Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:41

Och och och, wat een boef! Heeft gewoon uitgevonden hoe je langs het gordijn kunt klimmen...

Denk je dat je orchideetjes het gaan overleven?

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:19

Ohoh, Mango! Wat een boef zeg! Heerlijke filmpjes weer <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 00:18

JPitty schreef:
Och och och, wat een boef! Heeft gewoon uitgevonden hoe je langs het gordijn kunt klimmen...

Denk je dat je orchideetjes het gaan overleven?


De orchidee die hij continu te pakken heeft waarschijnlijk niet, maar die bloeit ook al tijden niet.
Ik heb 5 orchideeën en ik krijg degene met witte bloemen niet meer aan de praat na de bloei :? De andere 3 wel. Heel apart!

Dido: Ja, ik kan dus ook niet boos op hem worden :') Dat maakt het er ook niet beter op :D

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:48

Ja oh echt wel.. Dan doet hij al iets waarvan hij weet dat het niet mag.. Doet hij het eerst heel rustig, hoort hij ons.. Gaat ie even stil staan, om daarna weer verder te gaan.
Je moet ze er dan ook echt weg halen, stem alleen verheffen helpt dan niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 12:18

Nee herkenbaar! Mango doet dan zelf mijn boze stem na en zegt "FOEI, MAG NIET!" en gaat rustig verder met kattenkwaad uithalen :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:43

Bijzonder zeg van die witte. Wellicht kun je eens mailen of bellen met de orchideeënhoeve in Luttelgeest, of zij nog tips hebben om die witte weer in bloei te krijgen. Als ze ergens verstand van orchideeën zouden moeten hebben is het daar wel.

Hopelijk kun je Mango er alsnog van overtuigen van je mooie plantjes af te blijven.

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:07

JPitty schreef:
Bijzonder zeg van die witte. Wellicht kun je eens mailen of bellen met de orchideeënhoeve in Luttelgeest, of zij nog tips hebben om die witte weer in bloei te krijgen. Als ze ergens verstand van orchideeën zouden moeten hebben is het daar wel.


Sterker nog ze hebben er ook diverse papagaaiensoorten. ;)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:18

Klopt inderdaad, ben er een paar jaar geleden nog geweest. Werd zelfs nog onder gescheten door een Lori in die doorloopvoliere...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 17:21

Whahahaha, ja die doorloop voliere is wel hilarisch met de lori's :')
Kuipjes mee en goan :D Ook leuk wanneer er iemand bij is die bang voor vogels is :=

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:30

Hilarisch inderdaad. Tot je een flats in je krullenbol ontvangt... Dan komen de lelijke woorden vanzelf...

Krijgt Mango ook wel eens iets van nectar ofzo? Of alleen fruit en drinkwater apart?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 20:58

Nee geen nectar, want daar gaan edelpapegaaien van aan de diarree :P

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:45

Weer heel ander darmstelsel dan lories dus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 23:01

Ja, edels hebben het langste darmstelsel van alle papegaaien en nemen dus ook veel meer voedingsstoffen op.
Dat kan zowel positief als negatief zijn en daarom is hun dieet ook heel belangrijk :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:13

Dat snap ik ja. Je wit natuurlijk geen obese Edel hebben of een ziek dier door te veel of verkeerd voeren! Wat goed dat jij je hier zo in verdiept, ik denk dat Mango geen betere woonplek had kunnen wensen!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 23:21

Dank je wel! <3
Maar het is voor mij ook nog echt een leercurve hoor!
Er is echt nog zoveel onbekend over de juiste voeding en dat maakt het soms echt lastig!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:38

Dat geloof ik direct. Want ik hoor jou inderdaad wel eens over toetapping etc, van die kleine signaaltjes. Maar jij pikt die gewoon op en doet daar ook echt wat mee! Daar kan Mango je ook alleen maar dankbaar voor zijn volgens mij!

fjordjes

Berichten: 12066
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:41

Cayenne, is Mango daardoor ook 'duur' qua eten? Omdat hij allerlei noten, vruchten en andere dingen eet? Of valt het juist mee?
Hoeveel kost het om een Edelpapegaai te houden? Ben ik wel benieuwd naar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 02:33

fjordjes schreef:
Cayenne, is Mango daardoor ook 'duur' qua eten? Omdat hij allerlei noten, vruchten en andere dingen eet? Of valt het juist mee?
Hoeveel kost het om een Edelpapegaai te houden? Ben ik wel benieuwd naar.


Om eerlijk te zijn is het niet makkelijk om een edelpapegaai te houden.
Hij eet vooral biologische groenten en fruit (zoveel mogelijk biologisch althans). Zijn dagelijkse bakje bestaat uit minstens 10 soorten groenten en kruiden en 4 a 5 soorten fruit.
Daarnaast eet hij veel noten (en laat hij nou net alleen maar de duurste noten lusten, aka macadamia's etc :+ ). Zijn zaadmix krijgt hij slechts een paar uur per dag, maar is ook een speciaal samengestelde mix voor edelpapegaaien die ik zelf ook nog eens met een andere mix meng. Pellets filter ik daar dan weer tussenuit omdat edels daar niet tegen kunnen.
Ik voer hem ook nog een aantal gedroogde kruiden zoals rode zonnehoed, lavendel, kamille, korenbloem etc. Ook dat is biologisch.

Alles bij elkaar heb ik geen idee hoeveel hij per maand kost, maar ik gok toch zeker wel minimaal 125 euro alleen al aan groenten en fruit. Dan reken ik zijn zaadmix en bijkomende kleinere dingetjes nog niet mee.
(En we proberen zoveel mogelijk "met hem mee te eten" zodat we niet zoveel weg hoeven te gooien, maar daar ontkom je helaas toch vaak niet aan.)
Voor de lol kan ik het weleens bij gaan houden, al weet ik niet of ik dat durf :=

Daarnaast heeft hij een UV-B lamp etc nodig om gezond te blijven. Maar het allerbelangrijkste is nog wel VEEL aandacht. Een edelpapegaai langer als een paar uur per dag alleen laten zitten vinden ze echt niet leuk en kunnen ze depressief van raken. Ze moeten continu gestimuleerd worden, anders gaan ze zichzelf entertainen (zie oa mijn filmpje van het gordijn hangen :+ ). Ze zijn gigantisch intelligent en ze alleen wat speelgoed geven voldoet absoluut niet.
Ook moeten ze minimaal 12 uur per nacht slapen om gezond te blijven, geregeld douchen, in de zomer zoveel mogelijk naar buiten wanneer het weer het toe laat (want zonlicht is heel belangrijk) en kunnen ze heel erg hormonaal worden. Gelukkig valt dat bij Mango nog mee, maar zeker de dames zijn niet makkelijk tijdens de broedse periode en dat duurt zo'n 8 maanden per jaar :P

Het moet dus echt in je leven passen en je moet het niet onderschatten. Het zijn dieren die echt baat hebben bij zoveel mogelijk regelmaat, aandacht en uitdaging.

Oh, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de vogelarts gehad _O- Het ingeslikte stukje hout van vorig jaar heeft ons ruim 1000 euro gekost :')
Zo moest hij onder andere door de CT scan ala 350 euro :$ :$ :$
Maar hee, hij leeft nog en dat is het allerbelangrijkste :D Daarnaast laten we hem ieder half jaar nakijken en 1 keer per jaar ook zijn bloedbeeld bekijken aangezien oa het dieet bij edelpapegaaien dus een lastig onderwerp is en daarom zijn de bloedwaardes belangrijk om in te gaten te houden in verband met mogelijke tekorten.

Wij hebben geen mensenkinderen en dat is maar goed ook :+
Maar wanneer mensen dat vogels goedkope huisdieren zijn, dan adviseer ik hen om eens met ons mee te gaan om boodschappen te doen en een bezoekje aan de vogelarts te wagen :))
En zouden we het opnieuw doen als we oa deze kosten en investering van tijd van tevoren hadden geweten? JA ABSOLUUT! <3

Jolien87

Berichten: 17500
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:35

Cayenne schreef:
Iemand een stoute edelpapegaai kopen? _-:( _-:( _-:(
Hij schrok wel even toen ik naar hem riep }:) Maar daarna ging hij gewoon weer verder waar hij gebleven was :')
[ Video ]


Ooh arme orchidee :(:)
Maar wat moet dit er grappig uitzien vanaf de straat :')

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:07

Cayenne schreef:
fjordjes schreef:
Cayenne, is Mango daardoor ook 'duur' qua eten? Omdat hij allerlei noten, vruchten en andere dingen eet? Of valt het juist mee?
Hoeveel kost het om een Edelpapegaai te houden? Ben ik wel benieuwd naar.


Om eerlijk te zijn is het niet makkelijk om een edelpapegaai te houden.
Hij eet vooral biologische groenten en fruit (zoveel mogelijk biologisch althans). Zijn dagelijkse bakje bestaat uit minstens 10 soorten groenten en kruiden en 4 a 5 soorten fruit.
Daarnaast eet hij veel noten (en laat hij nou net alleen maar de duurste noten lusten, aka macadamia's etc :+ ). Zijn zaadmix krijgt hij slechts een paar uur per dag, maar is ook een speciaal samengestelde mix voor edelpapegaaien die ik zelf ook nog eens met een andere mix meng. Pellets filter ik daar dan weer tussenuit omdat edels daar niet tegen kunnen.
Ik voer hem ook nog een aantal gedroogde kruiden zoals rode zonnehoed, lavendel, kamille, korenbloem etc. Ook dat is biologisch.

Alles bij elkaar heb ik geen idee hoeveel hij per maand kost, maar ik gok toch zeker wel minimaal 125 euro alleen al aan groenten en fruit. Dan reken ik zijn zaadmix en bijkomende kleinere dingetjes nog niet mee.
(En we proberen zoveel mogelijk "met hem mee te eten" zodat we niet zoveel weg hoeven te gooien, maar daar ontkom je helaas toch vaak niet aan.)
Voor de lol kan ik het weleens bij gaan houden, al weet ik niet of ik dat durf :=

Daarnaast heeft hij een UV-B lamp etc nodig om gezond te blijven. Maar het allerbelangrijkste is nog wel VEEL aandacht. Een edelpapegaai langer als een paar uur per dag alleen laten zitten vinden ze echt niet leuk en kunnen ze depressief van raken. Ze moeten continu gestimuleerd worden, anders gaan ze zichzelf entertainen (zie oa mijn filmpje van het gordijn hangen :+ ). Ze zijn gigantisch intelligent en ze alleen wat speelgoed geven voldoet absoluut niet.
Ook moeten ze minimaal 12 uur per nacht slapen om gezond te blijven, geregeld douchen, in de zomer zoveel mogelijk naar buiten wanneer het weer het toe laat (want zonlicht is heel belangrijk) en kunnen ze heel erg hormonaal worden. Gelukkig valt dat bij Mango nog mee, maar zeker de dames zijn niet makkelijk tijdens de broedse periode en dat duurt zo'n 8 maanden per jaar :P

Het moet dus echt in je leven passen en je moet het niet onderschatten. Het zijn dieren die echt baat hebben bij zoveel mogelijk regelmaat, aandacht en uitdaging.

Oh, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten van de vogelarts gehad _O- Het ingeslikte stukje hout van vorig jaar heeft ons ruim 1000 euro gekost :')
Zo moest hij onder andere door de CT scan ala 350 euro :$ :$ :$
Maar hee, hij leeft nog en dat is het allerbelangrijkste :D Daarnaast laten we hem ieder half jaar nakijken en 1 keer per jaar ook zijn bloedbeeld bekijken aangezien oa het dieet bij edelpapegaaien dus een lastig onderwerp is en daarom zijn de bloedwaardes belangrijk om in te gaten te houden in verband met mogelijke tekorten.

Wij hebben geen mensenkinderen en dat is maar goed ook :+
Maar wanneer mensen dat vogels goedkope huisdieren zijn, dan adviseer ik hen om eens met ons mee te gaan om boodschappen te doen en een bezoekje aan de vogelarts te wagen :))
En zouden we het opnieuw doen als we oa deze kosten en investering van tijd van tevoren hadden geweten? JA ABSOLUUT! <3



Wij voeren net zoals jij heel bewust onze edel. Ik heb echt een enorm fijne mix ontdekt voor edel papegaaien. Super tevreden over. Ken je de mix van mixerama? Is te verkrijgen via gaaien frutsels. Ik mix beide edel varianten door elkaar.


Je beschrijft het echt perfect voor de edel trouwens. Wou dat iedereen er zo voor zorgt. Hier is ie wel 3/4 dagen overdag alleen. Maar hij heeft een enorme kooi en ik maak voor hem een hele speurtocht door de kooi.

Als ik zie hoe sommige edels leven laat dat mijn hart echt huilen.
Laatst bijgewerkt door netjuh6 op 09-04-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 10:12

Nee, die ken ik niet! Ik ga het even opzoeken!
Ik voer de Edel premium mix, de Habitat Oceania en de Natural Balance van Greenparrotshop en daar mix ik dan de basis mix van Hareco doorheen (en ik vis dan wel alle pellets er tussenuit :P ).
En daar doorheen dan oa mariadistel voor de darmen en gedroogde kamille, lavendel, korenbloem en zonnehoed.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:12

Cayenne schreef:
Nee, die ken ik niet! Ik ga het even opzoeken!
Ik voer de Edel premium mix, de Habitat Oceania en de Natural Balance van Greenparrotshop en daar mix ik dan de basis mix van Hareco doorheen (en ik vis dan wel alle pellets er tussenuit :P ).
En daar doorheen dan oa mariadistel voor de darmen en gedroogde kamille, lavendel, korenbloem en zonnehoed.


Wij voerde dat dus ook altijd. Ik vond alleen dat green Parrots shop enorm achter uit is gegaan. Ik heb een filmpje van het voer. Weer alleen niet zo goed hoe ik je dat via bokt kan sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 10:15

De mixen van Gaaien Frutsels zijn idd interessant! Ik zit er nu naar te kijken, maar ik heb de pagina blijkbaar als eens bij mijn bookmarks opgeslagen :D
Ik geloof dat ik het eens wilde proberen wanneer mijn huidige voorraad op is.

Een filmpje kun je het beste via Youtube uploaden en dan via privé bericht sturen :j

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:15

Cayenne schreef:
De mixen van Gaaien Frutsels zijn idd interessant! Ik zit er nu naar te kijken, maar ik heb de pagina blijkbaar als eens bij mijn bookmarks opgeslagen :D
Ik geloof dat ik het eens wilde proberen wanneer mijn huidige voorraad op is.

Een filmpje kun je het beste via Youtube uploaden en dan via privé bericht sturen :j


Ik heb je een pb gestuurd. Ik heb geen YouTube hahaha. Misschien via Facebook?

fjordjes

Berichten: 12066
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:38

Nondeju da's echt heel uitgebreid en idd daardoor prijzig met al dat eten! Niet dat ik een Edelpapegaai had gewild maar die zou niet in ons leven passen qua tijd. Een hond is dan makkelijker (en laat ik die nou hebben :D )