[VOLG] Kat met jongen in huis gehaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:50

Soms zit er gewoon zoveel fout in een lijfje dat het al een wonder is dat ze de bevalling overleven. De natuur is hard en hoe graag we ook in willen grijpen , soms houd het op. Ts, leg er een kruik bij, kleintje kan zichzelf niet op temperatuur houden door te weinig voeding dus wie weet, misschien helpt het.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:53

Oja die kruik ook belangrijk, ik deed dit ook de hele tijd. Of ik stopte hem in mijn nek. Lichaamswarmte is heel belangrijk voor herstel

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:59

Maar zoals jlie het stellen, is het net of ts iets fout gedaan heeft als dat katje doodgaat. Dat hrt verwijtbaar is. Dat is niet zo, je kunt niet alles redden ook al doe je nog zo erg je best. Ze volgt het advies van haar dierenarts op, lijkt me dat ze haar uiterste best doet

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:04

Totaal niet. Meer onwetendheid. TS heeft een nest kittens in huis genomen omdat de eigenaar de verantwoordelijkheid niet heeft genomen en dat siert haar echt! Alleen heeft zij, zoals ze zelf al aangaf, geen ervaring hiermee dus dan is het, lijkt mij, alleen maar fijn als ze “op de valreep” om het maar zo te noemen nog tips en advies krijgt. Een nest kittens word vaak onderschat, ik lees zoveel dat mensen hun open poes op straat laten lopen en dan leuk een nestje willen. En gaat er een kitten dood na 2 weken dan was dat omdat het diertje al iets mankeerde, maar vaak nemen ze geen enkele verantwoordelijkheid voor wat ze zelf gedaan hebben. Ts neemt die verantwoordelijkheid wel maar heeft er gewoon geen ervaring mee maar doet wel superhard haar best en dat word zeker gezien hier.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:06

Wat lifaya dus al zegt.Ik twijfel niet het minste aan de goede wil van ts.

J0anieke

Berichten: 4895
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:10

TS, goede keuze dat je maandag nog naar de DA was geweest!
Lastige situatie nu.. Aan de ene kant wil je natuurlijk alles nog proberen en aan de andere kant wil je het misschien uit zijn lijden halen...

Heel veel sterkte in ieder geval! En geniet van de andere kleintjes, ze zien er echt mega schattig uit. <3

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:11

Ik heb jaren geleden een katertje van 6 weken opgevangen, broodmager, uitgedroogd en onder de vlooien. Baasjes namen ook niet de verantwoording en de rest van het nest was al dood. Moeder was te jong bevallen en zorgde er niet goed voor. Ik heb toen de eerste avond al bij de dierenarts gezeten omdat hij futloos was en niet actief. Hij was helemaal uitgedroogd. Als ik de dag erna was gegaan was die overleden (vrijdag avond geloof ik was het) Na het infuus ging het gelukkig al wat beter en ben ik die A/d gaan voeren en met een week herkende je hem niet meer hihi. God wat een terrorist was dat. Er is altijd hoop en die moet je ook zeker houden!

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:22

Het feit dat het iemand is gelukt om een kitten te redden, maakt niet dat het altijd lukt.
DA gaf aan dat er mogelijk iets fout zit intern.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:24

senna21 schreef:
Het feit dat het iemand is gelukt om een kitten te redden, maakt niet dat het altijd lukt.
DA gaf aan dat er mogelijk iets fout zit intern.


Ik snap even niet wat je daarmee wilt zeggen... dierenartsen zijn ook geen xrays he, mogelijk is nog geen garantie. Kans is groot dat het komt doordat hij niet voldoende zelf drinkt. Dan takelen ze vanzelf af..

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:38

lifaya schreef:
senna21 schreef:
Het feit dat het iemand is gelukt om een kitten te redden, maakt niet dat het altijd lukt.
DA gaf aan dat er mogelijk iets fout zit intern.


Ik snap even niet wat je daarmee wilt zeggen... dierenartsen zijn ook geen xrays he, mogelijk is nog geen garantie. Kans is groot dat het komt doordat hij niet voldoende zelf drinkt. Dan takelen ze vanzelf af..

Er is ook geen garantie dat iedere twee uur voeren dit katje gaat redden.
Dat bedoel ik.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:40

Klopt zeker. maar dat is geen reden om het niet te doen?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:44

Ik zou ook ofwel zoals Lifaya zegt er alles aan doen om het katje erdoor te helpen door om de 2 uur te gaan dwangvoeren, ofwel het te laten inslapen.
Zo kan je het toch niet laten lijden?

Sabri

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:46

Ik denk dat zijn onderhuidse infuus met extra voeding nu is uitgewerkt. Hou je zijn kopje ook omhoog en aai je vervolgens over de keel om slikken te bevorderen met dwangvoeren? Inderdaad beter ieder uur er wat instoppen, niet maar 2x per dag. Bek dichthouden, goed achterin bekje spuiten, kop omhoog en over keel wrijven zodat hij wel moet slikken. Misschien maak je het aanlengvoedsel te dun, dan loopt het er ook te makkelijk weer langs. Dit dwangvoeren moet je vrij beslist doen, niet erin twijfelen. Als het ernaast loopt doe je iets niet goed. Op zich is inslapen ook wel wat overdreven, er is niet een acuut probleem maar iets wat al langer speelt. Inslapen kost een hoop geld en misschien knapt hij op of gaat vanzelf dood.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 08-05-19 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:54

Waarom moet hij vanzelf doodgaan als je hem dat lijden kan besparen? Ik denk niet dat dat beestje zich nu heel goed voelt...

Sabri

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:56

Schemerdier schreef:
Waarom moet hij vanzelf doodgaan als je hem dat lijden kan besparen? Ik denk niet dat dat beestje zich nu heel goed voelt...


Als hij geen voedsel binnenkrijgt zijn er nog twee opties; nu ieder uur dwangvoeren en zorgen dat hij het binnenkrijgt of de dood. Zolang optie 1 op leven er nog is zou ik eerst dat proberen. Want zoals TS schrijft loopt al het voedsel er langs dus het klinkt als verzwakt nu doordat hij te weinig binnenkrijgt.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:00

Mijn voorkeur is ook om hem er proberen erdoor te krijgen :) . Maar dan wel op een manier die de meeste kans op slagen heeft en niet 1x per dag een beetje voeren.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:00

Nee maar eerst zou ik alles geprobeerd willen hebben om de kitten er zelf boven op te helpen. Ik had de kitten zelf graag onder mijn hoede genomen maar hij poept en plast nog niet zelfstandig dus dan is het in mijn ogen geen doen om hem weg te halen bij moeder. Moeder eet wel nog steeds zijn poepjes enzo op (anders zou hij verstopt zitten en dat zie je wel) dus dan kan je hem beter niet weg houden. Het is voor mij 2 uur rijden naar TS, toch wel te ver om even te helpen met het voeren... ik hoop echt dat de kleine erboven op komt en dat ts straks 5 terrorkittens heeft rennen :) maar hij moet wel echt elke 2 uur gedwangvoerd worden en niet met wiskas maar Hills a/d want hij heeft een tekort van alles. Hoop echt dat het lukt

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:04

Dat poepen en plassen kun je als mens prima imiteren, al eens met een nest kittens van zes dagen oud gedaan maar man, wat kostte dat een tijd. Maar ze hebben het wel overleefd.
Dit diertje was bij de geboorte al duidelijk kleiner dus waarschijnlijk heeft de da wel gelijk.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:13

bigone schreef:
Dat poepen en plassen kun je als mens prima imiteren, al eens met een nest kittens van zes dagen oud gedaan maar man, wat kostte dat een tijd. Maar ze hebben het wel overleefd.
Dit diertje was bij de geboorte al duidelijk kleiner dus waarschijnlijk heeft de da wel gelijk.


Afbeelding
Dit was mijn kneusje, de helft van de rest bij geboorte en bleef een achterstand hebben maar groeide wel. Zolang hij aankwam en niet afviel was het goed. Hij is nu gewoon gezond en groot.

Ik heb zelf geen ervaring met de ontlasting van kittens, ik weet hoe het gedaan moet worden, filmpjes gekeken, maar ik durf niet te prutsen met een kitten die al zo ver heen is en dan ook die afstand. Zit zelf in de ziektewet, en autorijden gaat nog niet zo van zn leie dakje helaas ... korte afstanden prima maar 4 uur op 1 dag...

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:14

Die op je foto drinkt blijkbaar prima, die van ts heeft vanaf het begin weinig trek gehad.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:16

Schemerdier schreef:
Waarom moet hij vanzelf doodgaan als je hem dat lijden kan besparen? Ik denk niet dat dat beestje zich nu heel goed voelt...


Versterven is een natuurlijk proces. Dat is niet persé lijden.
En waarom alles medicaliseren?
De dood hoort bij het leven.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:18

bigone schreef:
Die op je foto drinkt blijkbaar prima, die van ts heeft vanaf het begin weinig trek gehad.

Uhm... nee hij dronk dus niet . Hij kreeg zelf niks binnen, niet genoeg zuigreflex. Nogmaals, heb deze kleine tot 6 weken moeten opvoeden met spuitje en fles. Als ik dit niet deed viel hij af.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:25

Nou gefeliciteerd, het is jou wel gelukt en ts lukt het misschien niet. Mag jij jezelf op de borst slaan en ts het gevoel geven dat ze faalt. Ben je nou trots op jezelf?

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:28

Billy schreef:
Nou gefeliciteerd, het is jou wel gelukt en ts lukt het misschien niet. Mag jij jezelf op de borst slaan en ts het gevoel geven dat ze faalt. Ben je nou trots op jezelf?

Verkeerde been uit bed gestapt? Ik reageer alleen op de aanname van bigone dat die kitten zelf wel dronk wat niet het geval was. Enige wat ik doe is helpen en dan krijg je dit soort opmerkingen? Verder nog iets toe te voegen? Ik deel mijn ervaringen die ik heb die gerelateerd zijn aan dezelfde situatie als TS. Niks mis mee. Ik hoef geen schouderklopje, heb helemaal geen katten meer, maar een reactie als die van jou is totaal misplaatst!

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:30

lifaya schreef:
Billy schreef:
Nou gefeliciteerd, het is jou wel gelukt en ts lukt het misschien niet. Mag jij jezelf op de borst slaan en ts het gevoel geven dat ze faalt. Ben je nou trots op jezelf?

Verkeerde been uit bed gestapt? Ik reageer alleen op de aanname van bigone dat die kitten zelf wel dronk wat niet het geval was. Enige wat ik doe is helpen en dan krijg je dit soort opmerkingen? Verder nog iets toe te voegen? Ik deel mijn ervaringen die ik heb die gerelateerd zijn aan dezelfde situatie als TS. Niks mis mee. Ik hoef geen schouderklopje, heb helemaal geen katten meer, maar een reactie als die van jou is totaal misplaatst!

Oke. dan snap ik het.