Savannah kat, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:28

shiroihebi schreef:
Mij is verteld dat je zeker een "paper trail" bij moet houden voor CITES soorten in de vorm van een EU certificaat/overdrachtsverklaring/CITES papier zodat je legale herkomst kan aantonen. Ik vraag zelf altijd wel een certificaat aan voor mijn beschermde soorten, ik heb al iets te vaak gehoord dat ik "dat beter had kunnen aanvragen toen ik het object in bezit kreeg en niet nu pas". Ik twijfel er niet aan dat jij veel over het onderwerp weet, maar helaas krijg ik nogal wat tegenstrijdigheden te horen van het RVO en laat dat nu net de instantie zijn die over beschermde diersoorten gaat :')

Certificaat heb je eigenlijk niet nodig, je moet alleen kunnen aantonen dat het dier legaal verkregen is, dat kan bijvoorbeeld al door de 'aankoopbon' te bewaren i.c.m. een overdrachtsverklaring, maar verder zijn er dus geen officiële papieren nodig zoals een EG-certificaat of een bezitsontheffing. Een aankoopbon en een overdrachtsverklaring kun je zelf opstellen samen met de kopende/ verkopende partij dus dat is niets spannends. Voor de NL wet wordt de Savannah tot F5 beschouwd en behandeld als Serval. En de RVO... Tja :') ik zeg maar zo, ik zeg maar niets

*wetgeving-nerd-modus uit* :=
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 19-03-19 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:33

Maar hoe kan je zonder stamboom bepalen welke groep de kat behoord?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:17

Katten die moedwillig op bepaalde kenmerken worden zijn gefokt zijn designer katten.Wildpatroon (Savanna), hele korte neus(Pers), kaal(Sphynx), zonder staart(Manx), korte pootjes(Munschkin) of een fout in het kraakbeen(Scottisch fold). We zijn bezig om alles naar onze smaak aan te passen.
Maar of het leven van zo'n kat er voor de kat zelf beter op wordt is nog maar de vraag.

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:31

Mag ik vragen hoe dat precies werkt met die F letters en cijfers? Is het dan de mate van kruising? Totaal geen verstand van lieve mensen, maar ik vind ze prachtig.. Hier alleen gewend aan de HTK-katten..

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:36

Morganlefay schreef:
Katten die moedwillig op bepaalde kenmerken worden zijn gefokt zijn designer katten.Wildpatroon (Savanna), hele korte neus(Pers), kaal(Sphynx), zonder staart(Manx), korte pootjes(Munschkin) of een fout in het kraakbeen(Scottisch fold). We zijn bezig om alles naar onze smaak aan te passen.
Maar of het leven van zo'n kat er voor de kat zelf beter op wordt is nog maar de vraag.


Daar loopt al een ander topic over, laten we die discussie daar houden.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:02

Dat idd. En bovendien... ieder ras of type (of je het nu over katten, paarden of kippen hebt) wordt op bepaalde kenmerken gefokt... De Savannah wordt juist gefokt op kenmerken van wilde katten dus in feite zou je kunnen zeggen dat je haast niet verder van de 'designer kat' af kunt staan dan met een Savannah...

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:46

amen, En idd die discussie kan verder beter in het daarvoor bestemde topic.

tyleysmiley: De F staat voor de generatie.
F1 is 50% serval en 50% een ander ras.
F2 is 25% serval en 75% een ander ras.

Zo heb je dus hoe hoger het F getal word hoe minder puur serval bloed.

Amanda: Ik merk wel verschil ja. Mijn vorige kat is 12 jaar lang speels geweest maar Shiro is op een andere manier speels, heftiger ook denk ik. Ook is zijn jacht instinct groter. Met spelen gromt hij en zijn "blaas geluid" niet zoals een normale htk kat. zo zijn er meerdere kleine kleine dingetjes waarin hij wel wat verschilt. Hij heeft ook flink karakter en is een echt ondeugende jongen. Mijn vorige kat had ook een flink karakter maar dit is wel iets anders. Verder is hij zoals vele andere htk katten knuffelig, nieuwschierig enz enz enz.

Vandaag heeft hij zijn 2e enting gehad. Hij praten in de behandelkamer gezellig met ons mee, en heeft na zijn spuitje flink geklaagd (zijn mee babbelende stem veranderde in klagend/geiriteerd) terwijl hij tegen mij aangekropen zat. Hij heeft gelukkig geen pijn aan de plek van de enting al stribbelde hij aardig tegen. Nu is hij heerlijk aan het slapen en bij aan het komen van de hele ochtend spelen en daarna naar de dierenarts.

Bij de kliniek vertelde de dierenarts dat zij nog 2 savannahs in de kliniek hebben. 1 daarvan is helaas echter weg gelopen. Dus eigenlijk nog maar 1. Hij vertelde dat toen de eigenaar van de andere (een F3) een keer daar was en de kat een vlieg uit de lucht ving die net onder het plafond vloog :oo Wel leuk dus om te horen dat er meerdere savannahs hier in de buurt zitten :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:37

Volgens mij was een F6 ongeveer nog 6% Serval, dus dat is bijna niets.
(of het percentage is imiddels veranderd :P ).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:47

Cayenne schreef:
Volgens mij was een F6 ongeveer nog 6% Serval, dus dat is bijna niets.
(of het percentage is imiddels veranderd :P ).

In mijn berekening 1,56%

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:45

Die percentages kun je niet meer zo zwart-wit stellen. Het percentage serval is langzaam aan het stijgen, aangezien er geen andere katten meer ingekruisd mogen worden, alleen nog maar Savannahs en servals. Bij het opstarten van het ras werd er gebruik gemaakt van de klassieke kruisingspatronen: serval x huiskat = Savannah F1 met 50% serval en 50% huiskat, vervolgens liet je dan een F1 poes (die dus 50/50% was) dekken door een huiskat kater en dan kreeg je F2 met een huiskat/servalpercentage van resp. 75/25%, maar die huiskat kater is nu ook een Savannah, waar dus ook een percentage serval in zit. Dit percentage bij de kater is ten hoogste +/- 3%, want bij een hoger percentage zijn de katers steriel.

Overigens wordt de serval beschouwd als een van de meest 'betrouwbare' wilde katten: hun karakter is minder onvoorspelbaar en wispelturig dan - bijvoorbeeld - een moeraskat (Felis chaus) of (wilde) Bengaalse tijgerkat (Prionailurus bengalensis). Dit in combinatie met het feit dat als huiskattenras veelvuldig gebruik gemaakt is van de Oosters korthaar (die zich kenmerken door een heel speels, aanhalig en mensgericht karakter) maakt dat de Savannah in hoge generaties (F1 en F2) al geschikt zijn als "regulier" huisdier, waar je bij de eerste generaties Chausie en Bengaal toch echt wel moe(s)t weten wat je doet.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 19:08

Ik ga dit topic eens een schopje geven met de vraag of mensen het leuk vinden de belevingen van onze katten te volgen?

Ondertussen is Shiro alweer 1 jaar oud en hebben we een 3e kat, ook een Savannah. Zij is een poesje en de bedoeling is dat we met haar gaan fokken om zo de savannah bekender te maken in Frankrijk.

Hier wat nieuwe foto's van onze 2 savannahs en natuurlijk kan Origan dan ook niet ontbreken.
Shiro
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Origan
Afbeelding
Afbeelding

Sierra
Nog bij de fokker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij ons thuis
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:22

Leuk maar niet voor mij. Wil je een unieke kat, neem dan een HTKaatje. ❤️

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 19:33

Zo'n eentje hebben wij ook. Onze heerlijke lompe plork Origan <3 Echt een schat van een dier maar verder zijn wij helemaal gevallen voor het Savannah ras <3

De uitstraling, het karakter, hoe actief ze zijn enz enz enz :D

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:40

Ze zijn echt zo mooi!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 15:58

Dankje! Ik vind ze ook echt prachtig <3 afgelopen nacht heeft Sierra bijna de hele nacht in mijn oksel gelegen <3

Helaas is Shiro wel een beetje een zorgen kindje de laatste tijd hier. Hopelijk blijven de dierenartsen hier wel nog open en kunnen we snel grotere onderzoeken in plannen om te achterhalen wat hij heeft. Gelukkig speelt hij wel nog en is 80% van de tijd wel lekker actief en fit :)

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:15

Wat leuk! Ik heb ook een Savannah kat, Spotlight Denahi, F7

Ze is echt waanzinnig lief, voor niemand bang, en leeft haar eigen leven. Toen we haar net hadden werd ons gewaarschuwd haar binnen te houden (want dieven). Maar ze ontsnapte steeds weer, niemand zag ooit hoe, en nu mag ze haar eigen ding doen. Gaat heel goed!

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:20

Ahh wat gaaf!! :D De 1e andere hier op bokt die zich meld met een savannah <3
Ze is echt prachtig! <3

Onze katten blijven lekker binnen of buiten in een ren, lijn. Maar dat heb ik mijn hele leven al gehad met de katten die we ooit hadden. :)

Onze F6 is wat onzekerder/gevoeliger. Dit komt dan wel ook denk ik deels door waar hij vandaan gekomen is. Onze F4 kitten is ook echt voor de duivel niet bang. Beide zijn wel echt onwijs lief en zullen nooit zomaar bijten, zelfs niet eens zo als ze bang zijn. Onze kitten was van de week ook echt niet onder de indruk dat de dierenarts hier thuis was. Ze vond het wel gezellig en kwam er gezellig bij zitten toen Origan zijn enting kreeg :')

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:32

Denahi was (is?) doodsbang voor andere katten. Ze is wat klein, mijn vermoeden is dat ze de kleinste uit het nest is geweest. Ik vond het wel spannend toen ik haar ophaalde: zou ze uit haar schulp komen? Na twee dagen achter de bank, en twee weken steeds ietsje dichterbij komen, is ze nu echt de koningin in huis. Komt bij iedere bezoeker op schoot zitten (die zich dan vereerd voelt, tot ik zeg dat ze dat altijd doet :)) ), laat alles aanraken, laat zich omgooien, knuffelen, speelt graag... echt een droomkat, superblij met hoe ze zich heeft ontwikkelt.

Ze was bijna vier toen ze bij me kwam, en had al een paar verhuizingen achter de rug + nestje gehad bij de fokker toen ze daar na die verhuizingen weer kwam. Volgens mij is ze net zo blij met mij als ik met haar. Echt een karakterkat.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 21:40

Knuffeldier, Wat apart! misschien na fokpoest e zijn geweest gewoon klaar met haar soortgenootjes (daar je zei een nestje gehad en al volwassen toen ze bij jou kwam ga ik er vanuit dat ze een fokpoes was, hoop dat ik geen verkeerde conclussie trek zo snel O:) )
Wel super leuk dat ze zo makkelijk is, echt heerlijk zulke katten.

Vandaag is Sierra voor het eerst mee naar buiten geweest. Ze was helemaal niet bang en vond het allemaal reuze interesant en leuk :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Savannah kat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:10

Wauw, ze is prachtig! Fijn dat ze aan een lijntje mee wil! Denahi weigert dat pertinent. Doet geen stap.

Ze heeft één keer een nestje gehad, daarna is ze bij mij gekomen.