[Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:34

Wat een fijne update! Hopelijk is het jullie terug gegund deze keer!
Mijn bewondering voor hoe goed jullie voor je dieren zorgen!

Ik ken niet veel van konijnen, maar ben wel benieuwd waarom er specifiek de keuze wordt gemaakt voor 2 bepaalde rassen en de derde niet (meer)? :) Is er veel verschil qua karakter/grootte nesten/ kwaliteit vlees? Of eerder persoonlijke voorkeur?

Anoniem

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:36

De Lotharingers waren juist echt hele, lieve konijnen. Nooit heeft er 1 gestampt toen mij die zag. Wij hebben wel het gevoel dat ze een slechtere weerstand hebben. De enigste konijnen die het hebben overleefd waren 2 californiers en een kruising vleeskonijn. Van de meer dan 50 konijnen waren er over de 30 lotharingers. Dan zegt het in mijn ogen wel wat dat deze, ook als eersten, overleden.

Deze keer hebben wij niet specifiek op ras gezocht, wel op: Zijn ze ingeënt of niet, hoe worden ze verzorgd, wat krijgen ze te eten, etc. Kweker 1 had dus de californier en de Witte van Dendermonde zitten. Beide goede vleeskonijnen, maar dat had voor ons ook gerust een kruising mogen zijn. Kweker 2 had dan de Vlaamse reus, Lotharinger, Witte van Dendermonde en de Californier. Vlaamse reus willen wij niet. Het worden prachtige konijnen, maar de groei is traag. Ik ging normaal gezien alleen de 2 Dendermondse ophalen, maar ja, toen toonde hij mama en baby’s :D Dus die is per ongeluk in mijn auto geraakt :o Net zoals een haan en wij moeten nog 3 hokken er gaan halen.

De grootte van nesten maakt voor ons niet veel uit. Veel kwekers, zeker voor het vlees, willen juist grote nesten (8-12) Wij hebben liever wat kleinere nesten (tot 6 ongeveer) Dat vraagt toch wat minder van de moeder. Deze moeder heeft er ook 6 en dat is meer dan genoeg.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:33

Wat een liefjes! Zo schattig dat kleine grut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:51

Fototijd! Eerst een uitleg over de moeder. Zoals jullie zien is ze schrikbarend mager. De andere 2 konijnen van deze fokker zijn wel perfect op gewicht. Nu kwam ik er al vrij snel dat achter dat, ongeacht de omstandigheden (drachtig, bevallen, net gespeend etc) de voerhoeveelheid altijd hetzelfde bleef. Zij kreeg bij hem een hoeveelheid voer die je normaal geeft als onderhoud. Daarbij geeft zij ook nog eens heel veel aan haar jongen. 1+1... Ik geef eten speciaal voor zogende konijnen bij. Nu kan ik natuurlijk niet opeens en ander eten geven + een grotere hoeveelheid, ivm risico op gasbuik. Dit ben ik dus aan het veranderen op een vrij hoog tempo, doch traag genoeg dat ze de verandering aankan. Ze krijgt van de voeding die zij bij de fokker kreeg ondertussen een 100 gram meer + nog eens 150 gram korrel van mij extra bij. Ik hoop binnen een week volledig op de zoogkorrel te zijn over geschakeld en op een volume van een 500/600 gram. Uiteraard met onbeperkt hooi bij, aangevuld met groenten en maisbladeren. De jongen beginnen ook al heel erg goed zelfstandig te eten dus zij zal binnenkort ook minder melk moeten aanmaken. Wij gaan ze spenen in de week van 9 september. Dan zijn ze + - 8 weken en kan moeder volledig bekomen.

Het zijn 5 zwarte en 1 wildkleur. Het groene huisje is ook een soort van hol waar ze vaak vertoeven :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:17

Erg leuk! Moeder is qua gewicht echt niet oke inderdaad, ik snap niet dat zo’n fokker dat niet inziet? Maar fijn dat je zo je best doet voor haar :-)

Anoniem

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 05:18

De man bleek/blijkt parkinson te hebben (vandaar dat hij er ook verkoopt) Wij vermoeden dus dat het hem over het hoofd is gegroeid. Uiteraard geen excuus, maar zijn andere konijnen waren wel in orde. Zelfs wat aan de dikke kant.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:19

Ohhh die ene bruine tussen al die zwartjes, net of hij geadopteerd is :D

Anoniem

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:41

Hahaha schattig hé! Die heeft waarschijnlijk al een huisje gevonden :D Ze groeien trouwens ongelofelijk snel :o

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:53

Aaaa en wat glimmen ze ! Goed dat je voeding goed oppakt, te snel is ook niet okee.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:30

Wat een schatjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:01

Daar zijn ze nog eens! Moeder zit ondertussen op haar maximum qua eten. Meer kan ze niet op dus daar ben ik blij mee. Je ziet dat ze weer wat aan het bijkomen is. Ze krijgt nu een 500-600 gram. Dit wordt elke week herbekeken want de jongen groeien uiteraard ook en gaan meer eten :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:33

Goed nieuws dat moeders zo eet!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:44

Moeder is gek op verse maisbladeren :) De kolven laten wij drogen en geven wij in de winter. Als kolven niet gedroogd zijn kunnen konijnen ze velletjes niet/nauwelijks in stukken bijten. Hierdoor geraken ze verstopt en kunnen ze sterven. Eenmaal gedroogd is dit geen probleem meer.

Afbeelding

Baby’s ook! (2 minuten na de vorige foto, zo snel gaat het dus :D)


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:31

Ik wil zo graag de bruine eens goed op de foto zetten, maar hij wil gewoonweg niet :+ Die is echt gigantisch :wow:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:10

Ik vind die zwartjes echt zo lief glimmend...zo mooi. Bruine oogt idd groot!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:01

Oh baby nijntjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:37

Ik heb onze reus op foto gekregen *\o/*

Is die dan :D (Ja, hij ligt in de toilethoek _-:( )


Afbeelding


Vergelijking met 1 van zijn broertjes/zusjes (het is een hij, had het al gecontroleerd :D)


Afbeelding

En met dit weer moet je natuurlijk niets anders doen dan het uitpuffen.


Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:30

Ze zien er goed uit! En zijn natuurlijk super schattig :)

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:31

Dat is inderdaad een grote Baby :wow:

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:02

Huh dat is best een verschil heeee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:48

Kunnen ze eigenlijk ook naar buiten of zitten ze alleen binnen?

Anoniem

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:03

Ze gaan elke dag enkele uren op het gras. Dit zijn we langzaam aan het opbouwen aangezien ze dit niet gewend waren. Doel is dat eenmaal ze gespeend worden ze genoeg gewend zijn aan het gras om hier gewoon 24/7 op te verblijven tot ze groot genoeg zijn :) Door de hitte gaan ze nu enkel in het schemer en de nacht op het gras. Vandaar dat ik daar nog geen foto’s van heb. Heb namelijk nog geen schaduwgelegenheid op de weides (bomen zijn gepland maar moeten nog wat groeien :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:16

Minder warm weer dus ze kunnen nu ook weer overdag op het gras *\o/* Ren is 1 op 2. Bedoeling is om volledig over te stappen naar dergelijke rennen, die wij dan ook aan elkaar kunnen aansluiten om dan grotere oppervlakten te maken. Deze is juist nog een buitenmodel. Diegene die wij nieuw gaan maken worden langer en krijgen een binnenverblijf. Maar eerst moet ons eigen dak vervangen worden :+


Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:10

Wat leuk! Moeder ziet er ook al beter uit!

Anoniem

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:05

Is ze ook! Moet ze nog eens op de weegschaal zetten, maar zal toch al rond de kilo draaien dat er bij is :j Als je haar aait voel je nog wel ruggengraat en heupen, maar je begint er rond ook al weer spekjes te voelen :D