Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 9 [ 220 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Opbouw aquarium ‘second chance’

 
Profiel   

Vandaag nieuwe vissen gehaald en ons goed laten informeren. Was een leuk daagje uit :D
We zijn naar huis gegaan met 5 helenaslakken, 5 congo zalmpjes, 3 CPO kreeftjes, 3 gespikkelde molly's en een siamese algeneter. Oh en nog wat planten.
Waarvan de zalmen de blauwe kleur moeten gaan brengen straks, de kreeftjes de rommel op de grond wat meer opruimen, de algeneter de draadalg gaat opeten, de slakken de slakken op gaan eten en mijn vriend de molly's zo leuk vond :')
En alles nog in babyformaat, dus het kan nog wat groeien. De algeneter kan eventueel terug als hij te groot wordt. En nu laten we het voorlopig weer zo. Zo is het druk genoeg.

Iedereen moet weer een zijn plek gaan vinden. De kreeftjes zijn super actief en verdedigen hun kokosnoot driftig :)) . Ook zijn ze al druk aan het opruimen.
De molly's en zalmpjes zwemmen lekker rond. De algeneter is al aan de alg begonnen. En de slakken zijn 'm meteen gesmeerd. Leuk :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 17:59 



 
Profiel   

Gaaf om de vorderingen te lezen. Ik heb vroeger ook cpo’s gehad!

Stiekem kriebelt het hier ook al steeds meer om weer aan een aquarium te beginnen. Maar zit nu een soort van midden in een verhuizing dus moet even wachten. En nog geen idee wat het dan gaat worden. Heb zoveel opties wat me leuk lijkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 18:32 



 
Profiel   

Stille meelezer hier, maar wil nu toch even reageren. Vind het heel tof dat je zo bezig bent met je aquarium, maar ik zou toch kijken naar een andere plek om je informatie te halen, dit klinkt niet echt alsof je goed bent voorgelicht..

Met je huidige visbestand + de nieuwe vissen zit je akelig dicht tegen overbevolking aan en doordat je zoveel verschillende soorten hebt wordt het 1 grote kermis. Daarnaast is 5 stuks voor een echte scholenvis (kongozalmpjes, maar ook de corydoras) echt te weinig en staan CPO kreeftjes er om bekend dat ze vaak niet echt een fijne bewoner zijn voor een gezelschapsaquarium vanwege hun agressieve en territoriale karakter. Grote kans dat die elkaar en/of je corydora's en/of je tetra's afslachten..

Als ik een suggestie mag doen; congozalmpjes en kreeftjes terug naar de winkel, schooltje corydoras uitbreiden tot 10 stuks en het daar voorlopig bij laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 18:54 



 
Profiel   

Nabster schreef
sanso schreef
Ja die garnaaltjes zijn wel wat te duur als voer gok ik :Y)

Echt onbegrijpelijk hoe duur die -met name kleine- garnaaltjes zijn. Verbaas mij er iedere keer weer over.

Eerdat een clown botia de 30 cm aan tikt is er wel een hele poos overheen hoor. Meestal redden ze het niet.


Omdat ze voor die tijd al dood gaan?
Clownbotia is alleen leuk voor een speciaal aquarium.


Meestal omdat het doorgefokte beesten zijn.
Wij hebben ze altijd prima kunnen houden zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 19:05 



 
Profiel   

Ik wilde idd ook net zeggen, je kreeften kan je beter solitair houden, die hebben een enorme territorium drift en moeten echt veel ruimte hebben wil dat goed gaan. Daarbij kunnen ze idd je grondvisjes beschadigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 20:07 



 
Profiel   

En een algeneter bestrijd de algen niet. Ze hebben de naam.maar doet hem geen eer aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 20:51 



 
Profiel   

meisje2000 schreef
En een algeneter bestrijd de algen niet. Ze hebben de naam.maar doet hem geen eer aan


Ze dragen helaas enkel toe aan het vergroten van de vervuiling in je bak, waardoor juist meer alg kan ontstaan...

Ben inmiddels wel benieuwd naar weer een fotootje van je aquarium, TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 23:45 



 
Profiel   

De Siamese algeneter eet wel degelijk alg. Integenstelling tot de 2 ancistrussen (en meeste algeneters met de naam) inderdaad. Maar dat wist ik zelf al. De siamees mag overigens ook weer terug als hij te groot wordt, (+/- 14cm) daar zit garantie op. Ben niet helemaal gek en doe zelf ook nog wat research.

Cpo kreeftjes zijn juist een soort dwergkreeftjes die wel in een gezelschapsaquarium kunnen, mits niet teveel en ze genoeg schuilplekken hebben en dat hebben ze. Ook daar heb ik me van tevoren over ingelezen en bij diverse mensen geïnformeerd die ze ook al jaren hebben. Naast oa corydoras. De kreeftjes zijn overigens nog echt klein, voorlopig hoop ik dat ze zelf overleven.

Wat de overbevolking betreft, daar ben ik ook wat bang voor. We gingen voor een koppel electric blue ramirezi’s, maar het zijn de congo’s geworden. Ik heb ook nog een vriend met een mening en die kreeg dit in zijn hoofd. En zag de molly’s waar hij helemaal weg van was. Praat het er maar eens uit. Maar daar heb ik het wel bij kunnen stoppen. Het was ik tegen vriend en medewerker, dus had weinig tegenin te brengen. Mocht het niet goed gaan, kunnen ze in ieder geval terug. Voorlopig ziet het er wel gezellig en rustig uit. Dus ik hoop dat het goed blijft gaan.

Foto’s zal ik van de week maken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 07:55 



 
Profiel   

Ach in hoeveel huizen staat nog een vissenkom met één of twee zielige goudvissen erin?
Je bent goed bezit TS :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 09:20 



 
Profiel   

Serieus? Dus dat er in Nederland paarden zijn die 20 uur per dag op stal staan is ook ok, omdat er veel paarden zijn die nog langer op stal staan? -O-

Ik snap je wel hoor Amanda, maar scholenvissen in te kleine groepen zorgt voor stress en daarmee een grotere kans op ziekten. Een hoge belasting van je filter door een te groot aantal vissen zorgt voor een verminderde waterkwaliteit, daarmee dus stress en ook weer een grotere kans op ziekten. Zou het jammer vinden als jullie straks afknappen op de hobby omdat jullie verkeerd zijn voorgelicht en daardoor je vissen ziek worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 10:54 



 
Profiel   

Ik had niet gezien dat er Siamese algeneter stond. En ook dan kom je niet erg ver qua alg weg. 1 doet niet zo veel dan moet je er al meer hebben en dan nog kunnen ze het niet algvrij houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 11:00 



 
Profiel   

Leuke bak hoor! Ik vind zelf altijd 1 of 2 soorten groeps/school vissen het mooiste beeld geven, met nog een solitaire soort erbij. Je zult zien dat dit een veel mooier beeld geeft en dat je ook beter het natuurlijke gedrag kan waarnemen. Ik was zelf eerder alleen voor het koppel ramirezi's gegaan. Een erg leuke soort en heel interessant als ze zich voortplanten. Was dan niet voor de electric blue gegaan, want dat is een erg zwakke doorgekweekte variant. Ik heb zelf een aquarium gehad met sherry barbelen en een koppel Apistogramma macmasteri, en dat was echt prachtig en altijd leuk gedrag te zien.

Wat betreft algen. De beste bestrijding daartegen is ervoor zorgen dat je de juiste waterwaardes hebt. Je hebt een mooi planten bestand, dat helpt al zeker, voeg je planten voeding toe? Ik heb in mijn oude aquarium en mijn huidige nano aquarium nooit last van algen gehad. Als je weet waar je op moet letten is een algen eter echt niet nodig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 11:20 



 
Profiel   

Ja licht is al terug naar 9 uur per dag. We voegen vloeibare voeding toe. De planten zijn gesnoeid, verplaatst (hoeken hoog, midden laag) en we hebben wat nieuwe toegevoegd. De alg neemt wel af, maar het zit er nog wel. Duurt wel even voor het weg is denk ik.

De bak nu.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 13:03 



 
Profiel   

Vind het er op alle foto's best goed uit zien hoor! Let ook op dat juist overbezetting algen in de hand kan werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 14:11 



 
Profiel   

Nog wat foto’s
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 14:13 



 
Profiel   

Je algenetertje is een otocinclus. Die zijn echt veel leuker in een groep. Ik heb ze met 15 zitten, en die scholen echt samen.. eentje in zijn eentje is een beetje sneu..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 14:19 



 
Profiel   

Pluttersput schreef
Je algenetertje is een otocinclus. Die zijn echt veel leuker in een groep. Ik heb ze met 15 zitten, en die scholen echt samen.. eentje in zijn eentje is een beetje sneu..


Bedoel je die op de 3e foto? Dat is volgensmij echt een Crossocheilus siamensis (siamese algeneter). Bij de oto zie je een vlek bij de staart basis.

Verder zijn de otocinclussen in de handel bijna altijd wildvang omdat ze lastig te kweken zijn. Dit heeft uiteraard ook een impact op hun leef omgeving en aantallen, daarom hou ik zelf ook alleen vissen die nakweek zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 14:40 



 
Profiel   

3e foto idd. Lijkt inderdaad meer op die van jou dan op die van mij!
Wat is daar dan verder het verschil tussen? Ik bedoel, de otos blijven fijn klein, wordt deze dan groter? Zijn er andere verschillen?

Ik heb ook alleen maar meer otos gekocht omdat ik er eentje opgevangen heb. En ik vond 1 maar zo alleen omdat het echt groepsvissen zijn. Maar in oorsprong had ik ze idd niet omwille van de wildvang, maar vond ook niet dat ik hem alleen kon laten zitten :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 14:43 



 
Profiel   

https://www.fishlore.com/aquariummagazi ... ter-id.htm

https://fishtankadvisor.com/otocinclus-care/

Ik heb zelf beide nooit gehad dus weet niet alle details, maar de oto en de siamees lijken zeker wel op elkaar. De siamees word wel wat groter uiteindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 14:55 



 
Profiel   

Zenks, ik ga even lezen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 15:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 9 [ 220 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen