Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geiten praat

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik ben wel eens benieuwd wie hier allemaal geitjes aan huis heeft!

Wij hebben 1,5 jaar geleden een jonge bok en 5 jarige geit naar huis gehaald. Na een paar maandjes zagen we al dat Jessie onze geit zwanger was van de jongere James. En in februari 2018 is bokje Jackson geboren. Dus inmiddels zitten we op 3. Jessie is nu weer zwanger, zeg maar hoogzwanger en we verwachten in februari de kleintjes.

Sinds vorige week loopt onze nieuwste aanwinst Shetty Claire ook hier erbij.

Even voorstellen:

James, bijna 2 jaar oud

[ img ]

Jessie: bijna 7 jaar oud (James 3 maanden oud hier)

[ img ]

Jackson, bijna 1 jaar oud:

[ img ]

En alles samen:

[ img ]


Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 11:06 



 
Profiel   

Wij hebben 9 jaar geleden ongeveer, 2 jonge (melk) geiten gekocht. Inmiddels nog één van over, andere ligt inmiddels al 2 jaar in de grond.

[ img ]
Dit is dus ons oudje Beb. Hele lieve mooie geit, rustig, mekkert niet zo veel. Toen haar 'maatje' overleed, kreeg ze een dipje. Kaal, nog slechtere vacht dan ze al had, dus verwacht dat ze snel ook het loodje zou leggen. Maar na een half jaar werd ze dikker, volle vacht en glans. Nog nooit zo goed in haar vel gezeten! Zelfs in haar uppie ging ze de wei door, springend en huppelend. Als een jong lam :D
Ze heeft dus ruim anderhalf jaar alleen gestaan. Toen kwamen er 2 lammeren haar pesten :Y)

[ img ]
Links Peggy, rechts Molly.

Deze 2 komen van een melkerij af, waar ik stage heb gelopen. 2 hele lieve geitjes, die we zelf nog met de fles gevoerd hadden (wilde per se met hoorntjes, maar de oudere waren al onthoornt)
Inmiddels lopen die al sinds oktober bij ons en sinds een begin januari staan ze 24/7 met Oma Beb buiten.
[ img ]

[ img ]

We hebben wel 2 huisjes neer gezet, want Beb beukt vrij veel met haar hoorns. Al gaat het nu steeds beter en kunnen ze ook samen eten.


[ img ]

En ja ze zijn vrij rond op dit moment :') Ik geef ze misschien iéts te veel brokjes :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 11:23 



 
Profiel   

Ahh ook mooierds!

Wij hebben momenteel de jongste bok geïsoleerd staan, omdat deze diarree heeft en afvalt. Waarschijnlijk stress door onze nieuwkomer Claire. Dus Jackson staat nu eigenlijk in de kraamstal onder de warmte lamp. Hopelijk knapt ons mannetje snel op. Maar hij vond het niet leuk om gescheiden te worden van zijn ouders. Dus ben benieuwd vannacht. Deze stal is ongeveer 5 meter vanaf onze slaapkamer. Dus ik zal elk mekkertje horen ben ik bang.

Zodra hij weer fitter is, mag hij plaats maken voor zijn moeder, want vorig jaar is ze op 6 februari bevallen. Dus we verwachten dit jaar weer rond die datum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 23:50 



 
Profiel   

Helaas is onze Jackson vanmiddag in mijn armen overleden..

Na 2 dagen diaree en veel afvallen, leek hij eindelijk op te knappen. Dus liep daarna weer 2 dagen redelijk rond. Hij begon weer te eten en zelf te drinken. Hij kreeg wel van mij elke 2 uur nog extra Hooithee via een doseerspuit, voor extra vocht. Want hij dronk niet genoeg. Maar zijn oogjes werden weer helderder, dus ergste leek voorbij.. En gister ochtend vonden we hem weer plat in de stal.. Met hulp kon hij staan, maar viel om zodra hij een stap zette.. Dierenarts gekomen.. Hij heeft ontworming gekregen, vitamines, pijnstiller en oppepper. Zodat hij weer op de been zou komen om te kunnen eten. Tot die tijd ging ik elke 2 uur vocht toedienen, suikerwater, en bietenpulp. Maar eten wou hij niet echt.
Vannacht hem via de camera in de gaten gehouden.. Hij heeft weer de hele nacht play gelegen. We zijn nog terug gegaan om hem rechtop te leggen. Maar daarna lag hij weer plat. Vanmorgen medicijnen gegeven en vocht.. Maar hij was gewoon slap, alleen energie om te mekkeren.. Na een paar controles, stierf hij in mijn armen vanmiddag. Hij probeerde toch op te staan en ik hield hem in mijn armen om hem te ondersteunen.. Maar helaas was het zijn laatste poging. Hij zakte weer in elkaar en draaide weg.. Binnen een paar minuten realiseerde ik me, dat hij weg was.. Mijn mannetje heeft gestreden en is nu pijnvrij..

Wat het nu precies is geweest, is een grote vraag. Inwendig werkte alles nog en zijn tanden waren in orde. Hij was nog niet te ver weg, om hem gisteravond te laten inslapen. Dus hebben hem een kans gegeven te vechten. Maar helaas.. Hij is gister precies 1 jaar geworden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 15:20 



 
Profiel   

Wat jammer. Sterkte.

Tja... een zieke geit is een dode geit... dan is er weinig aan te doen.

Gisteren was het 2 jaar geleden dat onze geit Truus heen is gegaan. Die kon niet meer staan en na een dag hebben we haar in laten slapen.

Peggy en Molly hebben Beb haar mooie sik opgegeten :oo
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 16:21 



 
Profiel   

[ img ]

HIer ook. Nu nog maar drie landgeiten. We hadden er meer, meest zelfgefokt, maar op een gegeven moment hadden we er nog maar twee, echt oude dames en om te voorkomen dat eentje alleen zou achterblijven probeerde ik een stel geiten te lenen. Dat lukte niet. Toen maar twee lammeren gekocht en de moeder ook maar gekocht, want anders ging ze naar de slacht. Die laatste zelfgefokte geit is 16,5 jaar geworden, heel oud voor een grote geit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 20:20 



 
Profiel   

@ hevonen:

Mooie foto! Knappe beestjes hoor!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 23:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen