Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 220 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Opbouw aquarium ‘second chance’

 
Profiel   

Okee, second chance klinkt wel heel dramatisch :+

Mijn vriend en ik hebben allebei voor we elkaar kenden een aquarium gehad. Maar door omstandigheden al een tijdje niet meer. Nu we samenwonen hadden we beiden wel de wens om er weer 1 op te starten. Budgettechnisch besloten we om er 1 van Marktplaats te halen. Maar we hadden wel wensen. Liefst een witte kast/ombouw. Geen zwart. Hout was een optie. Minimaal 1 meter.

En toen kwam ik deze tegen:
[ img ]

Een Ferplast Dubai 100. Voldeed precies aan de eisen. Dus een bod gedaan en gisteren opgehaald. Wat een smerig huis :=
Alles stonk naar de rook :r
Echt vies. Maar goed, wel meegenomen. Doorgereden naar een speciaalzaak voor tropische vissen en benodigde spullen gehaald. Pomp met filter en verlichting zat erbij, maar verder niets. Oh ja, een zak vol stenen. Dus 3 zakken zand gekocht, planten, verwarming en bacteriën. Gisteravond de stenen die niet vies waren en stonken uitgekookt en de rest weg gegooid. Planten in een bak water gezet.
We hebben de bovenkap en kast gisteren schoongemaakt. Gadver. Rookaanslag, vet en schimmel :r
We hadden er al een beetje spijt van :+

Vanmorgen het aquarium in bad gezet en soppen maar :+
Na het soppen (en goed uitspoelen!) alles op zijn plek gezet en zand er in. Zand was gelukkig al gespoeld.
[ img ]

Filter uit elkaar gehaald en al het plastic even in de vaatwasser gezet. Sponsjes ondertussen uitgespoeld en na de vaatwasser alles nog even geschrobd.
[ img ]

En toen kon het vullen beginnen. 3 stenen in het zand gezet en sjouwen met emmers. Praxis is namelijk pas rond 12 uur open en we hadden geen zin om daar op te wachten :+
Uiteraard stuift zand lekker omhoog. Maar gelukkig geen lekke bak.
[ img ]

Filter en pomp in elkaar gezet en even getest en dat werkt +:)+
Weer uitgezet, want anders bezinkt het fijne zand niet maar blijft rond dwarrelen.

Nu lichten aan en wachten tot alles weer bezonken is en we de planten er in kunnen zetten en de pomp aan kan met de bacteriën er in. Wordt vervolgd....
[ img ]



Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-18 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Juiste Tag toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:37 



 
Profiel   

Leuk ik volg! Wat voor vis wil je gasn houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:41 



 
Profiel   

Ik volg ook mee, wij hebben een bak die heel erg op die van jullie lijkt. Hebben er discusvissen ingehouden maar dat is na zo'n beetje 2 jaar en een boel dode vissen verder (zonder logische reden) wel klaar :+ dus er komen van de week maanvissen in. Ben benieuwd wat er bij jullie in komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:45 



 
Profiel   

Tropisch :D
Niet te ingewikkeld. Cory’s, 2 schooltjes en wat hoogzwemmend.
Ik wil heel graag kardinaaltetra’s. En ik denk iets van zalmpjes ofzo.
Gourami’s erbij. En een klein blijvende algeneter.
Beginnersvissen dus. We willen niet meteen de uitdaging opzoeken en het moet er vooral mooi kleurig uitzien.

Na een en ander lezen gaan we toch de planten er in doen en de pomp aanzetten. En dan een paar dagen wachten :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:46 



 

Omdat volgtopics op BB-HK thuis horen, verplaats ik het topic daarheen.

Leuk Amanda! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:47 



 
Profiel   

Volg ook, altijd leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:47 



 
Profiel   

Leuk ik volg ook.
Heb zelf net een 2e hands aquarium opgestart, draait nu een week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:52 



 
Profiel   

Ooh leuk! Ik heb ook een aquarium gehad en het prikkelt al heel lang er weer 1 te nemen. Maar slaap nu op de zolder, en hoop op niet al te lange termijn uit huis te gaan. En dan alles weer te verhuizen qua aquarium zie ik niet zo zitten. Dus denk dat ik nog wel even wat op een plekje voor mezelf. Tot die tijd erg leuk om dit te komen volgen!

Twijfel voor mezelf wel of ik voor een standaard aquarium ga of voor schildpadden. Al vindt ik veel schildpadden soorten voor mijn zin te groot worden....maar goed.

Ehm, wat ik zelf altijd een leuke algeneter vond was de chinese, lijkt een beetje op een roggetje vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 10:57 



 
Profiel   

Leuk!

Bedankt Miran :D

Wij willen de Locicaria Parva. De Naaldmeerval. Die worden 10-12cm groot. Dus dan kunnen ze er prima in blijven. Zat te twijfelen over een ancistrus, maar toen zagen we deze. Kunnen we zelfs een duo nemen. Kunnen goed samen met elkaar en met andere vissen. En leuk om te zien :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 11:14 



 
Profiel   

Langzaam wordt alles een beetje zichtbaar :))
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 18:31 



 
Profiel   

Dat is ook wel een hele mooie algeneter inderdaad!

Je ziet het verschil wel al zeg, jeetje wat duurt dat lang! Ik heb nooit echt geduld voor datsoort dingen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 18:35 



 
Profiel   

Ik gok tussen 1 en 2 dagen voor het helemaal helder is. Zal morgenochtend ook nog een foto maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 18:45 



 
Profiel   

Dat zit er wel in ja. Nou ik ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-18 18:49 



 
Profiel   

Weinig verschil nog :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 06:03 



 
Profiel   

Ik volg ook!

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
Ik heb m’n aquarium in de kelder staan, ivm mogelijke verhuizing, en wilde m opnieuw opzetten dus leuk voor inspiratie

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 06:51 



 
Profiel   

Wat gaat dat langzaam zeg! Ik heb er nooit over nagedacht dat zoiets zo lang zou duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 06:55 



 
Profiel   

Ik las gisteravond nog een tip: leg plastic over het zand heen, dan water erin en dan plastic er weer uit. Dan wordt je bak minder troebel.
Maar goed, dat was voor ons te laat.
Grind is overigens ook minder. Zeker als je dat goed uitspoelt. Maar omdat wij corydora's willen, is zand beter. Zachter voor de bekkies.

Balen dat we de plantjes nog niet kunnen zien. Ik heb ze zomaar erin gezet. Achter wel hoog en voor laag. Maar omdat het zo troebel is, kan ik niet precies zien hoe het nu staat. Dat is dus nog een verrassing :D
Denk ook wel dat er nog wat hoge planten bij mogen achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 07:12 



 
Profiel   

Heb je het filter al aan staan? Ik heb het idee dat het met filter allemaal wel sneller zakt. Bij mij was het altijd binnen 24u helder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 08:29 



 
Profiel   

Mijn vriend had 'm gisteravond uitgezet omdat het volgens hem sneller zou zakken :+
Dus ik heb 'm vanmorgen maar weer aan gezet :D
Dat idee heb ik namelijk ook.
We zijn nu beiden aan het werk, dus ben heel benieuwd hoe het er vanavond uitziet. Vanavond ook maar even de filterwatten uitwassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 08:37 



 
Profiel   

Amanda schreef
Leuk!

Bedankt Miran :D

Wij willen de Locicaria Parva. De Naaldmeerval. Die worden 10-12cm groot. Dus dan kunnen ze er prima in blijven. Zat te twijfelen over een ancistrus, maar toen zagen we deze. Kunnen we zelfs een duo nemen. Kunnen goed samen met elkaar en met andere vissen. En leuk om te zien :j
[ [url=m/azCprt.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wij hebben deze ook. Hele leuke diertjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 08:40 



 
Profiel   

Filter aan zettenb scheelt enorm. Wij hebben nu zelf 3 staan en vorige week hadden we de pomp stuk. Jammer genoeg een paar dode vissen maar met de nieuwe pomp en een waterwissel toch weer heel mooi helder water en happy vissen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 08:42 



 
Profiel   

Ik heb woensdag eind vd middag een vijverbak (150l) gevuld met filterzand en water, (ingedraaid) filter aangezet en vissen erin gezet en donderdagochtend was de boel al bijna kristalhelder.
Hetzelfde voor mijn aquarium een paar maanden geleden maar dan met nieuw filter en zonder vissen: binnen een dag kristalhelder.

Ipv plastic kun je een volgende keer ook een bord oid gebruiken, dan stuift het nog wel een beetje op maar het scheelt een heleboel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 09:25 



 
Profiel   

Ja, dat scheelt inderdaad. We hebben wel de stenen er in gelegd en het water daarop in de bak gegoten. Maar het stoof alsnog behoorlijk.
Ach, de vissen kunnen er toch nog niet in, dus het maakt niet zo heel veel uit. Alleen vanavond wel even de watten spoelen, want ik vermoed dat daar ook wel wat zand in zit nu :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 09:48 



 
Profiel   

Misschien dat spoelen van het zand nog had geholpen. Heb ook wel eens zand erin gehad dat volgens de winkel en verpakking echt niet gespoeld hoefde te worden maar dat zag er net zo uit als bij jou.
Heb al het water er weer uit gehaald en daarna het zand ook en eerst goed gespoeld voordat het er weer in ging. Daarna was het goed en was het ook in een paar uurtjes helder.
Anders blijf je iedere keer met water verversen en rommelen in het aquarium weer zo'n bende krijgen als het alleen maar naar de bodem is gezakt.

Heb er nu zelf donkere korrels in liggen op de bodem, heb dat ook in m'n andere aquarium en vooral de garnalen vinden dat fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 13:21 



 
Profiel   

Bodembedenking moet altijd schoon gespoeld worden. Of dit nou filterzand of grind is. Er kan altijd rotzooi in zitten en stof
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 14:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 220 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen