ben ik niet zo heel bekend mee, dus weet niet wat daar allemaal rondloopt, maar kan je natuurlijk altijd proberen.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:57

Delphi schreef:
Sastaic schreef:
Ik denk niet dat je aan de buiten kant kunt zien of het een showlijn of een field trail is. Tuurlijk zijn de field trails in het algemeen ranker. Maar je hebt ook wel zwaardere field trails volgens mij. Een field trail wordt namelijk niet gefokt op type maar oa op werkdrift en aanleg.


Oh echt? Dat wist ik niet! Mij valt het op dat de meeste field trials veel smallere koppen hebben dan de show lijn labjes. Of wellicht andersom … dat ze juist voor het lopen van shows fokken met labradors met brede(re) koppen?

Mooie labjes in je profiel! Puur op basis van uiterlijk zou ik zeggen dat dit show lijnen zijn en de lab van je profielfoto een field trial?



De zwarte is idd een field trail, de andere zijn stamboomloos. En misschien zelfs wel broodfok, dus ook niet echt voor de show gefokt.
Ik denk wel dat je in je voordeel bent met een field trail. Maar dat heeft voor mijn gevoel meer met karakter te maken.

Mijn field trail is volgens mij wel smaller als gemiddeld, misschien dat het daarom voor mij lijkt alsof er ook brede field trails zijn :+

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:09

Je kunt er ook altijd nog voor kiezen om bij de FHN wedstrijden te gaan lopen. Daar kom je echt van alles en nog wat tegen. Mijn clubgenoot loopt zelfs met een dalmatiër mee. En ik kom daar ook geregeld een dame met een teckel tegen.
Er komt veel overheen met de jacht. Het grootste verschil is dat er een hoogtesprong inzit ipv het uitsturen en terug roepen.

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:17

Freggle_Edge schreef:
Je kunt er ook altijd nog voor kiezen om bij de FHN wedstrijden te gaan lopen. Daar kom je echt van alles en nog wat tegen. Mijn clubgenoot loopt zelfs met een dalmatiër mee. En ik kom daar ook geregeld een dame met een teckel tegen.
Er komt veel overheen met de jacht. Het grootste verschil is dat er een hoogtesprong inzit ipv het uitsturen en terug roepen.



Ik heb met mijn vorige honden ook behendigheid gedaan, maar die waren daardoor zo op mij gefocust dat ze niet meer zelfstandig konden/durfden te werken. Vond ik wel erg nadelig met de jacht.
Doe nu ook wel hoppers met mijn huidige hond maar zij is een hele andere hond, lang niet zo aanhankelijk en veel zelfstandiger. Daardoor durf ik het nu wel aan.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:51

Sastaic schreef:
Freggle_Edge schreef:
Je kunt er ook altijd nog voor kiezen om bij de FHN wedstrijden te gaan lopen. Daar kom je echt van alles en nog wat tegen. Mijn clubgenoot loopt zelfs met een dalmatiër mee. En ik kom daar ook geregeld een dame met een teckel tegen.
Er komt veel overheen met de jacht. Het grootste verschil is dat er een hoogtesprong inzit ipv het uitsturen en terug roepen.



Ik heb met mijn vorige honden ook behendigheid gedaan, maar die waren daardoor zo op mij gefocust dat ze niet meer zelfstandig konden/durfden te werken. Vond ik wel erg nadelig met de jacht.
Doe nu ook wel hoppers met mijn huidige hond maar zij is een hele andere hond, lang niet zo aanhankelijk en veel zelfstandiger. Daardoor durf ik het nu wel aan.


Maar ze heeft het toch niet over behendigheid? Je hebt daar apporteersport, dat is dus ook met proeven enzo en daar mag je met elk ras mee doen.

Hoewel ik dat zelf niet zou doen als je hond gewoon de normale jacht goed doet;) Is veel leuker om met een jachthond gewoon met wild te werken vind ik en toch weer anders.

Ik doe wel een soort gelijk iets in Duitsland met Olly, daar woon ik. Ik mag daar geen jachtproeven doen omdat ik geen jager ben, alleen 1 beginnersproef van de vereniging mag ik doen. Dus dan is het wel een goede vervanging en kan ik zelf gewoon nog trainen met wild voor als ik ooit zin heb om naar Nederland te gaan voor een proef. Je hebt hier ook dan speciale dummy proeven voor alle rassen. Moet toch wat. Gewone jachttraining kan ik hier ook niet volgen, ze moeten je niet als je geen jager bent. :D

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:09

Ik bedoel inderdaad FHN apporteersport.
Dat komt sterk overeen met de jacht, dat kunje van de behendigheid niet zeggen. :D

En je kunt er uiteraard ook nog voor kiezen om naast de FHN ook de jachtproeven te lopen natuurlijk.
Dat wil ik dit jaar ook zeker wel gaan doen.
Het sluit prima op elkaar aan, dus dat is geen enkel probleem.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:14

Oh de FHN sport ken ik niet. Ik zal het eens opzoeken!
Maar inderdaad als hij straks gewoon een SJP of zelfs MAP proef kan lopen wil ik dat zeker gaan doen.

Vandaag de eerste jachttraining gehad op locatie. Gaaf om eens ergens anders te trainen en het was er prachtig weer voor. Hij werd erg enthousiast en deed eigenlijk niet onder voor de field trial in de groep. Netjes de dummy's geapporteerd. Voor het eerst geoefend met dummy's in een stukje bos terwijl wij met de hond ervoor op het gras stonden. Ze zagen de dummy dus niet vallen. Puck was de enige die het bos direct in schoot en netjes met de dummy terug kwam. Hij vindt het echt wel heel erg leuk, dus het zit er toch wel in.


Hier een filmpje van Puck die apporteert. Dit is ruim een maand geleden. Inmiddels fluit ik hem niet meer voor en hoef ik hem niet meer het commando ''zit'' te geven. Hij komt vanzelf met de dummy netjes voorzitten. En op het filmpje kwam hij in draf terug. Vandaag kwam hij echt veel sneller in galop terug. Ook bij het uitsturen ging hij vandaag veel harder dan op het filmpje. Daar ben ik heel blij mee. Ik heb zelf het idee dat hij veel enthousiaster is geworden dan een maand terug. Hij begint het spelletje echt te snappen. Hij zal het altijd af moeten leggen tegen een field trial, maar we halen er gewoon uit wat er in zit.
https://www.facebook.com/jolanda.schroo ... 985500641/

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:47

Oooh sorry was er niet helemaal bij :+
Ik lees woorden die er niet staan haha :')