[VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

[VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 14:02

Hoi Bokkers!

Aankomende vrijdag is het eindelijk zover, door positieve omstandigheden komt er een nieuwe kat bij ons wonen. Haar baasje verhuist naar ons en zij gaat, natuurlijk, mee.
En dat is extra spannend, omdat er hier al een andere kat rondloopt.

Mijn huidige kat heet Spotty, we hebben hem 4 jaar geleden uit het asiel gehaald. Spot was een zwerver, maar niet bepaald een stoere jongen.
De kat die bij ons komt wonen heet Mitzy, zij is 4 jaar geleden uit hetzelfde asiel gehaald. Ook Mitz was een zwerver, zij liep op straat met haar kittens.
In het asiel zaten ze beide in de open kattenkamer, zij konden prima samen met de andere katten die daar rondliepen.

Omdat het koppelen aanstaande vrijdag begint, leek het mij leuk om jullie hierin mee te nemen, maar laat ik jullie eerst eens aan de twee monsters voorstellen.

Spotty
7 jaar oud
Gecastreerde kater
Voorzichtig, soms wat eenkennig, lief, speels, aanhankelijk en een stresskipje
Afbeelding

Mitzy
5 jaar oud
Gecastreerde poes
Allemansvriend(in), gezellig, stoer en aanhankelijk
Afbeelding

Wat hebben we al gedaan?
Als eerst hebben we heel veel informatie ingewonnen, op heel veel verschillende websites en op YouTube, maar ik heb ook een aantal boeken over kattengedrag aangeschaft.
Daarnaast zijn we even naar het dierenasiel gereden waar beide katten vandaan komen om daar te vragen wat volgens hen de beste methode is om katten te koppelen.
Als laatste zijn we al maanden bezig met het uitwisselen van twee mandjes. Deze wisselen we om de x aantal weken, zodat de katten kunnen wennen aan elkaars geur.
Ze reageren erg goed op elkaars geur en zijn niet bang om in elkaars mandje te slapen. In ieder geval geen dikke staarten en geen boze katten bij het ruiken van elkaars geur.

Hoe gaan we ze koppelen?
We hebben besloten om Mitzy de eerste tijd apart te houden in haar 'veilige kamer'. Deze kamer zit op zolder, naast mijn slaapkamer, en is een kamer waar Mitzy zich eerst even kan acclimatiseren. Verhuizen is natuurlijk niet niks.
De katten kunnen elkaar op dit moment wel ruiken en horen door de deur, maar kunnen elkaar niet zien. Zo wennen ze hopelijk al een beetje aan elkaar zonder zich bedreigd te voelen.

Als de katten, en vooral Mitzy, zich comfortabel genoeg voelen, gaan we een aantal keer wisselen van plek.
Dit betekent dat Mitzy door het huis mag wandelen en dat Spotty in Mitzy's kamer rond kan scharrelen. Wederom is het de bedoeling dat zij elkaar niet zien, enkel ruiken.
Dit herhalen wij zo vaak het nodig is en wij gaan pas door naar de volgende stap als beide katten positief op elkaars geur reageren. Een negatieve reactie is natuurlijk een vette no-go.

Bij een positieve reactie is het tijd om de katten aan elkaar voor te stellen.
Dit willen wij doen door de deur op een kleine kier te zetten zodat ze elkaar een beetje kunnen zien.
Uiteraard leiden we ze ondertussen af met lekkere snoepjes, catnip of een speeltje, zodat ze zich niet op elkaar gaan fixeren. We willen ze ervaring zo positief mogelijk voor ze maken.

Uiteindelijk willen we dit steeds verder uitbreiden, tot de deur helemaal open is en ze bij elkaar in de ruimte kunnen.

Wat doen we absoluut niet?
We gaan ze absoluut niet zomaar bij elkaar gooien en we laten het ze ook niet 'samen uitzoeken'.


Al met al vind ik het super spannend en hoop ik dat het goede vrienden worden.
Beide katten zijn natuurlijk gecastreerd, gechipt en geënt.
Kijken jullie met ons mee? Alle tips en tricks zijn van harte welkom!

Tot vrijdag :D

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:58

Dit klinkt als een goed voorbereid avontuurtje! Goed dat jullie ook al zoveel informatie ingewonnen hebben.
Hier geen katten verder.

Misschien dat ik zelf nog een stapje tussen 'de deur op een kier' en 'deur open' zou doen, iets met een traphekje en gaas, zodat ze eerst wat meer van elkaar kunnen zien ipv door een kiertje en interactie kunnen hebben, zonder dat ze elkaar kunnen verwonden.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 15:27

Bedankt voor de tip :)) ben meteen even gaan snuffelen op internet.
Traphekjes zijn wel onwijs duur en ik denk ook te laag (Mitzy springt graag :') ).

Dus mocht iemand nog een suggestie hebben wat we daarvoor zouden kunnen gebruiken?

Edit: iets van gaas hebben we helaas ook niet, ik ga even rondvragen in de omgeving :D

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:37

Persoonlijk zou ik me er juist niet zo druk om maken en gewoon doen. Als je als baasje het gevoel geeft ''het is goed'' dan vinden de katten ook vanzelf hun draaien. Dus wel ''gewoon'' bij elkaar en vooral niet zo spastisch alles willen organiseren. Het zijn katten, natuurlijk gaan ze rangorde bepalen. Maar daar moeten ze wel de kans voor krijgen. Daar gaat het vaak mis met matchen.

Wij hebben een dierenopvang aan huis. Zelf 4 katten en regelmatig een opvangkat erbij. Het gaat eigenlijk altijd goed. Maar geef ze de ruimte. De een heeft wat langer de tijd nodig om te winnen (maar goed, we hebben nog veel meer dieren; van honden tot huisvarkentje, dus het is niet zo gek dat sommige wat langer nodig hebben _O- )

Vooral ook een ''negatieve reactie'' niet afstraffen. Dat is de manier hoe katten rangorde bepalen. Twee gelijken gaat namelijk nooit werken. Dat is tegen het natuurlijke... Behalve als het echt vechten wordt, dan uiteraard ingrijpen. Maar gewoon bij elkaar zetten is vaak succesvoller dan alles stapje voor stapje. Dat geeft veel meer stress (kat wil liever een eigen comfortabele plek opzoeken dan ''opgesloten'' worden).

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 15:46

Ondertussen heb ik een soort wasrek gevonden dat prima kan fungeren als tussenhekje, hoera :D

Bedankt voor de tip Denise!
Wij gaan ze alleen niet zomaar bij elkaar zetten, maar het is wel super om te horen dat dat voor jou goed werkt. Ik wil dat zelf niet zo doen, ik ben zelf namelijk van mening dat stapje voor stapje beter werkt :j. Veel mensen die ik ken hebben dat ook zo gedaan en dat was zeer succesvol.

De eerste dagen gaat hier sowieso veel verhuisd worden met spullen etc, waarbij de buitendeuren open zijn, dus Mitzy kan sowieso niet ‘los’ door het huis, dan is de kans te groot dat ze jaar buiten glipt en wegloopt.

We hebben er bewust voor gekozen om ze langzaam te introduceren. Ik ken mijn kat door en door en ik denk dat hij het niet zou trekken als ik zomaar een andere kat in zijn omgeving drop :(:)
Hij is nogal een gevoelige stresskip die in de zomer al van streek kan raken van andere katten in de tuin.

En uiteraard wordt negatief gedrag niet afgestraft!
Als ze eenmaal samen zijn, zullen ze elkaar heus niet altijd even lief en leuk vinden en is het gewoon enorm wennen. En dat mag ook zeker :j .
Maar ik wil niet dat ze straks al rollend en flink vechtend op de vloer belanden.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:49

Daar zijn we dan weer :D

Mitzy is aangekomen en zit in haar kamertje waar ze na 10 minuten al helemaal gewend was.
Daarna wilde ze er graag uit :') dus we hebben haar even de bovenverdieping laten verkennen terwijl Spotty in de woonkamer zat.

Verder heeft Spotty het volgens mij niet eens door... >;)
Hij heeft al naast haar deur gezeten en volgens mij weet hij nog steeds niet dat er een andere kat in huis zit.

Wordt vervolgd :D

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:53

Klinkt positief! Volgens mij kunnen katten prima ruiken, waarschijnlijk heeft het mandjes omruilen wat dat betreft effect gehad dat er niet ineens een vreemde geur in huis is :P

Ben benieuwd hoe het verder gaat, maar als ik het zo lees kan je redelijk snel uitbouwen.

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:23

Ik volg ook! Knappe Spotty <3 en Mizty natuurlijk ook

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 15:24

Vanmorgen ging het allemaal wat minder soepel.
Ze vonden het verstandig om Spotty buiten te laten en Mitzy beneden... waardoor ze elkaar dus konden zien en Mitzy begon te blazen en daarna moest overgeven :(:)

Heb maar even verzocht of ze daar voortaan even wat beter over na willen denken :')

Gisteravond hebben we wel even geswapped van plek en dat ging wel heel goed <3 ze zijn zelfs op elkaars bak geweest!

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 22:43

We zijn weer lekker aan het swappen, want Mitz vindt het vreselijk om te lang in haar kamer te zitten :(:)

Ze zijn onwijs nieuwsgierig naar elkaars geur, maar merk wel dat Mitz het spannender vindt dan Spot.
En eigenlijk had ik dat niet verwacht, gezien Spot de stresskip is en Mitz de coole kikker :')

Mitz vanavond in de kamer van mijn zusje
Afbeelding

Spot op onderzoek in de kamer van Mitz (negeer alle troep, we zijn dit weekend dus aan het verhuizen dus nog niet alle kasten staan in elkaar :Y) )
Afbeelding

En vanmorgen was Spot toch wel even heel nieuwsgierig wie er nou aan de andere kant van de deur zat
Afbeelding

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:41

Super dat jullie dit zo rustig aan hebben gedaan.
ik heb ervaring met 2 setjes van 2 katten (4 in totaal dus) bij elkaar zetten.
we hebben wel van tevoren de kleedjes uit de mandjes bij de andere katten gelegd, en ze in een aparte kamer gehouden, maar het is alsnog slaande ruzie geworden. twee dominante mannen uit de setjes vlogen elkaar in de haren en de uiteindelijke winnaar zat de hele dat naast een kastje waar de verliezer alleen maar op mocht zitten. verder dan die krappe vierkant meter mocht ie niet.
de twee andere waren gewoon elkaars type niet. De één een dolle jonge kater en de ander een lapjespoes met lange tenen.
geen enkele kat is er heel blij van geworden... behalve de dolle kater, die is nu als enige over....

ik hoor overigens ook goede verhalen hoor. Bij ons pakte het gewoon anders uit. komt misschien omdat er maar 1 poes, de rest katers waren. ik weet het niet... ik doe het in ieder geval NOOIT meer.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 10:08

Wat vervelend driebergen dat het zo is verlopen :(:)
Denk je dat je er goed aan doet, pakt het zo uit.

Ik hoop toch echt dat het hier beter verloopt :oo

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:40

Nou we doen af en toe even een korte ontmoeting aan beide kanten van de deur, waar ze elkaar alleen ruiken/horen en Mitzy is daar niet zo van gecharmeerd :') die blaast en gromt flink, is dat normaal :o?

Spotty krijgt alleen een dikke staart en maakt zich 3x zo groot door al zijn haren op te zetten, maar blaast of gromt niet.
Hij is zo’n goedzak :(:)

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:11

We gaan rustig verder hier. Net weer even aan beide kanten van de deur wat lekkers gegeven.
Mitzy blies maar 1x en heeft niét gegromd! Vooruitgang!
Spotty werd weer 3x zo groot, maar heeft nog nooit gegromd en blaast ook niet naar haar. Trots op hem :D

Edit: gelukkig is hij helemaal niet nieuwsgierig :')

Afbeelding

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:04

Nou, mocht iemand nog tips hebben... graag :')
Het is zojuist fout gegaan. Ik lag met Spotty op bed met de deur dicht en blijkbaar was Mitzy naar boven gekomen en voor de deur gaan zitten.
Want opeens sprong Spot op, rende naar de deur en toen vielen ze elkaar aan onder de deur door :o?

Dus onwijs onwijs balen... het leek zo goed te gaan

Anoniem

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:06

Ik zou de deur open gezet hebben. Dan zien ze tenminste met wie ze te maken hebben.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:41

Juist dan laten gaan... Ze kunnen niet op een andere manier rangorde bepalen anders... Waarschijnlijk is het dan na een kwartier klaar.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:55

Het steeds weten dat er een andere kat is, maar deze niet kunnen zien, lijkt me toch ook best wat stress geven.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 23:32

Ja jullie hebben gelijk :j

We hebben net even overlegd en zijn er achter gekomen dat we het vooral zo eng vinden omdát we natuurlijk niet willen dat ze elkaar pijn doen.
Maar ondertussen snappen we ook dat ze op een gegeven moment toch echt bij elkaar moeten en dan hoe dan ook gaan vechten.
Dus we willen ze toch bij elkaar gaan zetten.

Pffffff, waarom zijn katten nou niet gewoon eens makkelijk _O-

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 19:45

Ik ben super blij dat ik jullie tips ten harte heb genomen *\o/*

Jut en Jul zijn net bij elkaar gezet en het was veel blazen en grommen en dikke staarten, maar er is (nog) niet gevochten!
Mitzy heeft er vooral veel moeite mee, ze vraagt om veel afstand en Spotty leest die signalen gelukkig heel goed. Ondanks dat hij wel onwijs nieuwsgierig is, neemt hij wel afstand als ze daar om vraagt.

Ik ben hoopvol en als Mitz bijdraait denk ik zo maar eens dat het zeker goed gaat komen <3

Je ziet op de foto’s ook echt wel wie het het spannendst vindt :') hier liggen ze op een meter van elkaar af

Afbeelding

Afbeelding

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 15:14

We zijn weer een paar dagen verder en Mitz vindt Spot helaas nog steeds niet zo leuk :(:)
Ik heb wel het idee dat ze elkaar opzoeken, maar als ze elkaar ziens is het weer blazen en doen >;)
Ze hebben één keer gevochten, toen Mitzy aan Spotty’s droogvoer zat, jaagde hij haar naar zolder toe.

Maar we gaan rustig verder, hopelijk gaat het bij de volgende update beter!

Anoniem

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:17

Zet ze eens samen aan iets heel erg lekkers?
Als die van mij lelijk deden tegen elkaar zette ik tonijn uit blik neer. Met wat van het water erbij.
En echt, je weet het nooit met katten.
Soms worden het dikke vriendjes, soms is tolereren echt het hoogst haalbare.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 16:56

Is tonijn uit blik niet te zout? Of heb je daar ook weer verschillen in :D?

We proberen ze nu met zalmsticks te paaien, maar Mitz is zó gefixeerd op Spot dat ze 0 aandacht heeft voor het eten.
Spotty daarentegen... voor hem bestaat Mitzy niet meer zodra er eten in het spel is :')

Anoniem

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:47

Die op water. Krijgen ze af en toe eens als ik er trek in heb.
Gekookte kip kan ook... Net waar jouw monsters gek van worden. ;)

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Spotty en Mitzy: 2 volwassen katten koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:20

Tica, dat was een geweldige tip *\o/*

Afbeelding

En daarna hebben we nog alle twee met de katten gespeeld, samen in de woonkamer!
Af en toe nog wel wat geblaas en wat spanning, maar man wat ben ik blij!
Nu liggen ze samen in de woonkamer, ieder aan één kant, maar het begin is er.