[VOLG]Cavia baby's op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:36

Ja, dat begrijp ik best !

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:01

Wat leuk! Ik volg :)

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 21:19

Zaterdag zitten Ted en Bruintje al weer 5 weken bij elkaar. Nu ben ik wel zeker dat ze in verwachting is en helaas kan Ted niet blijven i.v.m. een andere beer die ik hier heb.
Bruintje gaat zaterdag weer terug in de groep. Ik hoop dat dat goed gaat, ze is de laatste tijd niet heel vrolijk naar andere cavia's. Iets met hormonen :P
Ted gaat dus ook zaterdag (helaas) weer terug. Ik zou hem heel graag willen houden, maar niemand word vrolijk van vechtende beren -O-
Voor de liefhebbers, Ted is te koop

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:07

Oh, ik had begrepen dat Ted bij jou was omwille van het vrouwtje, zoals ze een merrie naar de hengst brengen _O- .
En die andere beer, is dat dan omwille van “nieuw” bloed ?

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 23:11

Ted is hier gekomen om een nest mee te fokken en hem misschien daarna te houden. Ik had al een beer in de groep (gecastreerd genaamd vlekje), maar die twee gaan niet samen in een groep helaas. Vlekje is van mijn eerste nest (van een ander zeugje) 4 jaar geleden en is hier dus al zijn hele leven.
Vandaar dat Ted helaas wegmoet.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:17

Ik snap het! Maar als je dus nog eens een nestje wil, kan je dan het vrouwtje niet naar een beer brengen , of bestaat dat in cavia wereld niet?
Of stel ik nu erg domme vragen ? :o?

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 00:54

Dat kan zeker wel! Natuurlijk wel afhankelijk van wat de eigenaar van de beer wil. Ik heb hier voor gekozen omdat ik het gewoon leuk vind om alles van begin af aan te kunnen volgen. En elke dag een kijkje kunnen nemen en knuffelen is natuurlijk ook gewoon leuk

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:56

Ooh wat heb je enorm schattige cavia's <3 En wat zijn het er veel! Ik heb nog nooit cavia baby's gezien dus ik volg zeker mee!

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 14:26

Leuk dat je ook volgt!
Baby cavia's worden "compleet" geboren alleen zijn ze uit verhouding. Dat is ook wel een van de leukste dingen om te zien


Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de 2 dochters van Bruintje toen ze een paar dagen oud waren <3

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:38

Een paar dagen oud maar? :wow:

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 14:43

Jup, om precies te zijn 1,5 dag oud. Het zijn gewoon al echte cavia's en worden (gelukkig) niet geboren als roze wormpjes. Ze kunnen binnen een paar dagen eigenlijk alles al.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:50

Interessant! Hoe groot is een nestje meestal?

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 15:01

emilyslaluna schreef:
Interessant! Hoe groot is een nestje meestal?

Rond de 3-6 cavia's. Al kunnen het er altijd meer of minder zijn. Vorige nest van Bruintje waren er 3, maar heb ook een keer een nest gehad van 1 cavia. Ik verwacht dit keer ook rond de 3 cavia's.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:05

3 lijkt me wel passen, 6 niet als die al zo groot zijn :=

Ik ben benieuwd!

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 20:52

Vandaag is het exact week 5. Er vanuit gaande dat ze de eerste dag gedekt is. Ze moet dus nog (minimaal) 5 weken.

Afbeelding
De buik van bruintje :+

Ted is terug en Bruintje zit weer bij de rest van de groep. Althans, ze kan bij de rest van de groep. Haar kooi is weer open en heeft vrije uitloop naar de rest, maar ze wil niet. Iedere die bij haar in de buurt komt word weggejaagd :=

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:21

Bruintje heeft last van haar hormonen ~~}>

femia_mabel

Berichten: 66
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:35

amy495 schreef:
Dat kan zeker wel! Natuurlijk wel afhankelijk van wat de eigenaar van de beer wil. Ik heb hier voor gekozen omdat ik het gewoon leuk vind om alles van begin af aan te kunnen volgen. En elke dag een kijkje kunnen nemen en knuffelen is natuurlijk ook gewoon leuk


Leuk topic! Ik wil ook graag een (eenmalig) nestje fokken bij mijn cavia, maar heb geen idee hoe ik dat voor haar kan organiseren. Hoe ben jij aan Ted gekomen? En weet jij of er op wat voor manier ik in contact kan komen met een eigenaar van een beertje om mijn cavia mee te laten dekken?

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 21:18

Ik had Ted van een kennis die zelf cavia's fokt. Voor je een gaat fokken met je cavia moet je wel kijken of ze er echt geschikt voor is. Is ze gezond? En is ze niet te oud bijvoorbeeld. Ook moet je je bedenken wat je met de cavia's gaat doen als ze geboren zijn.
Ik zou eerst inlezen hoe en wat en daarna pas kijken bij (hobby) fokkers.
Op de grotecavia.nl staat bijvoorbeeld al heel veel informatie die je echt moet weten voor je hier aan begind.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:25

Ik volg ook! Heb je ze altijd binnen zitten? Hok ziet er nnamelijk uit als een buitenhok:) Zelf fok ik crème/wit en creme/wit california zwart/choco gladhaar.

Ik had persoonlijk niet voor deze combi gekozen, maar ach, als je de jongen zelf wilt houden is dat niet zo'n punt natuurlijk :)

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 21:30

Ze zitten altijd buiten, is ook een buitenhok :) Jongen zijn voor mezelf ja, dus dan vind ik de combinatie niet heel erg. Tenzij er natuurlijk 6 beertjes uit komen dan kunnen ze niet blijven :+

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:42

amy495 schreef:
Ze zitten altijd buiten, is ook een buitenhok :) Jongen zijn voor mezelf ja, dus dan vind ik de combinatie niet heel erg. Tenzij er natuurlijk 6 beertjes uit komen dan kunnen ze niet blijven :+


Ah leek zo net of t binnen was.
Tja de kans dat het meerdendeel beertjes worden is natuurlijk aanwezig, dat is altijd een verrassing. :)

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:49

Leuk om te zien! Mijn cavia heette Teddy haha, was ook n driekleur maar geen idee welk ras

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:05

Super leuk!
Ik ben dol op cavia's, vroeger ook veel gehad, nu door verhuizen enzo niet meer. Ook veel nestjes gehad, voornamelijk zalm en zilver agouti's.
Ik vind het echt prachtig om te kijken hoe druk zo'n groepje bezig kan zijn, kan er uren naar kijken.
Bruintje heeft wel al een flinke buik zeg!

amy495
Berichten: 609
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [VOLG]Cavia baby's op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 22:12

Zilver agouti's zijn ook erg mooi <3
Bruintje begint nu ook wel erg de breedte in te groeien. Vorige nest met 3 cavia's was ze ook echt gigantisch. Ben benieuwd hoe groot ze nu gaat worden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:13

Leuk topic! De jonge cavia's zien er een stuk leuker uit dan mijn jonge konijntjes :=

femia_mabel schreef:
amy495 schreef:
Dat kan zeker wel! Natuurlijk wel afhankelijk van wat de eigenaar van de beer wil. Ik heb hier voor gekozen omdat ik het gewoon leuk vind om alles van begin af aan te kunnen volgen. En elke dag een kijkje kunnen nemen en knuffelen is natuurlijk ook gewoon leuk


Leuk topic! Ik wil ook graag een (eenmalig) nestje fokken bij mijn cavia, maar heb geen idee hoe ik dat voor haar kan organiseren. Hoe ben jij aan Ted gekomen? En weet jij of er op wat voor manier ik in contact kan komen met een eigenaar van een beertje om mijn cavia mee te laten dekken?


Als je met een zeugje wil fokken moet ze haar eerste nest hebben voordat ze een jaar oud is, het liefst nog voor 10 maanden. Dan is het bekken nog niet verstijfd en kunnen de jongen en de volgende nestjes prima geboren worden. Laat je ze hierna pas voor het eerst jongen kunnen er problemen ontstaan door een verstijfd en nog niet opgerekt bekken.