[VOLG] Kat met jongen in huis gehaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:09

Dat inderdaad waar, ieder zijn manier. Ik zou er in het begin mee naar de dierenarts zijn gegaan, zodat je zeker weet of het maar een groeiachterstand is of iets anders. Al was het maar om verder lijden te beperken, want dierenarts kan geen wonderen verrichten maar wel er voor zorgen dat de juiste maatregelen worden genomen.

Het beeld dat ik krijg is dat het kitten niet deftig of genoeg kan eten en het nu eigenlijk aan het verhongeren is en dat vind ik best zielig. Tot maandag wachten vind ik dan best lang.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 22:11

TS, een dierenarts kan een rugzakje spuiten, dat betekend speciaal (verwarmd) vocht toedienen onder de huid. Dat geeft ze vaak net even een voorsprong en voorkomt uitdroging.
Ook zou ik Synolux adviseren, misschien heeft het kitten toch iets onder de leden en met wat AB komen ze daar makkelijker door. Baat het niet, dan schaad het nu ook niet.

Het kitten is al 4 weken oud, dus sondevoeding is geen optie, dwangvoeding wel, maar er is een truc om ze zelf aan het eten te krijgen.

- Neem een dotje kittenmousse op je rechter wijsvinger
- Kantel met de linkerhand het hoofdje van het kitten naar achter, zodat het bekje omhoog staat.
- Open met je duim en middelvinger van je rechterhand de onderkaak en duw de dot vlees boven achter in het gehemelte tussen de boventanden.
- Op die plek kunnen ze het moeilijk uit spugen, dus smakken en doorslikken is makkelijker.

Soms moet je het 1-2 keer herhalen, voordat ze het snappen.
- na elke dot hou je meteen een nieuwe dot vlees voor hun bekkie, zodra ze eten van je vinger weeg je die rustig richting het schaaltje.

Vlees kun je het beste op een zo plat mogelijk schaaltje opdienen, ik leg altijd een flinke eetlepel vlees per kitten op de rand van het schaaltje. Kittens snappen het verschil tussen vlees en servies namelijk niet zo goed, als ze hard in de rand van het schaaltje bijten, dan eten ze vaak liever even niet meer. Door het in hoopjes op de rand te leggen, voorkom je dat ze in het servies bijten.

Mocht je twijfelen wat te doen, een 2nd opinion willen, of gewoon even je ei kwijt kunnen, bel mij dan, dan overleggen we even, ik PM je mijn nummers wel. In geval van nood (geen dierenarts beschikbaar of zo) kan ik ook het onderhuids infuus geven, ik heb er alles voor in huis en het al vaker gedaan.

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 22:35

Bedankt allemaal voor jullie hulp. De kitten heeft van de paté gelikt. Maar niet echt gegeten zoals de anderen deden. Ik ga nu even slapen en het met een uur of 2/3 weer proberen. Kittentje ligt nu ook te slapen van alle inspanning.

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:01

Voor alle zekerheid een kruik erbij is niet verkeerd.

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 06:14

Kleine update want ik moet zo aan het werk. Maar hij eet *\o/*
Vannacht wilde hij nog niks maar vanmorgen heeft hij zelfstandig een halve theelepel opgegeten. Het is nog niet veel, dat weet ik. Maar ben blij dat hij nu in elk geval iets eet.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:17

Yay!!!

Heb je iemand die hem als jij weg bent kan voeren?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:41

Oh wat fijn dat ie toch iets binnen heeft gekregen maar helemaal fijn dat het kleintje interesse heeft in eten! Nou hopen dat ie dit voortzet!

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 08:58

Avalanche81 schreef:
Yay!!!

Heb je iemand die hem als jij weg bent kan voeren?


We hebben thuis een boerderij dus ik ben altijd maar hooguit 2 uurtjes aan het melken en dan kan ik alweer bij het katje zijn.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:59

Heb alle vertrouwen erin dat het goed kom. *\o/*

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:01

Sastaic schreef:
Avalanche81 schreef:
Yay!!!

Heb je iemand die hem als jij weg bent kan voeren?


We hebben thuis een boerderij dus ik ben altijd maar hooguit 2 uurtjes aan het melken en dan kan ik alweer bij het katje zijn.

Oh goed zo. Super update!

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:04

Hier ervaring met die kleine froemeltjes, wat je ook nog zou kunnen doen, is de voeding in een pipet of spuit kunnen doen, en dat achter in het bekje laten lopen, werkt dikwijls beter dan rechtstreeks van je vinger af...

sanowa

Berichten: 901
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:31

Wat ben je goed bezig!
Respect hoe je dat allemaal doet met de kat van een ander persoon!

Ze zijn prachtig! En hopelijk trekt de kleinste ook bij.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:32

Maak voor dat kitten de mousse wat dunner met een beetje warm water.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:58

girlyggirl schreef:
Maak voor dat kitten de mousse wat dunner met een beetje warm water.


Is goed bedoeld, maar echt niet nodig, tenzij je het met een spuitje gaat geven.
Hoe dunner het is, hoe meer verslikkingsgevaar. De kittens zijn 4 weken, dus ze kunnen prima een vaste hap weg krijgen, ook al zijn ze wat ziekjes.

Ik begin met 3,5 weken al met Carnibest voor volwassen katten, daar zitten zelfs stukjes bot in, dat gaat ook helemaal prima.

Het enige dat ik kan adviseren is om het op kamertemperatuur te geven, die maagjes vinden koud voedsel vaak toch echt minder prettig en in de natuur is het eerste vlees (net gedode prooi) ook nog warm.
Daar zit wel de crux, want vlees dat boven de 7 graden komt, moet snel opgegeten worden. Alles dat na 1 uur nog in de kittenren staat, gaat bij mij naar de rest van de katten (volwassen katten hebben meer weerstand tegen bacteriën dan kittens) en na 3 uur gooi ik het weg.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:58

Daphara schreef:
girlyggirl schreef:
Maak voor dat kitten de mousse wat dunner met een beetje warm water.


Is goed bedoeld, maar echt niet nodig, tenzij je het met een spuitje gaat geven.
Hoe dunner het is, hoe meer verslikkingsgevaar. De kittens zijn 4 weken, dus ze kunnen prima een vaste hap weg krijgen, ook al zijn ze wat ziekjes.

Ik begin met 3,5 weken al met Carnibest voor volwassen katten, daar zitten zelfs stukjes bot in, dat gaat ook helemaal prima.

Het enige dat ik kan adviseren is om het op kamertemperatuur te geven, die maagjes vinden koud voedsel vaak toch echt minder prettig en in de natuur is het eerste vlees (net gedode prooi) ook nog warm.
Daar zit wel de crux, want vlees dat boven de 7 graden komt, moet snel opgegeten worden. Alles dat na 1 uur nog in de kittenren staat, gaat bij mij naar de rest van de katten (volwassen katten hebben meer weerstand tegen bacteriën dan kittens) en na 3 uur gooi ik het weg.


Dan verschillen onze meningen daarin. Wij ( en mijn schoonouders en schoonzusje) hebben ook een cattery en om kittens te laten wennen aan vast voer, als daar moeite mee is, verdunnen wij altijd en echt nog NOOIT problemen gehad (is zelfs het advies van kittenopvang)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:51

Wat goed dat de kitten eet! En nu zo door. *fingers crossed*

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 11:49

Ze zijn zo leuk <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En we eten ook al brokjes
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:53

<3 Heerlijk ! Gaat het goed met het kleinste ondertussen ?

Bord brokjes is ook leuk om in te spelen ! }> :D

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 11:57

Pandora2 schreef:
<3 Heerlijk ! Gaat het goed met het kleinste ondertussen ?

Bord brokjes is ook leuk om in te spelen ! }> :D


Jaa sowieso sinds hun zelf uit de doos kruipen is vegen een bezigheid wat elk uur terug komt :')

Het kleintje doet het na omstandigheden goed. De achterstand kan natuurlijk niet in een keer bij trekken.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:00

Fijn dat mini het goed doet !
Ik heb hier ook zo 2 '' achterblijvertjes '' destijds geadopteerd.
Ze zijn nog steeds mini, maar verder kerngezond.
En hé, klein zijn heeft ook zo zijn voordelen als poes :P

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:29

Ik ben toch maar even naar de da gegaan. We zitten nu in de wachtkamer.
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:30

De hele bende mee op reis <3
Ik duim mee voor gewoon goed nieuws !

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:31

succes!

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 16:46

Ik moest thuis meteen helpen met koeien bekappen dus kon niet eerder reageren. Maar de dierenarts had niet heel veel hoop voor het kleintje. Hij heeft hem onderzocht en kon niks geks vinden maar hij sloot zeker niet uit dat er van binnen iets aangeboren was wat niet goed is. Hij heeft hem dexaject gespoten (een opkikkertje) en ik heb een pasta meegekregen om de eetlust op te wekken.

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:55

He wat sneu. Hopelijk krijg je hem gewoon aan het eten en valt het mee.