Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 23 [ 558 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

 

Vreugde *\o/* Gisteren is ons eerste nest konijnen geboren. Zowel moeder als vader zijn een kruising tussen een Nieuw Zeelander en een Californian. Vleeskonijnen dus :) Dit is voor mij mijn aller eerste nest konijnen ooit. Mijn vriend heeft wel ervaring, maar die laat mij lekker doen. Ik moet het zelf maar uitvogelen :D Wij hadden gehoopt dat ze pas morgen ging bevallen op 31 dagen ivm de kou, maar nee. Bij min -6 graden gisterenochtend zijn ze geboren. Ik had haar nog gecontroleerd en er was niets te zien. ‘S middags toen ik terug kwam van het werk zag ik dit:


[ img ]

Al vrij snel zag ik 20 centimeter naast het nest een jong liggen. Helaas al ijskoud, niets meer aan te doen :( Direct met mijn hand door de mest van de moeder gegaan ivm de geur en voorzichtig de rest bekeken. Ik telde 5 bovenaan en 2 eronder. Ik heb niet super goed kunnen kijken en durf ze eerlijk gezegd er niet uithalen momenteel, ivm de kou. Voor de duidelijkheid: Wij hebben haar zwanger gekocht. Er zijn geen plannen om in de winter jongen te kweken.

Vannacht vond ik super spannend. De temperatuur ging tot -10. Ze zit welliswaar in de stallen, maar het water bevriest momenteel ook in de stallen dus het vriest er flink! Daarnet gaan kijken en ik zag een warm nest met tevreden friemelde baby konijntjes. Ik vermoed dat ze net drinken hadden gehad.

Ik ga proberen dagelijks hun vooruitgang hier te posten. De ergste kou zou na vannacht over zijn. Dus ik vind het nu ook zo spannend niet meer. Binnen een paar dagen beginnen er al haartjes op te komen dus dan hebben ze het ook al weer een stuk warmer. Vandaag krijgen jullie nog een foto van de topmoeder en misschien nog 1tje van het nest van dichterbij. Ik kweek 9 tot 12 nesten per jaar dus jullie gaan nog veel baby konijnen zien langskomen! De andere geplande nesten zijn raszuivere lotharingers.



Laatst bijgewerkt door Warboel op 13-05-19 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel gewijzigd op verzoek

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 09:22 



 
Profiel   

Ooo gefeliciteerd wat leuk! Ik volg:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 09:35 



 

Net eens goed geteld en er zijn 8 jongen! :) Heb de onderste even bovenaan gelegd, zodat die zeker vanavond genoeg voeding binnen krijgt. Ze liggen namelijk in 3 lagen.

Moeder:


[ img ]


En nieuwsgierige buurvrouw. Zij wordt 1 maart voor de eerste keer gedekt :)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 18:25 



 
Profiel   

Kan je geen warmtelamp op het hok of nest zetten? Leuk hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 04:03 



 
Profiel   

Leuk gefeliciteerd.
Is misschien wel een idee een warmte lamp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 06:23 



 
Profiel   

Wat leuk, gefeliciteerd!
Een warmtelamp lijkt me geen overbodige luxe.

En ik vind het knap dat je ze straks kunt opeten! Ik ga me altijd veel te snel hechten aan zulk leuk spul <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 07:17 



 
Profiel   

Haha die foto vd buurvrouw...die wil graag op kraamvisite

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 07:39 



 

Cayenne schreef
Wat leuk, gefeliciteerd!
Een warmtelamp lijkt me geen overbodige luxe.

En ik vind het knap dat je ze straks kunt opeten! Ik ga me altijd veel te snel hechten aan zulk leuk spul <3


Ze zijn inderdaad ontzettend leuk. Makkelijk is het zeker niet, het is even een knop omzetten. Maar ik heb hier eigenlijk minder problemen mee dan dat massa geproduceerd budgetvlees in de supermarkt. Ze zitten bij ons veel ruimer dan in de reguliere fokkerijen. Daar krijgen ze gemiddeld 11 nesten op een jaar, hier maximum 3. Zo zijn er wel meerdere redenen :) Wij maken ook gebruik van konijnentractoren. Als je het niet kent, even op youtube rabbit tractor opzoeken. Doen wij ook met onze vleeskippen trouwens. Is nog best leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 09:05 



 
Profiel   

Citaat
Ze zitten bij ons veel ruimer dan in de reguliere fokkerijen. Daar krijgen ze gemiddeld 11 nesten op een jaar, hier maximum 3.


Gemiddeld 11 nesten per jaar is niet waar. Een gemiddelde 'cyclus' duurt daar 42 dagen, waarvan 30 à 31 dagen dracht. De voedsters worden 12 dagen na het jongen weer gedekt (via KI ter voorkoming van geslachtsziektes). Gemiddeld per jaar zijn dat dus 8 of 9 nesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:02 



 

Ik ken er helaas die ze direct na het bevallen weer dekken. De jongen gaan weg op 5 weken als ze al bijna weer moet bevallen. Maar dan nog, zelfs al zijn het er maar 8, zijn het er veel te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 10:06 



 

Snel even gespiekt. Ze doen het super! Op de foto niet echt te zien, maar ze krijgen al een zilveren glans van de eerste haartjes die beginnen door te komen. Het volgend spiekmomentje is pas binnen 2 dagen om moeder haar rust te gunnen :)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 12:39 



 
Profiel   

Ik heb dat vroeger gedaan, zat bij zo'n vereniging.
Dwergkonijntjes.
Ben benieuwd TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 15:59 



 

Nieuwsgierige Loes :) Probeert altijd bij mij te zijn. Komt ook altijd aan mijn voeten zitten. Enkel witloof kan haar afleiden. Daar doet ze een moord voor :D Ze is echt een hele relaxte moeder. Uit haar laatste nest houden wij waarschijnlijk een dochter om mee verder te kweken.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 10:58 



 
Profiel   

Maar zo'n Nijntje als Loes...ga je die ook opeten uiteindelijk? Ben je daar dan niet enigzins aan gehecht?

Leuke hobby, konijntjes, maar het slachten en eten ervan is niet aan mij besteed. Ik hecht me te snel en teveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 11:15 



 

Uiteindelijk wel, maar ik slacht ze dan niet. Ik ben er inderdaad te veel aan gehecht dan, dus dat is een job voor mijn vriend. Die is gek van dieren maar verzorgd ze eigenlijk bewust niet (buiten de paarden) zodat die hechting bij hem veel minder is en het dus ‘makkelijker’ gaat. De nesten slachten lukt mij nog net. Ik geef die ook geen naam, buiten nest a, b, c etc. Met kippen heb ik weinig tot geen probleem. Het is een heel dubbel en veel besproken onderwerp bij ons in de omgeving. Gaande van dat wij dierenbeulen zijn en geen echte dierenvrienden omdat wij zelf kweken en slachten, tot mensen die staan te springen om vlees van ons te kunnen kopen.

Wij willen voornamelijk antibioticavrij vlees, weten wat er is ingegaan. Natuurlijke voeding dus veel ruwvoer en geen krachtvoer. Dierenwelzijn. Dus grote hokken (Loes zit nu op 1.50 op 1.20) en buitenloop als het wat beter weer is. Geen stress bij het slachten. Zo hebben wij nog een hele lijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-19 11:25 



 

Loes heeft het nest wat meer opengetrokken. Ze lagen in 3 lagen op elkaar waardoor ik dag 2 de onderste naar boven heb gelegd want deze hadden wat te weinig melk. Nu liggen ze mooi bij elkaar maar niet meer in lagen :) Ze beginnen flink te kruipen en geluidjes te maken! Ook zie je nu duidelijk de vacht doorkomen :) Je ziet dat ze ook meer vacht heeft geplukt zodat het grotere nest even warm blijft.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-19 18:32 



 
Profiel   

<3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-19 18:41 



 
Profiel   

wow das met recht opgestapeld :D Goed dat je het door had dat de onderste te weinig kregen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 00:23 



 

We hebben besloten om een moertje van dit nest te houden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 10:31 



 

Ik kan mijn post niet meer wijzigen. Bij deze de sneakpeak van vandaag. Het is nu dag 7.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 12:05 



 
Profiel   

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid.. Ik ben nergens echt bewust mee qua datums en of ik iets nog kan eten behalve net vlees. Daarmee ben ik altijd wel heel voorzichtig. Hoe weet je dat het vlees van de konijnen/kippen goed is? Misschien een rare vraag maar ik vind het ontzettend goed dat jullie het op deze manier doen. Jullie eerlijk vlees en de dieren een eerlijk leven.

Zijn daar testen voor? Of hoe gaat dat in zijn werk? Omdat je bijv. Met kip ook voorzichtig moet zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 12:17 



 

Wij laten het niet testen maar controleren bij het slachten wel de organen. Zijn de longen mooi roze, is de lever goed van kleur en vorm. Geen rare knobbels in de maag en darmen. Als je weet hoe alles eruit hoort te zien kan je in een oogopslag zien of het ok is :) Als een dier hier een misvormde lever heeft dan eten wij het niet. Dat risico is te groot. Verder zie je ze elke dag. Aan de mest kan je ook al veel zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 12:20 



 
Profiel   

Ik zou een werpdoos in het hok zetten. Dan zitten ze warm, kunnen ze geen kant op en jij zou de doos kunnen verwijderen voor de controles. Gewoon een houten doos met half open voorkant. Ik zie veel konijnefokkers dat zo doen op Youtube. Zo kom je meer tegemoet aan het konijn haar behoefte om een nest te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 12:39 



 
Profiel   

Nabster schreef
Ik zou een werpdoos in het hok zetten. Dan zitten ze warm, kunnen ze geen kant op en jij zou de doos kunnen verwijderen voor de controles. Gewoon een houten doos met half open voorkant. Ik zie veel konijnefokkers dat zo doen op Youtube. Zo kom je meer tegemoet aan het konijn haar behoefte om een nest te hebben.

Dat, maar ze doen het ook en met die constructie zodat er geen jonge konijnen aan de tepel blijven hangen en buiten het warme nest terecht komen na het voeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 12:43 



 

Ze had er 1 maar ze weigerde haar nest er in te maken :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-19 12:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 23 [ 558 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen