Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18235
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:42

Leuk he dat stoeien? <3
Net had ons spook ook zo’n bui, die van mij kan je gniffelend vol gas van zijn kooi plukken, om hem wannabe plat te knuffelen.
En dan omhels ik hem, en dan zie je hem echt kijken van. >;) :roll:
Zo van: laat dat maffe mens maar gaan, gaat wel weer over. :j
Vanmiddag duik ik voor de grap achter een stoel, en dan zegt het spook kiekeboe.
En dan loop je al gekkend naar zijn kooi, om hem te plagen met kietelen, en dan word hij toch groot en stout. :D
En schetteren, doen of hij vermoord wordt en als ik stop staat hij echt zó stout te kijken, aandacht te trekken en je uit te dagen.
Echt hilarisch, en dan ‘bijt’ hij inderdaad ook lijkt maar dat is enorm speels geknabbel.
Hij snapt ook heel goed wat ‘klaar nu’ betekend, dan gaat hij direct over op modus normaal, dan zijn we uitgeravot en dan gebruikt hij zijn snavel direct niet meer.
Mijn vader stond eerder ook wel eens te kijken: hij vind het niet leuk joh! Laat hem.
En dan stop ik, en dan rent die vogel baldadig achter me aan omdat hij het spelletje wel erg leuk vond en beledigd is dat je stopt. :Y)
En dan moet je mijn vader zien kijken op dat moment, dat is nog het leukste.
Dan mompelt hij iets in de richting van ‘dat beest spoort niet’. :D

Van de week hebben we zo gelachen.
Het was bedtijd, maar hij had overduidelijk nog geen zin en zat bij me op de stoel.
Als ik vroeg of hij mee ging slapen werd er meermaals heel demonstratief gereageerd.
Toen vroeg ik: ‘ga je mee boven slapen dan?’
En toen was het: :)* *\%/* :j
Stap stap op mijn hand, en hup vol entousiasme zei hij razendsnel entousiast weltrusten, en ging hij mee naar zolder waar ik slaap, en hij een tweede kooi heeft.
Mijn moeder zat echt met stijgende verbazing: ‘nouja zeg!’ :wow: _O-
Ofwel meneer wilde overduidelijk bij mij slapen, als we er niet met zijn allen bij zaten zou je het verhaal bijna niet geloven.
Ze zijn zo leuk, en ze snappen zoveel meer dan wij denken. :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:57

moonfish13, je maakt mij nu wel heel nieuwsgierig naar beeldmateriaal van jouw spook...

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:07

Ooh wat een geweldig beestje! Hij is wel erg fotogeniek hoor :D

Lukasje
Berichten: 11322
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:16

Geweldige verhalen +:)+ _O-

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:26

Leuk topic. Ik heb niets met vogels. Ik ben meer een hondenmens, maar ik vind je verhalen, foto’s en filmpjes geweldig.

x_Jeanine_x

Berichten: 9092
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:46

Ik moet elke keer zo hard lachen om dit topic. Ben Mango ook maar gaan volgen op insta :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 09:33

Kinke schreef:
<3 <3 <3
Als ik jouw verhalen lees en de filmpjes zie dan vraag ik me iedere keer af, waarom wilden die vorige eigenaren Mang niet houden.....'t is echt een geweldig dier


Dat vraag ik me ook nog steeds af!
Het is echt een superleuk dier,, Naar wat ik heb begrepen hadden ze de zorg voor een edelpapegaai flink onderschat.

Getty_Maan

Berichten: 2596
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:42

Wat is Mango onwijs leuk en grappig. Ik ben zo'n iemand die geen idee had dat ze zo inteligent zijn.

Maar de zorg ervoor, jeetje wat zijn katten dan gemakkelijk.

Mango tovert een lach op mijn gezicht!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 11:46

Wat lief!
Mango zorgt hier ook iedere dag voor een lach op m'n gezicht.
Net zat hij met een wc rol in zijn poot heel hard op de kooi te rammen _O- Ik ging stuk!
Helaas had ik net mijn telefoon niet bij de hand om te filmen :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:38

Zo te horen verveel je je geen dag met zo'n dier als Mango. :D

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:44

Mango is echt leuk!

Wij hebben sinds vrijdagavond ook een Edel in huis! :) Pino, 13 weken oud!
Hij krijgt nog 1 of 2x per dag pap, voor de rest vind hij banaan, aardbei, wortrels, erwten heerlijk om te eten.
Hij moest zaterdag nog een beetje wennen maar vanaf gister zie je echt zijn ware aard naar boven komen.
Hij wil nu continu bij je zijn, maar gaat ook op mijn schouder en dan mijn haar een beetje ontdekken.
Hij maakt heel zacht wat brabbelende geluidjes, kan er nog niks aan herleiden, maar ik verwacht dat hij ook wel gaat praten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 08:56

Wat leuk Danielle! Waar komt hij vandaan?
Eigenlijk vind ik het niet zo netjes van de kweker om hem al te laten verhuizen wanneer hij nog niet zelfstandig is :o Een goede kweker laat ze pas verhuizen als zer echt helemaal zelf eten.
Is hij wel op de bekende ziektes getest en zit dat certificaat erbij?

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:13

Bij iemand uit Groningen. Hij heeft Edels/Grijze roostaarten/Ara's.
De vader is tam en praat, zijn moeder is een natuurbroed.
De moeder had 1 ei opgegeten dus hij heeft de laatste 2 in de broedmachine gehad en voor de rest zelf groot gebracht.
Moeder heeft nu weer een nest maar nu broed ze de eieren wel zelf uit. Normaal haalt hij ze er pas uit als ze uitgevlogen zijn.

Ja ik heb inderdaad formulieren mee gekregen, hij heeft hem ook nog een check-up door de vogeldierenarts laten doen wat er bij zit.
Hij is negatief getest voor chlamydia inderdaad en is geringd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 09:25

Fijn dat hij getest is op Chlamydia! Tip: Laat hem ook op PBFD en Polyoma testen. Dat zijn de meest voorkomende ziekten. En ik laat ook regelmatig de ontlasting nakijken want ze zijn heel gevoelig voor bacteriën omdat ze veel verse groenten en fruit eten.

De zorg is echt heel erg intensief hoor :P Maar je krijgt er ook veel voor terug.
Als je wilt kan ik eens Mango's schema uittypen wat hij op een dag allemaal krijgt en hoe zijn schema eruit ziet?

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:55

ja graag, alle tips zijn welkom!

Wat we nu ongeveer aanhouden (wat hij daar ook ongeveer kreeg)
- gemengd zaadmengsel + pellet heeft hij altijd

- 's ochtends stukjes appel
- tussen de middag aardbei of banaan oid
- rond uur of 5 krijgt hij zijn papje
- 's avonds een groentemaaltijd, we hadden nog wortel met erwten mee gekregen, dat is voor vanavond de laatste portie. Zal verder ontdekken wat hij nog meer lekker vind.

Waar we trouwens wel mee zitten.. Appel oid heb ik in stukken gedaan en ingevroren, gisteravond 1 zakje er uit gehaald voor vandaag (in de koelkast gelegd).
Maar dan wordt alles toch wat zacht etc, ook de banaan.. Hoe doe jij dat? Want elke dag een stukje banaan, dan kan ik daarna de banaan/appel wel weer weg gooien..

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:07

Ik zou de rest van het fruit gewoon zelf opeten, dat deed ik ook met mijn kind toen die nog niet het hele fruit op at :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 11:11

Pellets heb ik hier ook altijd staan. Zaadmengsel niet, want dan kiest Mango zijn zaadjes boven het groente en fruit :+ Zaadmengsel krijgt hij dus alleen op gezette tijden.

Mango's voerschema:
's ochtends (7:30uur) verse groente en fruit (7 verschillende soorten groenten en 3 soorten fruit, waarvan minstens 1 of 2 soorten rood fruit omdat dit belangrijk is voor vitamine A).
's middags (13:00uur) verse groente en fruit (weer 7 verschillende soorten groenten en 3 soorten fruit.).
's middags (17:00uur tot hij gaat slapen) krijgt hij zijn zaadmengsel. Dat meng ik zelf uit 3 verschillende soorten freshpacks.

Verder krijgt hij 1 keer per week eischaal van een gekookt ei, met ook wat eiwit erbij voor calcium
1 a 2 keer per week krijgt hij wat gekookte rijst of pasta
1 a 2 keer per week krijgt hij een bonenmix. (
1 a 2 keer per week krijgt hij wat banaan gemixt met eivoer. Dit mag niet te vaak omdat de darmen het anders niet kunnen verteren.
1 a 2 keer per week krijgt hij gekookte zoete aardappel.
2 a 3 keer per week krijgt hij een kleine notenmix, waarvan oa cedernoten, amandel, cashew, hazelnoot etc. Dit krijgt hij in een foerageerspeeltje zodat hij er even mee bezig is.

Daarnaast krijgt hij regelmatig een verse tak om te knagen of bloemen en kruiden.

De bonenmix en rijst/pasta vries ik vaak voor meerdere keren in.

Appel geef ik altijd vers. Ik snij een appel aan 1 kant af en omwikkel de rest dan met aluminiumfolie en doe het de koelkast in. Dan blijven de overige kanten nog wel even vers. Vaak krijgt hij 1 a 2 keer per dag appel, dus die is dan vaak wel binnen 2 dagen op. Banaan krijgt hij altijd maar een kwart stuk per week van omdat te veel banaan niet goed is. De rest eet ik dan zelf op :D
Let wel op met regelmatig groente verversen omdat het snel fruitvliegjes aan trekt en kan gaan gisten waardoor ze ziek kunnen worden. Ze moeten minstens 8 uur per dag de beschikking over verse groente en fruit hebben omdat dit hun hoofdmaaltijd is. Ze moeten altijd minstens 70% groente krijgen en 30% fruit. Anders gaan ze het fruit als hoofdmaaltijd zien en laten de groente liggen.
Een edelpapegaai (en zeker een jonge edel) moet minstens 12 uur per nacht aan elkaar slapen. Mango gaat dus altijd om half 8 naar bed en maak ik 's ochtends om half 8 weer wakker.

En verder heel veel variëren qua voer. Mango eet gelukkig bijna alles wat ik hem voorschotel, maar dat moet je ze echt al op jonge leeftijd leren.
En idd gooi je met een edelpapegaai helaas vrij veel weg of je eet het zelf op :D Wij eten dus heel veel groente en fruit en mijn valkparkieten mogen gelukkig ook heel veel hebben. Ik gooi dus niet zo veel weg.

Mango gaat iedere dag minstens 2 a 3 uur onder de UV lamp voor vitamines omdat we hier in Nederland niet zoveel zonkracht hebben als in hun thuisland. De UV straling hebben ze nodig voor de aanmaak van vitamines en voldoende calcium voor de aanmaak van goede veren en sterke botten.

Edit: En let er op dat het fruit en de groente onbespoten zijn! Edels zijn heel gevoelig voor gifstoffen.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:36

Leuk om te lezen! En leerzam ;)

Je geeft hem dus dan alleen de schil van het gekookte ei? Of kun je het ei zelf ook geven?
Ik zal ook deze week even rijst voor hem koken, kijken hoe hij dat vind.
Hoe vind Mango spinazie? Dat heb ik ook voor Pino gehaald (nog niet gegeven)

We gaan inderdaad de kooi wel donker maken 's avonds, vanochtend was hij een beetje wakker (hoorde hem wat zachtjes murmelen) omdat ik uit bed moest, maar heeft daarna volgens mij nog heerlijk geslapen. Kreeg net een foto dat hij met een wcrol aan het spelen is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 11:43

Hij krijgt idd de schil van het gekookte ei. Een beetje eiwit mogen ze ook maar het liefst niet te veel eigeel.
Mango vindt spinazie erg lekker! Ik haal dan babyspinazie. Mijn valken krijgen dat ook.

Ik maak hier gebruik van een speciale slaapkooi. In het wild zitten ze ook het liefste graag in een wat kleinere beschutte ruimte omdat ze zich dan veiliger voelen. We hebben hem de eerste avonden in zijn gewone kooi gelaten, maar ik merkte dat hij dan onvoldoende uitrust. Hij gaat nu graag zijn slaapkooi in en voelt zich dan duidelijk veilig.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:09

Top! Dan kan hij de schil wel van ons krijgen dus.
Ik zal morgen de spinazie proberen, ben benieuwd! Zal nog even meer soorten groenten halen.
Hem "aaien" vind hij nog niet zo leuk, had Mango dat ook eerst? Hij bijt ook af en toe nog wel een beetje, van die momentjes heeft hij dan.

Ik zal eens kijken hoe hij dit ervaart inderdaad, of dat ik ook een kleinere kooi nog haal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 12:13

Dat ze het aaien niet leuk vinden is normaal. Het zijn geen kroelvogels. Sommige edels vinden het niet erg, maar de meeste edels zijn onafhankelijker dan bijvoorbeeld een kaketoe.
Er zijn wel uitzonderingen! Mango vindt het niet erg wanneer ik hem aai en ik kan hem overal aanraken, maar mijn man hoeft het echt niet te doen :P Hij speelt ook wat ruiger met mijn man en probeert dan zijn snavelkracht soms op hem uit. Met mij is hij een stuk voorzichtiger, maar dat kan ook zo zijn omdat ik bijna altijd thuis ben en voor zijn eten zorg (never bite the hand that feeds you :P ).

Ik heb even een stukje gekopieerd van een site met info:
Citaat:
Hoewel de edel papegaai graag bij je zit en van die aandacht geniet, zijn ze een stuk minder gek op gekriebel op hun kopje of op andere plaatsen. De gevoeligheid die andere papegaaien daar hebben is bij hen een stuk minder. Waarschijnlijk ook omdat ze van nature zelden als paartjes samen zitten te keuvelen.

http://www.harecodierenvriend.nl/het-ka ... elpapegaai

Dus een enkeling vind het wel fijn, maar echt een kroelpapegaai hoef je meestal niet te verwachten als je een edel in huis hebt. Wat dat betreft hebben we met Mango wel veel geluk gehad, maar in het begin vond hij het ook niet fijn. Dat vertrouwen moest echt groeien en nu kroelt hij mij zelfs terug <3 Maar dat doet hij pas sinds een paar weken en we hebben hem nu een half jaar in huis.

Kan die van jullie al vliegen?

HilliJarig

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:37

Zijn het van nature solitaire vogels? Of moet je deze ook als setje houden, net als de valkjes?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 12:42

In principe zijn het geen solitaire vogels, maar ze zijn ook niet monogaam en bouwen niet zo'n band met elkaar op als valkparkieten dat doen. Edeldames paren vaak met meerdere mannen en laten zich graag tijdens het broeden bedienen door meerdere mannen. Ze zijn ook erg fel richting elkaar (met name de dames als ze broeds/hormonaal zijn). Soms laten de dames de man dan ook niet meer in de buurt van het voer komen waardoor de man verzwakt en zelfs kan verhongeren.
Je kunt dus een man en pop wel bij elkaar zetten, maar dat wil niet zeggen dat het klikt. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij het flink vechten werd en ze elkaar tot bloedens toe de kooi uit knokken. Valken zijn wat dat betreft een stuk makkelijker, maar die hebben dan ook echt een partner voor het leven.
Wij zijn wel van plan om mettertijd een popje bij Mango te zetten, maar daarvoor moet hij eerst volwassen zijn, anders loopt de eventuele dame zo over hem heen :+ Het koppelen heeft imo een betere kans van slagen als de man wat ouder is en meer levenservaring heeft.

Qua opvoeding zijn ze nogal het tegenovergestelde van mijn valken, dus het is voor mij ook echt nog uitzoeken, inlezen en uitproberen :P

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:59

De eigenaar heeft hem kortgewiekt. Hij heeft wel geprobeerd wat te fladderen, maar komt niet ver.
Ouders zitten in een grote kooi in het hok met een buitenvoliere.

Vind wel dat hij super snel went. Vrijdagavond 9u waren we thuis, zaterdag wou hij 1x bij ons op de arm, voor de rest nog wat afwachtend. Gister wou hij alleen maar bij ons zitten en klimt hij al richting mijn schouder etc.

Hoe hebben jullie het gedaan als hij wat te hard doet met de snavel? Foei of nee etc zeggen, of juist negeren? Pino knijpt af en toe nog wat een velletje, wat ik hem uiteraard graag wil afleren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 13:08

Ach arm dier. Zo jong en dan al gekortwiekt -O- (Is geen aanval naar jou toe hoor).
En dat is echt niet nodig! Ze worden het beste tam als ze niet gekortwiekt zijn. Nu heeft hij namelijk geen andere keus dan om bij jullie te zitten, maar als hij er zelf voor kiest is dat veel beter. En daarnaast moeten ze vliegen om gezond te blijven. Gekortwiekte vogels kunnen hun energie niet kwijt en krijgen sneller gezondheids en gedragsproblemen zoals plukken (zelfmutilatie). Edels hebben ook veel aanleg om te dik te worden, dus vliegen is echt noodzakelijk voor ze. En op die jonge leeftijd moeten ze hun vleugelspieren ontwikkelen omdat ze anders op latere leeftijd sneller bot en spierproblemen krijgen of ongelukken door het slechte landen.

Hou er wel rekening mee dat hij eerder kan gaan schreeuwen of bijten omdat hij zijn energie nu niet kwijt kan omdat hij niet kan vliegen. Ik zou hem echt niet nog een keer laten kortwieken (maar dat is natuurlijk je eigen keus). Een vogel die zijn vleugels op een normale manier kan gebruiken blijft veel langer gezond en gelukkig. Ik zou zeker een UV lamp overwegen want omdat hij gekortwiekt is kan hij dat straks dubbel zo goed gebruiken aangezien hij niet leert hoe hij zijn spieren moet gebruiken en snel last van verkalking kan krijgen.

Het knijpen in je vel is normaal. Mango reageert heel goed op 'Nee' en dan duw ik zijn snavel weg. Het kan ook een stukje frustratie worden, dus blijf vooral heel consequent. Ook al moet je het soms 100 keer per dag herhalen :+ Dat kan ook echt heel lang duren voor hij het door heeft. Mango probeert het nog steeds regelmatig bij mijn man. We noemen hem dan altijd 'de bankschroef :') en mijn man is zijn bijtring '
Zijn jullie overdag veel thuis? Dat maakt het een stuk makkelijker en zal het ook sneller gaan.

Waar woon je ongeveer? Misschien wonen we bij elkaar in de buurt? :P