[VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

[VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 19:49

Hoi!

Naar aanleiding van mijn vorige twee topics leek het me toch leuk om jullie weer op de hoogte te houden van mijn aankomende nestje. :)

#1: [BB-HK] [VOLG] Bengaal kittens verwacht!
#2: [BB-HK] [VOLG] Bengaal kittens verwacht - het volgende nestje!

De kittens zullen worden geboren uit deze combinatie:

De vader: Zenbengals Malo van http://www.catterypterois.nl/ een prachtige en ontzéttend lieve kater.
Afbeelding

De moeder: Alexis Vatos aka Terra, van onszelf :)
Afbeelding

Beide ouders zijn getest op HCM, PKD, Cin, Pra, PKDef, Fiv/Felv en zijn ook op kleur getest. Daaruit bleek destijds dat ze ook het cs-gen draagt, dit betekent dat ze seal lynx draagt. Als ze wordt gepaard met een seal lynx of seal lynx-dragende kater kunnen hier ook weer seal lynx kittens uit komen. En Malo draagt het seal lynx gen ook, dus we kunnen weer seal lynx krijgen! De vorige keer was de laatste kitten een klein wit verrasinkje, dus stiekem hoop ik weer op een sneeuwtje.

Seal lynx is 1 van de 3 mogelijke sneeuwvarianten bij Bengalen. Ik vind het zelf de meest prachtige variant, het is namelijk de enige soort waarbij de ogen (fel)blauw worden (of blijven, kittens worden natuurlijk altijd met blauwe ogen geboren) in plaats van dat ze geel of groen worden. Uit het vorige nest hebben we het seal lynx poesje gehouden, zij ziet er tegenwoordig zo uit: (rechts Sif, het poesje wat we uit het eerste nest hebben gehouden)
Afbeelding Afbeelding

We zijn weer ontzettend benieuwd en kunnen niet wachten wat er deze keer weer voor moois bij zit. Terra is rond 7 oktober uitgerekend, dus we kunnen eigenlijk al wel gaan aftellen. Ze is wat minder dik dan de vorige keer, maar we zien vanzelf wel hoeveel erin zitten.

Een recente buikfoto en -filmpje:
Afbeelding


En sinds gister zien we ook beweging in haar buik!


Duimen jullie mee dat alles weer goed gaat? :D

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:54

Ik volg!

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:55

Balou_k schreef:
Ik volg!


Mag ik vragen waarom jij ‘maar’ een jaar tussen de twee zwangerschappen laat zitten? :)

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 20:05

Balou_k schreef:
Mag ik vragen waarom jij ‘maar’ een jaar tussen de twee zwangerschappen laat zitten? :)


Er zit ruim een jaar en een kwartaal tussen de twee zwangerschappen. De meeste fokkers laten er minder dan een jaar tussen zitten, en van het stamboek mag een poes max 3 nestjes per 2 jaar krijgen.

Ik heb er juist voor gekozen om wat langer te wachten, ik wilde haar voldoende rust gunnen en eigenlijk onszelf ook wel, we hebben uiteindelijk best wat drama gehad met het laatste nestje en daar moesten we zelf ook even van bijkomen. Daarnaast zijn we niet zulke fanatieke fokkers maar vinden we af en toe een nestje leuk.

Het nadeel van een lange pauze is dat binnenpoezen het hele jaar door krols zijn en dat dit ook een grote aanslag op het lichaam is. Ze wordt bij mij om de week krols en dit is zowel mentaal als fysiek erg zwaar voor de poes. Krolsheid kan je dan weer voorkomen door bijvoorbeeld implantaten of de pil, maar dit zijn ook allemaal weer hormonen of ingrepen die niet fijn zijn voor het lichaam en ook negatieve effecten kunnen hebben. Dit was voor ons de meest ideale middenweg, genoeg pauze (de kittens van het vorige nest zijn inmiddels 15 maanden) maar niet een te lange periode aan de hormonen of veel krols zijn.

Vandaar dus! :j

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:10

Jodie_ schreef:
Balou_k schreef:
Mag ik vragen waarom jij ‘maar’ een jaar tussen de twee zwangerschappen laat zitten? :)


Er zit ruim een jaar en een kwartaal tussen de twee zwangerschappen. De meeste fokkers laten er minder dan een jaar tussen zitten, en van het stamboek mag een poes max 3 nestjes per 2 jaar krijgen.

Ik heb er juist voor gekozen om wat langer te wachten, ik wilde haar voldoende rust gunnen en eigenlijk onszelf ook wel, we hebben uiteindelijk best wat drama gehad met het laatste nestje en daar moesten we zelf ook even van bijkomen. Daarnaast zijn we niet zulke fanatieke fokkers maar vinden we af en toe een nestje leuk.

Het nadeel van een lange pauze is dat binnenpoezen het hele jaar door krols zijn en dat dit ook een grote aanslag op het lichaam is. Ze wordt bij mij om de week krols en dit is zowel mentaal als fysiek erg zwaar voor de poes. Krolsheid kan je dan weer voorkomen door bijvoorbeeld implantaten of de pil, maar dit zijn ook allemaal weer hormonen of ingrepen die niet fijn zijn voor het lichaam en ook negatieve effecten kunnen hebben. Dit was voor ons de meest ideale middenweg, genoeg pauze (de kittens van het vorige nest zijn inmiddels 15 maanden) maar niet een te lange periode aan de hormonen of veel krols zijn.

Vandaar dus! :j


Nee hoor, ik begrijp je helemaal. Het is een afweging die ik zelf in mijn hoofd hou voor mijn poes namelijk.
Ze is tamelijk vaak krols, normaliter wil ik graag 2 jaar wachten tussen de nesten. Maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn.

Duidelijke uitleg! Ik ben benieuwd naar de kittens!!

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 20:15

Balou_k schreef:
Nee hoor, ik begrijp je helemaal. Het is een afweging die ik zelf in mijn hoofd hou voor mijn poes namelijk.
Ze is tamelijk vaak krols, normaliter wil ik graag 2 jaar wachten tussen de nesten. Maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn.

Duidelijke uitleg! Ik ben benieuwd naar de kittens!!


Lastig he! Soms weet je niet waar je goed aan doet. Ik heb dit uiteindelijk in overleg met mijn DA gedaan, ze werd echt om de haverklap krols en dat was zo'n aanslag op haar lichaam. Ik denk dat we haar hierna laten helpen, 2 is ook al wel weer zat geweest :) maar ze heeft zo genoten van het laatste nestje, het is wel echt een geboren moeder. Nova (van het eerste nestje) die vond het helemaal niks, die hebben we na 1 nest ook laten helpen om die reden.

Ik heb overigens ook een tijdje melatonine implantaten gebruikt tegen de krolsheid, dat werkte super, maar was enorm veel gedoe omdat we ervoor naar Rotterdam moesten om de 3 maanden en de dierenarts die we daar hadden er uiteindelijk mee stopte. Maar dat was erg fijn, hormoonvrij en 3 maanden niet krols dmv een lichaamseigen stof.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:30

Je kunt ook gewoon melatonine tabletten geven

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:32

Stille meelezer en volger! (ooit komt er een bengaal hier in huis maar heb nu drie HTK katten dus wel even genoeg haha)

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 20:42

girlyggirl schreef:
Je kunt ook gewoon melatonine tabletten geven


Klopt, maar dan moet je het ze dagelijks geven. Ze vinden me sowieso al niet erg leuk als ik ze moet pillen, laat staan wanneer ik het elke dag zou moeten doen. Ze zien me aankomen :D

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 20:43

Mira283 schreef:
Stille meelezer en volger! (ooit komt er een bengaal hier in huis maar heb nu drie HTK katten dus wel even genoeg haha)


Je kan noooit genoeg katten hebben *\o/* (oké niet waar haha)

Leuk dat je volgt!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:44

Wat leuk ik volg. Heb een zwak voor Bengalen, maar Abessijnen blijven voor mij nummer 1. We hebben ze 10 jaar gefokt, nu hebben we alleen nog 3 gesteriliseerde dames waarvan de oudste van 14 een poesje uit ons eerste nestje is.

@Balou_K. Bij poezen (zeker rassen als de Bengaal en Abessijn die heel vaak krols worden) kun je het beste niet te laat voor het eerst dekken en dan een nestje of 3 a 4 met ietsje meer dan een jaar ertussen en dan steriliseren. Vaak krols worden geeft grote kans op baarmoederontstekingen, daardoor zetten veel mensen ze tussen nestjes door op de pil. Dit kan echter oa. weer borstkanker veroorzaken als je dat te lang doet.

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 20:46

CrazyCat schreef:
Wat leuk ik volg. Heb een zwak voor Bengalen, maar Abessijnen blijven voor mij nummer 1. We hebben ze 10 jaar gefokt, nu hebben we alleen nog 3 gesteriliseerde dames waarvan de oudste van 14 een poesje uit ons eerste nestje is.

@Balou_K. Bij poezen (zeker rassen als de Bengaal en Abessijn die heel vaak krols worden) kun je het beste niet te laat voor het eerst dekken en dan een nestje of 3 a 4 met ietsje meer dan een jaar ertussen en dan steriliseren. Vaak krols worden geeft grote kans op baarmoederontstekingen, daardoor zetten veel mensen ze tussen nestjes door op de pil. Dit kan echter oa. weer borstkanker veroorzaken als je dat te lang doet.


Ohhh Abessijnen vind ik zo fantastisch mooi! <3 Had ik er heel graag eentje van gewild, maar mijn vriend vond ze niks. Leuk dat je zo lang gefokt hebt! Was je er op gegeven moment klaar mee dat je bent gestopt?

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:00

Ik ken die risico’s, daarom dat ik twijfel, wel na een jaar een nest of laten helpen. :)

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:01

Jodie_ schreef:
girlyggirl schreef:
Je kunt ook gewoon melatonine tabletten geven


Klopt, maar dan moet je het ze dagelijks geven. Ze vinden me sowieso al niet erg leuk als ik ze moet pillen, laat staan wanneer ik het elke dag zou moeten doen. Ze zien me aankomen :D


Ff met vijzel verpulveren en door beetje vlees, of lukt dat alleen bij burmezen :')

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:24

Wat leuk! Ik ga volgen, wij hebben ook een bengaal, wat een geweldige beesten zijn dat! Hopelijk vind je snel nieuwe eigenaren voor de kittens, zodat ik niet in verleiding kom. Drie katten die door het huis galopperen is wel genoeg...

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 21:44

girlyggirl schreef:
Ff met vijzel verpulveren en door beetje vlees, of lukt dat alleen bij burmezen :')


Lukte dat maar! Helaas hebben ze alles door en is de enige manier waarop ik een pil naar binnen krijg de houdgreep en een pillenschieter. Ben er inmiddels best handig in maar dagelijks lijkt me geen pretje :’)

Leuk Toffeltje! Foto? :D

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:43

Afbeelding


Afbeelding

Ik geloof dat ik vooral foto's maak als ze slapen.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:54

Het blijven prachtige katten!
Ben heel benieuwd naar het nestje!

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 23:05

Toffeltje schreef:
Ik geloof dat ik vooral foto's maak als ze slapen.


Knappie! Die eerste foto lijkt wel een beetje op Terra, zo’n mooie rossige achtergrond.

En slapend, dat is ook ongeveer de enige manier waarop je ze op de foto krijgt zonder dat ze bewegen hahaha :))

xoranlover

Berichten: 6576
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:09

Wat gaaf! Ben benieuwd of je een seal lynx krijgt. Ben zelf helemaal gek van abessijnen. We wachten al een poos op een abessijn poesje. Samen met een fokker gaan we dan met haar ook een nestje fokken.

Ondertussen volg ik graag dit topic!

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 14:07

Ze zijn er!

Helaas deze keer niet zonder horten of stoten, het eerste kitten ging helemaal soepel maar nummer 2 zat vast, ze kreeg hem er zelf niet uit. Met gierende banden naar de dierenarts midden in de nacht en de rest eruit gehaald met een keizersnede. Terra is gelijk geholpen, maar we waren toch al voornemens haar te sluiten na dit nestje. Het kitten wat vast zat heeft het helaas niet gehaald, de rest gelukkig wel.

Ik had nog nooit een keizersnede meegemaakt en vond het toch wel een hele bijzondere ervaring, je krijgt de kittens ongeveer toegeworpen en zie maar dat je er dan leven in krijgt. Wat een goed gevoel geeft het als ze dan na een hoop gewrijf ineens beginnen te piepen!

In het begin was Terra nog zo van slag van de hele operatie dat ze niet bij de kittens wilde liggen. Gelukkig ligt ze er inmiddels bij en gedraagt ze zich alweer als echt moedertje. De kittens snappen nog niet allemaal even goed hoe het drinken werkt, maar ik leg ze regelmatig aan en ik heb er wel vertrouwen in.

Van wat ik voor nu kon zien zijn het 3 poesjes en 1 katertje, en zoals jullie kunnen zien zit er weer een seal lynx (poesje) tussen! <3

Afbeelding

Afbeelding

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:15

Gefeliciteerd! Wat zijn ze mooi! Dat klinkt wel als een heel spannende nacht, jammer dat een kitten het niet gehaald heeft.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:24

Ooh ik volg ook, wat een schrik zo met spoed naar de dierenarts! Maar wel weer een mooi stel, ben heel benieuwd hoe ze uit gaan groeien!
Vind paps ook echt prachtig!! Zoeentje staat hier ook op de wishlist :D

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: [VOLG] Bengaal kittens verwacht - weer tijd voor een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:45

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:07

Dank jullie! Ik was ook even helemaal geleefd haha. Je weet dat dit soort dingen kunnen gebeuren en je hoort het vaak bij anderen. maar bij de vorige nestjes ging alles zo soepel dat ik hier nog helemaal geen ervaring mee had. Voor alles een eerste keer laten we maar zeggen, en hopelijk ook gelijk de laatste. Als we ooit nog een nestje willen, want de schrik zit er wel even goed in.

Terra liep net nog veel weg bij de kittens maar ik denk dat het achteraf door de warmtelamp kwam, het is haar denk ik te heet geweest. Heb hem nu uitgezet en hoop dat het warm genoeg is voor de kittens, vast wel, ze zijn inmiddels in ieder geval allemaal droog en hebben gedronken dus ze zijn vast van de eerste schrik bekomen :D normaal gebruik ik op zich ook geen lamp en vind ik een warmteplaat of -matje en evt een snugglesafe erbij voldoende maar nu was het toch fijn om er eentje in huis te hebben.

Ik ben ook weer heeel benieuwd, er zit er sowieso eentje tussen met een prachtige aftekening, waarvan je het nu al goed kunt zien, en de andere twee bruine zijn nog wat lastiger te zien. Volgens mij krijgt de seal lynx ook een prachtige aftekening, maar dat duurt nog even voordat we dat goed kunnen zien denk ik. Ach, het komt vanzelf wel, ben blij dat verder alles werkt :j